بازدید 17865
گزارش اختصاصی «تابناک» از مناطق زلزله‌زده:

بالاخره گلایه‌های مردم زلزله‌زده را به گوش یکی از مسئولان رساندیم!

این روز‌ها جمع بسیاری از مردم شهرهای دور و نزدیک به مناطق زلزله‌زده در حومه ورزقان و اهر سر می‌زنند تا شاید بر خلاف همیشه، اندکی آرامش برای روستانشینان تحفه بیاورند؛ روستاییانی که نه آرامش دارند، نه خانه و نه... اما تا دلتان بخواهد غم دارند و نیاز به غمخوار.
کد خبر: ۲۶۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷ 15 August 2012
چند روز از زلزله گذشته؛ اما پس لرزه‌ها گاه به اندازه‌ای قدرتمند هستند که برخی از مردم مار گزیده با داد و فریاد به آن واکنش نشان می‌دهند، چرا که هنوز هم دیوارهایی باقی مانده که انگار در انتظار این لرزه‌ها نشسته‌اند؛ پس لرز‌ه‌‌ بیست و چندم در امروز و ریزش یک دیوار دیگر!

به گزارش «تابناک»، این روز‌ها جمع بسیاری از مردم شهرهای دور و نزدیک به مناطق زلزله‌زده در حومه ورزقان و اهر سر می‌زنند تا شاید بر خلاف همیشه، اندکی آرامش برای روستانشینان تحفه بیاورند؛ روستاییانی که نه آرامش دارند، نه خانه و نه... اما تا دلتان بخواهد غم دارند و نیاز به غمخوار.

دیدن آمبولانس در مناطق گوناگون، مسأله‌ای به شدت عادی است، اینقدر که این نوع از خودرو به وفور در راه‌های ارتباطی به چشم می‌خورد. دیوار‌ها آوار شده‌اند و در برخی روستا‌ها تلی از خاک ساخته‌اند؛ خاکی پشته شده که چاله‌های کنده شده در دل آن به طرز غم‌انگیزی خودنمایی می‌کند.

پس از اضطرابی که در نگاه مردم هم رد و نشان ملموسی دارد، چشمانمان برای یافتن خرابی کار سختی ندارد، چرا که تقریبا خراب نشده‌ای نیست که مانع دید شود. اصلا اگر چشم هم ببندیم، بوی مشمئز کننده لاشه حیوانات زیر آوار مانده هم برای تصور لحظه فروریختن سقف‌ها کافی است.

این تجربه امروز ما را خیلی‌ها زود‌تر کسب کرده‌اند؛ همان‌هایی که چند روز است کارشان شده رفت و آمد مابین مناطق زلزله‌زده و شهرهای پیرامون آن تا به این وسیله آب و نانی آورده و به جایش دردی از رنج دیدگان ببرند؛ دردی که سوغات این روزهای اهر، ورزقان، هریس و روستاهای پیرامون آنهاست برای کسانی که خریدارش باشند.

از صبح در حال پیاده‌روی در روستاها و تصویربرداری بوده‌ایم و حالا خوب می‌دانیم که کمبود آب و غذا و حتی سرویس‌های بهداشتی یعنی چه؛ به ویژه هنگامی که یک طرف ماجرا مردمان مهربانی باشند که به تازگی ندار‌تر از پیش شده‌اند.

حوالی ظهر به روستای «ولی‌لو» از توابع هریس می‌رسیم و متوجه می‌شویم که قرار است سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مناطق زلزله‌زده هم به همین نقطه گره بخورد.

رئیس مجلس با حضور در مناطق زلزله‌زده گفت: تاکنون هم زحمات زیادی کشیده شده است اما آنچه هم‌اکنون ضروری به نظر می‌رسد، رسیدگی به وضعیت بهداشتی زلزله زدگان است. از یک سو نیاز به سرویس‌های بهداشتی در مناطق به چشم می‌خورد و از سوی دیگر، می‌بایست نظارت‌های بهداشتی و سرکشی پزشکان به این مناطق افزایش یابد تا مقابله با بیماری‌ها پیگیری شود و البته رسیدگی به اسکان مردم نیز در اولویت است.

وی همچنین راهکاری مانند اسکان موقت زلزله‌زدگان یا در اختیار گذاردن سیمان، میل‌گرد و... برای ساختمان‌سازی به مردم منطقه را در حال ارزیابی خوانده و وعده همکاری نزدیک مجلس با دولت در این زمینه را می‌دهد تا گلایه نخست مردم برایمان یادآوری شود؛

لاریجانی: نماینده دولت هم در جمع ماست

به رئیس مجلس گفتیم که بسیاری از مردم گله داشتند که چرا مسئولان در جمعمان حضور نیافته‌اند؛ می‌گویند که چرا به ما سر نمی‌زنند و یا پیام هم دردی هم صادر نمی‌کنند؟

لاریجانی گفت: البته وظیفه همه هست که به این مناطق سر بزنند. ما برای عرض ارادت و تسلیت به مردم آمده‌ایم. نماینده دولت استاندار بوده که حضور داشته و در جمع ما هست، رئیس هلال احمر هست، نمایندگان مجلس هم هستند و خلاصه همه باید دست در دست هم بدهیم تا مشکلات مردم حل شود. دیدار ما برای عرض ارادت به مردم بوده و تلاش داریم با ارزیابی اوضاع منطقه، شرایط را برای بازسازی زودتر این مناطق فراهم کنیم.

از رئیس مجلس می‌پرسیم، چه ضرورتی دارد که کمک‌های بین‌المللی را رد کنیم؟ آیا این کار مناسبی است که در پاسخ می‌گوید: مانعی برای دریافت کمک دیگر کشور‌ها نداریم؛ هر کسی که بخواهد کمک کند استقبال می‌کنیم و نه تنها مانعی ندارد بلکه خوب هم هست. مثلا پاکستان برای فرستادن کمک اعلام آمادگی کرده و البته پیشتر ما هم کمک‌هایمان را به این کشور فرستاده‌ایم؛ این بخشی از تعاملات ما با همسایگانمان است و کار خوبی است.

وی می‌افزاید: مهم بسیج مردمی است که به خوبی انجام شده است. مردم بسیار کمک کرده‌اند و حضور پر رنگی در مناطق زلزله‌زده داشته‌اند و اینها سرمایه ماست. این حضور نشان دهنده وجدان بیدار جامعه است؛ افزون بر این، نهادهای گوناگون آمادگی دارند تا به سرعت عملیات بازسازی را آغاز کنند و دولت هم پیگیر مشکلات خواهد بود و ما هم در مجلس آمادگی کامل داریم که به یاری‌شان بشتابیم.

با رئیس مجلس خداحافظی می‌کنیم و جمع مقامات به بازدید از روستا می‌روند تا دقایقی بعد ولی‌لو را به سمت تبریز ترک کنند؛ ظاهرا قرار است که «بررسی مسائل و مشکلات زلزله زدگان»، موضوع جلسه در استانداری آذربایجان شرقی باشد که میهمانان ویژه‌ای دارد. ما هم به مانند مردم ولی‌لو خدا خدا می‌کنیم که نتیجه این دیدار‌ها و نشست‌ها هر چه زود‌تر نمود عینی پیدا کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر