بازدید 6515

گزارش آمریکایی از آخرین روزهای مبارک

اين منبع افزود: نظاميان مصري همچنين از اينکه مبارک استعفا نکرد، خشمگين شدند و اين خشم خود را به مبارک را بر سر اين دو راهي قرار دادند که يا استعفاي خود را اعلام مي کند يا اينکه آنها او را مجبور به استفعا خواهند کرد و به همين دليل بود که سپس سليمان در سخنراني خود استعفاي مبارک را که کاخ سفيد از بيش از يک روز قبل انتظار آن را داشت، اعلام و اعصاب‌ها را آرام کرد اما البته به گفته يک مسئول کاخ سفيد، اين اقدام باعث شد که استعفاي مبارک شتاب زده و خفت بار شود.
کد خبر: ۱۴۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲ 13 February 2011
فرماندهان ارتش مصر چهارشنبه شب تصميم گرفته بودند که حسني مبارک بايد برود و مبارک در آخرين لحظات در سخنراني خود عدم کناره گيري از قدرت را اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اطلاع رسانی شبکه «العالم» نوشت: این تصمیم درحالي بود که برخي مسئولان آمريکايي نگراني خود را از ايجاد خلأ در مصر و در نتيجه جهان عرب بعد از استعفاي مبارک ابراز مي داشتند، برخي ديگر گفتند که دولت باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا چهارشنبه شب به وقت واشنگتن (بامداد پنجشنبه به وقت قاهره) از طريق بخش اطلاعات وزارت دفاع خود "پنتاگون" براساس تماس هاي آنها با وزارت اطلاعات نظامي مصر و از طريق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا "سيا" آگاه شده بود که نظاميان مصري تصميم به کنارگذاشتن فوري مبارک گرفته اند.

اوباما از اين تصميم نظاميان مصري حدود يک روز قبل از سخنراني مبارک که در آن برخي از اختيارات خود را به عمر سليمان واگذار کرد، آگاه شده بود.

اين تصميم نظاميان مصري و آگاهي مبارک همچنين تقريبا يک روز و نيم قبل از آن بود که عمر سليمان در سخناني تاکيد که مبارک از قدرت کناره گيري کرده است.

يک منبع کاخ سفيد که رويدادهاي مصر را پيگيري مي کرد، به روزنامه واشنگتن پست گفت: ظهر روز پنجشنبه - قبل از سخنراني مبارک درخصوص واگذاري برخي اختيارات خود به سليمان- را مي توان يکي از روزهاي بسيار پر استرس کاخ سفيد در طول ساليان اخير دانست زيرا کاخ سفيد بعد از تاييد قصد نظاميان مصري در برکنار کردن مبارک نمي دانست که مبارک کدامين گزينه را در سخنراني پنجشنبه شب خود اعلام خواهد کرد؛ يعني آيا قدرت خود به سليمان واگذار خواهد کرد يا به طور نهايي استعفا می‌کند؟

اين منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: مبارک در آخرين لحظات تصميم گرفت که در سخنراني خود کناره گيري‌اش را اعلام نکند که او با اين کار خود بسياري از دستيارانش در مصر را شگفت‌زده کرد و نه تنها کاخ سفيد را هم شوکه، بلکه خشمگين کرد!!! و روشن شد که مبارک قصد ادامه قبضه قدرت را دارد.

وي تصريح کرد: کاخ سفيد از آن نگران بود که مخالفت مبارک با استعفا باعث بروز تنش‌ها و چه بسا اقدامات خشونت آميز شود، زيرا کاخ سفيد پيش‌بيني مي کرد که تظاهرات کنندگان عدم اعلام کناره گيري مبارک از قدرت در سخنراني‌اش را نه تنها نخواهند پذيرفت بلکه همانند خود مسئولان آمريکايي خشمگين خواهند شد.

اين منبع افزود: نظاميان مصري همچنين از اينکه مبارک استعفا نکرد، خشمگين شدند و اين خشم خود را به مبارک را بر سر اين دو راهي قرار دادند که يا استعفاي خود را اعلام مي کند يا اينکه آنها او را مجبور به استفعا خواهند کرد و به همين دليل بود که سپس سليمان در سخنراني خود استعفاي مبارک را که کاخ سفيد از بيش از يک روز قبل انتظار آن را داشت، اعلام و اعصاب‌ها را آرام کرد اما البته به گفته يک مسئول کاخ سفيد، اين اقدام باعث شد که استعفاي مبارک شتاب زده و خفت بار شود.

اين مسئول گفت: کاخ سفيد چندين روز بين پيش‌بيني استعفاي مبارک و عدم پيش بيني آن سير مي‌کرد و تماس‌هاي فشرده‌اي - که شايد بي‌سابقه بوده باشد- بين واشنگتن و قاهره از دو طريق وزارتخانه‌هاي خارجه آمريکا و مصر و ژنرال‌هاي آمريکايي و مصري در جريان بود و تصميم ژنرال‌هاي مصري درخصوص لزوم استعفاي مبارک بعد از آن نهايي شد که اعتصابات کارگري در شهرهاي بزرگ مصر به تظاهرات کنندگان در ميدان التحرير پيوست. اين تصميم همچنين بعد از آن به عمل نزدیک شد که گزارش‌ها حکايت از آن داشت که وضعيت اقتصادي مصر در صورت ادامه بحران رو به وخامت خواهد گذاشت.

وي افزود: خبر پي بردن نظاميان مصري به اهميت کناره گيري مبارک سه روز قبل از استعفاي عملي او از طريق وزارت اطلاعات نظامي مصر به وزارت اطلاعات نظامي آمريکا رسيد و اطلاعات اوليه‌اي که به وزارت اطلاعات نظامي آمريکا داد، درباره احتمال قانع کردن مبارک به استعفا يا شبه کودتاي نظامي بود.

به گفته اين مسئول، آمريکايي ها وقتي شوراي عالي نظامي مصر اولين بيانيه را مبني بر پاسخگويي به مطالبات تظاهرات کنندگان صادر کرد، مطمئن شدند که نظاميان مصري وارد عمل خواهند شد وصدور اين بيانيه آمريکايي ها را قانع کرد که نظاميان مصري فقط در گفته خود جدي نيستند، بلکه آنها همچنين بر وضعيت مصر با مبارک يا بدون او کنترل دارند.

ناظران در واشنگتن گفتند که "لئون پانتا" رئيس سازمان سيا قبل ازسخنراني مبارک درباره واگذاري برخي اختيارات خود به عمر سليمان در جريان جلسه کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا گفت: گزارش‌ها از اين احتمال قوي حکايت دارد که مبارک امشب احتمالاً ازقدرت کناره گيري مي‌کند اما البته مبارک در اين سخنراني اين امر را اعلام نکرد.

در ادامه این گزارش آمده است: وقتي مبارک در سخنراني خود کناره گيري از قدرت را اعلام نکرد، سازمان سيا از موضع خود عقب نشيني کرد به گونه‌اي که رئيس سيا گفت که وي در سخنانش به گزارش‌هاي رسانه‌اي اشاره کرده است نه داده‌هاي اطلاعاتي تاييد شده، اما تلگراف‌هاي سازمان سيا از قاهره ادامه يافت که حکايت از احتمال انتقال قدرت در مصر در آن روز داشت.

اين روزنامه نوشت: اوباما در آن روز در راه ايالت ميشيگان براي سخنراني در دانشگاه نورث ميشيگان بود و به طور تلويحي استعفاي مبارک در هر لحظه‌اي را براساس داده‌هاي ماموران اطلاعاتي و نظامي در پنتاگون را پيش بيني کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی