بازدید 12775
در جریان دور جدید حملات به غزه؛

آبروداری مصر در برابر همپیمانی آل خلیفه و صهیونیست ها

اما در این میان، سکوت بیش از پیش برخی به ویژه سران عربستان، امارات، بحرین، کویت، اردن و حتی قطر در قبال حملات وحشیانه صهیونیست ها به غزه، نشان از آن دارد که تشکیلاتی به نام اتحادیه عرب و یا شورای همکاری خلیج فارس، نهادهای خنثی، ناتوان و نمادینی هستند که تنها با طرح مسائل اختلاف افکن در منطقه وحدت کشورهای اسلامی را خدشه دار کرده و...
کد خبر: ۱۵۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸ 11 April 2011
سرویس بین الملل ـ با شدت گرفتن اعتراضات در منطقه و حمله بی دلیل صهیونیست ها به نوار غزه، موضوع همکاری های پنهان برخی کشورهای عربی با مقامات تل آویو، بیش از پیش توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. البته در این میان، موضع اخیر رئيس شوراي نيروهاي مسلح و وزير دفاع مصر نیز به پیچیده تر شدن اوضاع خاورمیانه دامن زده است.

به گزارش «تابناک»، با افشاگری چند روز پیش برخی سیاسیون بحرینی، مبنی بر رابطه ویژه «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین با «شیمون پرز»، رییس رژیم صهیونیستی و استفاده رژیم حاکم بحرین از کارشناسان امنیتی و نظامی اسراییلی برای کشتار معترضین، از یک سو و حمله گسترده صهیونیست ها به نوار غزه در بحبوحه اعتراضات در کشورهای عربی، حکایت از توافقات پنهانی برخی سران اعراب با صهیونیست ها برای ماندن در قدرت دارد.

در همین باره، فعالان سیاسی بحرینی، بسته شدن دفتر «تحریم رژیم صهیونیستی در منامه» توسط رژیم بحرین و دیدار وزیر امور خارجه بحرین با لابی صهیونیستی در آمریکا را در این چهارچوب تحلیل می کنند.

از سویی، چندی پیش نیز «گاردین» و «ویکی لیکس» با انتشار اسنادی بر روابط گسترده اما پنهان «آل خلیفه» با صهیونیست ها صحه گذاردند.

بنا بر این گزارش، توجه به همین روابط است که سبب شده بسیاری از کارشناسان و فعالین سیاسی جهان عرب، حملات روزهای اخیر صهیونیست ها به غزه را که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها تن شده است، اقدام مشترک میان مقامات تل آویو  و منامه تفسیر کنند.

اکنون این باور هست که حمله پیش بینی نشده رژیم اسرائیل به سودان و همچنین حملات گسترده این رژیم به نوار غزه، تلاشی بوده است برای انحراف افکار عمومی از اعتراضات مردمی در منطقه و به ویژه تحت الشعاع قرار دادن رخدادهای بحرین.

در واقع این اقدام برای صهیونیست ها به ظاهر یک اقدام مبتنی بر بازی برد ـ برد است، زیرا اگر حملات اخیر به غزه، سبب انحراف افکار عمومی از رخدادهای بحرین شود، این اقدام به تقویت روابط «آل خلیفه» با صهیونیست ها کمک خواهد کرد و اگر چنین اتفاقی نیز نیفتد، در اوضاع به هم ریخته جهان عرب، صهیونیست ها به تسویه حساب ناجوانمردانه با فلسطینی ها مبادرت خواهند کرد.

در همین زمینه، روز گذشته، روزنامه «الدستور»، چاپ اردن نوشت: با توجه به وضعیت این روزهای کشورهای عربی که مرحله تغییر را پشت سر می گذارند و با توجه به اینکه صهیونیست ها به حملات خود به نوار غزه، آن هم به بدترین شکل ممکن ادامه خواهند داد تا به اهداف خود از جمله ترور ملت فلسطین و کشاندن آنان به ناامیدی برسند و سرانجام بتوانند آنان را وادار به امتیازدهی بکنند ـ که از جمله آن حقشان در تشکیل کشور مستقل فلسطین و باز پس گرفتن حق و حقوقشان است ـ با وجود همه این مسائل، باید گفت که نباید فراموش کنیم، تجاوزگری صهیونیستی بر نوار غزه، کار جدیدی نیست، بلکه این تجاوزگری از اواخر سال 2008 تاکنون ادامه دارد.

این روزنامه افزود: اما نکته ای که ما باید به آن توجه داشته باشیم، این است که دشمن صهیونیستی از مذاکرات ـ از زمان «مذاکرات اسلو» در سال 1993 تا به امروز ـ به سود خود بهره برداری کرده تا به اهداف خود برسد، به گونه ای که شمار شهرک ها افزایش یافته و شمار شهرک نشینان از دویست هزار تن به بیش از یک میلیون تن رسید که بیش از دویست هزار از اینان در بیت المقدس و پیرامون آن ساکن هستند و این یعنی جدایی این شهر عربی از پیرامون عربی اش که در حقیقت، زمینه ای برای تکمیل دسیسه یهودی سازی و از بین بردن آثار عربی و اسلامی از این شهر ایجاد می کند.

اما در این میان، سکوت بیش از پیش برخی سران عربی، به ویژه کشورهایی چون عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، اردن و حتی قطر در قبال حملات وحشیانه صهیونیست ها به غزه، نشان از آن دارد که تشکیلاتی به نام اتحادیه عرب و یا شورای همکاری خلیج فارس نهادهای خنثی، ناتوان و نمادینی هستند که تنها با طرح مسائل اختلاف افکن در منطقه، وحدت کشورهای اسلامی را خدشه دار کرده و هیچ کاربرد و ارزش دیگری ندارند.

توجه به مطلب منتشره در «الدستور» در این باره نیز تأمل برانگیز است؛ آنجا که می نویسد: هرچند ما انتظار بسیاری از نشست های فوق العاده اتحادیه عرب نداریم، از کشورهای عربی می خواهیم، مسئولیت خود را در قبال این مسأله به انجام برسانند و تنها به محکومیت بسنده نکنند، بلکه کار اثرگذاری برای نجات مقدسات اسلامی و ملت فلسطین از اشغالگری انجام دهند تا دسیسه صهیونیستی با همدلی و یکپارچگی عربی ـ که خطری برای همه امت عربی به شمار می رود ـ برچیده شود.

این گزارش می افزاید: در حالی که ملت های عربی، به شدت از سران خود ناامید شده اند، اما موضع متفاوت رئيس شوراي نيروهاي مسلح و وزير دفاع مصر در برابر اقدامات صهیونیست ها، بارقه هایی از امید را در دل اعراب روشن کرده است.

«محمدحسين طنطاوي»، رئيس شوراي نيروهاي مسلح و وزير دفاع مصر با انتشار مطلبی در صفحه فیس بود خود اعلام كرد:‌ در صورت نقض حريم هوايي‌مان از سوي هر جنگنده‌اي، آن را آماج قرار داده و فوری نابودش خواهيم کرد. من دستور داده‌ام، به هر گونه بمباران عليه اهداف داخلي در تمامي مرزهاي مصر پاسخ داده شود.

هر چند در این موضع گیری اشاره ای به موضوع فلسطین نشده، این سخت ترین موضع گیری یک مقام مصری در برابر رژیم صهیونیستی در سال های اخیر بوده است، چرا که قرار دادن این موضع گیری در کنار تظاهرات ضد اسرائیلی دو روز پیش مردم مصر، به خوبی نشان می دهد که مصر می تواند بار دیگر و در فضای سنگین سکوت و انفعال عربی در مبارزه با صهیونیست ها و مقابله با اقدامات آنها علیه ملت فلسطین، جلودار بوده و رهبری این موضوع در جهان عرب را به دست گیرد.

همچنین تحولات جدید در صحنه سیاسی ـ امنیتی مصر آنگاه اهمیت پیدا می کند که توجه داشته باشیم، ارتش و دستگاه امنیتی مصر در دوران حکومت «مبارک» به هم پیمانی استراتژیک برای صهیونیست ها تبدیل شده بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
مگر شما در قبال حمله وحشیانه رژیم سوریا سکوت نکردی
اخه این کشور مصر پولش کجا بود تا خودش را درگیر جنگ کنه. بیست روز تظاهرات بود داشت اقتصادش نابود می شد.
باز صد رحمت به مصر
مرده شور سران عرب رو ببره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
ای کاش عکسی هم از عظمت تظاهرات مردم مصر به نفع مردم سوریه که چند روز پیش بود چاپ میکردین!
آقاي طنطاوي هم داره موضع خودش راقويتر ميكنه.چون ملتش اينو ميخواد
حکومت فعلی مصر ادامه دهنده راه مبارکه ولی این بار با دقت بیشتر. مطمئن باشید سیاست های کلانشون رو از آمریکا میگیرند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها