بازدید 6788

افزایش ايدز در بين كودكان كار

مهديه تقوی راد
کد خبر: ۲۳۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹ 05 April 2012
عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان نرخ ابتلاي كودكان كار و خيابان به ايدز را 45 برابر جامعه عنوان كرد. فرشيد يزداني با اشاره به آخرين تحقيقاتي كه در اين حوزه صورت گرفته، گفت:«نرخ ابتلاي كودكان كار و خيابان به ايدز 45 برابر جامعه است كه از اين افراد، يك‌سوم كودكان مبتلا 10 تا 14 ساله و دو سوم 15 تا 18 ساله هستند، متاسفانه فقر مستمري در زندگي كودكان كار وجود دارد كه در حوزه سلامت آموزش و تغذيه اين كودكان اثر سوء دارد.»

كودكان كار واقعيت جامعه هستند و در هزار توي مشكلاتي شهر و هياهوي شهر نشيني گم شده اند. ابتلا به انواع و اقسام بيماريها، كمبود بهداشت، سوء تغذيه و در معرض آسيب هاي اجتماعي قرار داشتن فصل مشترك زندگي كودكان كار است. اين كودكان به علت نوع زندگي اي كه دارند، كودكي نمي كنند و خيلي زود وارد فضاي اقتصادي بازار مي شوند. اين افراد به علت نوع حرفه شان در معرض انواع آسيب ها و بزه هاي اجتماعي قرار دارند و بايد هم از لحاظ مالي و هم از نظر بهداشت رواني مورد توجه قرار بگيرند.

فرشيد يزداني درباره منبع اعلام اين خبر تكان‌دهنده مي‌گويد: «طبق بررسي‌هاي دكتر راهور ـ مسئول پژوهش مرتبط با فقر بين كودكان خياباني و عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) - رشد فقر در كودكان كار و خيابان از سال 84 تا 88 روند صعودي داشته است. اين فعال حقوق كودك با اشاره به خشونتي كه عليه اين بچه‌ها اعمال مي‌شود، اعلام كرده مسئله كار كودكان به نوبه خود خشونتي است كه عليه كودكان كار و خيابان اعمال مي‌شود.» يزداني با اشاره به اين نكته كه بيش از 32 درصد كودكان كار مورد آزار جسمي، روحي و جنسي قرار مي‌گيرند، تاكيد مي كند: «طبق پژوهشي كه در زمينه نرخ ابتلا به ايدز در كودكان كار توسط دكتر محرز- استاد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي- انجام شده ، نرخ ابتلا كودكان كار و خيابان به ايدز 5.4درصد است و اين نرخ نسبت به نرخ ابتلا به ايدز در جامعه كه 0/1 درصد است 45 برابر محسوب مي شود. »وي با اشاره به اين نكته كه آسيب جديد ديگر نرخ بي سوادي و كم سوادي در كودكان كار است‌، مي گويد:« 72 درصد اين كودكان بي سواد و كم سواد هستند يا در حد ابتدايي سواد دارند و 17 درصد كودكان كار و خيابان‌ در تهران اصلا مدرسه نرفته‌اند و اين بي سوادي و كم سوادي در فرآيند زندگي اين افراد تاثير سوء دارد.»

سواد آموزي اصل مهم در زندگي كودكان كار

دكتر شيوا دولت آبادي،‌مديرعامل انجمن حمايت از حقوق كودكان كار نيز با اشاره به اين نكته كه براي جلوگيري از ازدياد كودكان كار بايد برنامه ريزي كلان و نگاه حمايتي به اين مقوله شود به تهران امروز مي گويد: «خانواده كودكاني كه مجبور به ترك تحصيل ورود به بازار كار شده اند نيز بايد در برنامه ريزي ها مد نظر قرار بگيرند اما در برنامه‌ريزي هاي كلان، كار كمي از عهده سازمان هاي مردم نهاد و غير دولتي بر مي آيد .»

وي با اشاره به اين نكته كه سازمان هاي مردم نهاد تمام هم خود را بر پيشگيري از آسيب هايي كه در كمين كودكان كار است گذاشتند، تا كيد مي كند:‌« اين سازمان ها به دنبال تغيير سرنوشت اين كودكان و وسواد آموزي به آنها هستند. »

حرفه آموزي به كودكان كار از ديگر برنامه‌هايي است كه سازمان هاي مردم نهاد به آن همت گماشته اند تا كودكان كار بتوانند با بهره گيري از آموز هاي حرفه اي و منظم و در خوشبينانه ترين حالت با در اختيار داشتن مدرك كارآموزي وارد محيط كار شوند، دولت آبادي با اشاره به اين موضوع به تهران امروز مي گويد:‌« با اين وجود اقداماتي كه تا به حال براي ساماندهي كودكان كار صورت گرفته، كافي و موثر نبوده است .

از سوي ديگر در خصوص آسيب هاي اجتماعي هميشه نگاه پيشگيرانه وجود داشته و كودكاني كه نظارت كمي از سوي خانواده داشته اند و در فضاهاي آسيب پذير نيز زندگي مي‌كنند اولين كانديداهاي توليد آسيب ها در جامعه هستند به همين دليل آگاهي رساني به اين خانواده‌ها بايد در درجه اول اهميت باشد. »

منبع: تهران امروز
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر