بازدید 25247
مقامات آمریکایی پیشنهاد دادند؛

ایجاد خط تماس اضطراری بین مقامات تهران و واشنگتن!

به تازگی و پس از گذشت سال‌ها از جنگ سرد و در زمانه‌ای که تلفن سرخ به خاطره می‌پیوست، بار دیگر آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد این خط تماس در شرایط بحرانی، البته نه با شوروی یا روسیه که میان تهران و واشنگتن هستند، به گونه‌ای که «مايكل مولن»، رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا، در سخنراني‌ در دانشگاه ميامي...
کد خبر: ۱۹۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵ 20 September 2011
سرویس سیاست خارجی ـ در روزهای اخیر، خبرگزاری‌ها از تلاش آمریکا برای ایجاد خط تماس اضطراری ارتباطی بین تهران و واشنگتن با میانجیگری عراق خبر داده‌اند تا در صورت لزوم با ایجاد ارتباط میان مقامات ایران و آمریکا، از وقوع حادثه‌ای بین دو کشور که ممکن است به بحرانی بزرگ و جهانی تبدیل شود، جلوگیری کنند.

به گزارش «تابناک»، سابقه وجود خط تماس اضطراری، اما به زمان جنگ سرد برمی‌گردد که در آن زمان، خط تماسی به نام تلفن سرخ، بین رهبران شوروی و آمریکا برقرار شده بود.

در واقع، پس از بحران موشكي و خطر جنگ اتمي بين آمريكا و شوروي، رهبران دو كشور تصميم گرفتند، يك تلفن تصويري بين كاخ سفيد و كرملين برقرار كنند.

بنا بر این گزارش، ششم آوريل ۱۹۶۳ نماينده شوروي در كنفرانس خلع سلاح ژنو اعلام نمود كه «نيكیتا خروشچف» با استقرار چنين خط مستقيمي بين مسكو و واشنگتن موافقت كرده است؛ ايجاد خط تلفن تصويري توسط «جان اف كندي» پيشنهاد شده بود تا بدين ترتيب، خطر جنگ توسط يك حادثه ناخواسته از بين برود. در آن زمان پذيرفتن تلفن قرمز توسط كرملين، رهبران آمريكا را بسيار خشنود كرد.

 این خط تماس بحرانی نخستین بار در سال 1967 و در خلال جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل مورد استفاده رهبران آمریکا و شوروی قرار گرفت.  استفاده از این خط تماس بحرانی در جنگ بین هند و پاکستان در سال 1971، در جنگ 1973 اعراب و اسرائیل، در سال 1979 و حمله شوروی به افغانستان، در بحران‌های لهستان و لبنان نیز بارها مورد استفاده رهبران آمریکا و شوروی قرار گرفت و از احتمال وقوع حادثه ای عمدتا اتمی در این درگیری‌ها جلوگیری کرد.

به تازگی و پس از گذشت سال‌ها از جنگ سرد و در زمانه‌ای که تلفن سرخ به خاطره می‌پیوست، بار دیگر آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد این خط تماس در شرایط بحرانی، البته نه با شوروی یا روسیه که بین تهران و واشینگتن هستند، به گونه‌ای که «مايكل مولن»، رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا، در سخنراني‌ در دانشگاه ميامي از نبود هر گونه رابطه يا مناسباتي بين دولت‌هاي ايران و آمريكا، ابراز نگراني كرد.

«مايكل مولن» با بيان اينكه «نبود هر گونه رابطه‌اي بين دو دولت ايران و آمريكا مي‌تواند مشكل‌ساز باشد»، افزود: «حتي در تيره‌ترين روزهاي جنگ سرد، امكان گفت‌وگو و تماس میان رهبران آمريكا و اتحاد شوروي برقرار بود».

 مقامات کشورمان تاكنون به طرح «تلفن قرمز» مورد درخواست مقامات و رسانه‌هاي آمريكايي واكنش نشان نداده‌اند، اما به هر حال، حضور همزمان نیروهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس و در قلب خاورمیانه، احتمال وقوع رخدادهایی کوچک، اما مستعد بحران و ایجاد سوءتفاهم‌های بزرگ را افزایش داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
البته تدبیری باید اندیشیده شود که خدا نکرده آقای مشایی تلفن را برندارند که از بمب اتم هم خطر ناک تره
این اعتراف امریکا، نسبت به احساس خطر جدی از ایران است. دست بر و بچه ها درد نکنه که لرزه به تن امریکا انداخته اند.
واقعا طرح چنین پیشنهادی و البته فقط در پرانتز همین معنی.... قابل قبول و خوب میتونه باشه
همینطور که در قضیه جدال ناو آمریکایی با قایق های تندرو پیش آمد که در صورت بررسی و ارتباط سریع بین دو کشور و حل قضیه این مورد به جاهای حساس نمیکشید کما که اشتباهات افراد درگیر با هم میتونه بصورت ناخواسته باعث ایجاد تنش در روابط دو کشور بشه
از حرفای مولن شما واقعا این برداشت را می کنید؟ تابناکیها چقدر علاقه دارین از کاه کوه بسازین؟!
ايران بايد حواسش جمع باشه اول زنگ بزنه سريع گوشيو قطع كنه كه امريكا زنگ بزنه كه پول تلفن واسه ايران نيفته
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
تلاش شما براي عدم خروج ارز از كشور ستودنيه!
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
البته با skype هم میتونن زنگ بزنن خیلی ارزونتره و تماس با آمزیکا هم مجانیه!
همینمون مونده بود رئیس جمهورهای دو طرف کار و زندگیشونو ول کنن با هم چت و اس ام اس بازی کنن
ابر قدرت شدیم و رفت .
به نظر من نفس وجود همچین خط ارتباطی بین ایران و امریکا خوبه ولی اگر عکس العمل انجام این کار بخواد باعث ایجاد توقع دوستی باشه از طرف آمریکایی ها بده
چون تا آمریکا از مواضع غیر بشری کوتاه نیاد و ایران و به عنوان یک قطب منطقه قبول نداشته باشه و به استقلال وعزت اسلامی ما احترام نزاره از جواب سلام دادن خبری نیست
تک زنگ(میسکال) بهترین استراتژی ایران در باره این پیشنهاد می تونه باشه
این کاوی چی فکر کرده؟
هنوز از بابت سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ما عذرخواهی نکرده! و می‌ترسه تودهنی بخوره که خواهد خورد.
هرکاربااحتیاط وسنجش تمامی جوانب معقول است ایران متجاوزنبوده ونخواهد بودواشنگتن ازعوامل صهیونیستی اسراییل که به دستگاههای اجرائیش نفوذ کرده بایدبهراسدایران دوستدار حقوق همه انسانهای جهان است جهان وقتی زیباست که ازموهبتهای خدادادی آن انسانها درحد استحقاقشان بهره لازم راببرند بنظرم طرح این مسئله دنبال کردن سیاست ایران هراسی است که غرب آن راپیگیری میکند
در مطالب ذكر شده استفاده از اين خط براي جلوگيري از درگيري هاي اتمي بوده ! شايد آمريكايي ها هدفشون اينه كه بگن ايران هم بمب هسته اي داره !؟
مثل اینکه یه خبرایی هست ، شاید فردا این تلفن آبی یا بنفش هم بشه
به نظر این مسئله یعنی آمریکا ایران را به عنوان یک قدرت بزرگ قبول کرده-و مشخص است قدرتهای بزرگ درباره مسائل جهانی علیرغم اختلاف دیدگاهها ، سر منافع خود با همدیگر گفتگو می کنند-و از طرف دیگر جهت شکستن حلقه محاصره ایران و خاتمه یابی باج خواهی مدام چین و روسیه ، ایران باید با کشورهای بزرگ و هم سطح خود حتما ارتباط داشته باشد-و هم چنین با نگاه به عملکرد بعد انفلاب ایران و مسئله هسته ای ایران ، مطمئنا غربیا فهمیدند که این ملت هم جسارت خیلی کارا رو داره و هم از قدرتهای بزرگ نمی ترسه-
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی