بازدید 14054
به مناسبت فرا رسیدن روز دختران:

روزی که در حد تبریک و هدیه وامانده!

روز دختر چه بخواهیم و چه نخواهیم اینقدر بدون تعریف است که حتی صاحبان روز هم معنی آن را نمی‌دانند؛ اینجاست که یک کار‌شناس، تبریکش را حواله مادران فردا می‌‌کند و دیگری با تأکید بر جایگاه «ویژه» دختران، می‌خواهد از زیر بار تعریف این روز و ضروریاتی که نوع تعریف به همراه خواهد آورد، بگذرد.
کد خبر: ۲۷۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸ 18 September 2012
کافی است با موتورهای جست‌وجو، اینترنت را زیر‌و‌رو کنید تا دستتان بیاید که «روز دختر» یعنی چه؛ تبریک با انواع پیامک‌های خنده‌دار و موضاعاتی شبیه به آن! اصلا به جای این کار، ذهنتان را برای یافتن داده‌های مرتبط با این روز کند‌و‌کاو کنید؛ اینجاست که درخواهید یافت «دختر» در تعریف لغوی، می‌تواند معانی گوناگونی داشته باشد و پرداختن به مقوله روز دختر هم قطعا برگرفته از نوع تعریف خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، چند سالی است که سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ در تقویم رسمی کشورمان به نام «روز دختر» نامگذاری شده است اما آنگونه که از شواهد و قرائن برمی‌آید، هنوز تا نقش‌پذیری این روز برای بخشی از جامعه که این نقش را عهده‌دار هستند، راه زیادی در پیش داریم.

به عبارتی بهتر، در حالی از یک روز ویژه در تقویم رسمی یاد می‌کنیم که احتمالا درک درستی از چرایی این نامگذاری نداریم؛ آیا روز دختر بر مبنای جنسیت شکل گرفته یا ریشه در کمبود‌ها دارد؟ آیا نامگذاری یک روز به نام دختران به دلیل پذیرفتن جایگاه پایین‌تر این قشر در جامعه به نسبت پسران و تلاش برای برقراری مساوات است یا نه، صرفا یک انتخاب سمبلیک است که به رغم ریشه گرفتن از باورهای دینی و تاریخی، تنها قرار است در حد یک شادباش بماند و بس!

برای یافتن پاسخ پرسش‌هایی از این دست، نخست لازم است که تعارف را کنار بگذاریم تا بهتر به قضاوت بنشینیم؛ به نظر شما چه نکاتی سبب شده که نامگذاری یک روز به نام دختران پیشنهاد شود؟ آیا پای مسائل جنسی در میان است؟ پاسخ به این پرسش هم می‌تواند خیر باشد و هم بله؛ مگر می‌شود که جنسیت را مبنای یک روز ویژه قرار دهیم و بعد در آن روز ثابت کنیم که دختر و پسر برابر هستند؟ اصلا اگر برابرند، چرا روز پسران نداشته باشیم و تنها رانتِ تقویم را نصیب دختران کنیم؟ خدای نکرده قرار نیست از آن سوی بام سقوط کرده و این بار دختر بر‌تر معرفی شود؟!

از سوی دیگر، مگر می‌شود از دختران سخن بگوییم اما جنسیت آن‌ها را ندید بگیریم؛ موضوعی که بسیار تنگاتنگ با این بخش از جامعه همراه شده و قطعا پیامدهای آن یکی از دلایل شکل‌گیری این بحث است، وگرنه کیست که نداند بحث روز دختر، فرا‌تر از موضوعات مرتبط با یک کروموزوم جنسی است.

شاید هم تنها نکته‌ای که مورد توجه قرار گرفته، مشاهدات و تأییدات آماری از وجود تبعیض‌ها نسبت به این قشر از جامعه بوده و مسئولان با انتخاب این روز تلاش کرده‌اند که به مقابله با این دست مسائل بپردازند؛ به فرض درستی این موضوع، جا دارد که ضمن تقدیر از ایشان بخواهیم که این اقدام را دستمایه سلسله تحولات دیگر قرار داده و دست کم تکلیف وعده‌های مرتبط با این قشر را مشخص کنند تا مبادا تکرار عبث این روز در سال‌های متمادی مایه از دست رفتن شانس دیگری شود.

به عبارتی بهتر، اکنون که روزی برای حل تبعیض دختران در نظر گرفته‌ایم (مفروض است)، چه بهتر که به جای نگریستن به «مادران فردا» ـ همان گونه که بار‌ها شنیده‌ایم و از درک همزمان این موضوع با روز دختران عاجز مانده‌ایم! ـ برای حل مسائلی مانند اشتغال، ورزش و... در بین دختران فکری کرده و حتی با دیدی کلانتر، به سراغ حل مسائل ریشه‌ای‌تری برویم که این قشر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته ممکن است ریشه اصلی نامگذاری این روز، نه در محکومیت تبعیض باشد و نه در حمایت ویژه، بلکه احساس خطر از سرگشتگی (از نوع فرهنگی، اجتماعی، هویتی و...) بخشی از دختران سبب شده باشد که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی روز میلاد حضرت معصومه (س) را با یک مصوبه، ویژه‌تر از قبل کنند. هرچند این نوع نگرش به ماجرا نیز می‌طلبد تا علت‌یابی در دستور کار قرار بگیرد که شواهدی از آن در دست نداریم.

حتما موارد بسیاری می‌توان یافت که شاید در نامگذاری این روز کارساز بوده‌اند اما با نگاهی به اتفاقات رخ داده در سال‌های پیش درمی‌یابیم که روز دختر با هر نگاهی مصوب شده باشد، تنها در حد‌‌ همان نگاه باقی مانده و هیچ خروجی ملموسی به همراه نداشته است؛  اما با این همه، گویا، وجود چنین روزی در تقویم، در شرایطی که کشور زلزله خیزمان دو سه سالی است که روز زلزله ندارد (!)، به تنهایی جای خوشحالی داشته باشد، چرا که حتما تأیید خواهید کرد، هنوز خانواده‌هایی داریم که برای تحصیل دخترانشان سقف قایل هستند؛ سقفی که‌ گاه تا دوران متوسطه (بخوانید سیکل) پایین آورده شده است.

روز دختر بر همه دختران ایران مبارک!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۴۳
سلام
رحمت خدا بر پدرى كه داراى دخترانى است! دختران، با بركت و دوست داشتنى‏اند و پسران، مژده آورند. دختران باقيات الصالحات (بازماندگان شايسته)اند.
مستدرك الوسائل، ج 15، ص 115، ح 1770
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
البته پیامبر عزیزمان این مطلب را زمانی بیان فرمودند که دختران را زنده به گور می کردند و داشتن دختر را ننگ می دانستند و پیامبر برای اینکه اینکار را تقبیح نموده و داشتن دختر را خوب توصیف فرمایند این جمله را بیان فرمودند در صورتی که بین دختر و پسر فرقی وجود ندارد و هر دو با برکت و دوست داشتنی هستند. مگر می شود پدر و مادری پسرشان را دوست نداشته باشند. لطفاً در انتخاب احادیث با توجه به زمان و مکان بیان آن دقت نمایید. احادیث بر خلاف آیات قرآن کریم که در همه زمانها و مکانها صادق است فقط در زمان و شرایط خاصی صادقند
با سلام
خود دختران اونقدر که به ولنتاین و سایر چیزا اهمیت میدن به اینجور چیزا اهمیت نمیدن پس بقیه هم زیاد توجهی نمیکنند!!
تایناک شماکه به همه گیر میدی بهتر بود تیتر اول خبرتون اول میلاد کریمه اهلبیت فاطمه معصومه راتبریک میگفتی بعدش درباره روز دختر صحبت میکردی
چرا روز پسر نداریم؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
چون فعلا همه پسرا به اندازه کافی سر کارند !
روز میخان چیکار؟
آرزو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
کم همه چیز به اسمتونه. این یکی رو بذارید برای دخترا.
سلام.درفرن بیست ویکم هستیم حالا داریم روزدختر نامگذاری میکنیم .
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
نکته اش چیه ؟؟؟!!! اصلا قرن 25 باشه که چی ؟؟
توجه به رشد و شکوفایی و حس شادی در این قشر روحیه و نشاط جامعه را بالا خواهد برد .
علیرغم اینکه بحث سر سفره سرکار و قدم زدن ما در پارک شده گرانی و نگرانی به آینده و هزارن چیز دیگر .فرست خوبی هم افتاده دست معامله گرها و دلالان و سودجویان .امیدوارم روز دختر بر اینها بیشتر مبارک باشد تا ما کم درآمدها.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
یعنی چی اینایی که نوشتی ؟؟؟ معنی هم بکن لطفا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
عزیز ، فرست نه فرصت
کشور ما برعکس همه کشورهاست. در همه دنیا روز پسر و هفته مرد به عنوان یه روز بین المللی داریم که از 19 نوامبر شروع می شه ولی کشور ما نه تنها روز پسر نداره بلکه روز دختر رو هم اضافه کردند. ضمناً مگه کم برای دخترا روز داریم که حالا روز دختر رو هم اضافه کردن. روز تولد، روز ولنتاین، سالگردهای مختلف، روز زن و ... کافی نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
یعنی پسرها روز تولد و روز ولنتاین و ... ندارند؟؟ شما ایران تشریف دارید؟؟؟؟

وقتی هدف فقط اعتراض مغرضانه باشه نتیجه می شه این!
ناشناس
| Comoros |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
روز ولادت حضرت علی اکبر روز جوان است که با توجه به پسر بودن ایشان روز پسر هم می باشد
آرزو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
حسادت.
راست میگن حسود هرگز نیاسود.
اول بايد مشخص بشه منظور از دختر چيه؟ اگه به معني كسي باشه كه زن نيست داستان فرق ميكنه با زماني كه جنس مونث را هدف بگيريد. معمولا در روز زن؛ يا مادر، دختران هم در زمره تبريك و جشن قرار مي‌گيرن. ولي در اين موضوع احتمالا مساله در محدوده هر خانواده دختردار بايد تعريف بشه يا تعريف شده. بالاخره اول يك تعريف درست دربياد تا بعدا درخصوص اجرا و به رسميت شناختن اون بحث كنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
یک تبریک گفتن خشک وخالی این همه فلسفه بافی نمی خواد عزیز!!!!!
بعد از مدتهای طولانی از گذشت روز دختر روز پسر هم مشخص خواهد شد
دختر ایرانی ذاتش پاک و نجیبه...!
کاش تربیت و پروش دختران ما با سیره نبوی و اهل بیت همراه باشه، و امکانی فراهم بشه تا دنیا ببینه که همه دختران پاک آریایی از تک تک این دختران نمونه ای که اونها با فاکتورهای غلط ارزیابی می کنن هزاران برابر برتر، موفق تر و نجیب تر هستند!
يعني به حد تبريك وهديه رسيده ؟
جامت از ان كه مي بايد تهيست...
روزت مبارک دختر
سلام عادت كرده ايم بگوييم از هيچي كه بهتر است!!
به افتخار روز دختر، گشت ارشاد رو یک روز تعطیل می کنیم!
به دختران پاک سرزمین اهورایی خودم این روز رو تبریک میگم و در پناه دادار آسمانی پاینده و برقرار باشید
از طرف برادری از سرای ایران
همشو کنید یکی دیگبا روز مادر بشن یکی
بازم جای شکرش باقیه که روز دختر داریم
ما پسرا همین اسمش نداریم
شما هم بيكارينا انگار! آخه اينم شد مطلب؟
بعضی ها حتی نمی توانند یک کلمه به عنوان" تبریک" بنویسند. فقط اعتراض، حسادت ، مقایسه.
فقط نوشته های مغرضانه آن هم صرفا از روی تیتر . بدون آنکه به خودشان اجازه دهند کمی از متن را هم بخوانند تا بدانند اعترض کنند بهتر است یا ...
روز دختره اماکی یه تبریک خشک وخالی میگه؟؟ برای هیچکس مهم نیس...
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
روزتون مبارک !
مجتبی
| United States of America |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
من هم بهتون تبریک می گم.
امروز من برای خواهرم هدیه گرفتم ، به چند دلیل ، چون دوستش دارم و براش خیلی ارزش قایلم . چون این روز وصله به تولد حضرت معصومه و با هر دیدن هدیه ی من یاد این روز و یاد حضرت معصومه می افته . چون دختر باید انقدر محبت تو خونه اش ببینه که از نظر عاطفی و روحی سیراب بشه .
روی کاغذ کادوش نوشتم : باشد که زهرایی باشد و الگویت زهرا(س) باشد .

این یعنی ارزش های من اینه و من با این ارزش ها به تو این هدیه رو میدهم . این یعنی کاشتن فکر ، همین که بعضی وقتا به یاد یه چیزایی بیفتیم تغییرات بزرگی توی زندگیمون اتفاق می افته .

روز دختر رو به دختران پاک سرزمینم تبریک میگم .
مگه ما خانمها حقوق و مزایای مساوی با شما آقایون درایم که شما آقایون همه چی رو مساوی می خواهید؟!
خوش به حال دخترا که روز دارن
روز جوان روز پسر هاست هیچکس روز جوان رو به دختران جوان تبریک نمیگه تو ایران زن فقط با جنسیتش تعریف میشه یا دختره باباشه یا همسره شوهرش همین
تحلیل خیلی سطح پایینی کردید. مثل اینه که بگید چرا روز مادر داریم چرا روز پدر داریم. همانطور که ما یه روز تو سال رو بعنوان یک نوع سمبل روز پدر و مادر می نامیم برای تجلیل خوب چه ایرادی داره که روز دخترم داشته باشیم. نگرانم نباشید تا یه مدت دیگه یه روزو بعنوان روز پسر انتخاب میکنن تا پسرا نسوزن
بد نیست توجه کنیم که:
1. جامعه انسانی آمیخته ای متوازن از زنان و مردان است که نقش هیچیک پررنگ تر از دیگری نیست و ...
2. سهم پذیرفته شدگان دختر در کنکور در سالهای اخیر %60+ بوده است.
تبريك به همه ي دختران پاك سيرت و با عفت ايران عزيز...
این روزها و مناسبات بیشتر به نفع تجار ایران و چین میباشد ؟!
حالا چی شده این همه مناسبت داریم روز دختر هم یکیشون.متاسفانه دید ما نسبت به دخترو جنسیتش خیلی کوته فکرانست.دختر بنظر من ی کلمه مقدسه چون ریشش مقدسه
مهم شلوغ شدن تقویم که بعدا" به آن استناد شود وهر روزی که دلشان خواست از جمله روز سینما را حذف کنند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل