بازدید 5289

گوجه فرنگی کیلویی 3000 تومان شد

کد خبر: ۱۳۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱ 10 December 2010
ناهماهنگی‌ها در کشت و تامین بازار باز هم گریبانگیر مصرف کننده شد و قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار در حالی تا 3 هزار تومان افزایش یافت که برخی خبرها از ورود قاچاق این محصول به کشور از مرزهای شرقی و غریی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، گوجه فرنگی یکی از محصولاتی است که در تمام فصول سال مورد نیاز مصرف کننده است و به همین منظور کشت آن در نقاط مختلف کشور انجام می شود تا در تمامی سال از طرق مختلف مایحتاج مردم تامین شود.

اما باز هم قصه تکراری افزایش قیمت و کمبود محصول در بازار موجب شد که گوجه فرنگی با قیمت 2500 تا 3000 تومان در بازار عرضه شود و حتی در روزهای اخیر با همین قیمت هم در اغلب مراکز خرید وجود نداشته باشد.

شهروندان تهرانی که در یک ماهه اخیر گوجه فرنگی های کال و سردخانه ای را با قیمت 1500 تا 2500 تومان خریده اند مدام خبر از کاهش قیمت و برداشت گوجه های بوشهری را می شنوند اما بازهم مصرف کننده است که در این مدت متحمل ضرر شده و به قولی دلالان و فروشنده ها به سود می رسند.

گشتی در میان خرده فروشی های مرکز شهر تهران نشان می دهد که گوجه فرنگی های نه چندان با کیفیت به طور متوسط با قیمتهای 2000 تا 2500 تومان فروخته می شوند و همین هم چند روز اخیر نایاب شده است.

گزارش خبرنگار مهر حاکی از آن است که قیمت گوجه فرنگی گلخانه ای در میدان میوه و تره بار تهران هر کیلوگرم 2800 تا 3000 هزار تومان، گوجه های دزفولی 1800 تومان و گوجه های انباری 800 تا 1200 تومان است.

ناهمانگی در کشت گوجه فرنگی و کاهش عرضه

در سالهای گذشته اولین گوجه گرمسیری اواخر شهریور و اوایل مهرماه از شهرستان دزفول وارد تهران می شد و پس از گذشت یکماه این محصول از شهرستان جقین استان هرمزگان به میدان میوه و تره بار تهران می آمد.

پس از آن نوبت به عرضه گوجه فرنگی های بندرعباس می رسید که این گوجه فرنگی های سبز در انبارهای شهرستان ورامین با حرارت 24 درجه رنگ می گرفتند و به مرور وارد بازار می شدند.

اما مشکل از آنجایی شروع شد که از حدود 3 تا 4 سال پیش شهرهای چابهار و بوشهر هم به این شهرها اضافه شدند و به کشت گوجه فرنگی پرداختند و در واقع نظام کشت و توزیع و عرضه این محصول را در بازار بهم ریختند.

از آنجایی که هر کشاورزی براساس سود اقدام به کشت هر محصولی می کند با افزایش تولید گوجه فرنگی در سال های اخیر و عرضه آن به بازار رفته رفته قیمت این محصول رو به کاهش گذاشت به همین جهت سال گذشته بوشهری ها مجبور شدند که گوجه فرنگی را کمتر از قیمت روز و هر کیلوگرم 100 تومان  به میادین میوه و تره بار بفروشند.

اما بازهم عرضه بیش از تقاضا منجر شد که اغلب این گوجه فرنگی ها  در انبارها مانده و فاسد شوند. روندی که این محصول در سالهای اخیر در بازار داشت باعث شد که در سال جاری کشاورزان رغبت کمتری به کاشت این محصول داشته باشند و همین امر موجب کاهش عرضه گوجه فرنگی به بازار در ماه اخیر شد.

افزایش قیمت و قاچاق گوجه فرنگی به کشور

از دیگر تبعات افزایش قیمت و کمبود عرضه در بازار، قاچاق است که به نظر می رسد برای این محصول هم این اتفاق افتاده است. گزارشات مهر حاکی از آن است که گوجه فرنگی از کشورهای ترکیه و پاکستان به کشور وارد می شود و با قیمتهای بالایی در شهر مشهد به فروش می رسد و به زودی هم سر از بازار تهران درمی آورد.

اما موضوع این است که بازهم کشاورزان و مصرف کننده ها قربانی بی برنامگی کشت محصولات کشاورزی هستند و مسئولان هماهنگی مورد نیاز را میان کشت هر محصول و بازار تامین نمی کنند.

گرچه متولیان تولید محصولات کشاورزی با ایجاد مراکز عرضه مستقیم محصول در 2 سال گذشته سعی داشتند تا از حاشیه سود دلالان کم و به سود مصرف کننده و تولید کننده بیافزایند اما تازمانی که برنامه منظمی برای کشت محصولات و نیاز بازار طراحی نشود تولید کننده و مصرف کننده بازنده های اصلی به شمار می روند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی