بازدید 3575
۸

سرقت در صدر پرونده های قضایی است

وی افزایش علم و آگاهیهای عمومی در جامعه از طریق آگاهی بخشی مردم نسبت به جرم و حقوق خود و دیگران و توسعه ارزشها و فضایل اخلاقی از مهمترین راههای پیشگیری غیرکیفری یا اجتماعی است. همچنین تهذیب و تربیت جامعه و ارتقای ایمان واخلاق دینی می تواند باعث از بین رفتن نابسامانی های جامعه و در نتیجه سلب زمینه های ارتکاب جرم در جامعه شود.
کد خبر: ۱۴۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵ 15 February 2011
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: 52درصد پرونده های ورودی به قوه قضائیه به 10 عنوان جرم به ترتیب شامل سرقت، ضرب وجرح عادی، صدمه بدنی غیرعمدی (تصادفات خودرو و...)، توهین، اعتیاد به مواد مخدر، حمل و نقل مواد مخدر و ... و 48 درصد این پرونده ها به بیش از یکهزار عنوان جرم دیگر مربوط بوده است.

به گزارش مهر محمد باقر ذوالقدر در نشست هم اندیشی نقش رسانه ها در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وقوع جرم افزود: هنر اصلی همه ما باید این باشد که نیت و انگیزه ارتکاب جرم در مجرم شکل نگیرد.

وی افزایش علم و آگاهیهای عمومی در جامعه از طریق آگاهی بخشی مردم نسبت به جرم و حقوق خود و دیگران و توسعه ارزشها و فضایل اخلاقی از مهمترین راههای پیشگیری غیرکیفری یا اجتماعی است. همچنین تهذیب و تربیت جامعه و ارتقای ایمان واخلاق دینی می تواند باعث از بین رفتن نابسامانی های جامعه و در نتیجه سلب زمینه های ارتکاب جرم در جامعه شود.

به گفته وی، در پیشگیری غیرکیفری ریشه ها، علل و عوامل وقوع جرم در بخشهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... باید شناسایی و ابزارها، فرصتها و امکانات وقوع جرم از میان برداشته شود.

ذوالقدر نوع دیگر پیشگیری را پیشگیری کیفری اعلام کرد و محور آن را تشدید مجازات مجرمان و بازدارندگی از طریق برخورد قاطع با آنها دانست و گفت: دنیا دو دهه است که این نوع پیشگیری را کنار گذاشته و جمهوری اسلامی ایران نیز درعمل به این نتیجه رسیده است.

وی در این مورد به تعریف جدید پیشگیری از وقوع جرم در کشور که قبلا صرفا قوه قضائیه مسئول این مقوله محسوب می شد اشاره کرد و یادآور شد: در تعاریف جدید از مقوله پیشگیری از وقوع جرم، نگاه به این مقوله فرادستگاهی است و بر اساس این تعاریف، همه دستگاه های مرتبط در این عرصه باید پاسخگو باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر شاخصهای مربوط به وقوع جرم در کشور، وضعیت کشور را در این خصوص مطلوب ندانست و گفت: وجود جرم و مجرمین مخل امنیت جامعه و اشخاص است و هزینه های زیادی را به آنها تحمیل می کند و قاعدتا در روند توسعه جامعه اثر سوء و کاهنده می گذارد.

وی با اظهار تاسف از روند وقوع جرم در کشور، باندها و مافیای اقتصادی و قدرتهای خارجی را در افزایش میزان وقوع جرم تاثیر گذار خواند و یادآور شد: بیشترین موارد وقوع جرم در کشور طبق آمارهای موجود مربوط به مواد مخدر است که یک مقوله وارداتی با منشاء خارجی است.

به گفته وی طبق آمار پرونده های ورودی به قوه قضائیه در ماه آبان امسال 52 درصد این پرونده ها به 10عنوان جرم به ترتیب شامل سرقت، ضرب وجرح عادی، صدمه بدنی غیرعمدی(تصادفات خودرو و...)، توهین، اعتیاد به مواد مخدر، حمل ونقل مواد مخدر و ... والباقی یعنی 48 درصد این پرونده ها به بیش از یکهزار عنوان جرم دیگرمربوط بوده است.

ذوالقدر اظهارداشت: برای جلوگیری از ادامه روند افزایشی وقوع جرم در کشور و با توجه به نامتناسب بودن میزان بودجه، امکانات، نیروی انسانی و بخصوص قاضی در قوه قضائیه با میزان پرونده های ورودی و موجود آن هیچ راهی جز پیشگیری از وقوع جرم نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هشدار داد که افزایش در میزان وقوع جرم در کشور می تواند به اعتبار جایگاه والای انقلاب و جمهوری اسلامی ایران که الهام بخش خیزشهای اسلامی در جهان اسلام شده است، خدشه وارد کند.

وی با یادآوری نقش تعیین کننده رسانه ها در مورد فرهنگ سازی در عرصه پیشگیری از وقوع جرم، از مدیران و نمایندگان رسانه های حاضر در این نشست خواست با ارائه پیشنهادات و راهکارهای خود، با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از نزدیک تعامل و همکاری کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
تابناك جان ميدوني علتش چيه؟
اشتغال زياد، درآمد زياد، رفاه زياد، عدم نياز به نان شب، اصلاً خوشي زده زير دلشون.
شش ماه پيش خونه ما رو دزد زد. شب بعد اومده بودن باقيمانده وسائل رو هم ببرن كه گيرشون انداختيم. الان شش ماهه زندانن و هيچكي ازشون سراغي نميگيره. فكر ميكني چرا؟ چون خانواده‌هاشون ترجيح ميدن كه اونا زنداني باشند تا آزاد. ميدزدن و دود ميكنن ميره هوا. حالا چرا اين همه دسترسي به مواد تو اين مملكت آسونه من نمي‌دونم ؟
اين همه شغل بوسيله دولت ايجاد شده و دربدر دنبال كارگر و كارمند و متخصص ميگردند ولي آدم بيكار پيدا نميشود آنوقت باز هم بيدين ها دنبال دزدي ميروند!
راستی علت چیست؟ روز به روز هم این وضعیت بدتر می شود . پلیس هم کار چندانی نمیکند طوری که می گویند وقتی مالی رفت دیگه رفته! چند روز پیش تو پارکینگ خونمون پخش ماشین ها رو باز کردند و درب آنها را با اهرم کج نمودند. یکی از همسایه ها به 110 خبر داده بود وقتی اومدند گفتند بیاید برا تشکیل پرونده به کلانتری . یکی از همسایه ها گفت آقا نیاز نیست همون قبلی ها رو پیدا کردین کافیه!
اونوقت یادم افتاد که دو با از من هم سرقت شده بود و هر دو بار تشکیل پرونده داده بودم و هنوز هم منتظرم که پلیس اموالم رو پیدا کنه و منو خبر!!
متاسفانه مبارزه نیروی انتظامی بامسله سرقت بسیار ضیعیف وغیرقابل قبول است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار