بازدید 249879
روایت تفصیلی از فرجام یک‌ رخداد هوایی بدون کشته؛

کاپیتان شهبازی، ایران‌ایر و یک قهرمانی سوخته در ابعاد ملی!

بوئینگ ۷۲۷ در حالی که چرخ جلویش باز نشده، با دماغه به زمین می‌نشیند تا ماجرا در عین حال که به پایان خوب ختم شده، اینقدر معمولی جلوه کند که شرح ماجرا برای هیچ کس جز یکی از خلبانان پرواز اهمیت پیدا نکند؛ البته این فراموشی زیاد طول نمی‌کشد، چرا که حالا ماجرا یک «قهرمان ملی» یافته و وقت افشاگری درباره جزییات این فرود و معرفی قهرمان اصلی فرا رسیده است!
کد خبر: ۲۸۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱ 28 October 2012
تصور کنید، روزی با خبر شوید که قهرمان ملی کشورمان به فلان کشور حاشیه خلیج فارس کوچ کرده و در خطوط هواپیمایی آن کشور مشغول به کار شده است؛ آن زمان چه حسی خواهید داشت؟ آیا این اتفاق را به بی‌تدبیری مسئولان مرتبط خواهید کرد یا قهرمان ملی را شماتت می‌کنید؟ حال اگر بدانید، داستان قهرمانی را کامل نشنیده‌اید، چطور؟!

به گزارش «تابناک»، ۲۶ مهر ماه سال گذشته، اتفاقی در فرودگاه مهرآباد رخ داد که به سرعت در سراسر جهان بازتاب یافت؛ بوئینگ ۷۲۷ پرواز شماره ۷۴۳ مسکو ـ تهران پیش از فرود با نقص فنی روبه‌رو شده و باز نشدن چرخ جلو، سبب شد تا محل فرود از فرودگاه امام خمینی (ره) به مهرآباد تغییر یابد؛ اما در پایان، این مهارت کادر پروازی بود که هواپیما را به سلامت بر زمین نشاند و مانع از یک رویداد ناخوشایند شد.

فرود شاهکار هواپیما با دماغه در فرودگاه مهرآباد به سرعت نام کاپیتان شهبازی را بر سر زبان‌ها می‌اندازد تا بسیاری لقب «قهرمان ملی» را برازنده وی دانسته و جامه‌ای برای وی بدوزند که امروز نشان چندانی از آن به چشم نمی‌خورد، چرا که به تازگی خبر خانه‌نشینی و از کار بیکار شدن این کاپیتان، سر و صدای بسیاری در محافل خبری به پا کرده و بازتاب ماجرا در رسانه‌های خارجی هم سبب نشده که مسئولان ایران‌ایر و حتی افراد رده بالا‌تر، واکنشی به ماجرا نشان دهند.

خبر به اندازه‌ای شگفت‌انگیز است که باور کردنش سخت است تا هنگامی که اهالی مطبوعات از نشست خبری این خلبان آگاه شده و راهی سالنی می‌شوند که برای این منظور تدارک دیده شده است؛ اما گویا قرار نیست شگفتی پایانی داشته باشد!

کاپیتان بیرون سالن ایستاده و از خبرنگاران عذرخواهی می‌کند، چرا که مدیران سالن بدون هیچ توضیحی، برنامه‌اش را لغو کرده‌اند! البته این بار دوم است که در این چند روز، هماهنگی‌های قبلی با یک سالن لغو می‌شود!

بدین ترتیب نشست خبری به منزل خلبان بوئینگ منتقل می‌شود تا شگفتی خبرنگاران با شنیدن خبر بازنشستگی پیش از موعد قهرمان تکمیل‌تر شود؛ به ظاهر مدتی است که وی را بازنشسته کرده‌ و حتی حقوقش را به دایره بازنشستگی اداره ارجاع داده‌اند تا کاپیتان دلیل پرواز نکردنش در ماه‌های اخیر را تازه متوجه شده و راز واریز نشدن حقوقش را تازه پس از پیگیری از کارگزینی و دریافت نامه بازنشستگی دریابد.

روایت کاپیتان شهبازی

شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، ماجرا را این گونه بازگو می‌کند: قطع همکاری برایم ناراحت کننده نیست، ولی از رفتار غیر منصفانه‌ای که با من شد، متأسفم. در یک سال گذشته، بار‌ها جلوی پرواز من را گرفتند تا اینکه بار آخر، سه ماه بدون پرواز ماندم و سرانجام زود‌تر از هنگام و به اجبار بازنشسته‌ام کردند؛ آن هم در شرایطی که بهره‌وری خلبانی که سال‌ها برای تربیتش زحمت کشیده شده، همین آموزش به خلبانان دیگر است.

در آن پرواز اتفاق خاصی نیفتاد، بلکه دعاهای شهیدان و همکاری همکاران سبب‌ساز آن شد و من هم فقط وظیفه‌ام را انجام دادم و هیچ کار شاقی نبود؛ اما آن ماجرا به نوعی ایجاد فرصت منجر شد و من هم با استفاده از فرصت پدید آمده و راه‌اندازی سایت، تلاش کردم با یک بیانیه به دنبال حقوق از دست رفته مردم در تحریم صنعت هواپیمایی ایران باشم و در این راه، همه با من همصدا شدند، جز شرکت متبوع خودم.

بدین ترتیب به چند کشور سفر و در چند دانشگاه سخنرانی کردم و حتی نخستین خلبانی شدم که در اجلاس حقوق بشر سخنرانی نموده و در آنجا از حقوق مردم کشورم دفاع کردم و در شرایطی که هم وزیر راه و شهرسازی در جریان این سفر من بود و هم مدیر عامل شرکت، وزارت خارجه و ستاد حقوق بشر از این سفر آگاهی داشتند، در بازگشت حتی یک نفر از مسئولان ایران‌ایر به استقبالم نیامد و یک خط از دستاوردهای این خبر به نشریه داخلی هما راه نیافت؛ اما از آن سو، دیوید کوهن در وزارت خزانه‌داری آمریکا نسبت به سخنان بنده واکنش نشان داد.

از آن زمان برخی به من خرده می‌گرفتند که چرا با لباس ایران‌ایر در اجلاس ژنو حاضر شده‌ام و این موضوع خلاف قوانین است؛ انگار نه انگار که سنگ ایران را به سینه می‌زدم و نماینده شرکتی بودم که پرچم کشورمان روی هواپیماهای آن است!

*آیا این کار بر خلاف قوانین ایران ایر است؟

بله؛ اما همه در جریان این سفر بودند و حتی از متن سخنرانی بنده هم آگاهی کامل داشتند.
دوم آن که من غیر از اینکه خلبان هستم، یک انسان هم هستم و در راستای فرامین ولی امر فعالیت می‌کنم. سرباز کشورم و در راه مبارزه با استکبار گام برداشته‌ام و چون این راه، در راستای حفظ منافع ملی کشور است و کسی نمی‌تواند ایرادی بر آن وارد کند؛ مگر من از لباسم سوءاستفاده کرده‌ام؟!

کار من سیاسی نبوده و وظیفه خود می‌دانستم، به عنوان کسی که از مردم «قهرمان» لقب گرفته، از حقوق مسافران ایرانی دفاع کنم. این رویکرد با قدردانی وزیر محترم هم روبه‌رو شد؛ اما می‌بینید که ایران‌ایر از کار برکنارم کرد.

*چرا در این سه ماه که از پرواز کنار مانده بودید، حرفی نزدید؟

پس از آن ماجرا، به دیدن رئیس‌جمهور رفتم و مورد تشویق هیأت دولت قرار گرفتم؛ اما در‌‌ همان روز‌ها، مسئولی که امروز حکم بازنشستگی من را امضا کرده، با یکی از خبرگزاری‌ها مصاحبه‌ای داشت که در آن، اتهاماتی را متوجه بنده کرده بود. آن زمان می‌خواستم پاسخ بدهم، ولی مسئولان دیگر با طرح این امیدواری برایم که خودشان پاسخ خواهند داد، مانعم شدند و البته هرگز هم به آن مصاحبه پاسخی ندادند، اما شنیدم که آن آقا را ممنوع‌المصاحبه کردند؛ حتی مانع از دستوری شدند که برای ساخت فیلم آن فرود صادر شده بود.

سال گذشته با لطف مردم به عنوان چهره بر‌تر اجتماعی سال معرفی شدم و نمی‌خواستم چهره منفی داشته باشم یا منفی رفتار کنم، ولی آن هنگام، روزنامه‌ها خودشان به این شبهات پاسخ دادند؛ اما اکنون که حق و حقوق خانواده‌ام مغفول مانده، مجبورم ماجرا را با مردم در میان بگذارم. اگر به نامه بازنشستگی من نگاه کنید، دستتان خواهد آمد که گفته‌اند: «مخصوصا به این خلبان نیاز نداریم»!


دستور بازنشستگی کاپیتان شهبازی که به اعتقاد وی از فحوای کلام آن می‌توان به همه ابعاد ماجرا پی برد.

روایت مسئولان از ماجرا

سخنان شهبازی، حکایت از ماجرایی بسیار عجیب دارد که تا اندازه‌ای نگران کننده هم هست؛ ماجرایی که با گلایه از قدردانی نشدن و تکیه بر انجام فعالیت‌های جهانی در محکومیت تحریم‌ها آمیخته شده و به جایی می‌رسد که وی می‌گوید، دیگر حاضر به همکاری با این مدیر [معاون عملیات پرواز ایران ایر] نیست و به قول امیر کبیر، «خدمت زیر دست نالایق، نا‌خدمتی است».

اینجا بود که برای یافتن چند و چون ماجرا، به سراغ روابط عمومی این شرکت رفتیم؛ جایی که نخستین بار «شهبازی» به عنوان خلبان فرود شاهکار به رسانه‌ها معرفی شد:

شاهرخ نوش آبادی، مدیر روابط عمومی ایران‌ایر در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: من از بازنشستگی ایشان آگاهی نداشتم، ولی خود ایشان هم در گفت‌وگویشان با خبرنگاران به سابقه ۳۵ ساله‌شان اشاره کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد که ایشان زود‌تر از موعد بازنشسته شده باشند و یا عامل دیگری قابل طرح باشد.

*آیا اینکه چنین برخوردی با یک قهرمان ملی انجام شده و حتی خود شهبازی از بازنشستگی‌اش آگاه نشود، عادی است؟

قطعا این گونه نیست. مگر می‌شود کسی بازنشسته شود، ولی خودش نداند؟ درباره ایشان هم ماجرا این گونه که گفته شد، نیست. آقای شهبازی گلایه‌هایی را مطرح کرده که حتی سبب شده برخی همکاران به ما اعتراض کنند، مثلا گفته که نشریه داخلی هما کارش را پوشش نداده که این طور نیست و دو شماره از این نشریه به ماجرای فرود اختصاص یافته بود. البته ما هم سخنانی داریم که قابل طرح نیست و نمی توانیم اسرار ایران‌ایر را بازگو کنیم.

*آیا مخالف اقدامات حقوق بشری ایشان هستید؟

قطعا نه، اما لازمه پرواز رعایت قوانین و حداقل‌هایی است که پیش از پرواز توسط یک تیم بررسی می‌شود و اگر این تیم فنی، شرایط خلبانی را آماده ارزیابی نکند، شاید اجازه پرواز صادر نشود.

*یعنی برای کاپیتان شهبازی چنین اتفاقی روی داده است؟

سخن من به این معنا نیست که لزوما برای ایشان هم چنین اتفاقی روی داده، ولی اجازه بدهید، بیش از این چیزی نگویم و سکوت کنم؛ اگر مایل به پیگیری ماجرا هستید، بد نیست سری به ما بزنید و با مسئولان صحبت کنید؛ اما قول بدهید که ماجرای خانواده ما را نقل نکنید.

و مکالمه با نوش آبادی با این نکته پایان می‌یابد که از وی می‌خواهیم در دیدار با مسئولان هما، شهبازی هم باشد و او با پیشنهادمان مخالفت کرده و این گونه پاسخ می‌دهد: شاید نیازی به این کار هم نباشد، چراکه مستندات پروازی و متن و فایل صوتی سخنان ایشان نزد ماست و قطعا ماجرا آن گونه که می‌پندارید، نیست.


هنگام گفت‌وگو با مدیر روابط عمومی ایران ایر، یک نکته توجه‌مان را به خود جلب می‌کند؛ آنجایی که وی ادعا می‌کند، فایل صوتی نشست خبری اخیر کاپیتان شهبازی با خبرنگاران را نیز دارد. اکنون شاید بد نباشد به این برش از گفت‌وگوی خلبان با روزنامه جام جم دقیق‌تر شویم تا سابقه ضبط همه سخنان شهبازی از روز نخست بیشتر دستمان بیاید! (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید)

شهبازی، پس از «عقدایی» و حتی «رستگار فر» قهرمان است!

ظاهرا شکاف پدید آمده میان ایران ایر و قهرمانی ملی به اندازه‌ای بسیار است که به رغم اینکه نیاز به ساعت‌ها گفت‌وگو با طرفین دارد، هیچ کدامشان حاضر به برقرار شدن چنین نشستی نیستند. شاید به این دلیل که هنوز زوایایی از ماجرا از دید بسیاری از رسانه‌ها و مردم پنهان مانده است؛ کاپیتان شهبازی بر این باور است که نه سال دیگر می‌توانسته پرواز کند و دلایل این برکناری چیزی نیست، جز تنگ نظری برخی مسئولان و از سوی دیگر از زحمات مدیر عامل شرکت تشکر کرده اما برای سکوت وی در این ماجرا پاسخی ندارد.

کاپیتان حتی از نشستی خبر می‌دهد که چندی پیش، مسئولان فنی برای محاکمه‌اش تدارک دیده بودند؛ اما در آن ایرادی از نظر فنی به وی وارد نشده و تنها شرط ادامه پرواز برایش را تعهد به توقف فعالیت‌های اجتماعی‌اش دانسته‌اند و او هم در پاسخ، آن‌ها را فاقد صلاحیت رسیدگی به این مقوله دانسته، چرا که می‌گوید، او تنها کسی نیست که غیر از خلبانی به کار دیگری هم مشغول است؛ با این تفاوت که ‌گاه مسئولان شرکت شغل دیگری دارند و او تنها به فعالیت بشردوستانه در راستای منویات مقام معظم رهبری مشغول است.

این در حالی است که روابط عمومی ایران ایر از همه رسانه‌ها درخواست می‌کند برای دریافت پاسخ به ابهامات و روشن شدن ماجرا، سری به ایشان بزنند، ولی از بازتاب رسانه‌ای حقایق بپرهیزند؛ نشستی اصطلاحا «off the record»، برای شنیدن حقایقی که لابد انتشار نایافتنی هستند!

بدین ترتیب یک هفته از اعلام خبر خانه‌نشین شدن شهبازی می‌گذرد؛ اما بازتاب این خبر در رسانه‌های جهان هم به شفاف سازی ماجرا کمکی نمی‌کند تا مجبور شویم برای ریشه‌یابی این ماجرا به سراغ مصاحبه‌ای برویم که شهبازی از آن گلایه داشت و دوازده، سیزده ایراد به آن وارد می‌دانست که حتی قابلیت پیگیری حقوقی داشت؛ گفت‌وگوی کاپیتان حسن قاسمی، معاون عملیات پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با خبرگزاری مهر به تاریخ یازدهم بهمن ماه؛ نزدیک سه ماه و نیم پس از ماجرای فرود موفقیت‌آمیزی که روزنامه جام جم از آن با تمثیل «مثل قویی که ملایم بر بستر رودخانه فرود می‌آید» یاد کرده است:

*کاپیتان قاسمی! فرود بدون چرخ هواپیمای ۷۲۷ ایران ایر تا مدت‌ها در رسانه‌ها مطرح بود و خلبان شهبازی به عنوان یک قهرمان ملی شناخته شد؛ شما چه نظری در این باره دارید؟

اتفاقی که برای هواپیمای ۷۲۷ افتاد، موضوع مهم و پیچیده‌ای نیست. ما در آموزش‌هایی که سالی دو بار در شبیه‌ساز (سیمیلاتور‌ها) می‌بینیم، همه مواردی را که احتمال دارد در یک هواپیما اتفاق بیفتد، تمرین می‌کنیم. هر خلبانی پیش از پرواز، همه موارد و کتاب‌های هواپیما را می‌خواند و با آمادگی کامل به پرواز می‌رود و... افزون بر آن که سال گذشته در اصفهان هم این رویداد، دو بار رخ داد که چرخ جلو دو هواپیما پس از فرود در فرودگاه اصفهان دچار مشکل شد و خلبان با مهارت خود هواپیما را به سلامت فرود آورد؛ اما هواپیمای ۷۲۷ سوژه تبلیغات شد و ما نیز زیاد مانع این کار نشدیم... کار خارق العاده‌ای نبود و کار روتینی است که اگر اتفاقی افتاد آن را جمع کنیم، به ویژه چرخ جلو.

در این پرواز کاپیتان عقدایی سمت راست خلبان شهبازی نشسته بود... خیالم راحت شد که معلم خلبان در پرواز است.

*شما به نقش معلم خلبان در پرواز اشاره کردید و اینکه در پرواز 727 هم کاپیتان عقدایی نقش ویژه ای داشته است. معلم خلبان در چه مواقعی در پرواز هست و در مجموع، مسئولیت پرواز بر عهده کیست؟

معلم خلبان برای آموزش به خلبان در پروازها می‌رود؛ به این معنا که به خلبان آموزش می‌دهد و ... در هر سال یک معلم خلبان باید کنار خلبان دیگری قرار گیرد و آن را چک کند. هر سال یک معلم خلبان، معلم خلبان دیگر را چک می‌کند و حتی معلم خلبان‌ها هر سال برای چک شدن به شبیه‌ساز (سیمیلاتور) می‌روند.


صفحه نخست سایتی که کاپیتان شهبازی برای محکومیت تحریم فروش هواپیماهای مسافربری غیرنظامی به کشورمان راه انداخته، ولی نام و آدرس اینترنتی آن چیزی نیست جز نام وی؛ "capt-shahbazi"

*کدام خلبانان مسئولیت پرواز این هواپیما در راه رفت به مسکو را بر عهده داشتند؟

پرواز رفت از سوی تیم پروازی دیگر انجام شده بود که آقای رستگارفر، معلم خلبان پرواز و آقای قربانپور خلبان بودند و مسیر برگشت را هم خلبان شهبازی و معلم خلبان عقدایی بر عهده داشتند و اگر این پرواز کامل‌تر و با مهارت بهتری انجام شد، به این دلیل است که معلم خلبان کنار آن نشسته بود.

*با وجودی که شما تأکید بسیاری بر حضور کارآمد معلم خلبان در این پرواز داشتید، به هنگام این رویداد، شرکت هما، خلبان شهبازی را به عنوان تنها قهرمان فرود موفق این پرواز اعلام کرد؛ چطور در آن زمان واکنشی نشان ندادید؟

من متأسفم برای این حرکت. البته در مجموع حرکت خوبی بود و در شرایط و سختی‌ها وقتی اتفاق فوق‌العاده‌ای می‌افتد، باید تشویق شود اما سال گذشته در فرودگاه اصفهان هیچ کس تقدیری در این باره نکرد... اما پس از فرود هواپیمای ۷۲۷ برای نخستین بار رسانه‌ها دست به دست هم دادند و این موضوع را بزرگ کردند؛ بنابراین، بنده هم حرفی نزدم... حتی سازمان هواپیمایی کشوری در سالروز بزرگداشت روز جهانی هواپیمایی کشوری به ما زنگ زد و گفت که چه کسی هواپیما را هدایت کرده و ما هم اعلام کردیم آقای عقدایی، بنابراین از ایشان در این مراسم تقدیر کردند.

وقتی که هواپیما بدون چرخ در حال فرود بر باند مهرآباد بود، بنده پای باند بودم، وقتی در باز شد و اسلاید‌ها پایین ریخت، به این موضوع افتخار کردم که آموزش مهمانداران ما اینجا مشخص شد. بلافاصله تیم مهمانداری در کمترین زمان، مسافران روسی را پیاده کرد و حتی یک نفر آسیب جزیی ندید... اما مهمانداران درهیچ رسانه‌ای مطرح نشدند و همه تمرکز بر روی یک نفر رفت و ما هم سکوت کردیم... .  

تأیید ادعای قاسمی توسط شهبازی

از این سخنان این گونه برمی‌آید که بر پایه سلسله مراتب، کاپیتان شهبازی فرد سوم هواپیما در روز سانحه بوده، چرا که سینیور پروازی در سمت راست وی در کابین نشسته و از سوی دیگر، استاد خلبان وی هم در آن هواپیما بوده، ولی چگونه است که نام وی در اخبار مطرح شده است؟

مسئول روابط عمومی ایران ایر که نخستین بار خبر فرود موفقیت آمیز بوئینگ این شرکت را با مهارت خلبان ایرانی آن گره زده و به رسانه‌ها داده، در این باره تمایل به حفظ سکوت دارد اما همه سخنان کاپیتان قاسمی مبنی بر حضور معلم خلبان و استاد خلبان در آن پرواز را تأیید کرده و تلویحا قهرمان ماجرا را افراد دیگری می‌داند که مسئولیت بالاتری هم داشته‌اند.

کاپیتان شهبازی هم به مانند مصاحبه‌های مفصلش در آن روز‌ها با روزنامه‌های مختلف، فرود را حاصل یک کار جمعی دانسته و کاپیتان عقدایی را سینیور آن پرواز معرفی می‌کند اما می‌گوید: کاپیتان رستگارفر که استاد بنده است، به همراه کاپیتان قربان‌پور پرواز از مهرآباد تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و سپس از آنجا تا مسکو را عهده‌دار بودند و در مسیر بازگشت، بنده در سمت چپ کابین نشستم و کاپیتان عقدایی که ارشد من و سینیور پرواز بود، هدایت پرواز از تیک آف در مسکو تا فرود را به بنده واگذار کردند.

و با یادآوری فرجامی که امروز نصیبش شده، دوباره ادامه می‌دهد: امروز در حالی برای صدور اجازه پرواز از من تعهد می‌خواهند که بنده پیشنهاد‌های شرکت‌های هواپیمایی عربی را با آن همه امکاناتی که حاضر بودند در اختیارم بگذارند، رد کردم در حالی که همین عملکرد موجب شده که بسیاری از همکاران پس از بازنشستگی در کشورمان راهی آن دیار‌ها شوند.

این گونه که از ظواهر و قرائن برمی‌آید، کلید حل معما تا اندازه‌‌ای در دستان کاپیتان عقدایی قرار گرفته اما نوش آبادی درخواست گفت‌وگو با وی را مقدور نمی‌داند چرا که ایشان به سفر معنوی حج راهی شده‌اند؛ سفری که گویا قسمت کاپیتان شهبازی هم شده است اما به قول مدیر روابط عمومی، شاید ایشان فراموش کرده‌اند آن را به پای تقدیر از خودشان بنویسند.

بدین ترتیب تنها نکته مهمی که از ماجرای غرور آمیز سال گذشته بر جای مانده، چیزی بیشتر از فیلم فرود آرام هواپیما بدون چرخ جلو نیست، وگرنه سیل اظهار نظر‌ها به این نقطه ختم می‌شود که نه شهبازی قهرمان شماره یک ماجراست و نه ایران ایر توانسته از این فرود موفقت آمیز به یک تقدیر از قهرمان ماجرا رسیده و یا دست کم قهرمان خود ساخته را حفظ کرده و از ورود لطمه به اعتماد عمومی جامعه جلوگیری کند.



شاید بد نیست که برش‌هایی از سخنان دو طرف ماجرا را همچون تکه‌های پازل کنار هم چیده و از فرجام یک قهرمانی سوخته در ابعاد ملی متأثر شویم:

←شهبازی در گفت‌وگو با جام جم (۲۸ آبان ۹۰): «از خوش شانسی من، گروه پروازی، واقعا حرفه‌ای بودند. کاپیتان رستگارفر و کاپیتان عقدایی هم در اتاقک خلبان کنارم بودند. گروه پروازی، مثل یک تیم فوتبال است. همه با هم به زمین می‌روند، همه با هم برای موفقیت تلاش می‌کنند و دست آخر یکی گل می‌زند، ولی همه در پیروزی شریک هستند»؛ سخنانی خوب که در حقیقت هیچ توضیحی درباره نقش کاپیتان‌های ارشد در آن به چشم نمی‌خورد و البته به شکل مشابهی پیشتر در گفت‌وگو با اعتماد (۷ آباد ۹۰) بیان شده است تا به تعبیر مسئولان ایران ایر، به نوعی بی‌انصافی در حق سایرین تلقی شده و کاری کند که چندی بعد، کاپیتان عقدایی را به عنوان قهرمان ماجرا به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کنند و این کار اعتراضی از طرف شهبازی به خود نبیند!

←قاسمی در گفت‌وگو با مهر (۱۱ بهمن ۹۰): «اگر من جای شهبازی بودم، به خودم اجازه نمی‌دادم جلو‌تر از معلم خود حرکت کنم؛ در عملیات پرواز یک سیستمی داریم به نام «سینیوریتی». سینیور به خلبان‌هایی گفته می‌شود که تجربه کاری بیشتری دارند و یا معلم خلبان هستند. در این سیستم حتی بنده به عنوان معاون عملیات هما برای انجام پرواز باید پشت سر سینیور حرکت کنم؛ بنابراین، حتی اگر تجربه کاری بیشتری داشته باشید، باید پشت سر سینیور حرکت کنید.

ما یک تیم پروازی در هواپیمای ۷۲۷ داشتیم: معلم خلبان در زمان رفت آقای رستگار فر بود که از آقای عقدایی هم مقام بالاتری دارد. مسئولیت پرواز حتی در زمان برگشت با آقای رستگارفر بود؛ یعنی اگر اتفاقی می‌افتاد بنده به عنوان مسئول، اول از آقای رستگار فر  می‌پرسیدم.

در درون هواپیما وقتی که چرخ هواپیما باز نمی‌شود، آقای رستگار فر به کابین خلبان می‌رود و از آنجایی که مسئولیت پرواز با وی بود، باید شهبازی را بلند می‌کرد و جای او می‌نشست اما رستگار فر نگاه می‌کند و می‌بینند که عقدایی مسلط است و شهبازی هم کارش را انجام می‌دهد؛ بنابراین اجازه می‌دهد که آن‌ها به کار خود ادامه دهند.» سخنانی که اگر بموقع بیان می‌شدند، نه زحمات شهبازی و همکارانش لوث می‌شد و نه نیاز بود کسی را زود‌تر از هنگام بازنشسته کرده، یا پای مستندات غیر قابل انتشار را به ماجرا کشانده و نه سرانجام اعتماد مردم هدف قرار گرفته و شایبه‌های بسیاری به دورترین نقاط جهان مخابره می‌کرد.

اینجاست که از خودمان می‌پرسیم، اگر وقایع تلخ رخ داده درباره کاپیتان شهبازی رواست، چند نفر دیگر در مجموعه این شرکت هستند که باید از مدیریت نادرست این پتانسیل به وجود آمده (سانحه‌ای که کشته ندادن در آن برای بسیاری عجیب‌تر از فرود بی‌دغدغه است!) سر به زیر انداخته و حتی عذرشان خواسته شود؟!

آیا نگران بودیم که قهرمانی تنها به نام شهبازی تمام شود و در حق برخی از همکاران وی اجحاف شود یا واقعا فعالیت‌های حقوق بشری وی را مخل عملکرد پروازی‌اش ارزیابی کرده و با این بازنشستگی، قهرمان ملی را حفظ کردید؟

این هم نامه ای که منتسب به همکاران کاپیتان شهبازی و در انتقاد از مصاحبه های اخیر وی بر خروجی رسانه ها قرار گرفت 

در هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و تاريخ بيش از 50 ساله آن واژه و احساس «عرق و تعصب» به "هما" و مرغ آشنايش، حس و كلام غريبي نيست. "هما" براي "هما"ييان هميشه جايگاهي ويژه داشته است و حال كه در اين برهه شهبازي عزيز به عنوان عضوي از گروه عمليات پروازي "هما" به افتخار بازنشستگي نايل شده است شايسته نبود كه رازهاي ميان خود و"هما" را اين چنين نقل محافل نمايد وچه نيكو بود اگر او، افتخار بازنشستگي باعزت و دراوج را با كلمه نامأنوس و نابجاي "اخراج" ملوث نمي كرد.

خاطره پرواز مسكو-تهران سال گذشته و هنرنمايي تمامي كادر پرواز آن ، يكي از خاطرات بسيار خوب همه هماييان و مايه افتخار آنان است و ترديدي نيست كه"هما"ي ما هميشه ترجيح داده است در ميان گنجينه خاطرات پرسنل گرانقدر خود جز از خوبي ها ياد نكند و خداي ناكرده قصور و مشكلات را همچون رازي در دل خود نگه دارد .

كاپيتان شهبازي و امثال او عزيزاني بوده و هستند كه همواره در "هما" قدر ديده و برديده نشسته اند. آنچه در روزهاي بعد از پرواز مسكو از رسانه هاي مختلف خوانديم و ديديم و شنيديم ، به نيكويي نشانگر قدرداني از تلاش هاي انجام شده و انعكاس همه جانبه آن براي مردم و مسوولان بود و اميدواريم ايشان در سفري كه به اتفاق خانواده عزيز به ميزباني مديرعامل "هما" ، ميهمان خانه خدا شدند ، همكاران خود را از دعاي خير محروم نكرده باشند.

ما بر اين باوريم كه حتما اين عزيز دل قدر استاد خلبان خود را خواهد دانست. استاد بزرگواري كه مي دانيم در همان پرواز ، لحظه به لحظه عملكرد شهبازي عزيز را هدايت كرد و آرام و خاموش ، هواپيما را ترك گفت و جشن افتخار را به شاگرد خود هديه نمود .

اما آنچه آه از نهادها برآورد و دريغ را جايگزين آن همه افتخار و جشن و تقدير و سربلندي كرد اين بود كه شهبازي عزيز ، ديگر هرگز چون گذشته خلباني و پرواز را اولويت اول خود ندانست و فعاليت هاي غير پروازي را برگزيد و به واقع از همان زمان بود كه گويا رفته رفته مهر "هما" و آن همه خاطره و پشتوانه و آموزش و سال هاي پرواز را از دل زدود وسرگرم فعاليت هايي  شد كه به باور ما عاقبت خوشي نداشت و در نهايت خاطره شيرين بازنشستگي پر افتخارش را با برنامه هايي اينچنين در آميخت و "هما" و "هما"ييان را دلگير و آزرده براي هميشه ترك گفت.

سلام و درود خداوند بر بندگاني باد كه ديگران را از نعمت وجود خود بهره مند مي سازند اما حتي از لحظه‌اي براي نيم نگاهي از چشم در چشم شدن خلق خدا پرهيز مي كنند مبادا اجر خود را از غير حضرت حق طلب كرده باشند واز اين دست بندگان در هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران كم نيستند.

آن ها با "هما" مي مانند تا "هما" چون هميشه نگين درخشان صنعت هواپيمايي بازرگاني نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران باقي بماند و همواره منت دار همه آموزش ها و تجربه هايي خواهند بود كه "هما" بي هيچ منتي بر آنها بخشيد تا نام جويند و زير سايه "هما" روزگار بگذرانند و روزي با افتخار و سربلندي همه آن تجارب و آموخته ها را پيشكش نسل بعدي خود سازند تا "هما"ي سعادت ملت ايران تا هميشه بر تارك آسمان ها خوش بدرخشد.

اصلا بد نیست از دو طرف ماجرا، به ویژه کاپیتان شهبازی و کاپیتان قاسمی بخواهیم که بار دیگر فیلم فرود بوئینگ ۷۲۷ در مهرآباد را ببینند و قهرمان ـ یا حتی قهرمانانش ـ را یک بار دیگر با جداسازی وظایف نام ببرند و قضاوت را به مردم بسپارند:


دانلود

در پایان گفتنی است:

1ـ «تابناک» حقوق کاپیتان شهبازی، مسئولان ایران‌ایر، کاپیتان عقدایی و دیگران را در پاسخ به مسائل مطرح شده محترم شمرده و ضمن اعلام آمادگی برای انتشار پاسخ این عزیزان، از گفت‌وگوی رودرروی این عزیزان در حضور اصحاب رسانه استقبال می‌کند.


2- تلاش کرده‌ایم که در این گزارش ضمن رعایت بی طرفی و توجه به انتقال کامل دیدگاه‌های طرفین، رعایت امانت کرده و از شرح سخنان تا جای ممکن پرهیز کنیم؛ با این تقاسیر، فایل «پی‌دی‌اف» دو گفت‌وگوی تفصیلی با کاپیتان شهبازی که سال گذشته در روزنامه‌های اعتماد و جام جم به انتشار رسیده را در اختیارتان قرار خواهیم داد و در زیر خبر، همه اخبار مرتبط با این ماجرا را پیوند خواهیم داد.

دانلود متن گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با کاپیتان شهبازی

دانلود متن گفت‌وگوی روزنامه جام جم با کاپیتان شهبازی

گفت‌وگوی کاپیتان قاسمی، معاون عملیات پرواز با خبرگزاری مهر

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۲۶۱
انتشار یافته: ۳۱۱
شهباری قهرمان تو پرواز هم نکنی قهرمان و محبوب القلوب این ملت خواهی ماند.افسوس که دیر زمانیست که شایسته سالاری از میهن ما رخت بربسته .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
لطفا" یک نفر دوآتیشه نظر بده که اینگونه رفتارهای بی تدبیرانه مسئولین را کجا دلمون بزاریم. از خجالت جرات قلمفرسایی ندارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
ناشناس
| Austria |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
این فرود زیبا هنوز هم برای من باورنکردنی است، خلبان شهبازی برای همیشه یک قهرمان ملی برای ایران باقی خواهند ماند و امیدوارم ایران و ایران ایر خود را از وجود این قهرمان محروم نکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
استاد قهرمان کشی هستیم ما ایرانی ها !
ناشناس
| Australia |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
جالب اینجاست که خود کاپیتان شهبازی کاملا به کار تیمی اشاره کرده و در واقع شکسته نفسی هم کرده ... به نظر من دقیقا به همین دلیله که ما هنوز یک کشور جهان سوم هستیم . خیلی متاسف شدم از این برخورد سخیف با کاپیتان عزیز شهبازی .
داور
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
عزيزان شهبازي يك مقدار در مورد همكارانش به عمد كوتاهي كرده احتمالا بخاتر همين سه ماه حرفي نزده
فرزاد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
کاش یکی می نوشت
کاپیتان عقدایی توهم قهرمان مایی

متن و کامل خوندن عزیزان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
کاپیتان شهبازی مثل همان شهدایی که ازشون دم میزنه، مظلومه... و مثل همان رهبر عزیزی که برایش قدم بر میداره عزیز!!خدا حفظشون کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
تمام خلبانان ایران قهرمان و اسطوره هستند ، چراکه با هواپیماهای از رده خارج شده و داغون پرواز می کنند و آنها رو به زمین می نشونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
چه اشکالی داره اگر دو یا سه قهرمان داشته باشیم؟ این از بخل ایران ایر بوده که همان زمان نام بیش از یک نفر را به میان نیاورده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
چرا پرواز نکنه؟
باید پرواز کنه!
بخاطر جون همه ی مسافرا. باید بذارن دوباره پرواز کنه. ما به این مدای مرد نیاز داریم تا مملکتمون رو بسازیم و به جلو ببریم.
ما همه باید پشتسرش بایستسم و دوباره اون رو برگردونیم به پرواز . حتما نامردا فکر کردن جاشون با وجود این انسان وارسته تنگ می شه.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
ماشاا... پسر رو سفیدمون کردی
تا ابد در یادمون می مونی
کیف کردم و
متاسفم به حال خودمون که قهرمانای چون تو که باید خونه نشین بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
من جاي آقاي شهبازي بودم مي رفتم توي شركتهاي هواپيمايي قطر ويا امارات كار مي كردم و منت هيچ كسي رو هم نمي كشيدم
یک قدرشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
شما چرا متوجه نیستید که شرکت ایران ایر با حذف شهبازی چه خدمت بزرگی به مردم کرده است
ایران ایر عزیز با این کار بازنشستگی 9 سال زودتر شهبازی ها خواست برای من و شما در باغ شهادت را باز باز باز کند
اقا من به نوبه خود از مدیریت ایران ایر بخاطر باز کردن در باغ شهات تشکر می کنم
این جای تعجب است.متاسفانه سالیان زیادی است که با نام اوران وقهرمانان ملی ما در زمینه های سیاسی اقتصادی ،اجتماعی،هنری،علمی و....اینگونه برخورد می شود.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
واقعا جای سواله چرا هرکسی تو این مملکت یه کار مثبت انجام میده از اون بالا میکشنش پایین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
و دلیل این امر چیزی نیست جز بخل و حسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
میخوام بدونم اون آقایی که میگه کاری نداشت فرود ، خودش یک لحظه توی این موقعیت قرار داده!!!1
سالهاست عادت كرديم كه افرادي كه هيچگونه مهرت و دانشي در موردي نداشته اند براي همه نسخه بپيچند و شاهكار ديگران را كوچك كنند. قشنگ گفت خداد عزيزي كه يك گل من به استراليا زدم و خيلي ها نونش رو خوردند. والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
جناب علی این جمله اشتباهه که فکر کنی اون گل را عزیزی زد هر چند که در خوردن حق عزیزی بحث جداست
متاسفانه مشکل همیشگی و همیشگی ما
افراط و تفریط
سلام برقهرمانان غیور این میهن واقعا از این قهرمانان درجهان کم پیدا میشود چرا قدرشون رو نمیدونیم!!!!؟؟؟؟؟
درود بر کاپیتان شهبازی
کاپیتان عزیزم ما مردم ایران مرده پرست هستیم و قدر نخبه های خود را نداریم شما هم همانند دیگر مغز های ما باید در شرکت های بوینگ و ایرباس استخدام شوید
جناب شهبازی شما میدانید اگر تحریم ایران ایر و سایر شرکت های هوایی برداشته شود چه تعداد از هموطنان گرامی از چه رانت های بزرگی محروم میشوند؟؟؟؟؟؟؟؟ شما با دم شیر بازی کردید .!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دقیقا...! مسولین محترم از بالا تا پایین فقط استاد پرونده سازی هستند و زیر پا خالی کردن.!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دلیل دیگری نداره
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
دمت گرم . گل گفتی ناشناس ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷ عزیز.
واقعا مسئولان چرا این کارا رو می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
می تونیم!
واقعا متاسفم که یک اتفاق میمون که همان نجات جان عده ای از هموطنانمان بوده را اینطوری لوس کرده و چهره همه را خراب میکنید.
انگار به ما از این کار ها نیامده فقط باید کشته بدهیم تا هیچ جا دعوایی نشود در ضمن یادتان نرود اصل ماجرا همان فرسودگی ناوگان هوایی ماست.
کاملا مشخصه که عده ای از روی حسادت ایشان را از کار برکنار کردن. تو حرفای عقدایی میشه حس حسادت رو به خوبی لمس کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
حرفت درسته اما عقدایی رو اشتباه نوشتی. مثبت دادم
پژمان
| Australia |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
برای من این سوال پیش اومده که اگر خدای نکرده این هواپیما سقوط می کرد و می خواستند مقصر رو معرفی کنند کدومشون رو به عنوان خلبان مقصر معرفی می کردند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
دوستان در نظر داشته باشید که کاپیتان شهبازی هم از این مساله نهایت استفاده را برده است.سفرهای خارجی، شهرت، مصاحبه های متعدد با رسانه ها.شاید باید کمی دقیق تر باشیم.به نظر می رسد ایشان هم بدش نمی آید همچنان در رسانه ها باشد!
میگن خداوند وقتی نعمتی رو ب کسی میده اون نعمت رو ازش نمیگیره مگر اینکه اون طرف لیاقت داشتن اون نعمت رو نداشته باشه حالا وقتی ایشونم رفت باید بشینیم تاسف بخوریم
تو ایران هرجا رو که نگاه کنی شایسته کشیه اگر من به جای ایشون بودم میرفتم وطنمو دوست دارم ولی تحمل اینجور ادما سخته بخدا
كاپيتان اينجا ايران است
ما مردماني مرده پرستيم
آهاي مسئولين! بايد حتما فاجعه اروميه تكرار شود تا شما قدرشناس باشين
اگه يه كشور اروپايي جاي ايران بود الان بهتون يك هواپيما شخصي داده بودند كاپيتان.
برایم جالبه که چرا هیچکس از همسئولین هواپیمایی سوال نمی کند .
شاید . . .
مشکل سخت افزاری و یا نیروی انسانی بوده است .
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
مشکل اینه که چرا سقوط نکرد.
به نظرم باید مهندس پرواز به خاطر سقوط نکردن توبیخ و درج در پرونده بشه. هنوزم دیر نیستا !
نمی دانم چرا هر کس کارش را درست انجام می دهد و وظیفه اش را درست انجام مید هد قهران ملی می شود . آیا وظیفه یک خلبان غیر از این بوده که ایشان انجام داده اند ؟
البته در کشوری که خطاکار . . . تشویق می شود و پست بالاتر میگیرد باید ایشان هم قهرمان ملی شوند .
پاسخ ها
overactive
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
شما اگه وسط رانندگی لاستیک ماشینت بترکه می تونی راحت جمعش کنی؟!! حالا اون که هواپیما بوده و چرخش باز نشد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دوست ناشناس عزیز من هم با نظر شما موافقم , از خود آقای شهبازی میپرسم آیا شما تعلیم این نوع لندینگ را در سیمولاتور انجام نداده اید ؟ آیا این وظیفه مسلم شما نبود و اگر این کار را انجام نمیدادید سوال برانگیز نبود ؟ آیا ارابه فرود جلو که در این نوع هواپیما در آخرین لحظات نشستن که سرعت به مینیمم میرسد نباید به زمین بخورد ؛ به زبان دیگر کم خطر ترین زمان نشستن ؟ و چندین آیای تکنیکی دیگر . بهتر است واقعیت ها را تمام و کامل و کارشناسانه به مردم عزیز بگوئیم . آیا هفته بعد از این لندینگ شما هواپیمای دیگری در یکی از کشورهای اروپای شرقی با باز نشدن هیچکدام از ارابه های اصلی و جلو سالم بر زمین ننشست , یعنی نشستن با سینه با سرعت مجاز نشستن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دق کنی از این تنگ نظریت.............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
اشتباهي مثبت دادم
استاددانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
اون خلبان رو هم اخراج کردند؟؟!! یا یه کمی ازش تقدیر کردند. چشاتون اینجوریه یا ... ؟؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
واقعا نمک نشناسید....متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
دوست ناشناس دوم که نظر دادن کاملا مشخصه که خلبان نیستند !!! و نظرشون هم اصلا مغرضانه نیست !!!!!!
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
ای کاش خدا به جای حسود سنگ می افرید
یک استاد دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
یاد گرفتن در کلاس چیزی است در واقعیت زندگی قرار گرفتن چیز دیگری است
بالا گود نشستن و نظر دادن هنر نیست پسرم
واقعا اگر اتفاقی افتاده بود همیجوری نظر می دادید
iran yani tabah shodan,,,,,,
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
به شدت با این فضا سازی مخالفم..شمایید که تباه هستید نه ایران عزیز..
هوشیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
ایران یعنی سوختن فرصتها
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
دوست عزیز کاپیتان در تمام مصاحبه هاش گفته که این وظیفه من بوده و من به عنوان خلبان وظیفم رو انجام دادم.
در ضمن در اروپای شرقی امکاناتی هست که اینجا نیست و اگه دقت کنید شمار این حوادث در ایران چندین برابر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
شما حداقل با پرچم امریکا دفاع نکن!
جالبه از نظر مسئولان ايران اير مردم نامحرمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
من نه با ایران ایر موافقم و نه مخالف
ولی این نگاه اشتباه را که فکر میکنیم همه چیز را باید رسانه ای کرد، صد در صد مخالفم
جالب اینه که تو دنیا همه اینجور عمل میکنن و همه چیز را رسانه ای نمیکنن
کاپیتان شهبازی تو در قلب ایرانیها هستی .
افسسسسسسسسسسسسسسسسسوسسسسسسسسسسسس
واقعا" كار حرفه ايي كه اين خلبان با شجاعت تمام انجام داد و خون از دماغ هيچيك از سرنشينان هواپيما نيومد جاي تحسين و قدرداني داره. اما چه حيف كه يه همچين انسانهايي كه خدمتگذار واقعي به مردم هستند انقدر ناديده و بي اهميت گرفته ميشن. تو اين حكومت با توجه به ترس و وحشتي كه از بزرگ شدن يك آدم عادي وجود داره هيچ قهرمان مليي نبايد وجود داشته باشه . متاسفم. ولي مهم اينه كه مردم به اين خلبان برجسته و همچين قهرمانايي افتخار مي كنن و هيچ وقت از ياد نمي برن.
بى انصافى در حق افراد شريف همچون كاپيتان شهبازى به اشكارا چشم تنگيهاى حاكم بر ارزشها را نشان ميدهد. من متاسفم
پيشنهاد ميكنم فيلم مشابهي را كه يك هواپيماي مشابه با همين اشكال روي يك وانت فرود ميايد را در يو تيوپ ببينيد تا متوجه شويد قهرمان حقيقي چه كسي هست.
پاسخ ها
علی
| Canada |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
پیشنهاد می کنم وقتی اون فیلم دوباره می بینی دقت کنی که به انگلیسی نوشته " تخیلی!" جناب نابغه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
بچه جان اون یک فیلم ساختگی بود.تو هم جو گیر نشو.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
عزیز جان اون تبلیغ وانت بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
باعث انبساط خاطرمون شدی وسط این همه افسوس خوردن
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
سرعت هواپیما هنگام نشستن حدود 300 کیلومتر در ساعته! آخه کدوم وانتی میتونه یهش برسه؟؟
در ضمن با فشاری که هواپیما موقع فرود به چرخهاش میاره، وانت که سهله کامیون هم باشه اون زیر له میشه !
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
عزیزم یکم فکر کن ؛!«وزن یک هواپیما و تحمل بار قویترین وانت دنیا رو».!!؟ اون وقت خودت متوجه میشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
درسته اون فیلم تبلیغاتی بود ولی حتی در تخیل هم، فیلمی مشابه کاری که خلبان شهبازی انجام داد رو هم نساختند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
حسن تو یه نابغه ای............
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
فقط وانت پیکان میتونه از 300 تا هم بیشتر بره.
البته هنگام سقوط به دره بعد از ترمز بریدن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
آفرین به تو ،باهوش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
ببین رفیق
مواظب باش ندزدنت
با توجه به شناختی که هم از مسئولان هواپیمایی جمهوری اسلامی و هم از خلبانان محترم دارم و همچنین آگاهی از مسائل مربوط به هواپیما و پرواز را دارم، بهتر است قبل از این که اخبار بسیار تخصصی را آنچنان که نیست با آب و تاب در رسانه ها مطرح شود بطوری که یک فرد از خود قهرمان بسازد با مسئولان مربوطه یا لااقل با افراد وارد در میان گذاشته شود.
پاسخ ها
یک کارمند استاندارد پرواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
با سلام. نظر این کارشناس محترم بسیار درست و فنی است... مردم عزیز لطفا از روی احساسات قضاوت نکنید... سوءمدیریت ایران ایر در جلوگیری از ایجاد این موج غلط اکنون دامن خود وی را گرفته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
... تقدیر از شهبازی یعنی نمادی تقدیری از همه خلبانان شجاع حالا شما هی موضوع را شخص کن و تنگ نظری و حسادت.....
استاد این دو تا خودجوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
ایران ایریها خوش آمدید به تابی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
خدایی با این وضعیت هواپیماهای کشور خدایی کار شاقی کرده............پس بینهایت منفی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
جنابعالی کارشناس هستی و فنی و محترم ولی انجا که تشخیص حقیقت و خلط است مردم بهترین قاضی هستن اشتباه تو اینه که این همه ادم و یه مشت عوام حساب می کنی و خودتو عالم دهر
يك بي طرف!
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
خيلي جالبه !!!!!!!!
ما ايرانيها هر جا با تحليلهاي كارشناسي و تخصصي مواجه ميشيم كه با احساسات ما در تضاد باشه اون كارشناس و متخصص رو ... ميبينيم!
به منفي هاي اين كامنت توجه كنيد، درضمن متن رو هم يكبار ديگه بخونيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
شما کارشناسان محترم زمان مردن مردم در هواپیما کجا تشریف دارید؟
ما از ويژگي ها وبرجستگي هاي افراد استفاده وتقويتشان نميكنيم وهمه چيز را سريعا سياسي كرده وبه بيراهه ميكشانيم خدا عاقبت بخيرتون كنه
بنظر من باید دید کی فرمان اصلی هواپیما در دست داشته و اگر کسی که ارشد بوده باید هدایت رو در دست میگرفته اگر این کارو نکرده کوتاهی کرده وباید توبیخ بشود واگر مسولیت رو به کاپیتان سپرده پس خوب وبد همه مال هدادت کننده است
پاسخ ها
مهندس پرواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
در پرواز مسئولیت بر عهده کاپیتان چپ می باشد که شهبازی بوده است کمک خلبان پایلوت راست است و معلم خلبان اصلا نمی تواند به چیزی دست بزند !! هواپیما که پراید آموزش رانندگی نیست که ...(مهندس پرواز)
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
فرمون پراید آموزشی سمت چپه ولی سمت راست پدال هم داره.. .. ای بابا قاطی کردم..
بالاخره کی هواپیمارو میرونده.
واقعا شاید اظهار نظر بر اساس نوشته های متن کار چندان صحیحی نباشد؛ اما در ایران زمین سالهاست که با کسانی که کانون خبر و نظر مردم می شوند اینگونه برخورد می شود. در صدا و سیما شاهد آن بسیار هستیم. اگر چنین برخوردهایی نمی شد شاید بسیاری از نخبگان ما عزم غربت نمی کردند و جلای وطن اختیار نمی کردند. اما نکته ای که در پایان می توان متذکر شد اینست که بسیاری از رسانه های خارجی فارغ از نام شهبازی و قاسمی مسائل را نگاه می کنند و می توان نظریات آنها در برخی موارد این چنینی غیر مغرضانه دانست و گفت آفرین بر کاپیتان شهبازی که مهارت و توانایی خویش نوانتست از فاجعه جلوگیری کند. آدمهای کوچک به جای اینکه کوشش کنند دیگران را کوچک جلوه دهند بهتر است خودشان با تلاش و زحمت خود را بزرگ کنند. سپاس
کاپیتان شهبازی خودش هم میدونه که خلبان اول در لندینگ و تیک اف هواپیما رو هدایت می کنه خصوصا اون هم در یک پرواز خارجی بنابراین ایشان نباید زیاد بدنبال تبلیغات باشند مگر اینکه بخواهند مطرح بشوند برای اهداف دیگه مثل در اینده نماینده مجلس و یا شغل بالایی بخواهند احراز کنند و گرنه 35 سال خدمت بس است و بهتر است استراحت نمایند چون الحمدا.. خلبان خوب و بهتر از ایشان کم نیستند . من خودم چند سال پیش در پرواز مشهد تهران مسافر بودم و خلبان با مهارت کامل و بدون باز شدن چرخ جلو در فرودگاه مهراباد بر روی باند فوم ریخته شده نشست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
تو لازم نکرده برای دیگران تعیین تکلیف کنی.ایشان میتوانند 6000 ساعت یا 9 سال دیگر پرواز کنند.نکنه تو شرکت هواپیمایی کشور کار میکنی و برای فامیلات میخوای جا باز بشه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
این چه طرز حرف زدنه ناشناس؟
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
حمید خان! میدونی به امثال ایشون در کشورهای همسایه ماهیانه چقدر حقوق میدن؟! اون هم با هواپیماهای نو و با تکنولوژی بالا!!تمام خلبان های ما قهرمان ملی هستند که با این هواپیماهای قدیمی و فرسوده پرواز میکنند!
مهندس پرواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
عزیزم "خلبان اول" همان پایلوت چپ یعنی کاپیتان شهبازی بوده است !! نابغه جان! دوستان مقصر اصلی مسئولی هست که از همه خدمه پروازی به نحو شایسته تقدیر نکرده و معلومه که هما دوست ندارد این خبر " باز نشدن چرخ جلو" رسانه ایی شود چون همه می پرسند چه شرکت داغونی هست اما کاپیتان شهبازی با زیرکی فکر ها را به این سمت برد که چه کسی با تحریم ناجوانمردانه همای ایرانی را به این روز انداخته است و چرا!؟ احسنت کاپیتان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
کاپیتان زیاد ناراحت نشو
lمحمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
IQحالاخوبه خودت میگی فوم ریخته بودن،اگه فیلم ونگاه کنی میبینی که روی باندهیچ چی نیست،درضمن فرق اون هواپیماکه شماسوارشدیدبا اونکه کاپیتان شهبازی خلبانش بوده زمین تا زیرزمین فرق میکنه...اونی که شماسوارشدی احتمالااسباب بازی بوده!!!! گرفتی مطلب و؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
ما ايراني ها به دليل احترام نگذاشتن به نقاط مثبت و شخصيت همديگر شايسته همين وضعيتي هستيم که مي بينيد .
سر همه مهندسای پرواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
از همون اول باید از همشون تقدیر میشدو یکی هم مثل کاپیتان شهبازی لیدرگروه میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
اولا ایشان به نفع کشور استفاده کرده از این فرصت نه نفع خودش
دوم اگر اینقدر زیاد است پس رسانه ما جوگیر شده چرا این همه رسانه های دنیا انعکاس داشت
سیاست زدگی در همه چیز
تو این مملکت هر کس قهرمان بشه ..همینطوریه که میبینید
دوستان مطلب رو کامل بخونید!!!
من دارم به اين نتيجه ميرسم كه شايد چرخ نبايد باز ميشد و ايشان بر خلاف خواست آن افراد عمل كرده و اكنون تاوانش را ميدهد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
مخصوصا که مسافران هم روسی بودند! بابا شاید مصلحت چیز دیگه ای بوده حالا بنده خدا هواپیما را با چنگ و دندون نشونده
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
آخه چرخ که نباید باز بشه. باید بچرخه !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
موااااااااااااااااااااافقم.
ایشان خواسته یا ناخواسته تبدیل به یک اسطوره شده است اگر سرنوشت نافرجام داشته باشد این باعث ناامیدی افراد نخبه ای میشود که برای کشور از خودگذشتگی کنند
مقصر کاپیتان شهبازی که نذاشته هواپیما سقوط کنه و صدها نفر بیگناه کشته بشن!!!!!!!!!!!!!!!!
ایشون باید به کارش برگرده
چون مردم می خواهند
این ملت شهید داده و از ارزشهای خود دفاع می کنه
حالا ایشون یکی از ارزشهای این مملکته
تو رو خدا یک سایت برای حمایت مردمی از این خلبان راه بیندازید
سلام
فیلم فرود رو که میدیدم واقعا برام عجیب بودکه اینقدر با مهارت هواپیما رو نشاندند. واقعا دست گروه پروازی بویژه خلبانان این هواپیما درد نکند . هر چند نفر هستند همه قهرمان ملی هستند و استحقاق شهرت و جایزه دارند. ایران ایر تنگ نظر نباشد. بجای اون ازهمه تقدیر کند از گروه پروازی میهمانداران و حتی کسانی که روی زمین آماده مواجه بودند. این خلبان را هم دعوت به کار کنند و از وجودش استفاده کنند. عمر دست خداست ولی در هواپیمایی که این آقا خلبانش باشه من با اطمینان بیشتری مسافرت می کنم.
به یاد دهقان فداکار افتادم که خودش چند سال پیش میگفت قبل از این که حرف من را باور کنند لوکوموتیو ران و بقیه یک کتک مفصل و جانه به من زدند بعد باور کردند که راست میگم
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
کاریادشون نده بابا.
حالا کم مونده بگیرن یه کتک مفصل هم بهش بزنن!
نمونه اش رو در تکواندو هم دیدیم و نتیجه ای که در المپیک خودش رو نشون داد .
مثل آقاي س.... يك نامه بلند و بالا از مدح وستايش آقايان در رسانه ها بخوان و پسر سربزيري باش شايد فرجي شد
ایران ایر دفعه اولش نیست که اینکار رو میکنه، اگر یادتون باشه خلبان پرواز چین رو که اونم همچین کاری کرد و سریع بازنشست کردن ایشون رو اگر همون روز واکنش نشون می دادند امروز این اتفاق نمی افتاد.
واقعا که ... باید خجالت بکشه و یه لحظه به این فکر کنه که اگه این هواپیما سالم فرود نمیومد چی میشد اگه خانواده خودشم تو این پرواز بودن بازم اینجوری ......................................... زشته بخدا
دم فرهنگ غرب گرم که قهرمانان رو پاداش میده و ناقهرمانان رو هم به نوعی تشویق به موفقیت میکنه که مصداق دستور اسلامه
به نظر میاد زمینه موفقیت در فرهنگ ما مثل فرود در باتلاق است که منجر به مرگ تدریجی میشود. تاریخ رو ورق بزنیم و ببینیم که چه کردیم با
امیر کبیر, بازرگان, ....,....و
بازم شانس آوردن هزینه تعمیرات هوپیما روبه صورت قسطی از حقوق بازنشستگی ایشان کم نمیکن.

افسوس و صد افسوس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
گل گفتی
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
آره واقعا
کاش یک مصاحبه هم با کاپیتان قاسمی انجام میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
چرا منفی دادید یعنی فکر میکنید هرچیزی بر خلاف فکرتان باشد غلط است ؟ بد نیست در مورد زنده باد مخالف من فکر کنید .
اگر در شرکت های هواپیمایی هر یک از کشور ها که ناوگان هواپیمایی ان در سطح کشور بود .حداقل یک هییتی برای رسیدگی به این جریانات تعییم میکردند و نتیجه را به ملت اعلام میکردند.ولی در اینجا با رها کردن قهرمان ماجرا درفضایی شناور در ماجرا حتما نیات محافظه کارانه ای پشت قضیه است و البته تشویق اقای شهبازی نه تنها برای وی بلکه برای خود هواپیمایی هما نیز افتخار افرین می بود که در شرایط تحریمها متخصصین ما با تحریمها تا حد جانشان مبارزه میکنند.این روش برخورد با کاپیتان شهبازی بیانگر هرج و مرج و سو مدیریت در سازمان هواپیمایی کشوری است و با فرار مغزی دیگر از ایران اسلامیمان اول به اسلام خیانت شده است که الگوی از خود گذشتگی ماست و دوم به ملت اهانت وخیانت شده است.
بنابراین در ماجرا لازم است یک هیئتی از سوی نظام تعیین تا شاید با تحقیق منصفانه
حقایق را روشن نمایند شاید با این تحقیقات یک جریان مشکوک هم در سازمان هواپیمایی کشوری و یا شرکت هما کشف شود........
hamin kar ha ro mikonid taraf mizare az iran mire dige!!!!
چرا موقعی که هواپیمایی سقوط می کند و کسی زنده نمی ماند تقصیر را برگردن خلبان می اندازند . این در حالی است که سینیور و سینیوریتا و سایرین نیز در هواپیما بوده اند ؟؟؟
پاسخ ها
overactive
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
آی گل گفتی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
این نظرت حرف نداره و پاسخ همه این مغلطه ها رو روشن می کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
like
درود بر شهبازی و .....
متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
من هم ......
خلبان شهبازی اگر تو ایران قدرت رو ندونستن برو خارج از کشور باز هم نام ایران رو زنده نهگه میداری.......شما دینت رو به این مردم ادا کردی
اگر کاپیتان عقدایی رو روز اول معرفی می کردند ، الان بازنشسته شده بود. اگر رستگارفر رو معرفی می کردند ، الان او بازنشسته شده بود.
اشتباهشون این بود که مدیر عامل و رییس پشتیبانی و حراست و غیره رو در این عملیات و افتخار سهیم نکردن
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
آفریننننننننننن گل کفتی عالی بود
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
اصل مطلب و جان کلام را تو گفتی
آقا اگر ایشان با این همه سابقه وقت بازنشستگی شان شده پس "سینیور"ها چی؟ در ضمن خلبانی شغلی است که هر چقدر بیشتر تجربه کسب کنند برای این کار لایق تر می شوند نه این که چند سال کار کردی و برو به سلامت. این خلبانان خوب را ما پرورش می دهیم و خرجشان می کنیم و در آخر کشورهای دیگر نانش را می خورند. چرا در کشور ما باید این همه حادثه ی هوایی وجود داشته باشد ولی در کشورهایی که خلبانان ما را می برند نیست؟
درود بر شهباز آسمانها کاپیتان شهبازی بزرگ
من كار به معلم وسنيور و...ندارم موقع بزنگاه دل شير ميخواهد كه كاپيتان شهبازي انجام داده وقهرمان است وواقعا براي كشورم افسوس ميخورم كه چنين برخوردهايي ميشود!!!!!!!
,aghaye shahbazi kari ro anjam dad ke bayad anjam midad va kare sakhti nabood.pas khalaban tooye havapeyma chekaras.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
عجب!!!!!!!
اگه یه کشور دیگه بود از مهارت چنین وتجربیات منحصر به فردایشان استفاده کرد.باور کنید کشورههای دیگه از موضوع با خبر شوند بلافاصله از تجربیات ایشون استفاده می کنند
کاپیتان شهبازی گرامی و مردمی انسانی است که دلش به اندازه اسمان بزرگ است.و متاسفانه حسادت و جاه طلبی برخی از افراد حاضر /دیدن نبوغ ایشان را نداشتن اما همیشه یاد و نام بزرگ و مهربانتان در قلب هر ایرانی جاوید میماند. به شما افتخار میکنیم و میبالیم.
قوانين هواپيمايي سرجاش
اما اينكه ايشون اون موقع پشت رول بوده و هدايت مي كرد مهمه
نه اينكه فلان سينيور بوده اگه خداي نكرده اتفاقي مي افتاد اون موقع هم بقيه همين حرفا رو مي زدن يا خلبان شهبازي رو به سلابه مي كشيدن
اگر خدای نکرده برای این پرواز اتفاقی می افتاد اول از همه مرحوم خلبان رو مقصر میدونستن و دیگه کسی از نقش سینیور و معلم حرفی نمی زد....حقیقتا که آقای ... انسان بی انصافی هستی.........
افرین قهرمان ممنونم.
حتی اگر مسئول پرواز هم داخل کابین خلبان بوده باشه
کسی که هدایت پرواز و بعهده داشته و این کار بزرگ رو انجام داده کاپتان شهخبازی بوده و بس
هریک از خلبانان هواپیما ازهرنوع آموزش فروداضطراری ازهرنوع را می بینند بناابراین شخص نامبرده جز انجام وظیفه کار خاصی انجام نداده حالا شما تصور کنید در دوران جنگ خلبانان ترابری ارتش نقل وانتقال مجروحین ورزمندگان را باوجود تحدیدات هواپیماهای دشمن انجام داده اندو هیج اسمی از آنها نیست لطف کرده بعضی خاطرات آنها را با این شخص مقایسه نموده وبعد نتیجه گیری کنید قهرمان کیست .
پاسخ ها
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
مسایل رو باهم قاطی نکن
آقاي شهبازي شما هنوز هم در قلب اين ملت جاداري و ازسهل انگاري اين مسئولين كه روح و روان اين ملت را جريحه دار كرد متاسفم
دست فراماسونری اشکار است ایا نمیبینید
من هیچ وقت با هواپیمایی که خلبانش شهبازی باشه مسافرت نمی کنم.چون می دونم که......
بله!
پاسخ ها
overactive
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
که چی....؟!!! شمام راز مگو دارید که مردم نباید بدونن؟!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
به شهبازی بچسبی کم کم بازنشسته ای تازه اگه سنت برسه اگه نرسه که خدا رحمتت کنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
شعورت همینه
باید بری با اون خلبان که در راه ارمنستان افتاد میرفتی الان مبهم حرف نمیزدی
یک استاد دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
من اگر می توانستم تمام پروازهایم را با ایشان انجام می دادم هدا شاهد از صمیم قلبم می گویم
هرچند توکل به خدا باید اما توکل اسباب خوب می خواهد
همه ما یک چوری با این جور رفتارها مواجه شدیم اون دنیا حقمونو میگیریم !
آقاي شهبازي من مردم هستم و از شما حمايت مي كنيم
خدا خيرت بدهد
کاپیتان عزیز از اینکه کاری از دست ما بر نمی آید برایت انجام بدیم واقعا" متاسفیم. البته این بداخلاقی مختص ما ایرانیان است که اگر کسی کار فوق العاده ای کرد آن را کوچک جلوه بدیم. اما نگران نباش عزیزم خدا آن بالا مراقب انسانهای فداکار است.
in majlesi alan kojast? To hameh chi az ashe naneh gerefteh ta barnameh kodak dekhalat mikooneh vali alan in majles ma saket hastesh. Ajib e na?
Az garar malom ne-tanha aghlab nazar dahandegan balke khode tabnakiha ham dark dorosti az atefagh majera chizi be dast ne-awardeand wa ya az bon wa rishe mokhlef masoolin hastand wa be har dalil na mowajeh masoolin ra mi koband.
Asle majera bar hasb hadese pish amade wa shabazi waghti az kabin biron amade bedon reayat hoghogh digaran khodash ra be gozareshgaran ghahraman moarfi mi konad wa digar mosoolin che hengam hadese dar an lehze dar mahal bashand che ne-bashand be chizi ne-mi andishand be joz rafea hadese.
پاسخ ها
مصلح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
هموطن خیلی آگاه!...کاشکی خودتو معرفی میکردی و دلیل محکمی می آوردی ...چون اینطور که از حرفات معلومه خودتم هیچ مبنای محکمی برای حرفات نداری...ببخشید اگه بهتون بر میخوره...
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
باسواد در این هواپیما کلی کارشناس هسته ای بودن اگه می مردن یا خودتم نفله می شدی خوب بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همه چیزمون باید به همه چیزمون بیاد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
ا...اونجام اینو میگن!
شرکت ایران ار در دهه 70 میلادی دومین شرکت امن هواپیمائی دنیا بوده زمین گیر شدن این شرکت در ارائه خدمات همه مربوط به تحریمها نمی شود بلکه تنگ نظری عده ای غیر متخصص باعث می گردد اگر اعتمادی توسط کارکنان خدوم آن ایجاد می گردد با برخوردهای غیر اصولی و بدور از شونات انسانی و اداری به بی اعبار کردن این شرکت ملی کمک نماید . شهبازی چه بخواهید و چه نخواهید به هر صورت اگر هم قهرمان نباشد شده است برای یک شرکت بی رمق و رنگ باخته بهتر نیست از فرصتها بهتر استفاده نماید حداقل اگر هوایمایی مدرنی در اختیار ندارد به کارکنان و خلبانان ورزیده خود ببالد.
واقعا براتون متاسفم با این گزارش جهت دارتون
یکی از دوستان من از خبرنگارانی است که با کاپیتان مصاجبه کرده و میگه بجز پاکی و خلوص نیت چیزی در ایشون ندیده . اتفاقا همون موقع به کاپیتان پیشنهاد کار در بهترین خطوط هواپیمایی آمریکا رو با بهترین حقوق و مزایا بهش داده بودند که قبول نکرده بود.
حتما باید 100 نفر کشته می شدند و یک هفته شب و روز مردم رو سیاه می شد تا قدر این آدم ها رو بدونید
این آدم حتی اگه بدنبال تبلیغات هم برای خودش باشه باز به کار ارزشمندش می ارزه
تابناک .. با انصاف باش
افرین استاد .شیرمادرت حلالت باشه .حال کردم
اینم یکی از دستهای پشت پرده
بابا خوب واسه اینکه دل بقیه شونم نشکنه اسم بقیه رو هم اعلام میکردین به نظرم تقصیر روابط عمومی بوده و بس
تمام خلبانان ایران با این شرایط پروازی قهرمانن اما این کاری که کاپیتان شهبازی سایت راه انداخته و صدای مردم مظلوم ایران رو به مجامع بین المللی میرسونه قهرمانتره اجرش با خدا
هر كي جائي شاغله وظيفه اي داره وظيفه خلبان هم كنترل هواپيماست به شهبازي ميگيم قهرمان چون از عهده وظيفه اش در شرايط خاص به بهترين نحو بر آمده چون مهارت خودشو نشون داده چون در حفظ جان يك عده انسان سهم داشته پس نگيد وظيفه خلبان ...همه كار ميكنن ولي فقط عده ايي درست كار ميكنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
بابا ای ول
قهرمان بزرگ سرزمينم!دوستت دارم و واي بر مايي كه اينگونه مزد قهرمانان را مي دهيم!
تو اگر هر جايي و بودي به سر مي گذاشتنت و تو را و تجربه ات را چون نگيني ارزشمند مي پنداشتند!
حرفهای جناب قاسمی به شوخی شبیه است مثل این است که بگوییم در اتاق عمل چند نفر جراح با سابقه هم نشسته بودند وجراحی را نگاه میکردند بنابراین انها جراحی را انجام دادند. یک هواپیما که 3 تا خلبان نداره. خلبان اول شهبازی بوده که مسئولیت پرواز هم بر عهده اوست. مطابق همه قوانین تصمیم گیرنده اصلی اوست. در ضمن این مسئله که ما همه درسها را توی کتاب خوندیم و با سیمولاتور انجام دادیم کاملا کتمان این حقیقت است که تصمیم گیری در شرایط سیمولاتور با شرایط واقعی فرق میکند و سیمولاتور تنها کمک به رسیدن به مهارت است.
پاسخ ها
oldpilot
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
خلبان اول معلم خلبان عقدايي بوده نه شهبازي
درود به کاپیتان با شرف ایرانی که به فکر منافع مردم است باید به عنوان قهرمان ملی از او یاد شود یک حماسه بزرگ افرید این خلبان شایسته باید از وی به عنوان سمبل ایستادگی در مقابل تحریم ها تجلیل کرد نه اینکه با او برخورد کرد با نا مهربانی رفتار شود این شایسته یک قهرمان نیست
به هرحال موقع فرود خلبان، کاپیتان شهبازی بوده-
و انصافا هم فرود آرام و بی نظیری بود-
توجیه هواپیمایی ایران ایر مثل اینه که بگن مثلا بجای نفر اول کنکور بایستی از معلماش تقدیر بشه واقعا اگه کنار دستی اش حتی اندکی استادتر و واردتر بوده عقل و وجدان حکم میکرده که خودش بایستی کنترل هواپیما رو بدست می گرفته نه اینکه بعد از موفقیت کاپیتان هواپیما بگه منهم کنارش بودم و واردتر بودم. واردتر بودی می گرفتی هدایت می کردی مومن
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
اگه کنترل پروازراازدست کاپیتان شهبازی گرفته بودکه الان میگفتیم مرحوم شهبازی!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
منفی ندادم، ولی مثال شما رو قبول ندارم. مثال تیم فوتبال موثر تره . یک گل ثمره کار چنیدن نفر است و دلیلی نداره یک فوروارد این همه جارو جنجال راه بندازه و بخواد سربزرگی بکنه. اما اما در مورد مدیرو معاون شرکت که قطعا سفارشی و بی هنر هستند هرچی بگیم کم گفتیم.
به نظر من با این شرایط سختی که داریم کاری که شرکت هواپیمایی می کند ، کار بزرگیه. ضریب ایمنیش هم با توجه به تحریم ها هنوز بالاست. و به نظر من سطح علمی و انظباتی تو ای قسمت از بقیه جاهای کشور بالاتره.
به زودی میره قطر ایر ویز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
مطمئن باش اگه می تونست تا حالا رفته بود چقدر ساده ای شما بنظرم مسئولین ایران ایر خیلی با انصافند که سکوت کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
مخلص آقای شهبازی!خوش بگذره!
جای افرادی مثل کاپیتان تو ایران نیست هروقت از ایران رفت تازه میفهمند همین افراد مفید بودند که به ملت و مملکت خدمت کرده اند.
دو هفته قبل هم خلبان که هنگام تیک اف چرخ جلو کنده شده بود فرود عالی داشت .این همه هم برای شهرت جاروجنجال راه نینداخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
حسود هرگز نیاسود.
توهم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
منم پریروز موقع لندینگ همه چرخام کنده شده ولی مثل قوی روی اب فرود اومدم کسی هم تقدیر نکرد برات متاسفم ناشناس
از خودت خجالت بکش یه نگاهی به زندگیت بنداز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
اخه عزیز دل برادر پس اگر ایتقدر فراوان است چرا رسانه های غربی دیگران را گزارش نمی دهند اگر رسانه های ما جنجال کردند انها چی
اصلا نگه خودش گفته بیایید سراغم و من را معرفی کنید
پدر این سیاست بسوزه ... بنده خدااولا با مهارات تمام کار کرده ثانیا آمده از این فرصت برا کشورش استفاده کنه که بحث تحریم هواپیما و امنیت جانی مردم رو جهانی کنه اما چون با سیاست بعضی ها هماهنگ نبوده اینجوری ویرانش کردند... اینها به تاریخ چه پاسخی خواهند داد
به نظر من همه دوستداران کاپیتان شهبازی باید به دلیل سو مدیریت ایران ایر در عدم استفاده از نیروی متخصص و باتجربه این شرکت رو تحریم کنند
در هرکشوری بود مجسمه درست می کردن از این افراد درود بر چنین افرادی مانند خلبانهای ما در جنگ که باید مجسمه از هرکدام از انها در شهری نصب شود وبچه های که با سن کم در مقابل دشمن ایستادند کی قدر میداند
اگرهواپیما سقوط می کردمسئولین ایران ایر بازهم صحبتی ازسینیورپروازکاپیتان عقدایی می کردند
از این قهرمان ملی استفاده کنید وی افتخار کشور است احساس میکنم نسبت به و.ی حسادت میکنند
حالا اگر پيگير بشيد در مياد اين جناب قاسمي گواهينامه پايه ٢ هم نداره هااااااا....
اينه كه اينيم..........
دل جانبازان ورزمندگان که از جون مایه گذاشتن خونه .چه برسه .....اقایون فقط بفکر جیب وموقعییته خودشونن بابا.
همین ه کارها از بالا تا پایین همینه وضع اشفته در هم بر هم همه چیز در هم است
وقتی هواپیمایی امارات برای پرواز با بویینگهای پیشرفته ش از کاپیتان دعوت میکنه و ایران ایر با کاپیتانی که 37 سال بدون حادثه خدمت کرده اینطوری برخورد میکنه واقعا باید به حال خودمون گریه کنیم. او عزیزانی که میگن وظیفه ش بوده , مگه کنترل بازار و ارز و و و و مسئول نداشت. مگه یه عده میلیونی حقوق نمی گیرن بابت اینکار ؟ چرا هیچکس ازشون نپرسید چرا کارتونو درست انجام ندادین. کل مشکل شد جمشید بسم ا...!!!!!!!!!! حالا شما اگه لاستیک ماشینت بترکه میتونی جمعش کنی؟ این بنده خدا هواپیما رو نشونده بدون چرخ. صد تا استاد هم توی پرواز بودن چون ایشون سمت چپ کاکپیت نشسته بوده , به حساب ایشون نوشته میشه.
ملتي كه قدر نخبگانش را بداند شكست ندارد.
قابل توجه کسایی که میگن آقای شهبازی وظیفشو انجام داده و کاری نکرده: همین که یکی وظیفشو اولا انجام بده و دوما به نحو احسن و بهترین شکل انجام بده، قهرمان هست...

کاپیتان شهبازی، شما تا همیشه در نزد ملت ایران قهرمان هستی،، ما دیگه گول بعضی ها که عوام فریبی آنها بر ما اثبات شده، نمیخوریم...
درسته که معلم پرواز در کنار کاپیتان شهبازی نشسته بوده و به ایشون راهنمایی میکرده ولی کنترل هواپیما به دست ایشون بوده و ایشون هواپیما را نشانده...اون روز اول هم چون کسی فکر نمی کرد این کار اینقدر سر و صدا به پا کنه همه کاپیتان شهبازی را معرفی کردن ولی وقتی توجه رسانه ها و مردم را دیدند حسادت به سراغشان آمد که چرا شهبازی محبوب باشه و ما نباشیم! ای کاش روزی برسد که با کارهای نا معقول خود هزینه برای کشور ایجاد نکنیم و قدر قهرمانان ملی خود را بدانیم.
جناب شهبازی خلبان محترم حتما پارتی نداشتی و اگر داشتی اینطور نمی شد خدا بزرگ است .
اول بايد شركت ايران اير كل ماجرا رو به طور كامل توضيح بده تا معلوم بشه واقعيت مطلب چيه؟؟؟
اگر اين اتفاق يه اتفاق عادي و حادثه معموليه پس چرا اينقدر مانور دادن؟؟
اصلا فبلم اين ماجرا چطور تهيه شدو به دست مطبوعات رسيد؟
و ....
خلبان شهبازی عزیز کار بزرگ شما افتخار برای وطن و ما ملت ایران و هواپیمایی ایرانر میباشد یکسال پس از کذشت واقعه ایراد و انتقادهای ساخته و پرداخته مسو لان غیرمنطقی و نا معقول است
ظاهرا" آقای شهبازی خودی نیست.این برخورد راه رابرای خروج افراد متخصص از کشور هموارتر میکند.آقا برو جائی کارکن حداقل به انداره کارت از تشکر کنند.قهرمانان با این برخورد ها نمی میرند.
من یک سوال خیلی مهم دارم !
بیایید فرض کنیم طبق فرمایش آقایون استاد خلبان و معلم پرواز و ... در این فرود آرام هواپیما موثر تر از کاپیتان شهبازی بودند ...
با همین فرض اگر دماغه هواپیما زودتر به زمین می خورد و فاجعه ای اتفاق می افتاد؛ آیا همین شرکت کاپیتان شهبازی را " مقصر " معرفی نمی کرد ؟؟؟

چطور در شکست پایلوت چپ " مسئول " است اما در انجام وظیفه و افتخار نفر سوم و شاید به عقده بعضی ها نفر هیچم است ؟؟؟
پاسخ ها
شهابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
فرزند عزیزم سلام من یکی از خلبانان بازنشته c130هستم فرود کلیه هواپیما ها در شرایط بحرانی واضطراری از مواردیست که کلیه خلبانان بار ها وبارها انرا اموزش دیده ودر شرایط حقیقی با ان برخورد نموده اند فرود هواپیمائی که ارابه فرود دماغه را از دست داده بمراتب راحت تر از ارابه های عقب است وخطر خیلی کمتری دارد وتا اخرین لحظه دماغ هواپیما بالا قرار میگیرد ودر لحظه اخر دماغه بزمین اصابت میکند حال با احترام به جناب شهبازی نقش کاپیتان عقدائی در این فرود بیش از ان چیزیست که فرزندانم از ان یاد میکنند بسهم خود از همه کرو پرواز که مسافران را در صحت وسلامتی تحویل ایستگاه زمینی دادند سپاسگزارم درود بر ایران و ایرانی وادب ایرانیان که همواره باید انرا حفظ کرد
گه اتدلال مسخره ای، چون معلم ارشد پرواز در هواپیما بوده پس اثر حضور ایشان نتیجه این فرود عالی ؛ پس احتمالا کشته شدن دانش اموزان در تصادف اتوبوس را هیان اجباری نور هم بدلیل نبود معلم ارشد پایه یک بوده در اتوبوس بوده....
جمع کنید این مزخرفات را... خجالت هم خوب چیزیه
تابوده همين بوده انشااله تاباد چنين مباد!
اگه سقوط ميكرد و همه را ميكشت كه بگويند مقصر خلبان بوده براشون بهتر بود.
ايا عمر پروزاي اين هوا پيما چقدر بوده و چند ساعت پرواز كرده؟كسي چيزي ميگه ؟اون كه در اروميه افتاد زمين و چندتا را به كشتن داد و چندتا مجروح چي؟البته كه معلومه يا خلبان بايد بميره يا بازنشسته بشه.درود به تمام شهبازيهاي ايران درود درود درود
درود بر پدر و مادري كه چنين فرزندي را تربيت كرد و باعث افتخار براي ايران و مردم ايران شد.

بي شك نام كاپيتان شهبازي هميشه به نيكي بر سر زبانها خواهد آمد.كه به نظر من مصداق اين حديث است رضايت خداوند در گرئ رضايت خلق است.
با عرض سلام : انشاا00 در تمامی مراحل زندگی شاد و پیروز باشید .آفرین بر غیرت مردم دوستیت 0
واقعا خجالت آوره تابناک داری کمک میکنی به توجیه بازنشستگی ایشون؟ این بازی کردن با افکار و مخابره کردن خبر با غرض ورزیه.چی شد تا ایشون اعتراض کردن خلبان شد یکی دیگه؟ عجبا
تیغ چون بر دست زنگاری بود
لاجرم منصوربر داری بود
چون سفیهان راست این کاروکیا
لازم آمد یقتلون الانبیا

مولانا
به نظر من كاپيتان شهبازي شاهكار نكرده. سالها با خودروهاي ايران خودرو تمرين كرده بود كه تونسته اونجوري فرود بياد
افسوس که کمتر کسی می داند که انجام این فرود با بویینگ 727 و تسلط بر استرس و تصمیم گیری صحیح در آن کابوس شاهکار است ! کاپیتان شهبازی با تمام وجود به شما افتخار و تکریم میکنم ! کاپیتان غمناک نباید بود از طعن حسود
ضمن تحسين عملكرد درخشان كاپيتان شهبازي چند سوال طرح مي‌كنم:
1- آيا اگر كاپيتان شهبازي كانديداي انتخابات شوراي شهر و يا حتي مجلس شوراي اسلامي شود راي مي‌آورد يا نه؟ به احتمال زياد مي‌آورد
2- آيا هر كاپيتان ديگري كه وظيفه خود را بخوبي انجام داده باشد و سابقه كاري بالائي هم داشته باشد و از قضا يكبار هم يك هواپيماي بدون چرخ جلو را سالم به زمين نشانده باشد (مثل كاپيتان مجيد افتاده‌حال) اگر كانديدا شود راي مي‌آورد يا نه؟ به احتمال زياد نه.
3- چرا؟
4- كسي اسم كاپيتان مجيد افتاده‌حال را شنيده يا نه؟
پاسخ ها
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
مطمئن باش اگر به وقتش این افراد هم معرفی می شدند مورد استقبال و تشویق مردم قرار میگرفتند در ضمن چون همواره در تاریخ قهرمانانی بوده اند که ناشناخته اند بااستدلال شما آیا از شناخته شده ها نباید یاد کرد؟!
حتماآن معاون می خواست او قهرمان بشود و رسانه ای شود....
آقای شهبازی تمامی ادارات و شرکتها در ایران اینجوری مدیر و معاون همه چی را برای خودشان می خواهند
یک نکته دیگر هم مهجور ماند و خواهد ماند سازندگان این هواپیما ست ،‌
که اگر این هواپیماروسی بود حالا هیچکس نه قهرمان بود نه دعوا داشت نه مشکلی بود ، فقط شرکت بیمه یک هزینه ای را باید به بازماندگان پرداخت می کرد.
باسلام شهبازی عزیز تو چه پرواز کنی چه پرواز نکنی محبوب قلوب ما هستی و اما این تاریخ است که پرده از چهره کریه یک سری آدمهای .... برمیدارد
همیشه در اوج بمان
سلام کاپیتان شهبازی عزیز امیر کبیر ستارخان وباقرخان را خودمان کشتیم وبعد برای این عزیزان گریه کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
اگه می تونستم برای این پاسخت صدهزار مثبت می دادم
اينكه معلم پرواز در هواپيما بوده و سينيور و ... چه ربطي به كار بزرگ كاپيتان شهبازي داره؟ حالا اگه خداي ناكرده هواپيما منفجر ميشد و همه كشته مي شدند مگر نه اينكه خلبان طبق معمول مقصر شناخته ميشد؟ پس چرا حالا كه سالم نشسته از طرف مسئولين ( قاسمي ) كس ديگري به عنوان قهرمان معرفي ميشود؟ البته مطمئنا كار كار گروهي بوده اما بازنشستگي اجباري ( كار غير معمول ) نشان از يك عقده و يك كار سياسي دارد و بيشتر به نظر مي رسد تسويه حساب باشد تا كار ديگري!!!!!!!
نميدانم چه سياستي است كه سعي ميكنند انسانهاي كوچك را بزرگ وانسانهاي بزرگ را كوچك كنند واين براي ويراني يك مملكت بدون هر جنگي كافي است در پايان..... كاپيتان دوست داريم
خوب نكته اي كه كمتر بهش پرداخته شد اين بود كه ايشان بر خلاف قوانين كه تقريبا در تمام دنيا جاري است در يك امر شخصي(كمپني كه خودش دنبال مي كند) از لباس و يونيفرم محل كارش استفاده كرده كه در زمان استخدام هم تعهد داده است كه اينكار را نكند ايران اير حق برخورد را داشته است و هر جاي دنيا بود شايد بدتر هم برخورد مي كردند مشكل اينه كه اينجا همه احساسي برخورد مي كنند و چيزي كه اهميت ندارد قوانين و تعهدات است
پاسخ ها
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
بشین بابا اگه خانواده خودت هم تو اون هواپیما بود همینطور می نوشتی جوری قوانین تعریف کردی که انگار تو مملکت پراز اجرای قوانین زندگی می کنیم
گیرم که شهبازی بی مهارت، اصلا نقشش خیلی کم رنگ، شما چرا اینجوری برخورد کردید با این عزیز؟ با خودتون همین برخورد بشه نظرتون باز همینه؟ البته که عمرا از شما دست اندر کاران همچین کارائی عمراااااااااا
درد من حصار برکه نیست
درد من زیستن با ماهیاتی است
که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است

رنده باد خلبان شهبازی
جناب آقای شهبازی امیر کبیر کشی سالهاست که رسم ما شده
واقعا این برخورد ها باعث تاسفه
به نظر من مسافرا بایستی ایران ایر رو تحریم کنند تا دستش بیاد به نظر مردم احترام بزاره
جناب خلبان همیشه قهرمان ملی هست و خواهد بود و استادی و مهارت و شجاعت ایشان هیچ گاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد
جناب خلبان همیشه قهرمان ملی هست و خواهد بود و استادی و مهارت و شجاعت ایشان هیچ گاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد
آفرین این یک شاهکار بود ، اگر داخل هواپیما بودید می فهمیدید این چه کار بزرگی بوده
من به عنوان یک کارشناس هواپیما اعلام می کنم که نشستن هواپیما بدون چرخ جلو کار زیاد مشکلی نیست و برای خلبانها یک کار روتین و معمولی است.
پاسخ ها
امير
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
مطمئني كه سهميه ايي فاميلي چيزي نداشتي؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
جناب من هم به عنوان یک معلم پرواز اعلام می کنم که نشاندن هواپیما بدون چرخ از شاقترین کارهاست و کاپیتان با مهرات و شجاعت خود توانسته اینکار را انجام دهد کاری که از دست من من گویان بر نمی آمد و نمی آید
اگه خداي نا كرده سقوط مي كرد نه كمك خلباني مطرح مشد نه استاد نه سينيور نه.......
همه تقصيرها گردن خلبان بيچاره بود حال ميگن عادي بوده كار خاصي نكرده..............!!!!!!!!!
واقعا باید افسوس خورد حالا مسئولین هما می خواهند کار قهرمان ملی مان را ضعیف و کوچک و کار بی ارزش جلوه بدن؟ درسته شماها و اصحاب رسانه کشورمان در خواب بودند که خبر گزاری های خارج از کشور این تصاویر را برای اولین بار پخش کردند و بعد از آن همه از خواب بیدار شده و فهمیدیم که چه کار بزرگی کاپیتان شهبازی انجام داده است. افسوس
احسنت به کاپیتان ایرانی. به ایرانی بودنم افتخار می کنم ، زنده باد ایرانی با غیرت.
اینجانب به سهم خود از کاپیتان رستگارفر، کاپیتان عقدایی و کاپیتان شهبازی صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم که با سالم نشاندن هواپیما جان مسافرین عزیز را حفظ کردند. تشکر ویژه از خداوند متعال برای سالم نشاندن این هواپیما.
قهرمان واقعی اونایی هستند که جرات می کنند سوار این هواپیما ها بشن !!!
راستی بد نیست در این خصوص یک نکته جالب را هم بگویم و آن هم اینست که شغل کروی پرواز به عنوان مشاغل پر ضرر محسوب نمیشود و در این خصوص هر زمان که مطلبی از سوی خدمه پرواز گفته شود به شدت شرکت هما با نامبرده برخورد میکند و ایشان را معلق مینماید
سلام
با تشکر از تابناک از این محفل اظهار نظر ها و تشکر از تمامی عزیزانی که در سیستم پرواز و بویژه خلبان عزیز شهبازی .
خدواند یاریت کند و از بلایا حفظ .
اگر نیت دیگری نداری لطفا بیخیال موضوع شو وگرنه آخرین پروازت را به سراس ابدی خواهی داشت . پشت این کار عواملی هستند که ازشما و قهرمانیت ناخرسند هستند.به حرف این برادر خودت گوش کن
جامعه نخبه كش
اگه این کار کاپیتان شهبازی خارق العاده نبود، اینقدر در مجامع بین المللی تشویق نمی شد یعنی یه کارشناس تو دنیا نبوده بگه کار مهمی نکرده ؟؟؟ما که تخصص پرواز نداریم اما قول بهتون میدم داستان این فرود والگو برداری از آن داره تو دانشکده های پرواز دنیا تدریس میشه و تمرین میشه یادتون باشه استاد من هر چقدر بزرگ باشه اما من نفهمم چی میگه وعمل نکنم کار بزرگی نکرده .پس کار را که کرد آنکه تمام کرد.
اتفاقی که افتاد باعث حفظ آبروی خلبانی و معرفی مجدد و اهمیت این شغل به مردم گردید. حرکات اجتماعی آقای شهبازی نیز تاثیر زیادی داشت و برخی از مسئولین مثل رییس مجلس هم قدردانی کردند.
امان از تنگ نظری و کوچک کردن کارهای بزرگ توسط برخی مدیران تنگ نظر و حسود مثل .... ایشان حیثیت ایران ایر رو با این تنگ نظری به چالش کشیده اند.
اولاً سلام دوماً ما و خدا میدانیم شما براساس گفته خودتان که فرمودید لطف خدا , دعای مردم و همکاری همکاران و حتماً استاد پرواز عقدایی و به ویژه انفاس شهدا بود ولی بناید فراموش کنیم تدبیر , شجاعت , صبوری و تجربه شما نیز در این بین یاری رسان این امر بود. سوماً چرا ناراحت میشوید در ایران این مثال معروف است که میگویند ایرانیان خوش استقبال و بد بدقه هستند و همه ما میدانیم که بیشتر افراد حسود هستند و کار بزرگ شما را کم اهمیت جلوه میدادند و اگر این هواپیما سقوط میکرد بی تجربگی شما را بیان مینمودند و حتی شاید اسمی از استاد خلبان عقدایی نمی آوردند تا آبرو ریزی نشود.
شما پیش خدا و مردم قهرمان هستید و همین مهم است.
سازمان هواپیمایی کشوری بخصوص مسئولین شرکت ایران ایر کجای کار درست عمل نموده است که اینچنین قضاوت درست بنمایند. چرا که تدبیر در این بین نکردند. ضمناً شما با تجربه ای که دارید شرکت های هواپیمایی در کشورهای عربی برایتان فرش قرمز پهن خواهند کرد و حقوق 30 سال هدمت شما را در عرض یکسال پرداخت مینمایند. آن موقع باید بیایید از مسئولین تشکر کنید که ادو شود سبب خیر.!!
عجب مسئولان بی فکری داریم؟خجالت آوره
با سلام
کاپیتان شهبازی ، ما در کنار تو هستیم
بنده که اصلا به کل داستان شک کردم . عجب سناریویی ؟! بابا جان بالیوود و شاهرخ خان و ویجی کمار هم تو چنین فیلمی بازی نمیکنن .
سلام خلبان هواپیما چه کسی بود ؟انقدر این طرف ان طرف کردید مشخص نشد کی به کی یک هواپما مگر چند خلبان دارد؟ اگر تمام اساتید در کنار خلبان هم باشند وحتما هم راهنمائی کرداند.جواب خیلی اسان
است .کار را ان کرد که انجام دادوتمام کرد .حسادت برای مرد شرم آور است مربی یک کشتی گیر خیلی زحمت میکشد ولی کشتی را کشتی گیر مگیرد نه مربی وسلام دزدی افتخار دیگران کار افراد ضعیف میباشد. وسلام
میدونید مشکل چیه؟ من فکر میکنم یک راند در تامین قطعات هست که شهبازی میخواسته نا خواسته قطع بشه
ببین حسادت چه کار ها که نمیکند!!!
جناب .... خجالت بکشید
قصه ی حسادت ها و رقابت های منفی را در این سرزمین پایانی نیست.

حتی اگر حق با شهبازی نباشد، چه اشکالی دارد برای فرزندانمان اسطوره ای در هیبت یک حلبان شجاع داشته باشیم؟ مگر سایر ملل با انواع قصه و ماجرا سمبل سازی نمی کنند؟
در فرهنگ ما قهرمان كسي است كه بميرد ونتواند حرف بزند .....!!!
خلبان شهبازی ،مردم خودشون آگاهن شما مهارت داشتید. ممنون ازطرف خودم دوستانم
کاپیتان شهبازی اگه نره امارات یا قطر اشتباه کرده
تا اينجا فهميدم كه مشابه اين اتفاق بارها در ايران رخ داده!!!!!!
فقط يه سئوال دارم، خواهش ميكنم اگر كسي اطلاعي داره پاسخ بده:
آيا تا به حال پروازي با اين نقص فني در هنگام فرود كشته هم داده؟
به نظر من صحیح ترین کار در این شرایط این است که کاپیتان شهبازی به دلیل تجربه مثبتی که در شرکت "هما" داشته است به عنوان معاون فنی یا مشاور یا مدیر عامل آن شرکت مهم منصوب شود.
اگه این جوری که اینا میگن پس چرا کشور ژاپن گفته ما از فیلمش می خواهیم برای اموزش خلبانامون استفاده کنیم..............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
خود کشور ژاپن اینو به شما گفت؟
انشالله که آقای شهبازی 100سال عمر کنه ولی ما ایرانیا بعد از مرگ کسی تازه میفهمیم طرف کی بوده چکار کرده وتبدیل به قهرمان میشه.
بحق بايد بيشمار آفرين بر خلبان و كادر پرواز چه در داخل هواپيما و جه در فرودگاه گفت ...
شركت هاي هواپيمايي غير ايران اير در اسرع وقت مي توانند اين نماد مهارت و تجربه را جذب و با حقوق بهتر از ايران اير از خدمات ايشان بهره مند شوند.
تو با باند مافیایی واردات تجهیزات هواپیما که از بابت تحریم رانتهای خوبی نصیبشون شده در افتادی.
خوب برادر ما اگه سه تا قهرمان ملی داشته باشیم بهتره . این کارها باعث کم کردن ارزش بضاعت ملی کشور هست
ضمن قدرداني از زحمات اين خلبان عزيز وتيم پروازي از همه دوستان كه نظر دادند خواهش ميكنم يكبار ديگر متن مصاحبه ها رابخوانند.
آقا قبول ما از همه كادر پرواز تشكر و قددرداني ميكنيم ولي خدا وكيلي در يك اتفاق ناخواسته در رانندگي در جاده اين عملكرد و مهارت راننده است كه ميتونه در لحظه آخر باعث بروز يك فاجعه يا عدم اون فاجعه رو بشه --- حالا تمام مسافرانش هم راننده حرفه اي باشن
اين همه حسادت ورزي واقعا بي معناست
يعني هزار ماشالله استاد فرصت سوزي هستيم - چون به منافع ملي توجه نميكنيم
ما ايرانيها بدبختانه يا خوشبختانه آدمهاي احساسي هستيم بدون اينكه از مسايل فني و احيانا پشت پرده اطلاع داشته باشيم اظهارنظر مي كنيم ومتهم ميشويم به نخبه كشي درحاليكه همين چند وقت پيش به محمدبنا مدال درجه 1 شجاعت دادند و ... خواهش مي كنم كمي منطقي به قضايا بنگريد و اندكي به حرف مقامات و همكاران هما اعتماد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
بشین بینیم بابا!

حالا خوبه فیلمش موجوده و الا میگفتن شهبازی میخواست هواپیما رو منفجر کنه!!
آقا بالا بری پایین بیاین کاپیتان رو نمیتونین خراب کنین ما دوسش داریم و افتخار میکنیم در خدمتش باشیم.چه پرواز بره چه نره.
کنار گذاشتن کاپیتان یعنی خودکشی.
امان از دست حسادت هایی که مارو عقب انداخته
دعوای خانوادگی رو علنی نکنین. دلاتون رو بزرگ کنین. یه نفر همیشه اوله بقیه هم کمک کردن والسلام
فارغ از نوع برخورد با ایشان .متاسفانه روش برخورد مسئولان فعلی در بازنشسته کردن افراد کاملا غیر اخلاقی و در خور شان خودشان است چرا که کارکنان را با بیشاز سی و پنج سال تلاش و زحمت. بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی. بطور شفاهی بازنشست میکنند
همه منتظرن این قهرمان از روی ناچاری و امرار معاشبه کشورهای دیگه بره و برای اونا پرواز کنه و بعد بگن دیدید یارو مشکل داشت وگرنه مملکت خودشو ول نمیکرد بره...
تا هست مسئولان ناکارآمد قدرشو نمیدونن
ادم فك ميكنه بايد خودشو هواپيما و همه سرنشينان رو بايد ميفرستاد اون دنيا..!!!!!
به نظر من فداکاری خلبان شهبازی باید به کتاب های درسی مانند داستان دهقان فداکار منتقل و در ذاکره نسل ها ثبت شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
دیگه فداکاری که نبوده. جون خودش رو که به خطر ننداخته بوده. جون خودشم نجات داده.
لطف کنید نام 1 از میدانهای شهر تهران را بنام ایشان نامگذاری کنید (قابل توجه ایران ایر)
سوال من اینه، دقیقاً بعد از حادثه تازمانی که ابعاد قضیه مشخص بشه چطور فقط کاپیتان شهبازی از پرواز منع شد؟چطور فقط ایشان ....................
اين امر تازگي نداره و جاي تعجبم نداره چون ما 500 ساله كه نوابغمون رو تار و مار ميكنيم.....

دوستان عزيز كتاب" جامعه شناسي نخبه كشي" رو بهتون پيشنهاد مي كنم.
در صورتیکه خدای نکرده این هواپیما دچار حادثه میشد در مطبوعات و رسانه ها می نوشتند استاد خلبان فلانی بوده است و یا مسئول پرواز فلانی در این مملکت همیشه تلاش میکنیم افرادی که ترقی میکنند مطرح میشوند را زمین بزنیم.
بايد از هر دو عزيز تقدير به عمل آيد وهمانطور كه خود خلبان شهبازي هم به ان اشاره كرد واين كارخلبان شهبازي در راه اندازي سايت كاملا قابل تقدير است
واقعا کاپیتان شهبازی تو کارش استاد بوده. من که خیلی کیف کردم. ضنا اون معلم و سینیوریتا ها مثل کشتی مثلا یه کشتی گیر تو وسط تشک کشتی میگیره و قهرمان می شه و اونوقت یارو مربیه کنار تشک بوده و میگه که من مربی اش بودم و وارد تر.
يادتان باشد بپاس تقدير مجسمه سنگي امير شاه قدمي در دربند تهران كسي كه جان 2 نفر كوهنورد امريكايي را در 54 سال پيش كه در سقوط هواپيما در كوهستان گير افتاده بودند نجات داد آنجا نصب كردند
حالا بايد مجسمه ايشان را در سر در هوا پيمايي نصب شود تا همگان او را پاس بدارند
جناب شهبازي خودت خجالت بكش مكر شما خود نميدانيد عملي را انجام دادي كه ساليان دراز آموزش آن را ديدي حالا انقدر تبليغات كن تا مجبور شود موضوع را دقيقاٌ بررسي و مشكلات عديده شما در اين پرواز را بيان كنند بسته ديگر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
بسته دیگه؟!!! حسود هرگز نیاسود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
تو مطمئنی خلبانی؟!

بگو کجات درد گرفته؟!
موریس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
آقایی که اسم خودت رو خلبان گذاشتی.نمیری از حسادت و دشمنی!!! ضمنا باسواد :بسه درسته نه بسته !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
کاملا درسته
كاپيتان شهبازي هميشه قهرماني
لطفاً احساساتي نشين و تا يكي مخالف ساختار ايران اير حرف ميزنه به سرعت قهرمانش نكنيم...
كسي كه توي هواپيمايي باشه و بي طرفانه بخواد قضاوت كنه مطمئناً متوجه ميشه كه حق با معاونت عمليات ايران اير است....
میدونید چرا کار این خلبان در جلوگیری از کشته شدن مسافران، خیلی برای مسئولان هواپیمایی اهمیت نداره؟
چون در کشور ما، اگر مسافران هم کشته شوند، خیلی برای بعضی ها مهم نیست.
اگر باور ندارید، یک سر به ماجرای سقوط هواپیمای عازم ارمنستان بزنید.
فکر می کنید مثل ژاپن، مسئول بالاتر اومد و پش تریبون و برای عذرخواهی، خودکشی کرد؟ نه بابا، خیلی خبری هم نشد!
مملکته داریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
همين نامرديهاست كه نخبه هاي ايراني را فراري ميكند.خدالعنت كندكسي را كه بخاطر نفسانيت وتنگ نظري حقوق مردم راپايمال كند
پس چرا این همه هواپیما که در این سالها در کشور سقوط کرده فقط می گویید خلبان مقصر بوده و اسمی از استاد خلبان و معاون شرکت "هما" و سایرین نمی آورید.
کاپیتان شهبازی بیشتر خلبان رسانه است تا ایران ایر، اگر ایشان قبول داشت که فقط انجام وظیفه کرده است آن وقت برای بازنشستگیشان این همه دادار دودور نمیکیرد! آقای شهبازی مرخصی هاشون را بفروشند فکر کنم 100 میلیون گیرشان می آید.
بابا دعوا نکنید!اصلا همتون خوبین!!
اگه اینو نگیم که آبروی ایران را می برین!!
این میگه من قهرمانم اون میگه من قهرمانم!! زودتر اون که پارتیش کلف تره را قهرمان اعلام کنید می ترسم 4روز دیگه یه مسافر جا مونده از اون پروازم ادعای قهرمانی کنه!!!!
يادتان باشد بپاس تقدير مجسمه سنگي امير شاه قدمي در دربند تهران كسي كه جان 2 نفر كوهنورد امريكايي را در 54 سال پيش كه در سقوط هواپيما در كوهستان گير افتاده بودند نجات داد آنجا نصب كردند
حالا بايد مجسمه ايشان را در سر در هوا پيمايي نصب شود تا همگان او را پاس بدارند
من اون روز خودم روی باند فرودگاه بودم ومی دیدم که تمام کسانی که اونجا بودند چطور خود را آماده یک فاجعه بزرگی کرده بودند از پرسنل آتش نشانی ،اتوبوس های اوراژانس ،نیروهای امدادی،نیروهای نظامی و انتظامی،آماده باش بیمارستانها،انسداد راهای منتهی به فرودگاه و.........عرق سردی که بر پیشانی من نشسته بود را کاملا در خاط دارم با اینکه من یک تماشاچی بیش نبودم و مسئولیتی نداشتم حال چطور میشود؟ مسئولین که اگر اتفاقی می افتاد چطور میخواستد با این فاجعه مقابله کنند .حال اگر حمایتی نمی کنید از این خلبان با جسارت و با شهامت حداقل نمک بر زخم نپاشید!
واقعا باید گل گرفت سرتا پای این قهرمان رو.. درعوضش گل گرفت در هواپیمایی
سلام
من از مسئولان هواپيمايي هستم . كار آقاي شهبازي بدليل اجراي دقيق دستورالعمل ها قابل تقدير بوده كه تقدير هم شده است . امزوز هم بر اساس نظام اداري بازنشسته شده است . چرا هميشه بايد حاشيه ها پررنك تر از متن باشند؟
اگر من جای اقای شهنازی بودم بدون نگرانی و دلخوری یک دفتر اموزش خلبانی میزدم این که نگرانی ندارد هم موضوع در امدم مشخص میشد هم خدمت به مردم و میهنم بود در بعضی مواقع شایعات و مخبرین انقدر موضوع را کش و کم و زیاد میکنند که هم اصل خبر مسموم میشود و هم شخص و یا اشخاصی را ناخواسته درگیر میکنند
باسلام به قهرمان ملی کپیتان شهبازی
اگر ایشان موفق به این کارخارق العاده نمی شد وچند ده کشته بجای می ماند آن وقت عزیزتربود بااومانند یک جانباز رفتارکردند چون درحال حاضر جانباز دیگر ارزش معنوی ندارد
جانباز درایران فقط یک روز جانبازاست وآن هم تولد سالارشهیدان ابوالفضل عباس (ع) است
واقعا ناراحت کننده است.
واقعا باید گل گرفت سرتا پای این قهرمان رو.. درعوضش گل گرفت در هواپیمایی
خانوم ها و اقویون..فراموش نکنید اینجا ایران است..صدای مارا از عمق چاه میشنوید..
این جور چیزا تو این کشور عادیه ما از بدتر هاشم دیدیم
1-در سال 1355 خلبان فریدون ارین با هواپیمای 707 هما در لندن به همین صورت فرود امد ونه قهرمان ملی شد ونه هما برایش تبلیغ کرد.
2-کاپیتان شهبازی هم انطور که از یک خلبان هما انتظار میرود با مهارت.شجاعت واعتماد بنفس یک فرود بدون خطروعالی انجام داد.
لحظه فرود 99درصد ريسك خطر آتش سوزي ومرگ بوده جناب عقدايي اين ريسك را نكرده كه آمرانه شاگرد خود را بلند كنه وخودش هدايت هواپيمارا بعهده بگيرد
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
احمد اقا شما انگار مسائل فنی در کابین را نمی دانید لطفا از این اظهار نظرهای آبکی نکنید
تو ایران ایر حق خیلیها میسوزه از کارمندای قراردادی بگیر تا خلباناش
با سلام

همه مطالب را به نظر گفتی تابناک
اما اصل کاریو نگفتی...
فعالیت های تقریبا سیاسی جناب قهرمان (که به حق به نفع تمامی ایرانیان است) به ضرر کی بوده و ریشه این ماجرا از کجاست؟
درود بر کاپیتان شجاع و قهرمان
اونی که باید ببینه و بدونه، خداوند است و البته مردم هم که همه شما رو یک قهرمان می شناسند
باعرض تبریک به کلیه خلبان هاوکادر پروازی آن پرواز-کاپیتان حسن قاسمی می توانست باتدبیرهمه آنهایی که دراین کار بزرگ سهیم بودند به نسبت سهم به همه معرفی شوندبه جای یک نفریک گروه برسکوی افتخار بایستند.به هر حال کاپیتان شهبازی وهمه خلبانان افتخار این ملتند.خدایارویاورشان باد.
در اون روز در کاکپیت جر و بحث پیش میاد و CRM کاکپیت به هم میریزه کلا فرودهای پروازها به همین شکله آخر از همه چرخ جلو به زمین زده میشه . مشکل فرهنگ دروع پروری هواپیمایی ما هست که وقتی خلبان اشتباه میکنه و پرواز رو در بیابون هم فرود میاره قهرمان میشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس