بازدید 4183
پس از تونس و مصر؛

موج آزادی خواهی این بار در بحرین

حضور چند هزارنفری مردم بحرین در تظاهرات دیروز از آنجا مهم بود که کل جمعیت این کشور حاشیه خلیج فارس تنه یک میلیون نفر است و این نشان می دهد بخش عظیمی از مردم بحرین از سیاست های موجود ناراضی هستند.
کد خبر: ۱۴۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹ 16 February 2011
بولتن نیوز: موج جدید انقلاب اسلامی و آزادی خواهی کشورهای مسلمان در دور جدید تحولات خاورمیانه با تظاهرات وسیع مردم این بار به کشور بحرین رسید.پس از گذشت ماه ها از شکل گیری قیام های مردمی در سرنگونی حکومت های دیکتاتوری در کشورهای تونس و مصر و رسیدن پس لرزه های سیاسی آن به دیگر کشورهای عربی منطقه این بار کشور کوچک و ساحلی بحرین دست خوش تحولات جدید قرار گرفته و موج بیداری اسلامی به این کشور هم سرایت کرده است. نگاهی کوچک به روند شکل گیری نهضت بیداری اسلامی که هم اکنون نگاه جامعه بین المللی را به منطقه خاورمیانه جلب کرده است به خوبی نشان می دهد آرمان های بلند انقلاب اسلامی ایران امروز در بسیاری از کشورهای دنیا نفوذ کرده است .

با شروع تحولات کشورهای اسلامی که با اعتراض مردم تونس به روند دیکتاتوری های زین العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع این کشور آغاز شد موج این تحولات به ترتیب کشورهای مصر و یمن را در بر گرفت و به کشورهایی نظیر عربستان و بحرین و کویت هم رسید.

 دولت های عربی که با خودکامگی و ظلم بسیار در حق مردم سرنوشت آینده خود را چیزی شبیه بن علی و حسنی مبارک می دیدند به وحشت افتادند و با حربه های گوناگون تلاش کردند از اعتراض های مردمی جلوگیری کنند که از جمله این حربه ها می توان به دادن پاداش های مردمی اشاره کرد. اما اصل مهمی که سران دول عربی از آن غافل هستند این است که این اعتراض ها ثمره مدیریت ها شخص محور و خودکامه خودشان است که سالها جهان عرب را در انزوا و عقب ماندگی فرو برده است و مردم این کشورها با مشاهده پیشرفت های بی نظیر کشوری چون ایران هم اکنون به پا خواسته اند.

روز گذشته مردم بحرین با تعطیل کردن کسب و کار خود در مناطق اصلی این کشور کوچک نظیر  "نواردات" و "دوراز" و "بیلاد القادم" و "صنابیص" و صیترا" به خیابان ها آمدند و با سر دادن شعارهایی خواستار رفع حکومت دیکتاتوری از این کشور شدند.حضور چند هزارنفری مردم بحرین در تظاهرات دیروز از آنجا مهم بود که کل جمعیت این کشور حاشیه خلیج فارس تنه یک میلیون نفر است و این نشان می دهد بخش عظیمی از مردم بحرین از سیاست های موجود ناراضی هستند.

همچنین شباهت های بسیار تظاهرات دیروز بحرین با انقلاب مردم مصر حاکی از این است که این نهضت بیداری اسلامی و موج بیداری مردم است که به سرعت در بین ملت ها منتشر می شود و این خواسته ها حاکی از موضع گیری های شخصی نیست.

البته دیروز پلیس کشور بحرین با سرکوب مخالفان حکومت سعی کرد از لرزان شدن پایه های پادشاهی آل خلیفه در این کشور جلوگیری کند اما خواست مردم چیزی نیست که بتوان با سرکوب و تهدید و . . . از شیوع آن جلوگیری کرد. دول عربی باید به جای تهدید و تطمیع سیاست خود را بر صداقت با مردمشان استوار کنند تا بتوانند از محبوبیت مردمی برخوردار باشند و با پیش بردن اهداف مد نظر مردم کشورشان را به سمت آبادانی و پیشرفت هدایت کنند. حال بحرین هم باید با شنیدن صدای مردم به خواسته های قانونی آنها همراه شود تا به سرنوشتی شبیه سرنوشت دولت مصر دچار نشود .
 
* شمس الدین نیک منش _ کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل