بازدید 5354

70 هزار بيمار پنهان ايدزی در كشور

زهرا کشوری
کد خبر: ۲۸۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴ 23 October 2012
آمارهاي دو مرجع رسمي درباره ايدز با هم تفاوت دارد اما نشان مي‌دهد كه 70 تا 100 هزار نفر مبتلا به ايدز در كشور زندگي مي‌كنند كه حتي ممكن است خودشان هم از ابتلا به اين بيماري خبر نداشته باشند اما با رفتارهاي پرخطر در حال گسترش آن هستند. براساس آمارهاي «عباس صداقت» رئيس اداره ایدز وزارت بهداشت، 90 هزار ايراني مبتلا به ايدز در كشور وجود دارد كه 70 هزار نفر آنها خبر از بيماري خود ندارند. «مينو محرز» رئيس مرکز تحقیقات ایدز ایران هم مي‌گويد: «25 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشورمان داریم و تخمین زده شده که 100 تا 120 هزار نفر هنوز شناسايي نشده‌اند. افرادي كه بيشتر آنها را نوجوانان، جوانان و زنان تشكيل مي‌دهند.» وي ادامه مي‌دهد: «آگاهی جوانان درباره ارتباطات غیراخلاقی محافظت نشده باید افزایش یابد اما خانواده‌ها، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما در این باره برنامه‌ای ندارند درحالی که هرگونه آموزشی باید از سنین کودکی آغاز شود.»

به گفته عباس صداقت همچنان بيشترين عامل انتقال ايدز در كشور از طريق اعتياد تزريقي است. بنابراين بخشي بزرگي از اين 100 هزار نفر هم بايد از همين طريق دچار ايدز شده باشند و اين خطر هم وجود دارد كه آنها بدون اينكه بدانند، افراد ديگري را هم آلوده كنند. البته همه آلودگي‌ها ماحصل سرنگ‌هاي مشترك نيست. همين مسئله هم باعث مي‌شود تا صداقت با هشدار نسبت به تغییر الگوی انتقال ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده، بر لزوم توجه بیش از پیش به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور جلوگیری از بازگشت موج دوم ایدز در کشور تاكيد كند.

همچنين مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در کشور این هشدار را می‌دهند که آمار انتقال بیماری ايدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و همچنین ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است. به گفته صداقت با توجه به مشاهدات انجام شده در تغییر الگوی انتقال ایدز تاکید ما بیشتر روی ارتباطات جنسی ناسالم است. تهدید دیگري که به ویژه جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزایش استفاده از مواد روان‌گردان و محرک‌هاست، چرا که این مواد به‌طور غیرمستقیم می‌توانند عاملی برای ارتباطات جنسی محافظت نشده باشند.صداقت ،كليد رهايي از اين درد خانمانسوز را افزايش آگاهي مردم مي‌داند و مي‌گويد: «بر این اساس ارتباطات بهتری با سازمان صدا و سیما، شهرداری، مترو، راه‌آهن و قطارهای مسافربری، هواپیمایی و سازمان‌هاي ديگر برقرار شده است تا به این ترتیب پیام‌های خود را به مردم برسانیم.»

براساس آمار تجمعی، 67 درصد علت انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بوده است و 10 درصد آن مربوط به انتقال جنسی است. در سال 90 الگوی انتقال از طریق روابط جنسی تغییر زیادی داشته است، به طوری که 20 درصد موارد انتقال در سال 90 از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده بوده است.

رئيس اداره ایدز وزارت بهداشت تاكيد مي‌كند كه خدمات مشاوره، آزمایش و درمان بیماری ایدز کاملا رایگان و محرمانه انجام می‌شود.

او در نهايت مي‌گويد: «در باره بیماری ايدز هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما پیشگیری از آن بسیار راحت است. هر کس که به رفتاری ناسالم به لحاظ ارتباطات اجتماعی نظیر اعتیاد، سوءمصرف مواد و ارتباطات جنسی خارج از چارچوب خانواده مبادرت داشته، صرف‌نظر از سن و جنس می‌تواند در معرض ویروس ايدز قرار گیرد. از آنجا که کشور ما، کشوری جوان است در مورد این بیماری بیشتر تاکیدمان روی جوانان و نوجوانان است.» به گفته «مينو محرز» رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هم اغلب مبتلايان در گروه‌هاي سني 20 تا 49 سال قرار دارند. به گفته او تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد شیوع ایدز در زندان‌ها 2درصد، بین زنان خیابانی در كل كشور 4 درصد، بین زنان خیابانی در تهران 6 درصد و در بین کودکان کار 4 تا 5 درصد است. براساس آمارهايي كه محرز مي‌دهد 5 درصد از كودكان كار هم مبتلا به ايدز هستند.

منبع: تهران امروز
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل