بازدید 6853

روایت متفاوت از واکنش آمریکا به طرح روسیه

خروج از بن بست مذاکرات هسته ای ایران، تنها با به رسمیت شناختن برنامه غنی سازی ایران رخ خواهد داد؛ برنامه ای که می توان در آن ماهیتا تمامی اهداف صلح آمیز هسته ای را دید و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها ثابت کرده است برای اعتمادسازی جامعه بین المللی در قبال این موضوع، گام های اساسی و مثبتی برداشته و هرگز تسلیم زیاده‌خواهی های آمریکا نخواهد شد.
کد خبر: ۱۸۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷ 16 August 2011
هرچند دولت باراک اوباما تاکنون آشکارا هیچ گونه مخالفتی با طرح روسیه اعلام نکرده است، خبرهای رسیده از کاخ سفید، بیانگر این است که آمریکا مخالف این رویکرد نیست اما اعتقاد دارد روس‌ها خیلی زود امتیازهای زیادی در ازای کار کم به ایران می‌دهند، در حالی که ایران به هیچ عنوان حاضر به متوقف کردن غنی سازی نیست و آمریکا نیز در این شرایط، حاضر نیست تحریم‌های علیه ایران را لغو کند.

به گزارش «بولتن نیوز»، روسیه ماه‌هاست طرحی به نام گام به گام را برای پایان دادن به گفت وگو‌های تهران و گروه 1+5 پیشنهاد داده است که بر مبنای آن، در قبال هر حرکت ایران در قبال اعتماد سازی جامعه بین الملل نسبت به برنامه‌های هسته ای خود آمریکا و متحدانش یک گام در برداشتن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بردارند؛ اما در این میان، مقامات واشنگتن علاقه زیادی به این طرح نشان ندادند و هر گونه رفع تحریم‌ها را وابسته به توقف کامل غنی سازی اورانیوم در سایت‌های هسته ای ایران کردند؛ امری که به شدت از سوی مقامات کشورمان رد شده است.

البته در این میان، ظاهرا کاخ سفید تنها مخالف جدی این طرح بین المللی است، چرا که روسیه، ایران و چند کشور دیگر گروه مذاکرات از اجرای این طرح حمایت کرده اند، اما هم اکنون آمریکا به عنوان جدی‌ترین مخالف اجرای طرح گام به گام اصرار زیادی برای منصرف کردن مقامات روسی از این طرح دارد.

این در حالی است که سفر هفته گذشته رابرت انرون، مشاور هسته ای کاخ سفید به همراه پنج تن از مقامات ارشد آمریکایی به روسیه و مذاکرات با طرف‌های روسی در ارتباط با طرح گام به گام بوده، اما در حقیقت، این اقدام آمریکا حرکتی است که این کشور به صورت سمبلیک از خود نشان داده که به نحوی به اثبات برساند، به دنبال حل و فصل موضوع هسته ای ایران از طریق مذاکرات چند جانبه است.

در همین حال، سفر نیکلای پاتروشف، دبیر شورای عالی امنیت روسیه و معاون دیمتری مدودوف، رئیس جمهور روسیه که عالی‌ترین مقام امنیتی روسیه و هماهنگ کننده ارشد سیاست‌های کلان مسکو در امور اطلاعاتی و امنیتی است و دیدار او با آقای سعید جلیلی در بردارنده مواضع سیاسی طرف روسی در چهارچوب پیشنهاد گام به گام خواهد بود. این مقام ارشد روسی، دیروز به تهران آمده است و در مذاکرات فشرده ای با مقامات کشورمان به دنبال بررسی راهکارهای مختلف طرح گام به گام است.

روسیه پس از شنیدن اظهارات آمریکا قصد دارد، موازنه ای برای دو طرف ایجاد کند تا از این راه بتواند طرح را به اجرا درآورد اما نکته ای که در این میان مهم است، این که پافشاری بحق مسئولین کشورمان در حق استفاده از انرژی هسته ای و متوقف نساختن غنی سازی اورانیوم نکته ای است که پتروشف باید دقت نظر کافی به آن داشته باشد و مقامات آمریکا را از این اصرار بی جای خود منصرف کند.

خروج از بن بست مذاکرات هسته ای ایران، تنها با به رسمیت شناختن برنامه غنی سازی ایران رخ خواهد داد؛ برنامه ای که می توان در آن ماهیتا تمامی اهداف صلح آمیز هسته ای را دید و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها ثابت کرده است برای اعتماد سازی جامعه بین المللی در قبال این موضوع، گام‌های اساسی و مثبتی برداشته و هرگز تسلیم زیاده خواهی‌های آمریکا نخواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی