بازدید 10891

شایع‌ترین موارد اورژانسی کودکان چیست؟

کد خبر: ۲۸۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸ 07 November 2012
به گفته یک متخصص عفونی کودکان، شایع‌ترین موارد اورژانسی کودکان، حوادث تصادفی، بیماری‌های شکمی، جراحی، ضربه‌های مغزی، سقوط و مسمومیت‌هاست.

به گزارش ایسنا، دکتر اکبر کوشانفر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در هشتمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان ایران، در این رابطه اظهار کرد: بیشتر مسمومیت‌ها مربوط به انواع داروها، هیدروکربن‌ها مثل نفت و بنزین و مواد شوینده است.

به گفته وی، در کودکان زیر هشت سال، مسمومیت با مواد مخدر مانند شیشه بسیار کم بوده و بیشتر در جوانان و افراد بالغ دیده می‌شود.

دکتر کوشانفر در خصوص شایع‌ترین بیماری‌های عفونی اطفال، بیان کرد: شایع‌ترین بیماری‌ها شامل سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا است که واکسن آن نیز وجود داشته و باید سالی یک بار تزریق شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: همچنین عفونت گوش، سینه پهلو و پس از آن عفونت‌های ادراری در بچه‌های زیر شش سال بسیار شایع بوده که کودکان باید از این جهت سالی یک بار آزمایش بدهند.

به گفته وی، از آنجا که در برخی مواقع ممکن است عفونت‌های ادراری بدون علائم بوده و یا با تب و سوزش ادرار همراه باشد، باید هر چه زودتر تشخیص داده شده و درمان شوند تا در آینده عوارض بیماری‌های کلیوی در آنها کمتر شود.

این متخصص عفونی کودکان ادامه داد: اگر عفونت‌های ادراری به موقع تشخیص داده نشود به بیماری‌های کلیوی منجر شده و حتی ممکن است باعث از دست رفتن کلیه شود.

کوشانفر با بیان اینکه 200 نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد، اظهار کرد: اگر کودکی سه تا چهار بار در سال سرما بخورد، طبیعی بوده اما اگر تعداد آن بیشتر شده و دوره‌های آن طولانی‌تر باشد مثلا از یک هفته دوره عادی به 20 روز تا یک ماه برسد، خطرناک بوده و حتما باید به پزشک مراجعه شود.

به گفته وی،‌ امروزه آلرژی‌ها و حساسیت‌ها به علت آلودگی هوا بیشتر شده و بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی ممکن است بیشتر از گذشته طول بکشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آنفلوآنزا در ایران یکی از بیماری‌های اپیدمیک است، افزود: متاسفانه به علت تحریم‌ها، واکسن آنفلوانزا به سختی وارد شده و با کمبود مواجه شدیم. در صورتی که سالی یک بار تزریق این واکسن برای کودکان زیر چهار سال و افراد بالای 50 سال اجباری است، امسال این واکسن هم کم و هم دیرتر از موعد وارد کشور شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری‌های عفونی کودکان، اظهار کرد: تغذیه کودکان باید سالم بوده و از غذاهای آماده و فست فود پرهیز کنند و بیشتر از میوه‌جات و مواد غذایی پروتئینی شامل شیر و لبنیات استفاده کنند. همچنین باید وعده صبحانه را داشته باشند.

کوشانفر با بیان اینکه اورژانس کودکان بسیار بااهمیت است، اظهار کرد: طبق استانداردها باید در بیمارستان‌ها تخت معاینه مخصوص کودکان وجود داشته باشد و اغلب اورژانس‌ها تخت مخصوص کودکان داشته و پزشکان موظفند اقدامات اولیه را در مورد آنها انجام داده و مراحل معاینه، تزریق سرم و حتی آمپول‌های مورد نیاز را پشت سر بگذارند و سپس با جراح یا سایر فوق تخصص‌های کودکان تماس گرفته تا بیمار در 24 ساعت اول بیماری معاینه و درمان شود.

وی در پایان اظهار کرد: برای جلوگیری از گسترش بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی،‌ کسانی که آلوده به ویروس آن هستند باید در طول مدت بیماری تماس خود را با دیگران به ویژه کودکان کمتر کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار