بازدید 68924
عظیم‌ترین بناهای سنگی جهان در معرض ریزش

تخت جمشید ترک خورد +عکس

در دیواره‌های دروازه ناتمام ترکهای دیده می‌شود که آجرهای آن قابل مشاهده است و علاوه بر این کاخ صدستون نیز ترکهای زیادی برداشته که به راحتی قابل مشاهده است.
کد خبر: ۲۰۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳ 12 November 2011
ترکهای متعددی که در تخت جمشید ایجاد شده، این بنا را در معرض ریزش و آسیب جدی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تخمت جمشید همواره به عنوان یکی از بناهای شاخص ایران مطرح بوده است.

این بنای جهانی البته مورد آسیب‌های مختلفی قرار گرفته که ازجمله آن می‌توان به رطوبت اشاره کرد که این بنای جهانی را مورد تهدید قرار داده است.

اما ترکهایی که اکنون در این بنای جهانی دیده می‌شود نیز بر شدت آسیب‌های این بنا افزوده و این امر نگرانی دوستداران میراث فرهنگیرا افزوده است.


ترک‌های موجود در قسمتهای مختلف تخت جمشید

فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت با بیان اینکه ترک سنگها یکی از عظیم ترین بناهایسنگی جهان را در معرض خطر ریزش قرار داده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از موضوعاتی که با توجه به مرور زمان شاهد افزایش آن در مجموعه جهانی تخت جمشید هستیم مربوط به افزوده شدن ترکهایی بین سنگها، ستون‌ها و کاخهای این مجموعه است.

محمد اسدپور افزود: زمانی که از پلکان وارد تخت جمشید می‌شویم، در دروازه ملل ستون‌هایی وجود دارد که این ستون‌ها ترک‌هایی خورده و جدید است.

وی ادامه داد: به مرور زمان سنگ‌ها تحت تاثیر فرسایش و باران‌های اسیدی، شرایط آب و هوایی و مرور زمان فسیل شده و یکسری ترکهایی در آن به وجود می‌آید و طی مدت اخیر به دلیل کنترل نکردن از سوی مسئولان و متخصصان این ترک‌ها روز به روز بیشتر شده است.



مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ترک خوردن سنگ‌های مجموعه تخت جمشید اظهار داشت: در این مجموعه هر گردشگری بخواهد بازدیدی از نقتط مختلف داشته باشد به راحتی می‌تواند این ترکها را مشاهده کند از این رو در صورت ادامه این روند تخت جمشید با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.

اسدپور با بیان اینکه به راحتی روزانه به ترک‌ها افزوده می‌شود، بیان کرد: در دیواره‌های دروازه ناتمام ترکهای دیده می‌شود که آجرهای آن قابل مشاهده است و علاوه بر این کاخ صدستون نیز ترکهای زیادی برداشته که به راحتی قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: در گذشته نیز تخت جمشید ترک‌هایی داشته اما با مشاهده ترک‌های مختلف در این بنا می‌توان متوجه شد که بیشتر آنها مربوط به زمان حال است.

این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه دیواره کاخ موزه نیز از این امر مستثنی نیست، بیان کرد: ترکهای این بخش به حدی شدید است که وقتی از سمت چپ کاخ وارد موزه شویم این ترکها را مردم عادی نیز به راحتی می‌توانند مشاهده کنند.

وی گفت: در درگاه ورودی کاخ موزه شکاف‌ها و ترک‌های متعددی در بخش شرقی این بنا قابل مشاهده است که باعث انحنای یک ستون شده است.



اسدپور با اشاره به اینکه ترک‌های متعدد در کاخ‌ها به وفور دیده می‌شود، بیان کرد: نیازمند است کارشناسی دقیق برای جلوگیری از پیشرفت این ترک‌ها انجام و با برنامه‌ریزی از آن جلوگیری به عمل آید.

این فعال میراث فرهنگی با تشریح علل این ترک‌ها نیز تصریح کرد: ممکن است برخی از این ترک‌ها مربوط به مرور زمان، رانش و یا شرایط فیزیکی و خشکسالی باشد.



وی ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور با فروپاشی نمای کنونی رو به رو خواهیم بود زیرا هر لحظه بر ترکهای سنگ یا دیواره‌ها افزوده می‌شود.

اسدپور با بیان اینکه این ترک‌ها زیبایی سایت جهانی تخت جشمید تحت تاثیر قرار داده، اظهار داشت: به مسئولان امر پیشنهاد دادیم که درباره علت این ترکها تحقیق شود و مقرر شده کارشناسان برای بررسی این موضوع و جلوگیری از پیشرفت آن به این مجموعه سفر کرده و راهکارها را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در مجموعه جهانی تحت جمشید مدیریت بحران وجود ندارد، بیان کرد: اگر برای این مجموعه مدیریت بحران در نظر گرفته شود می‌توان از خطراتی که مجموعه را تهدید می‌کند جلوگیری کرد.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت تاکید کرد: اگر این ترک‌ها به صورت گسل و شکاف باشد و یکی از کاخ‌ها تخریب شود دیگر نمی‌توان کاری انجام داد از این رو ضروری است کارشناسان راهکارهای اساسی را ارائه دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳۶
خدا پدرتو بیامرزه یعنی اونایی که باید بدونن نمیدونن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
2500 سال از قدمت تخت جمشید می گذره می خواهید ترک نخوره تاز بعضی از این ترک ها مال 300 یا 400 سال پیش هست
آثار باستانی یک ملت نشاندهنده تاریخ تمدن آن ملت است و اگر از یک ملت آثار باستانی و نمادهای دوران گذشته را بگیرند در واقع آن ملت را به سمت بی هویتی سوق داده اند
وقتی رها بشه به حال خودش ترک که هیچی به همین زودی ویران میشه
هر دم از این باغ بری میرسد !
خوش به حالمون !
نمی دانم چه بنویسم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
آخر خنده بود !!!!
باید گریست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
اصلا!
به گریه احتیاجی نیست.
باید به دنبال راه حل بود.
حیف، حیف که این آثار ملی و جهانی به این آسونی از بین میرن :/
آپارتمان ما كه ده سال بيشتر از ساختش نمي گذره پر از ترك شده است. تخت جمشيد كه قرنها از عمرش مي گذرد خوب معلومه كه ترك مي خوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
دوست عزیز تخت جمشید 2500 سال از عمرش گذشته تا حالا ترک نخورده پس یه دلیلی داره که الان به این روز افتاده
اين تخت جمشید را بسپاريد دست اماراتی ها ببین چه منبع درآمدی درست می کنند.
اولا" که کل مجموعه را مسقف می کنند
در مرحله بعدی کلی مرکز خريد و فروش در کنارش ايجاد می کنندو......
اما حيف که ....
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
تمام درآمدشم مال خودشون. حداقل اینطوری آثار ملی حفظ میشه.
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
بله اون اماراته تا ما بشیم مثل اونا خیلی کار داره
اونوقت می خواستن با لوح های هخامنشی هم همین رفتار رو کنند.پس نگیرن بهتره
چسب سنگ تزریق کنید
آقایانی که وظیفه نگهداری از آثار ملی رو دارید فکر کنید خونه خودتون ترک خورده لطفا دست بکار شید تا سقف نریخته روی سر .........
پاسخ ها
محبوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
اقا مرتضی دلت خوش
به کی میگی ؟؟؟؟
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار

مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گریه ام گرفت
اثرات ساخت سد سیوند یواش یواش داره معلوم می شه.
خدا پدرتون رو بیامرزه.تورو خدا یکاری کنید آخه.یه ایرانه یه تخت جمشید
هرکسی که ایرانیه و ایران دوست با دیدن این عکسها قلبش میشکنه و ناراحت میشه . تاریخ تمدن و فرهنگمون داره میشکنه و نابود میشه ! خوش به حال همگیمون که کم کم بی هویت هم میشیم
نابود باد نماد شرک
ما که این همه آثار باستانی داریم
کلی کورش و داریوش داریم
چرا ایقد شورشو در میاری تابناک!!!!!!!!!!!!
اينها مظاهر تاقوط هستند و ارزشي ندارند.
وقتي فوتبال هست وميتونه ابروي يك كشور ببره تخت جمشد وتركهاي جايي ندارند
تابی جون اینجوری پیش بره یه روز باید تیتر بزنی " جهان تخت جمشید را از دست داد "
بعد میگن منشور کورش چرا دست انگلیسی هاست و به ما نمی دنش ؟
خوب عزیز من اگه دست ما بود که الان به جاش آجر پخته بودیم !!!
اشکالی نداره.میشه یکی دیگشو براحتی ساخت!!!!!!!!!!!خدابزرگه
آنچه از گذشتگان ما باقی است یادرآور اصلیت و ماهیت ماست نباید بگذاریم اصالت و کنه وجودی ما نابود شود و چیزی هشالهفت از ما باقی بماند.
میراثمان را حفظ کنیم.
لطفا با باستانشناسان و مرمت کنندگان آثار ایتالیایی که تجربیات بسیارخوبی در زمینه مرمت در کشورهایی حتی مانند مصر دارند مشورت شود.
كورش آسوده نخواب چون ما هم خوابيم!!!!!!
اولا اين ترك نيست و tereke دوما احتمالا به دليل ظلم شاهان اون دوره و فسادشان اين بلا سرشون اومده .
ایول داره بابا.واسه همین چیز است که از ما دنیا برنامه مدیریتی میخوان
من بلدم درستشون کنم. باید خرابش کنیم و خودمون از اول یه بهترش را بسازیم که هم محکمتر باشه و هم زیباتر. تازه علم پیشرفت کرده و ما می تونیم از میلگرد و تیرآهن در ساختش استفاده کنیم و از قبل بلندتر و بزرگ تر بسازیم.
جز اظهاز تاسف نمیشه جیزی گفت...
اصلا ربطی هم به سد سیوند نداره حتما!!!
عيب نداره بابا مگه چي مي شه ...
پس چطور اين سنگها در طول 2500 سال از بين نرفته اند ؟ براستي اين بنا قدمت 2500 يا 2300 ساله دارد و يا به قول بعضي ها بعدا ساخته شده اند ؟ اگر اين شكلي دارند ترك بر ميدارند بايد در طول 2300 سال از بين مي رفتند /
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
خب معلومه که بعدا ساخته شدند.
رسول
| United States of America |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
شما و اون بعضی ها نظر ندین بهتره اگر مقداری مطالعه داشتید میدونستید که در این 2500 سال مقدار زیادی از این آثار تخریب شده و آنچه که باقی مانده به دلیل آن است که در زیر خاک مدفون بوده است علاوه بر این تخریب این چند ساله به دلیل رطوبت به وجود آمده در اثر احداث سد سیوند است
ناشناس
| France |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
خداوند قلب شما و آن بعضی ها را شفای عاجل عنایت فرماید!
متاسفم برای خودم حداقل کار مفیدی که به عنوان ایرانی میتونم بگم همینه ...
تورابه خدا جلویش را بگیرید فقط همین راداریم
گریه ام گرفته به خدا ولی کاری از دستم ساخته نیست!
درم داران عالم را کرم نیست
کرم داران عالم را درم نیست!
خیلی خوب است
دردا و ندامتا..اشکم دراومد..
دردا و ندامتا..اشکم دراومد..
سلام فقط چسب میزیند خدا وکیلی دقت کنید چینی نباشه !
فامیل ما که تو کاره سنگه فکر کنم با یه چسب سنگ ساده هم بتونه کار کنه
اونوقت مسئولان همش صبر کنن دست رو دست بزارن تا کامل خراب شه
دست گلشون درد نكنه
وای بر ما!
باید گریه کنیم
با سلام. من در جواب یکی از دوستان که گفته بود چرا طی 2500 سال این ترکها ایجاد نشده توضیحاتی میدم. بنده چون اهل مرودشت هستم و مدتها پیگیر مشکلات تخت جمشید هم بوده ام. در دشت مرودشت در سال 1349 اولین ژتروشیمی ایران احداث شد که از روز اول هم مشکل وجود گازهای سمی را در این منطقه داشتیم. جهت وزش باد در این منطقه به گونه ای است که این گازهای سمی را به طرف تخت جمشید می برد. حالا گازی مثل ذی اکسیذ کربن را در نظر بگیرید یا دی اکسید گوگردرا به دلیل وجود کوه رحمت در پشت تخت جمشیدر بالای تخت جمشید جمع شده ان. همزمان با بارش باران این گازها با آب واکنش داده تولید اسید کربنیک و اسیو سولفورو می کنید که روی سنگهای تخت جمشید فرو می ریزد. کسانی که با این دو اسید سر و کار داشته اند می دونند چقدر خورنده هستند. حالا دوست من متوجه شدی چرا طی 2500 سال این اتفاقات نیفتاده ولی حالا این جوری شده. البته راه حل داره اولینش این هست که ژتروشیمی تعطیل بشه که چنین چیزی امکان پذیر نیست. راه حل دوم استفاده از حفاظهای شیشه ای هست که با نهایتا 500 میلیون تا یک میلیارد حله. فقط در تعطیلات نوروز حداقل 15 میلیارد در امد داره و نازی هم به تصویب بودجه نداره. حالا چرا چنین کاری انجام نمیشه شاید بعضی از مسولین دوست دارند اصلا تخت جمشید به عنوان نماد طاغوت خراب بشه
ترک نخورده دارن ترکش میدن
خاک بر سر خودمون بکنم که تاریخ خودمون رو داریم از دست میدیم..خوش به حال ایتالیایی ها که برج پیزاشون رو سر پا نگه داشتن
آلودگی هوا دمار از روزگار هر چیزی در می یاره تو اصفهان ما در قدیم کمتر آثار باستانی مورد تعمیر قرار می گرفت وتقریباً سالم بود ولی امروزه علی رغم اینکه رسیدگی هایی می شه ولی تخریب زیادتره.
جنگلای باغ قلهک!!! تخت جمشید کیلو چنده؟ فعلا" نون تو قلهکه!!
این آثار بیانگر تمدن یک کشور نیست نماد خودکامگی پادشاهان جور است که همین امروز دست آویز نژاد پرستی و اسلام ستیزی شده است کار خداست که خراب میشود / تابناک یک بار هم شده نظر مرا نشان بده کمی انصاف هم بد نیست/
رطوبت. سدی که زده شده تاثیر بسیار زیادی در ایجاد این ترکها داشته چرا که بواسطه رطوبی شدن خاک زیر سازه تخت جمشید شاهد نشستهای غیر متقارن در نقاط مختلف تخت جمشید هستیم.
باعث تاسفه واقعا .
اینجانب در همان زمان احداث سد سیوند در وبلاگم به نام "میراث ملّی" که بعدها توقیف شد این هشدار را دادم که احداث آن سد منجر به نشست زمین و نشست زمین منجر به ایجاد ترک و فروپاشی تخت جمشید میشود. اساسا هدف از احداث آن سد با وجود این همه اعتراض نیز همین بود
یادشون رفته رو اینا یادگاری بنویسن
بودا از شرم فرو ریخت
توصیه میکنم سازمان میراث فرهنگی بوق بگیره دستش بره تو استادیوم!!!
فقط اینو بگم که داریم با این امانتداریمون تن کوروش کبیر عزیزمون وداریوش بزرگمون و... رو توی ارامگاهشون میلرزونیم...
حیف از زحمتاشون
مبارکه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس