بازدید 10248

یازده سپتامبر به روایت آمار و اینفوگرافی

این رویداد پرده از مسئله‌ای ژرفی برداشت که نه تنها سیاست خارجی نظام‌های غربی را به پرسش می‌گرفت، بلکه نظام حقوق بین‌الملل، ایده‌های بنیادگذار عصر روشنگری، تجدد و نیز بحران تمدنی و فرهنگی دنیای غرب را نیز مسئله‌ساز می‌کرد. برج‌های دوقلو به مثابه‌ دو ساختمان، هدف نابودسازی تروریست‌ها نبودند؛ آن‌ها نمادهایی از امنیت اقتصادی و رفاه مالی در تخیلِ آمریکایی و همچنین تخیل جهانی قلمداد می‌شدند.
کد خبر: ۱۹۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴ 12 September 2011
حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا، پیامدهایی جهانی داشته است. در پی این حملات،‌ در دهه گذشته جنگی درگرفت که تخمین زده می شود بیش از 250 هزار غیرنظامی در آن کشته شده باشند. در این راهنما کوشیده می شود ضمن ارائه یک داده نمایی، به صورت تصویری و در قالب اینفوگرافیک هزینه ها و خسارت های مالی و جانی این حادثه در سطح جهان ارائه گردد.

به گزارش تازه، صبح روز یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی، چشم‌انداز آینده آمریکا به اندازه آسمان صاف و شفاف منهتن، روشن بود. قیمت نفت خام بشکه‌ای 28 دلار بود و دولت فدرال حتی مازاد بودجه هم در اختیار داشت. حتی با وجود ترکیدن حباب مشهور به دات کام، اقتصاد ایالات‌متحده در حال بهبود بود و قدرتمندترین کشور جهان در صلح به سر می‌برد. ده سال بعد اما قیمت نفت‌خام به حدود بشکه‌ای 115 دلار رسیده‌است.

آمریکا برای سال 2011 با کسری بودجه‌ای معادل 580/1 میلیارد دلار مواجه است که بیشترین کسری بودجه تاریخ آمریکا به شمار می‌رود. بعد از فروپاشی اقتصادی سال 2008، اقتصاد آمریکا به شدت با بحران مواجه است. نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا همچنان در جنگ به سر می‌برند و با شورش‌ها و تروریسم از افغانستان و پاکستان گرفته تا نیجر و یمن دست به گریبان هستند. اما این همه یک روی ماجرای یازده سپتامبر است. مسئله یازده سپتامبر فراتر از رویدادی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی در این روز اتفاق افتاد.

این رویداد پرده از مسئله‌ای ژرفی برداشت که نه تنها سیاست خارجی نظام‌های غربی را به پرسش می‌گرفت، بلکه نظام حقوق بین‌الملل، ایده‌های بنیادگذار عصر روشنگری، تجدد و نیز بحران تمدنی و فرهنگی دنیای غرب را نیز مسئله‌ساز می‌کرد. برج‌های دوقلو به مثابه‌ دو ساختمان، هدف نابودسازی تروریست‌ها نبودند؛ آن‌ها نمادهایی از امنیت اقتصادی و رفاه مالی در تخیلِ آمریکایی و همچنین تخیل جهانی قلمداد می‌شدند.

به همین سبب، خود این رویداد هم اهمیت نمادین دارد و بازنمایی خشم انباشته، تحقیرشده و ویرانگر گروهی از مسلمانان از آمریکاست. آمریکایی که خود برجسته‌ترین نماد از تجدد انسان ستیز غربی است. همچنین مسئله یازده سپتامبر، تنها خود آن رویداد را در برنمی‌گیرد؛ بلکه واکنش به آن را نیز شامل می‌شود؛ واکنش دولت جرج بوش و نیز دولت‌های غربی؛ جنگ با افغانستان و جنگ با عراق و رشته‌ تدابیر و عملیاتی که «جنگ با تروریسم» خوانده شد، جنگی که منجر به کشته و آواره شدن میلیون ها انسان در خاورمیانه گردید.

کنش یازده سپتامبر و واکنش‌ها بدان، اعتبار دوگانه‌هایی مانند خیر و شر، مشروع و نامشروع، عدل و ظلم، مقدس و نامقدس و متمدن و وحشی را از نو پرسیدنی کرد. فروریختن آن دو برج، بسیار دوگانه‌های دیگر را نیز فروریخت. دست برد در خاطره‌ تاریخی مسلمانان و غرب. سردمداران کاخ سفید تصویرهای کهنه و رنگ‌باخته از جنگ‌های صلیبی را از بایگانی حافظه‌ها بیرون کشیدند و مقوله‌های الاهیاتی مانند «جنگ عادلانه»، «جنگ مقدس» از جانب مسیحی و «جهاد» از سمت اسلامی، به سطح ادبیات سیاسی کشیده شدند. یازده سپتامبر، مسئله‌ای تمدنی-تاریخی است و پاسخ به آن نیازمند اندیشیدن در بیشتر ارزش‌هایی است که تاریخِ مسلمانان و تاریخ غربیان فرا آورده است.

پیامدهای انسانی حملات یازده سپتامبر در جهان به روایت موسسه واتسون دانشگاه براوون ایالات متحده در سال 2011:

حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا، پیامدهایی جهانی داشته است. در پی این حملات،‌ در دهه گذشته جنگی درگرفت که تخمین زده می شود بیش از 250 هزار غیرنظامی در آن کشته شده باشند. در این راهنما کوشیده می شود ضمن ارائه یک داده نمایی، بصورت تصویری و در قالب اینفوگرافیک هزینه ها و خسارت های مالی و جانی این حادثه در سطح جهان ارائه گردد.

در اینفوگرافی زیر آنچه در روز یازده سپتامبر رخ داده به نمایش در آمده است:



آمار کشته ها و آوارگان در عراق:
دست کم ۱۲۵ هزار نفر غیرنظامی از ابتدای حمله آمریکا به عراق کشته شده اند. البته گفته می شود که این رقم بسیار کمتر از شمار واقعی کشته شدگان است. جنگ هنوز تمام نشده و تعداد زیادی از غیرنظامیان هنوز در این کشور کشته می شوند.




هنوز حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار عراقی (بیش از یکی از هر ۱۰ نفر) ازخانه هایشان آواره هستند و چندین میلیون عراقی از کشورشان گریخته اند.




در سال ۲۰۱۰، تخمین زده شد که ۲۸ درصد از کودکان عراقی مبتلا به درصدی از «اختلال و فشار روحی پس از حادثه» هستند و شمار آنها به طور ثابت رو به افزایش است.




آمار قربانیان در افغانستان و پاکستان:
در افغانستان تعداد کشته شدگان در هر سال، از آغاز جنگ در اکتبر ۲۰۰۱ افزایش یافته است. شمار کسانی که در نتیجه جنگ می میرند (متوسط سالانه 12000 نفر) بیشتر از هنگامی است که طالبان در افغانستان قدرت را به دست داشتند.



از سال ۲۰۰۴ تعداد غیرنظامیان کشته شده در درگیری های مسلحانه در پاکستان به اندازه کشته شدگان غیرنظامی در افغانستان، یا از آن هم بیشتر بوده است. حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی باعث کشته شدن حدود دو هزار نفر شده که بیشتر آنها غیرنظامی بوده اند.




هزینه های جنگ طلبی دولت های آمریکا:

تخمین زده می شود که هزینه ای که آمریکا برای جنگ در عراق، افغانستان و پاکستان صرف کرده است بین ۳.۲ تریلیون دلار و ۴ تریلیون دلار باشد.




تعداد کشته شدگان نیروی ائتلاف در عراق تاکنون به ۴۷۹۲ رسیده است، این رقم در افغانستان ۲۶۹۳ نفر، از آغاز جنگ تا ابتدای سپتامبر ۲۰۱۱ بوده است.




مقدار ضرری که در اثر از دست رفتن درآمد ترافیک هوایی، به دلیل بسته شدن حریم هوایی آمریکا و اعمال سایر محدودیت ها پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ وارد آمد: ۱۰ میلیارد دلار


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی