بازدید 4556

خبرسازی به روش دبیر جشنواره تئاتر

به گزارش «تابناک»، محمد حیدری، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، علت کنارگذاشته شدن محمدرحمانیان از جشنواره را موارد ممیزی و خارج از حیطه اختیارات دبیر تئاتر فجر برشمرد، ولی درباره علت دعوت دیرهنگام ستاد جشنواره از رحمانیان و نیز ابلاغ کنندگان اشکالات نمایش هامون بازان، به خبرنگاران رسانه ها هیچ توضیحی نداد.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶ 07 February 2011
سرویس فرهنگی ـ برخی گمانه ها حاکی از آن است که دبیرجشنواره تئاترفجر بدون در نظر گرفتن هزینه های فراوان فرهنگی، اجتماعی و مادی و با اصرار برای خبرسازی و داغ کردن تنور جشنواره، به تجربیات چند دوره گذشته و حساسیت هایی که اغلب نمایش های رحمانیان در پی دارند، توجهی نکرده و خواهان حضور آن گروه در مهمترین رویداد تتاتری کشور شده است. 

به گزارش «تابناک»، محمد حیدری، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، علت کنارگذاشته شدن محمدرحمانیان از جشنواره را موارد ممیزی و خارج از حیطه اختیارات دبیر تئاتر فجر برشمرد، ولی درباره علت دعوت دیرهنگام ستاد جشنواره از رحمانیان و نیز ابلاغ کنندگان اشکالات نمایش هامون بازان، به خبرنگاران رسانه ها هیچ توضیحی نداد.

او که از سرانجام نمایش هدا گابلر ابراز ناراحتی کرد و به پشتیبانی از این نمایش و کارگردانش پرداخت، در ادامه دومین نشست مطبوعاتی با حضور نمایندگان کلیه رسانه ها و سومین نشستی که با حضور برخی خبرنگاران برگزار شد، تاکید کرد که رحمانیان موارد ممیزی  شده را نپذیرفت و کنارکشید. البته او اشاره ای به بازبینان این اثر و یا نهادی که موارد ممیزی را به وی ابلاغ کرده نداشت.

این در حالیست که رحمانیان چندی پیش تاکید کرده بود که اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی پس از بازخوانی نمایش هامون بازان، هیچ ایرادی به متن وارد نکرده بود.

دبیرتئاتر فجر که در دوره های اخیر این جشنواره نیز، همواره از افراد نزدیک به مدیرکل هنرهای نمایشی وقت بوده است، مشخص نکرد که چرا با داشتن قریب به یک سال فرصت برای دعوت از محمدرحمانیان و ارایه سفارش به او، در کمتر از دو ماه مانده به جشنواره از رحمانیان خواسته تا نمایشی را آماده کند و اکنون که زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر است،باعث تجمع چندین روزه اعضای گروه رحمانیان شده و هزینه هایی برای این گروه و اداره کل هنرهای نمایشی به وجود آورده است؛  اعلام کرده که نمایش آنها صلاحیت اجرا در جشنواره را ندارد.

برخی از کارشناسان این نوع برنامه ریزی را برای در تنگنا قرار دادن اداره کل هنرهای نمایشی و گرفتن امکان اجرا برای امثال رحمانیان بر شمرده و افزودند: این نوع اقدامات شاید باعث خوشایند جمع اندکی شده و جایگاه دبیرتئاتر فجر را برای کوتاه مدت در  بین این افراد مشکل دار قدری تغییر دهد؛ اما برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ثمرات ناخوشایندی به همراه دارد و حتما در تلقی هنرمندان، مسوولان و نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی از خواسته های مدیران ارشاد، اثرات نامطلوب بسیاری بر جای می گذارد.

یادآوری این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که حمایت دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجراز آثار فاقد صلاحیت لازم، در حالی به وقوع می پیوندد که سید محمد حسینی در روزهای اخیر از ستاد برگزاری این جشنواره، به عنوان برگزارکنندگان یکی ازمهمترین فعالیت های تئاتری وزارت ارشاد در دهه فجر انقلاب اسلامی، خواست تا با اقداماتی(!)، باعث رفع مظلومیت از هنر تئاتر شوند.

همچنین باید گفت که محمد رحمانیان در چند دوره دیگر جشنواره تئاتر فجر نیز به دلیل رعایت نکردن موارد برگزارکنندگان، از این جشنواره کنار گذاشته شده است.

او در یکی از این دوره ها، برای ابراز اعتراض، به همراه گروه بازیگرانش در اطراف تئاترشهر تجمع کرده و اثر مردود شده را بدون هرگونه مجوز قانونی و به نحوی ناشایست اجرا کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل