بازدید 16388
اگر روایت رسانه های غربی صحیح است؛

چرا در سوریه علاوه بر مردم، 1200 نظامی هم کشته شده اند؟

در بحث یمن و جریان حوثی ها، در آن هنگام تلاش می شد که نشان دهند ایران در امور داخلی یمن دخالت می کند و بحث حوثی ها، بحث شیعیان است و همان هنگام بود که عربستان سرانجام دخالت کرد و نیروهای نظامی خود را لب مرز آورد و مقاماتشان آمدند و اظهار نظر کردند و...
کد خبر: ۱۷۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰ 27 July 2011
سرویس سیاست خارجی ـ رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در گفت وگویی مفصل به پرسش های «تابناک»، پاسخ داد.

به گزارش «تابناک»، وی درباره تفاوت مواضع رئیس جمهور و موضع رسمی نظام درباره انقلاب های عربی گفت: این که تحلیل های گوناگون و اظهارنظر درباره موضوعاتی که رخ می دهد، هر اندازه تعدد و تنوع داشته باشد، بد نیست؛ البته تا هنگامی که به صورت دیدگاه های افراد گوناگون بیان می شود. ولی وقتی است که شما می گویید، سیاست خارجی چه می گوید؟ مسئولان رسمی ما در سیاست خارجه چه می گویند؟

وی ادامه داد: باید گفت که در این باره، مواضع رسمی را یا وزیر و یا سخنگو می گویند. شما باید بدانید که مجموعه سلایق و دیدگاه های مسئولان کشور، در شورای امنیت ملی جمع بندی می شود و مقام معظم رهبری سیاست کلی را تعیین می کنند و سپس در وزارت خارجه آن جمع بندی ارایه می شود.

سناریوسازی علیه ایران، هدف مشترک دشمنان

مهمانپرست با اشاره به اخبار نادرستی که درباره سیاست خارجی کشور وجود دارد گفت: ما در یک سال گذشته، موضوعات بسیاری در منطقه برایمان رخ داد که به نظر من، یکی از اهداف اصلی شان این بود که پای ما را در منطقه به درگیری باز کنند. در دوره ای، یکباره بحث چاه های نفتی مطرح شد که میدان تبلیغات هم بسیار زیاد بود و رسانه های خاصی هم به آن دامن می زدند؛ هدف آن چه بود؟

وی افزود: هدف این بود که چون انتخابات عراق نزدیک بود و می خواستند یا ما موضعی علیه کشور عراق در پیش بگیریم و آنگاه بگویند، ببینید ایران و عراق درگیرند و کسانی رأی بیاورند که خواهان روابط نزدیک دو کشور نباشند؛ یا آن که ما سکوت کنیم و یا از جریانی که در آنجا این سخنان را می گوید، نسبت به آن اعتراضی نکنیم، که آن هم باز همان جریان ضد ایرانی است که بتواند در آنجا رشد کند و بر انتخابات اثر گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بنابراین، مشخص بود که هدف سیاسی پشت این کار بوده، وگرنه اصلا چاهی در کار نبوده و آن منطقه مرز دو کشور بوده که خاک بوده، ولی هنگامی که خبر را تبلیغ می کردند، می آمدند و از تأسیسات پالایشگاه نفتی در جای دیگر تصویر نشان می دادند و خبر را درباره همان منطقه می گفتند و این گونه بود که هم مردم ما و هم مردم عراق گمان می کردند که چرا مناطقی که دارای نفت هست و پالایشگاهی در آنجا راه اندازی شده، این طرفی ها گرفته اند یا آن طرفی ها، در حالی که اصلا این گونه نبود!

مهمانپرست افزود: در بحث یمن و جریان حوثی ها، در آن هنگام تلاش می شد که نشان دهند ایران در امور داخلی یمن دخالت می کند و بحث حوثی ها، بحث شیعیان است و همان هنگام بود که عربستان سرانجام دخالت کرد و نیروهای نظامی خود را لب مرز آورد و مقاماتشان آمدند و اظهار نظر کردند و همه به این دامن زدند که اینجا در ایران اقداماتی در حال انجام شدن است و نهایت هدف گیریشان این بود که بگویند ایران در این امر دخالت دارد و یا کاری کنند که ایران دخالت کند و پس از آن که پای ایران به درگیری در منطقه باز شد، آنگاه همه آن سناریوهای گوناگونی که طراحی کردند، بخواهند بسیج کنند.

بحث درگیری شیعه و سنی با برجسته کردن وضعیت بحرین

وی ادامه داد: بنابراین، به این ترتیب در منطقه ما، فتنه های بسیاری بود که طراحی می شد و می شود و آن هم برای این که مشکل و درگیری بین کشورهای منطقه پدید آورند. هم اکنون نیز بحث هایی در منطقه می گذرد؛ شما ببینید مردم کشورهای گوناگون مطالباتی داشتند؛ از تونس و مصر آغاز شد و به کشورهای دیگر سرایت کرد و نقطه مشترک همه آنها این بود که مردم خواسته هایی دارند و ناراضی بودند که حکومت هایشان با قدمت سی تا چهل ساله بدون این که احتمال جایگزینی داشته باشد و یا این که مردم احساس کنند بتوانند در امور کشورشان دخالت داشته باشند، اینها کار خود را ادامه می دهند و معمولا هم ویژگی مشترک همه آنها، وابستگی به غرب و آمریکا و تأمین منافع رژیم صهیونیستی به جای منافع ملت خود است.

مهمانپرست افزود: به این ترتیب، کسانی که به دنبال فتنه بودند، در منطقه بحث جدیدی راه انداختند که بگویند، این درگیری شیعه و سنی است و برای همین، بحث بحرین را برجسته کردند و می خواستند بگویند درگیری میان شیعه و سنی است یا این که در برخی جاهای دیگر این را مطرح کنند که درگیری میان ایران و اعراب است. اینها فتنه بود.

در تظاهرات سوریه چرا نیروهای نظامی کشته شدند؟!

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی درباره موضع کشورمان در قبال حوادث سوریه هم گفت: در بحث سوریه، شما ببینید یک جوری دارند درباره سوریه موضوعات را دنبال می کنند، که می خواهند بگویند رخدادهایی که در درون سوریه در حال روی دادن است، عینا همانی است که در مصر رخ داد، یا در یمن بود. در صورتی که اگر این گونه بود، چرا بیش از هزار نفر از نیروهای امنیت پلیس در تظاهرات کشته شدند؟! ما از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کنیم درباره مردم و حتی بر این باوریم که نباید با تظاهرات مسالمت آمیز برخورد کرد. حال چگونه این مردم تظاهرات کردند که در برخی از نقاط خاص، نزدیک هزار و دویست نفر از نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند و برایشان گور دسته جمعی درست کردند؛ مگر مردم در تظاهرات مسلح می آیند؟

وی ادامه داد: مشخص است که یک گروه هایی سازماندهی شده با اسلحه وارد شدند و کارشان را حرفه ای بلد بودند و آدم های خاص را گرفته و ترور کردند؛ بنابراین، این دیگر حرکت مردمی نیست و اگر هم ریشه آن حرکت مردمی بوده، اکنون جریاناتی در حال وارد شدن هستند که دخالت می کنند و خواهان درگیری هستند. اکنون این پرسش مطرح است که چرا مقامات آمریکایی یا کشورهای غربی که با آمریکا همراهی دارند، می گویند برای ساقط شدن ایران باید سوریه از بین برود؟

مهمانپرست گفت: معلوم است که پشت این سخن، هدفی است و مشخص است که هم اکنون هنگامی که اوباما درباره تحولات منطقه سخنرانی تاریخی ـ به قول خودش ـ انجام می دهد و می گوید در حال آغاز کردن فصل نوین هست، جزو اولویت های اصلی خود می گوید که تأمین امنیت رژیم صهیونیستی، اولویت نخست در سیاست خارجی آمریکا در منطقه است. پس چه کسی جلوی تأمین امنیت رژیم صهیونیستی ایستاده و در خط مقدم است؟ مشخص است که سوریه و برای همین از دید آنان باید ساقط شود؛ بنابراین، ما باید متوجه باشیم که بسیاری از موضوعاتی که رخ می دهد، اینها همه پشت صحنه دارد و در همه آنها طراحی فتنه نهفته  است و باید اقدامات ما با هوشمندی باشد.

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس