بازدید 50760

این توجیهات برسد به دست وزیر محترم!

آزمایش‌های پیش از ازدواج، مدت‌هاست که یک جای خالی دارد؛ جایی برای یک بیماری ویژه که فعلا درمانی ندارد و متأسفانه رو به گسترش است. در همه جای دنیا، به ویژه قاره‌ای که ساکنش هستیم. آمار زیادی در دست نیست، ولی از شواهد و قرائن می‌شود دریافت که خطر در کمین است... حیف که وزیر می‌گوید: این آزمایش توجیه ندارد؛ حتی اقتصادی!
کد خبر: ۲۲۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۶ 30 January 2012
سرویس اجتماعی - گویا در دور باطل می‌چرخیم؛ از یک سو برای تهیه آمار، ناگزیر از افزایش سنجشیم و باید آزمایش را دستور کار قرار دهیم و از  سوی دیگر، آمار به آن اندازه نرسیده که آزمایش ضروری شود!

به گزارش «تابناک»، آزمایش اعتیاد به مواد صنعتی، به مجموعه آزمایش‌های اجباری پیش از ازدواج پیوست. به این ترتیب، با کمک کیت‌های تولید داخل و وارداتی، آزمایشگاه‌هایی که پیشتر تنها می‌توانستند اعتیاد به مواد سنتی را نشان دهند، اکنون توانایی شناسایی اعتیاد به مواد روانگردان و محرک را نیز به دست آورده‌اند.



وزیر بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس، ضمن اعلام این خبر افزود: اجباری شدن آزمایش ایدز پیش از ازدواج، فعلا توجیه ندارد؛ اما جای بحث کار‌شناسی آن باز است. اکنون برای آزمایش‌های پیش از ازدواج، آزمایش‌های گوناگونی انجام می‌شود و دیابت، تالاسمی و اعتیاد مشخص می‌شوند. البته اگر بخواهیم آزمایش ایدز را هم در آن بگنجانیم، این کار امکانپذیر است، ولی اگر فرض کنیم که هر سال، نزدیک یک میلیون نفر ازدواج می‌کنند، باید برای طرفین این ازدواج، آزمایش HIV تجویز کنیم که هزینه گزافی می‌طلبد که پرداختش، هم برای دولت سنگین است و هم برای مردم گران.

دکتر وحید دستجردی در ادامه گفت: باید ببینیم که شیوع بیماری ایدز در جامعه آن اندازه هست که لازم باشد، دولت این هزینه را پرداخت کند یا مردم بپردازند. اکنون با توجه به اینکه شیوع ایدز در کشور ما به آن میزان نیست و با توجه به اینکه ممکن است، فرد در دوره پنجره ابتلا به ویروس ایدز باشد و آزمایش نشان ندهد، هنوز هزینه ـ اثربخشی این کار نشان نمی‌دهد که چنین کاری توجیه داشته باشد؛ افزون بر اینکه ممکن است برخی تقلبات هم انجام گیرد که آزمایش آن را نشان ندهد.

بنا بر آمار تجمعی که از سال ۱۳۶۵ تا تیر ماه ۱۳۹۰ به دست آمده است، ۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر مبتلا به HIV در کشور هستند که بیش از ۹۱ درصد مرد و بقیه هم زن بوده‌اند. از این میزان، ۳۰۵۳ نفر وارد فاز پیشرفته HIV شده و ۴۳۱۱ نفر هم فوت شده‌اند. البته این آمار به تازگی به روز شده و بر پایه آن، در سه ماه تابستان گذشته، ۳۷۲ نفر بر آمار مبتلایان به ایدز افزوده شد. این در حالی است که بر پایه آمارهای سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت، میزان مبتلایان در ایران، ۸۳ هزار نفر برآورد شده و این یعنی، شصت هزار نفر مبتلای شناسایی نشده در کشور؛ موضوعی که البته مورد تأیید خود وزیر بهداشت هم هست.
این در حالی است که بنا بر آمارهای رسمی و غیر رسمی، ایدز به سرعت در حال گسترش است و موج سوم ابتلا به آن در راه است؛ موجی بر پایه انتقال از راه‌های جنسی که ممکن است گریبانگیر افرادی شود که چه بسا خودشان رفتار پرخطر نداشته‌اند و تنها به دلیل ابتلای همسرانشان در معرض ایدز قرار خواهند گرفت؛ الگویی که بیشتر زنان را تهدید خواهد کرد و به این ترتیب، احتمال ابتلای نوزادان را هم افزایش خواهد داد.

و البته به گفته رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، در حالی که با تهدید موج سوم شیوع روبه‌رو هستیم،  موج دوم نیز به دلیل کاهش حمایت‌های اجتماعی در حال بازگشت است؛ همان خطر بالقوه‌ای که از قضا، خانم وزیر هم پیشتر درباره آن هشدار داده و آن را آتشفشان ایدز لقب داده‌اند!

اینجاست که به نظر می‌رسد در لزوم آزمایش ایدز پیش از ازدواج به بیراهه رفته‌ایم؛ از یک سو، با بیماری مرموزی روبه‌رو هستیم که ممکن است تا چندین ماه نهفته بماند و حتی با آزمایش قابل شناسایی نباشد* اما از سوی دیگر، همین عامل می‌تواند تأکیدی باشد بر انجام آزمایش، چراکه ممکن است منجر به شناسایی افرادی شود که پیششتر رفتار پرخطر داشته‌اند و اکنون به گمان اینکه سالم هستند، قصد تشکیل زندگی مشترک دارند؛ ناقلانی برای تکثیر ویروس مخدر این بیماری به همسر و فرزندان احتمالی که خودشان هم از بیماری‌شان آگاه نیستند و احتمال شناسایی آن‌ها با همین آزمایش موجود هم کم نیست.

بر پایه آخرین گزارش سازمان ملل درباره گسترش ایدز، شمار مبتلایان به ایدز در جهان به بیش از ۳۳ میلیون و سیصد هزار نفر رسیده است. این گزارش حاکی از آن است که بر خلاف کشورهای آفریقایی، در آسیای مرکزی و اروپای شرقی با افزایش نگران‌کننده موارد شناخته شده این ویروس روبه‌رو هستیم و در ده سال گذشته، شمار افراد مبتلا به ایدز در این دو منطقه، تقریبا سه برابر شده است.
آن هم در شرایطی که بر پایه آمار، بیش از ۵۰ درصد موارد جدید ابتلا به ایدز، مربوط به افراد زیر ۲۵ سال است و به تازگی اعلام شده که رفتارهای پرخطر، به محدوده سنی ۱۵ تا ۲۲ سال کاهش پیدا کرده است و چه بسا آزمایش قبل از ازدواج، بهترین غربال موجود باشد.

گنجاندن آزمایش ایدز در بسته آزمایش‌های پیش از ازدواج، تا اینجا با مخالفت‌هایی روبه‌روست که از نقص در روش سنجش سخن به میان می‌آورند؛ آزمایشی که‌ گاه منجر به تشخیص نمی‌شود و همین توجیه علمی، دستاویزی شده است برای رد کردن آزمایشی که نه جایگزینی برایش داریم و نه متأسفانه کارکرد مثبتش (میزان موفقیت آن) را مورد توجه قرار می‌دهیم.

اما ناراحت کننده‌تر هنگامی است که پای مسائل اقتصادی به ماجرا باز می‌شود و اینجاست که گویا، میزان موفقیت و شکست آزمایش، تأثیر بسیاری در اجباری شدن و نشدن آن نداشته، بلکه تنها دستاویزی است برای رد آن.

کافی است، به توجیه اقتصادی تولید داروی «آیمود»، داروی مقابله با ویروس این بیماری (دارویی برای کاهش اثرات ایدز که‌ گاه به غلط واکسن ایدز خوانده می‌شود، اما نه واکسن است و نه درمان بخش به شمار می‌‌رود) توجه کرده و آن را با آزمایشی که می‌تواند حکم پیشگیری داشته باشد، قیاس کنیم تا با تناقضی دیگر روبه‌‌رو شویم.

شاید جا دارد که از سکاندار بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بپرسیم:

ـ جز این آزمایش و جز در این مقطع، راهکار جایگزین برای شناسایی مبتلایان به این بیماری چیست؟

ـ راه پیشگیری از ایدز چیست و اصولا توجیه اقتصادی این امر چه حدی است؟

ـ آیا میزان ابتلای به ایدز در کشور، نرمال است و آیا این میزان با معیار جهانی سنجیده می‌شود یا با توجه به معیارهای فرهنگی و شرعی ما؟

ـ برای اصلاح آزمایش ایدز و کاهش میزان خطای آن هزینه کرده‌ایم یا تنها مهم مردود کردن همین روش موجود بوده است؟

ـ به نظر شما، اجباری شدن این آزمایش (ولو با شانس کم)، نمی‌تواند روش محافظتی از خانواده‌ها باشد که به تأمین هزینه‌های احتمالی آن مسأله‌ساز شده؟

ـ آیا تنظیم یک لایحه برای ارایه به مجلس، گره‌گشای هزینه‌های احتمالی طرح نیست؟

ـ‌ با این توجیهات، براستی از مبتلایان چگونه حمایت می‌کنید؟



* اینجاست که به اهمیت آموزش راه‌های پیشگیری از ایدز پی می‌بریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۶۵
با سلام
یک نکته را در نظر داشته باشید که از نظر اخلاق پزشکی آزمایش ایدز با موانعی روبه رو می باشد که اگر می دانستید کمی ملایم تر انتقاد می کردید- به علاوه شاید ندانید در کشورهایی که از نظر پزشکی پیشرو هستند این اصل وجود دارد که در صورتی که بخواهیم آزمایش ایدز بگیریم باید از بیمار اجازه بگیریم و اگر تمایل نداشت اجازه نداریم آزمایش را بگیریم، حتی اگر شک قوی داشته باشیم
به عنوان یک پزشک با نظر خانم وزیر موافقم که گرفتن آزمایش ایدز آن هم برای ازدواج فعلاً توجیهی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
کی میگه؟ چرا الکی جو میدی؟
معمولا از تست الیزا استفاده می کنن و برای دقت بالاتر میشه از تست Western blot هم کمک گرفت که هر دو بر اساس نمونه خون انجام میشن.
انواع و اقسام تست های دیگه هم هست که اگر بخوای خدمتت بگم
اصلا گیرم سخت باشه، بهتر نیست قبل از ازدواج معلوم بشه تا بعدا بچه بیچاره نشه؟ زن از مرد نگیره و مرد از زن مبتلا نشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
موافقم
با این رفتارهای پر خطر!! ضروری که با هر هزینه ای این کار انجام بشه
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
اجازه گرفتن کیلویی چنده؟
توی بیمارستان های ما هر کس می خواهد بستری بشه یه آزمایش ایدز هم ازش می گیرن اگر نتیجه مثبت بود بیمار را در هر مرحله ای از درمان که باشه دست به سرش می کنن که بره یه جای دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
اگر این جوری باشه که آزمایش اعتیاد بیشتر نیاز به احترام گذاشتن است. قراره یه عمر زندگی کنند اگر نمی خواد آزمایش بده خب نده.
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
زوجین حق دارند از سلامت جسمی و روحی فرد مقابل اطلاع داشته باشند .یکی از راههای اصلی انتقال بیماری ایدز نیز تماس جنسی میباشد.وقتی هزینه عکاسی یک مجلس 3 میلیون میشه هزینه این ازمایش هر جه باشد موردی ندارد .ضمننا این خانم وزیر هر روز مصاحبه دارند و در هر موردی که به تخصص ایشان مربوط نیست اظهار نظر دارند گویا ایشان هم به مشاور اعتقادی ندارند
ف
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
حالابه هردلیلی که می خواهد ایدز گرفته باشد. دلیل نمی شود یک نفر دیگر هم بیچاره کند ، بهتر است از همان اول مشخص شود .
این کجایش مخالف اخلاق پزشکی است ؟!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
با این رفتارهای پرخطر!!! منم موافق هستم که رفتارهای پرخطر بسیار زیاده ولی ربطی به قبل یا بعد از ازدواج نداره حالا به فرض آزمایش منفی بود آیا بعد از هر رفتار پر خطر می توان آزمایش را انجام داد؟ به فرض که بازهم منفی بود آیا آلودگی به ویروس را بلافاصله پس از وارد شدن آن به بدن می توان تشخیص داد؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
دوست عزیز
آزمایش ایدز از نظر اخلاق پزشکی مشکل داره اما آلوده کردن یک بیگناه(خواسته یا ناخواسته) مشکل نداره؟
ضمنا خانم وزیر ! کل هزینه آزمایش ایدز 5750 تومان هست. قیمت دو اسکناس یک دلاری !!!
کسی که نظر را نوشت!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
شاید الان بگوییم اخلاق کیلو چند ولی باید یک توضیح بدهیم مخصوصا برای شخصی که گفت "چرا جو می دی؟!"
بله آزمایشهای زیادی وجود دارد می دانم!

اولاً در تست ELISA HIV-1 موارد مثبت کاذب در افرادی که در معرض خطر پایین هستند- یعنی همان جمعیت عادی- تا 90% می رسد، بنابراین همیشه موارد مثبت باید 3-6 ماه بعد تکرار شوند و اگر مثبت بود تست Western blot انجام شود و اگر احیاناً آن هم مبهم گزارش شد باید یک ماه بعد تکرار شود
تمام اینها در صورتی است که نخواهیم HIV-2
را چک کنیم
و همچنین تا 3 ماه از عفونت باید گذشته باشد چون قبل از این مدت ممکن است آنتی بادی ها در بدن تشکیل نشده باشد و تستها منفی کاذب شود.
با این توضیحات متوجه می شوید که کمتر خانواده ای حاضر است این وقت و استرس را صرف کند، آن هم اگر افراد مبتلا شناسایی شدند باز پزشک نمی تواند نتیجه را به دیگران اعلام کند
در کل چنین پیشنهاد هایی باید بررسی کارشناسی و علمی شوند- همان طور که سایر برنامه های درمانی کشوری بعد از مطالعات اپیدمیولوژیک صورت می گیرد.. به نظرم تابناک دارد جو می دهد نه من!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
همانطور که دوستمون اشاره کردن در کشورهایی که از نظر پزشکی پیشرو هستند..
خب باید دوستمون به این نکته توجه کنن که کشورهای پیشرفته در زمینه آموزش هم پیشرفته هستن و زوجین خودشون نیاز به این تست را احساس میکنن و نیازی به اجبار دولت ندارن! اما در جامعه ما چطور؟!!
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
اي كاش اخلاق پزشكي در همه جا رعايت ميشد وقتي فلان پزشك سرشناس و پرآوازه براي عمل جراحي قلب مبلغ حداقل 15 ميليون تومان از بيمارمطالبه مي نمايد واگر بيمار قادر به پرداخت نباشد او را عمل نمي كند جاي اين اخلاق پزشكي كه فرموديد كجاست .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
اعتیاد لزوما منتقل نمیشه ولی ایدز به مادر و فرزند منتقل میشه! یعنی جون دو نفرو به خطر بندازیم صرفا واسه اخلاق پزشکی! نه برادر قطعا چیزی که شما میگید صحت نداره.
وزیر محترم یا محترمه؟
پاسخ ها
بهروز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
مگه عربیم ما؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
ناشناس عزيز در ادبيات فارسي صفت و ضمير مونث و مذكر تفاوتي ندارد
به نظر من این تست باید اجباری بشود و هزینه آن از محل تامیین اجتمایی و خود زوجین اخذ گردد. یا حداقل زوجین را تشویق به این تست کنند با توجه به اطلاعات من این تست در مراکز انتقال خون با نسخه پزشک زیر 40000ریال انجام می شود.
من با اجباری شدن این آزمایش قبل از ازدواج کاملا موافقم و با توجه به اینکه متاسفانه رابطه پرخطر قبل از ازدواج داره روز به روز بین جوانها زیاد میشه اجباری شدن این آزمایش قبل از ازدواج امری واجب و ضروری هست.
هزینش از 3000 میلیارد که بیشتر نیست که!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
در صورتيكه زن يا مردي بيگناه و بيخبر با ازدواج دچار ايدز شود هزينه اش در عرصه وجدان و معنويات از اين هم بيشتر است.تست ايدز هر چه زودتر براي ازدواج اجباري گردد.
منطقی است دولت این هزینه را متقبل شود.تا هزینه های بعدی را تحمل کند..
پاسخ ها
مینا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
موافقم... چون این هزینه اگر قبل از ازدواج انجام نشه، بعد از اون حداقل سه برابر میشه.

باید در نظر داشته باشیم که تنها هزینه مهم نیست و آسیبهای اجتماعی و روانی این بیماری بسیار بسیار سنگین تر هست...
غیر ممکن است این حرف را بزند و یا به این منظور بزند زیرا این وزیر یکی از بهترین وزرای احمدی نژاد قهرمان با تخصص مربوطه و توجه کافی ..ولی اینکه شما چرا دردتان آمده باید گشت و دید شما چه رانتی می خواستید و ایشن به شما نداده است
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
با این متنی که شما نوشتی معلومه که کی بیشتر دردش اومده و رانتش به خطر افتاده
مسئولین محترم ما عادت دارند تا وقتی که یک موضوع بر اثر ناآگاهی و یا پنهان ماندن در جامعه رشد نکند و شهروندان بیچاره را حسابی گرفتار نکند به فکر راه چاره نباشند
محض اطلاع عرض کنم که قبلا در درس تنظیم خانواده برخی استادان دلسوز روش های پیشگیری از ایدز را آموزش می دادند که به علت بدآموزی! این مسایل این درس با شکوه همسرداری جایگزین شد.
بهتر نیست به فکر آینده جوانان باشید واصلا هم تعارف نکنید>
آیا این به نفع دو طرف وجامعه نیست؟
در سفري كه به عتبات عاليات اخيرا داشتم با جواني آشنا شدم كه اهل شيراز بود و فارغ التحصيل رشته باستان شناسي بود و مي گفت دو سال است بيكار است!! در شگفت شدم چگونه جواني شيرازي كه در شيراز نيز زندگي مي كند در شهري باستاني و تاريخي كه مملو از آثار باستاني و تاريخي است در رشته كاملا مرتبط با آن دو سال تمام است بيكار است!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
این چه ربطی به بحث دارد ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
ببخشید این چه ربطی به ایدز داشت؟
سلام
منم با نظر شخص دوم موافقم. به نظر بنده هزینه های اقتصادی و تبعات اجتماعی این بیماری بعد از ازدواج ، بسیار بیشتر از هزینه های اقتصادی قبل از ازدواج هستش. بنابراین باید این ازمایش ها اجباری بشه.
مسئله "سخت" یا "هزینه" آزمایش ها نیست، مسئله راز داری پزشکی ست، به هیچ وجه توجیهی وجود ندارد مردم را مجبور به انجام آزمایش ایدز کنیم، از هر پزشکی سوال بفرمایید توضیح می دهد که اخلاقاً بدون اجازه ی افراد این آزمایش نباید نسخه شود، نظر شما محترم اما باید اول مسئله اخلاقی اجتماعی آنرا حل کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
بنظرم اينها همش توجيه غير مسئولانس
ايمان دارم با اجباري شدن و بطبع همه گير شدن قبح مسئله ريخته مي شود و آنگاه خود مردم طالب اين مهم مي شوند

اگر منتظر اجازه شخص باشيم كه چون توضيح مناسب داده نشده فعلا خاهان ندارد و حتي چنان فضا مبهم است كه شك ندارم بهر كدام ما بگويند آزمايش بده شوكه ميشيم و اين يعني مخفي تر ماندن و ...
و آمار در سالهاي آينده
83هزار نفر
830هزار نفر
8300هزار نفر
83000هزار نفر
830000هزار نفر
.
.
.
...

اين زيبنده دين و فرهنگ مردم اين سرزمين نيست
زود دير مي شود...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
اخلاق می گه که شما اگر مشکلی دارید از همسر آینده تان مخفی کنید؟!!
این راز داری نیست . قانونا هم اگر کسی بیماری خاصی داشته باشد و از همسرش پنهان کند و بعد از ازدواج همسرش متوجه شود تدلیس به حساب می آید و حق فسخ برایش ایجاد می شود.
مريم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
زماني که رسما" انجام اين آزمايش اجباري شود، کسي که براي ازدواج و آزمايشهاي مربوط به آن اقدام ميکند مطلع خواهد شد که قرار است چنين آزمايشي انجام شود و اگر بداند که مبتلا نيست پس با انجام آن نيز مشکلي نخواهد داشت و اگر بداند که مبتلاست، همان بهتر که ازدواج نکند. ضمن اينکه به نظر شما براي لو نرفتن احتمالي يک نفر، بايد فرد بيگناه ديگري در معرض ابتلا قرار بگيرد؟
غلامرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
آقای محترم موضوع آگاهی یا عدم آگاهی است ،ممکن است خود فرد مورد آزمایش هم از وضعیت خود خبر نداشته باشد.
ثانیا اگر کسی چنین رفتارهای پر خطر قبل از ازدواج داشته باشد،آیا درمعرض خطر قرار دادن زوج یا زوجه سالم خیانت در امانت توسط فرد خاطی نیست؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
عزيزاني كه به محرمانه بودن نتيجه آزمايش تأكيد دارند، آيا به نظر شما اگر شخص مبتلا به اين بيماري يك سال دوسال يه سه سال بعد كه همسر و فرزندان احتمالي اين شخص مبتلا به اين بيمار شدن آبروش بره بهتره؟؟؟؟
چرا با همه مسائل اينطور احساسي برخورد ميكنين؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
جان؟
راز داری؟ عزیز من رازداری برای وقتیه که سود و زیانش متوجه کسی نباشه
خوبه مثلا طرف دندان پزشکی و اصلاح و جراحی و... میره هیچی نگه واسه اینکه دلش نمیخواد؟ یه نفر بیگناه آلوده میشه به کنار، آلودگی پخش میشه...
در ساده ترین شرایط آنقدر هزینه ازدواج بالاست که هزینه های این آزمایش در مقابلش ناچیز است و به دلیل اهمیت موضوع و هزینه مراقبت از افراد مبتلا هم برای دولت و هم برای مردم پرداخت هزینه آزمایش قبل از ازدواج به صرفه تر است.
من صمیمانه از مقاله شما متشکرم . این صحبت وزیر محترم که آزمایش HIV هزینه بالایی داره با این سوال مواجهه: آیا عمر یک انسان که ندانسته از همسرش میتونه این بیماری رو بگیره و یک عمر در وحشت مرگ و دارو زندگی کنه و احیانا در نهایت از چند سرطان همزمان و یا بیماری عفونی بمیره ارزش مالی کمتری داره؟
ای ویریوس ویروسی است که بسیاری ناقلش هستن و نمیدونن. در نتیجه باید آزمایش این ویروس قبل از ازدواج اجباری باشه تا افراد بیگناه دیگه که دارن شرعا ازدواج میکنن در اوج جوانی و ندانسته قربانی فرد دیگری که شاید رفتار پرخطری در دوران مجردی خود داشته نشن
موضوع هزینه اش هم میتونه به صورت تعادلی (بخشی دولت- بخشی خود فرد) و پوشش بیمه ای و اندکی افزایش حق بیمه ها حل بشه.
ببخشید هزینه آزمایشات را زوجین آزاد پرداخت می کنند نه دولت
اگر هر کسی فکر میکرد که ممکن است قربانی بعدی خودش یا یکی از عزیزانش باشد مخالفت نمیکرد. بعلاوه اینکه هزینه پیش گیری یقینا کمتر از درمان است و در تمام کشورهای پیشرفته دنیا که اتفاقا نفت خیز هم نیستند و پول مالیات دهنده ها را خرج میکنند تاکیدشان روی پیشگیری است. حالا اگر وزیر محترم بهداشت مقبول باشد و با پیشگیری موافق نیستند پس چطور است که از فردا پرداخت هزینه ماموگرافی و اسمیر تست برای شناسایی زودهنگام سرطان سینه و رحم در خانمها از طریق بیمه ها را هم متوقف کنیم و بگذاریم وقتی مبتلا شدند و بیماری قشنگ خودش را نشان داد شروع به درمان کنیم؟!
جهت اطلاع دوستان

هزینه تک فروشی کیت تست خانگی: 40 دلار آمریکا، - دقت: 99.5 درصد.
منبع: گوگل، اداره غذا و دارو آمریکا
البته خرید عمده از کشوری مثل کوبا یا تولید در کشور برای وزارت بهداشت خیلی کم هزینه تر خواهد بود (تا یک دهم این رقم). قطعاً تست آزمایشگاهی خیلی ارزان تر است. برای این حرفم منبع ندارم و یک حرف تجربی است. الان قیمت تست را در آزمایشگاه های داخلی ندارم. اگر کسی دارد بگذارد تا ببینیم.

حدود 1 میلیون ازدواج در کشور داشته باشیم (که ثبت احوال کمتر نشان میدهد) و اگر فقط مردها تست شوند به همینقدر تست احتیاج است. کلاً در مورد 4 میلیون دلار در سال صحبت می کنیم. بودجه وارداتی دارویی وزارت بهداشت تا همین چند سال پیش کمی بیشتر از 800 میلیون دلار بود. حال اگر به فرض 50% هزینه تست را خود زوج پرداخت کند باز هم هزینه برای دولت کمتر است.

بهتر است خانم وزیر دلیل دیگری می آوردند (مانند اخلاق پزشکی، نظر جمعی متخصصین عفونی و هماتولوژی).

من شخصاً پزشک نیستم و نمی توانم نظر بدهم. برای این کار باید با متخصصین بیماریهای عفونی مانند خانم دکتر مینو محرز مشورت کرد. ایشان در این خصوص صاحب نظر هستند. در ضمن تخصص خانم وزیر زنان و زایمان است و ربط زیادی به ایدز ندارد.
دروغ میگند از خداشونه درامد ازمایشگاه بالا بره وهزینه ازمایش هم زیاد باشه چه بهتر". حتما مشکل جای دیگه ای .کارمند ازمایشگاه
یک زمان آزمایش سفلیس میگرفتند الان چه اشکال دارد ایدز را چک کنند که خیلی فاجعه بار تر است در ثانی از کی اینقدر فکر توجیه اقتصادی هستیم
موقع اهدا خون در سازمان انتقال خون بدون اینکه ازت اجازه بگیرن تست میکنن.
باید از نفوذ بیماری ایدز درسطح جامعه پیشگیری کردباید راههای نفوذ ایدز درکشور را پیداکردکه یاازراه سوزن های الوده یااز راه ارتباط جنسی نا مشروع ویا راههای دیگری است که دراین موارد راحلهایی هم برای جلوگیری پیش بینی شده است ولی با این حال تست ایدز قبل از ازدواج ضروری است زیرا مسئله دیگریک شخص نیست بلکه یک زوج است که به راحتی از شخص به شخص دیگر منتقل می شود
سلام مجدد
من از صحبت خانم وزیر دفاع کردم دلیل دارم!
خدمتتان عرض می کنم


شما می گویید هزینه کمی دارد؟ یک تست الایزا که برای غربالگری به کار رود برای فردی که در معرض خطر کمی باشد (مثل جمعیت عادی) 90 درصد جواب مثبت کاذب دارد
بنابراین هر کسی که جواب تستش مثبت شد باید تست سه الی شش ماه بعد بار دیگر تکرار شود و اگر باز مثبت بود باید تست وسترن بلات انجام شود،
فرض کنیم جواب این تست هم مبهم در آمد باید تست یکی دو ماه دیگر تکرار شود
تمام اینها در صورتی درست در می آید که از عفونت ایدز سه ماه گذشته باشد چراکه اگر قبل از این مدت باشد ممکن است آنتی بادی در خون وجود نداشته باشد
با این وصف باید برای تمام ازدواجها تا 8 ماه برنامه ی ایدز در نظر داشت. آیا کسی حوصله دارد؟
تمام اینها منفی باشد باز نمی توان گفت ایدز ندارید چون اچ آی وی -دو بررسی نشده
بعلاوه پزشک نمی تواند به شخصی غیر از فرد بیمار درباره بیماریش چیزی بگوید... پس چه فایده؟
حتی اگر بگوییم اخلاقیات را ولش هزینه و تبعات اجتماعی این کار چه می باشد؟
صحبت من این است که این "پیشنهاد" باید مثل بقیه برنامه های کشوری مورد بررسی علمی قرار گیرد- ترجیحاً قبل از بمباران انتقاد
نه تنهاآزمایش ایدز که آزمایشات هپاتیت نیز قبل از ازدواج بایداجباری شوند. صحبت از زندگی یک فرد نیست صحبت از زندگی نسل آینده است و اجتماعی که امروز ما برای فردای آنان رقم خواهد زد !؟! مگر نه اینکه شعاری زیبا داریم که میگوید "پیشگیری بهترازدرمان است"؟ حالا هزینه اش هرچقدرباشد4000یا5000 تومان!؟!
قرار نيست ما مثل خارجي ها عمل كنيم چون آداب و فرهنگ ما فرق ميكند . پس آزمايش ايدز حتي از اعتياد به نوعي واجب تر است .
قیمت هر تست ایدز حدود 18000تومان هستش
انجام آزمایش ایدز در ابتدای ازدواج پیشنهاد مناسبی به نظر نمی رسد به چند دلیل:
1. اگر بنای زندگی مشترک را نتیجۀ یک آزمایش و نه اعتماد و شناخت متقابل تعیین کند، بهتر است در چنین پیوندی تجدید نظر شود.
2. در حال حاضر شیوع HIV+ در کشور بسیار پایین است هر چند که روند صعودی افزایش موارد جدید بخصوص در زنان نگران کننده می باشد، ولی منفی بودن نتیجۀ آزمایش به معنی ضمانت عدم آلوده بودن فرد در زمان آزمایش ( به دلیل دورۀ پنجره ) و یا عدم بروز رفتارهای پر خطر قبل و یا بعد از ازدواج نمی باشد. بنابراین بجای تحمیل یک هزینۀ بسیار سنگین به سیستم بهداشت کشور و ایجاد دلشوره در زوج ها بهتر است همانند تمام کشورهای دنیا تمرکز بر آموزش صریح و شفاف تمام اقشار جامعه و تشویق افراد دارای رفتارهای پرخطر به شرکت در برنامه های غربالگری کشف عفونت متمرکز شود و جهت ازدواج هم از معیارهای توصیه شده در معارف دینی و پیشنهادات ارائه شده توسط روانشانسان ذیصلاح استفاده شود. موفق باشید
خب شايد بد نباشد كه اطلاع رساني گردد دختران و پسران يكي از شرايط اصلي خودشان را آزمايش ايدز قبل از ازدواج قرار دهند و وقتي اين شرط پذيرفته شد بايستي توسط خودشان اين آزمايش انجام شود
سوال اینجاست که هزینه آزمایش ایدز بالاتر است یا هزینه درمان؟ به ویژه اینکه قبل از ازدواج تنها یکنفر مبتلاست اما اگر متوجه بیماری نباشند و ازدواج صورت بگیرد این تعداد بیمار به 2 یا 3 نفر خواهد رسید که علاوه بر هزینه های درمان هزینه های اجتماعی دیگری مثل بالا رفتن آمارهای ایدز در سطح جهانی را هم به دنبال خواهد داشت
بیشترچه قشری ازجامعه الوده هستند
یعنی برای اعتیاد و هپاتیت اجازه طرف شرط نیست؟؟؟؟
انجام برنامه غربالگري هاي گسترده در جامعه از جهات مختلف مانند مورد غربالگري، تستي که انتخاب مي شود، جمعيتي که بايد تست شوند و ... شرايطي خاصي بايد داشته باشد و يک مسئله سليقه اي نيست.انجام برنامه فعلي تست اعتياد نيز قابل مناقشه مي باشد.
گرفتن ازمایش یک راهکار خوبی است واین باعث میشود که جوانها هم بیشتر مواظب رفتارهای پر خطر باشند.
چرا تست ایدز پیش از ازدواج را بصورت قانون در نمی آورید یا از طریق رسانه ملی برای مردم عادی سازی نمی کنید.
مگه هزينه همه چي رو از مردم نمي گيرند كه دم از گراني مي زنند
در این مملکت در خیابانی که به پل عابر پیاده نیاز داشته قبل از اینکه چندین نفر تصادف نکنند و کشته نشوند مسئولین اقدامی انجام نمی دهند در این مورد نیز احتمالا" همینطور خواهد شد.
علاج واقعه قبل از وقوع خیلی بهتر است .با کمترین هزینه میتوان جلو گسترش ایدز را گرفت .اگر با تست پیش از ازدواج بتوان جلو ابتلا یک نفر را گرفت ارزش دارد
براي خانم وزير متاسفم......
کشورهای غربی که آمار بالاتر و رفتار پرخطرتر دارند هم اینکار را نکرده اند. بد نیست بجای چاپ مفاله یکطرفه، دلایلی که آنها برای اجباری نکردن تست ایدز دارند را نیز بررسی می کردید.
به فکر بیماری قند باشید که بیداد میکند
اخلاق پزشکي وقتي معني دارد که کس و يا کسان ديگر را درگير نکند. نتيجه‌ي آزمايش ايدر افراد که قرار نيست در جمع گفته شود. نتيجه‌ي آزمايش را کسي که قصد ازدواج با فرد را دارد بايد بداند. آيا درست است به خاطر رازداري براي يک نفر افراد ديگر را بيچاره کنيم؟ اخلاق پزشکي هيچوقت اين را نمي گويد. اينها فقط تعبيرات عاميانه است.
دریغ از یک نخود مغز و تعهد نسبت به نسل اینده من که حاضرم تست بدم تا دیگری گرفتار نشه به هر قیمتی که باشه حتی یک ملیون ریال.
طبق قانون سازمان جهانی بهداشت، آزمایش اچ آی وی باید همراه با مشاوره و داوطلبانه باشد نه اجباری.
برای هر بیماری مسری و قابل انتقال به طرف مقابل، هر آزمایشی که لازم باشد باید اجباری شود. چون پای سلامتی زوجین و فرزندانشان و نسلهای آینده در میان است.
مشکل هزینه نیست بلکه مشکل اینجاست که شما فردی که آزمایشش مثبته رو از ازدواج محروم کنید معلوم نیست از روی خشم چند نفر رو آلوده کنه بنابراین فعلا مجبور هستند یک نفر رو فدای جمع کنند. من با نظر وزیر موافقم
من هم معتقدم که باید آزمایش ایدز اجباری بشه . ولو اینکه درصد مشخص شدنش هم کم شده باشه .
من با این نقد مخالفم. انجام اینکار تنها در صورتی مفید است که میزان منفعت آن در مقابل هزینه هایش بیشتر باشد.باید مطالعات هزینه اثربخشی انجام گبرد و بعد نظر داده شود.موارد مطرح شده در این مقاله در صورت صحیح بودن باز هم بدون محاسبات دقیق چندان علمی نیستند و نمیتوانند ملاک یک چنین تصمیم گیری بزرگی شوند. در ضمن بحث اخلاق پزشکی نیز مطرح است.و خیلی مسائل دیگر... بهتر بود برای نوشتن این مقاله مشورتی با صاحبان تخصص صورت می گرفت.
جالب است که در جامعه ما هر کسی به خود اجازه نظر کارشناسی دادن در هر زمینه ای را می دهد. به خصوص در مسایل پزشکی، آزمایش قبل از ازدواج ایدز برای کشورهایی با آمار بالای ایدز مناسب است همچون بعضی کشورهای آفریقایی که البته آنها پولشان را ندارند. برای کشور ما با صرف هزینه خیلی کمتر و فقط با آموزش راههای انتقال در مدارس (و نه دانشگاهها که کار از کار گذشته!) می توان خیلی بیشتر جلوی این بیماری را گرفت تا راه پرهزینه و کم نتیجه ای مثل آزمایش قبل ازدواج. ما باید جلوی ابتلای افراد را قبل از رسیدن به ماجراهایی همچون ازدواج بگیریم.
ایدز در ایران بیشتر از طریق صیغه های موقت شایع میشود جلوی این کار را بگیرید !
چطور كسي كه خون ميده اين آزمايش انجام ميشه؟ اگه اينقدر گرونه چطور برا يك واح خون انجام ميشه؟
سازمان بهداشت جهانی یک سال شعار جالبی را مطرح کرد" جهانی بیاندیشیم منطقه ای عمل کنیم"بیاد داشته باشیم موارد جدید بروز ایدز در غرب وبویژه امریکا به حدی کاهش یافته که گفته میشود مورد جدید ایدز ندارند که علت ان نیز اگاهسازی عمومی است.اگر قرار است مدل امروزی غرب در درخواست تست اچ.ای.وی مدنظر باشد بهتر است ازتجربه ی ایشان درپیشگیری درسایه ی آگاهسازی عمومی هم بهره بردوازمدل شدیدا ضدعلمی ومتحجر سکوت دربرابر مسائل اخلاقی وبی خبر گذاشتن جامعه پرهیزکرد.
عرض به حضور در این زمینه خود خانم وزیر هم توجیه مناسبی به عمل نیاوردند واقعیت مطلب اینست که در کنار مسئله رازداری پزشکی ،مسئله مهم مسئله امنیت جوامع انسانی است با یک بیمار ایدزی می بایستی مانند یک انسان رفتار شود ولی با ظرافتهای خاص خودش ولذا توصیه میگردد که پایه و اساس رفتار با یک بیمار ایدزی مشاوره درست با وی است تاحدی که او در قبال جامعه و اینکه نباید جامعه را آلوده کند احساس مسولیت کندتاحدی که خودش داوطلبانه به همسرش یا همسر آینده اش بیماری اش را اطلاع دهد نه اینکه بالاجبار یا بدون اطلاع او به همسرش خبر دهند ویا مانع ازدواج او شوند،در این صورت فکر میکنید عکس العمل بیمار چگونه خواهد بود انتظار دارید راه بیفتد در جامعه واز سر کینه افراد جامعه را تهدید کند؟بهترین کار اینست که این بیماران اولا به عنوان یک انسان دردمند ثانیا به عنوان بیماری که جامعه به همکاری او نیاز دارد مورد حمایت قرار گیرد.در هیچ کشور مترقی نیز این آزمایش برای ازدواج یا کار یا... اجباری نشده است.بهتر است دراینگونه مواقع اجازه دهید کار بصورت کارشناسی انجام شود تا احساسی.
تابناک عزیز مرسی بابت بیدار کردن ما جوونا
اخه اونی که این مقاله رو نوشته حداقل یه مطالعه ای باس می کرد. شما می تونید حامل ویروس ایدز باشید ولی دو دوره کمون باشید و ازمایشها هم اونرو نمی تونه نشون بده. ولی از نظر بیماری شما ناقل بیماری هستید.
آزمایش روتین عفونت HIVمثبت کاذب بالایی دارد و آنجام این آزمایش بدون برنامه ریزی کافی عواقب زیادی دارد و در هیچ جای دنیا انجام نمی شود . ضمنا این مساله کاملا پزشکی وتخصصی است و اصلا ظرفیت تبدیل شدن به یک سوژه ژورنالیستی را ندارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل