بازدید 58229
روزنامه حریت ترکیه:

برخی فاکتورها را فراموش کرده‌ایم؛ ایران وارث امپراتوری پارس است

ما برخی فاکتورها را فراموش کرده‌ایم. ایران وارث امپراتوری پارس است. نمی‌توان این کشور را به آسانی شکست یا فریب داد. ما نباید ایران را دست‌کم بگیریم. البته این به معنای تسلیم شدن در برابر آن‌ها نیست، ولی نباید فراموش کرد که ایران، کشوری است که بازی شطرنج را اختراع کرد.
کد خبر: ۲۸۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸ 21 October 2012
روابط ایران و ترکیه در ماه‌های اخیر، حالت دوگانه‌ای داشته که تلفیقی از همکاری و رقابت با هم بوده است. رخدادهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی، هر یک سهمی در افزایش یا کاهش بار تنش و همکاری این رابطه داشته‌اند. روزنامه «حریت» ترکیه با اشاره به این موضوع، از ضرورت توجه ترکیه به پیشینه و قدرت ایران و دست‌کم نگرفتن ایران از سوی دولتمردان آنکارا اشاره کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «حریت» ترکیه در مطلبی به بررسی روابط ایران و ترکیه پرداخته و نوشته، این روزها نه تنها در ترکیه، بلکه در بسیاری از نقاط جهان، موضوع ایران در بالاترین مباحثات سیاسی است. با این حال، به باور این روزنامه، هرچند تاکنون ترکیه حضور چشمگیری در این مباحثات نداشته، اکنون در هر گونه تحلیلی در این باره، عامل ترکیه نیز در نظر گرفته می‌شود.

حریت ادامه می‌دهد: تا اندک زمانی پیش، ترکیه و ایران در اوج صمیمیت با یکدیگر بودند، ولی از هنگامی که تحولات سوریه، تنش‌ها را افزایش داد، واگرایی این دو کشور از یکدیگر نیز آغاز شد.

به نوشته این روزنامه، جامعه ترکیه درباره ایران دچار سردرگمی است. مردم ترکیه نمی‌توانند قاطعانه تعیین کنند که آیا ایران دوستان آن‌هاست یا دشمنشان. با این حال، هنگامی که از دریچه گذشته به این موضوع نگاه کنیم، می‌توان گفت که فارغ از اینکه چه دولت یا نظامی در ایران سر کار بوده، روابط دو کشور هیچ گاه خیلی نزدیک نبوده است.

حریت در ادامه به تاریخچه ای از روابط دو کشور اشاره کرده و نوشته است: تا سال 1979، به رغم رقابت دو کشور، هر دو از سوی آمریکا در نقش ژاندارم‌های منطقه ایفای نقش می‌کردند. با این حال، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، راه آن‌ها از هم جدا شد.

پس از آن نیز روابط دو کشور فراز و فرودهای متعددی داشت، تا اینکه رجب طیب اردوغان، این روابط را به بهترین حالت آن تاکنون رساند. با این حال، در این دوره نیز این دو کشور هیچ گاه «یار» یکدیگر نبوده‌اند. در نهایت، رخدادهای سوریه و تفاوت مواضع دو طرف، باعث شد هر یک از آن‌ها، راهی کاملاً جدا در پیش بگیرند.

بر پایه این پیش زمینه‌ها، تحلیلگر حریت نتیجه می‌گیرد، کسانی که در ترکیه قدرت را در اختیار دارند و همچنین رسانه‌های این کشور، ایران را خوب نمی‌شناسند و درک درستی از آن ندارند.

سرانجام این روزنامه در نتیجه‌گیری خود می‌نویسد:

«در ترکیه، احساسی که نسبت به ایران هست، یا تمجید و تحسین عام و یا بی اعتنایی و کوچک شمردن عام است. شمار کسانی که می‌توانند ایران را همان گونه که هست، تحلیل کنند، بسیار اندک و بسیار ناکارآمد هستند.

ما برخی فاکتورها را فراموش کرده‌ایم. ایران وارث امپراتوری پارس است. نمی‌توان این کشور  را به آسانی شکست یا فریب داد.

هنگامی که از نزدیک سیاست خارجی ایران را بخوانید، به سرعت درخواهید یافت که آن‌ها بسیار تیزهوش هستند. 22 سال است که آن‌ها جهان غرب و به ویژه ایالات متحده را روی انگشت کوچکشان گردانده‌اند. تنها به شیوه مدیریت سیاست هسته‌ایشان نگاه کنید؛ آیا کشور دیگری در جهان هست که با این کیفیت سیاست خارجی خود را مدیریت کرده و تا این اندازه موفق باشد؟

ما نباید ایران را دست‌کم بگیریم. البته این به معنای تسلیم شدن در برابر آن‌ها نیست. اما نباید فراموش کرد که ایران، کشوری است که بازی شطرنج را اختراع کرد.

شاید این کشور توسط دیکتاتوری چون شاه اداره شود و یا دارای نظامی مذهبی باشد، اما بافت ایران متفاوت است. این کشور شبیه عربستان سعودی یا مصر نیست».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۸۰
انتشار یافته: ۲۶
آفرین به آدم چیز فهم ایران جیزه مواظب باشید
این تازه اولشه
ما با کسی مشکل نداریم
این شما هستید که نمیتونید پیشرفت ما رو ببینید
درود بر ملت بزرگ ايران
روابط ایران و ترکیه هر چقدر هم به رقابت کشیده شود به دشمنی کشیده نمی شود. تحولات اخیر نشان داد که دو طرف در این زمینه به بلوغ و اطمینان رسیده اند.
ترکیه مثل تاجری شده که میخواهد با دست خالی و اعتبار دیگران تجارت کنه

واقعا این وسط ترکیه سر پیازه یا تهش
رابطه ایران با دولت ترکیه بعلت پیشینه تاریخی با دولت عثمانی هیچ وقت نزدیک نبوده و ایا درست است ما دم از تمدن پارس بزنیم اما مهد تمدن ان تخت جمشید را به حال خود رها کنیم وبه نزدیک ترین شهر به ان کمترین اعتنایی نکنیم
ایول به تحلیلت تحلیلگر

خوب بود و منصفانه
البته بازی شطرنج انطور که تواریخ نوشته اند توسط ایرانیان اختراع نشده بلکه در دوران انوشیروان ساسانی از هند به ایران اورده شد
احسنت چه عجب یه نفر به درستی مارا درک کرد!
این را باید به سردمداران امریکا واسراییل و روسیه خائن هم بگویند.
پس چی فکر کردین.
تحلیلش واضع نیست باید با دقت ریشه این مطالب را کشف کرد شاید مقدمه خبری در آینده باشد
عزیزان تابناکی این ترکیه ای ها. هندونه زیر بغل ما میگذراند با این حرفا. در خفا برای تبدیل شدن به اقتصاد 10 دنیا و اقتصاد اول خاورمیانه نقشه های بسیاری کشیده اند.
قطعا ما مردمانی متفاوتیم و دیر یا زود هم دنیا به این باور خواهند رسید
بالاخره یکی حرف حق زد ولی با این وجود باز هم درک درستی از ایران نکردین!!!
سیاست های آمریکائی-صهیونیستی آقای اردوغان باعث شده اکثر رسانه های منطقه خیال پردازی های ایشان را برای پدید آوردن امپراطوری عثمانی دیگر را متذکر شوند حال به نظر می رسد در این تحلیل وبررسی های سیاسی ترکیه قصد دارد امپراطوری پارس را به جای امپراطوری عثمانی بر سر زبان ها بیندازد تا از این پیچ رسانه ای جهان اسلام، که باعث بوجود آوردن آن خود ترکیه است را به سلامت عبور کند
البته این عنوان که ایران وارث امپراتوری پارس است خیلی حرف گستاخانه
ای است مگر تو ایران اقوام دیگه زندگی نمی کنند؟
یه ضرب امثل هست میگه داشتم داشتم جساب نیست
دارم دارم حسابه
روزی هم ترکیه میراث عثمانی بود
امپراطوری پارس،امپراطوری عثمانی،امپراطوری ...،عزیزان ترک به دنبال چه هستن؟خون این سوری ها بهای بلندپروازی های دوستان شده...،
خیلی خوب بود
حقیقت باعث عزت انسان است -درود بر نویسنده این مطلب
ما نباید ایران را دست کم بگیریم!!!!!!!!!!! اصلا شما کی هستید که ایران را دست کم بگیرید یا نگیرید. ایران به جز نامردی از شما و از اسلاف شما یعنی امپراتوری عثمانی چیزی ندیده.
لازم به ذکر است که روزنامه حریت صهیونیستی ترین روزنامه ترکیه است.
بالاخره یکی مارافهمید!
ايران هرچي داره از يرقنداق خودشه نه اينكه مثل شما زير بيرق كساب ديگه اي باشن و بعضي دوستان اسمشو ميذارن منافع نه بابا اونا عثماني شدنشونم صذقه سر غربيا بود تا عربا رو تار و مار كنند كه به وقتش اسراييل و علم كنن . يا علي .
ايران هرچي داره از يرقنداق خودشه نه اينكه مثل شما زير بيرق كساب ديگه اي باشن و بعضي دوستان اسمشو ميذارن منافع نه بابا اونا عثماني شدنشونم صذقه سر غربيا بود تا عربا رو تار و مار كنند كه به وقتش اسراييل و علم كنن . يا علي .
نباید گول حرف اینه رو خورد مثل اینه که یکی داره زیر بغلت هندونه میذاره تا وقتی سرت شلوغه و دستت بنده نتونی کاری کنی .ما باید بدونیم جهان نه از بمب هسته ای و انرژی هسته ما میترسه بلکه از تفکر ایرانی و شیعه میترسه از منطق و برهان ما ترس داره پس مغرور نشیم و گول حرفهای این جماعت دغل باز و نخوریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل