بازدید 24638

ایران در رسانه های جهان در هفته ای که گذشت

گزارش «تابناک»
کد خبر: ۱۳۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰ 02 December 2010
سرویس بین الملل «تابناک»/ سارا خلیلی ـ اخبار روزانه کشورمان در حوزه های گوناگون معمولا جزو تیترهای اصلی رسانه های خارجی است. از این پس، تلاش خواهیم کرد در پایان هر هفته گزیده ای از بازتاب اخبار مربوط به کشورمان را در این رسانه ها در بسته ای کوتاه ارایه کنیم.

ـــ روز شنبه ششم آذر ماه (27 نوامبر) «آسوشیتدپرس» با بازتاب خبر پایان بارگذاری سوخت به قلب رآکتور هسته ای ایران و راه اندازی آن در اواخر دی ماه در گزارشی نوشت: راه اندازی نیروگاه بوشهر و تکمیل این پروژه به کمک روسیه که سال ها به تأخیر افتاد، ایران را یک گام دیگر به اهداف اصلی خود در زمینه فعالیت های اتمی اش نزدیکتر ساخت.


ـــ «فایننشیال تایمز» نیز در در همین راستا می نویسد: رییس سازمان بین المللی انرژی هسته ای در شرایطی از بهره برداری نخستین نیروگاه هسته ای ایران در دو ماه آینده خبر داد که قرار است، به زودی قدرت های بزرگ جهان با تهران بر سر بلندپروازی های هسته ایش مذاکره کنند.


ـــ روز یکشنبه هفتم آذر ماه (28 نوامبر) روزنامه «هاآرتص» در گزارشی از سفر سه روزه نخست وزیر لبنان به تهران از استقبال حریری از سخنان سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، مبنی بر حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی از لبنان خبر داد.



ـــ «لس آنجلس تایمز» نیز با اختصاص مطلبی به همین خبر گزارش داد: سعد حریری امیدوار است بتواند در سفر خود تهران را متقاعد سازد از نفوذ خود در حزب الله برای کنترل این گروه در جریان اعلام حکم دادگاه ترور رفیق حریری، استفاده کند. حزب الله هشدار داده است که هیچ گونه اتهامی را در دست داشتن در این ترور برنمی تابد.



ـــ اما «یدیعوت آحارنوت» نیز در همین روز از دیدار آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه صهیونیست ها، با کریستین ولف، رییس جمهوری آلمان و تأکید او بر تهدید و قصد ایران به فریب غرب خبر داد.



ـــ صبح روز دوشنبه، هشتم آذر ماه (29 نوامبر) دو استاد دانشگاه كشورمان، در دو حمله تروريستي مشابه مورد سوءقصد قرار گرفتند كه در آن دكتر مجيد شهرياري به شهادت رسيد و دكتر فريدون عباسي دوانی مجروح شد. در همین باره، روزنامه «تلگراف» با بازتاب این خبر نوشت: مشخص نیست که این دو دانشمند، مستقیم در برنامه های غنی سازی اورانیوم ایران فعالیت داشته اند یا نه!



ـــ در همین حال، خبرگزاری «رویترز» با اشاره به برخی از اسناد منتشره از ویکی لیکس درباره سخنان نخست وزیر لبنان در خصوص برنامه هسته ای ایران، خبر مخالفت سعد حریری با اعمال فشارهای بین المللی بر ایران را گزارش داد و نوشت: رهبر ایران نیز نخست وزیر لبنان را به تقویت روابط اش با حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، تشویق کرد.



ـــ در همین روز، روزنامه «نيويورك تايمز» خبر داد كه سازمان های اطلاعاتی آمریکا به این حقیقت دست یافته اند که ايران توانسته است به تجهيزات موشكي دست یابد كه بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که واشنگتن آشکارا به آن اشاره می کند.

به گزارش این روزنامه، این موشک ها می توانند در وهله نخست برای حمله به پایتخت کشورهای اروپایی و روسیه مورد استفاده قرار گیرند.



ـــ روز سه شنبه، نهم آذر ماه (سی ام نوامبر)، «سی ان ان» با بازتاب سخنان محمود احمدی نژاد درباره ابراز تمایل ایران به ازسرگیری دور تازه ای از مذاکرات هسته ای با قدرت های غرب، تصریح کرد: ایران بیش از یک سال است، از انجام مذاکرات رسمی با گروه 1+5 سرباز زده است و در همین راستا نیز به دلیل تداوم برنامه های غنی سازی اورانیوم تحت شدیدترین تحریم ها از سوی سازمان ملل قرار گرفته است.



ـــ در بخشی از مقاله ای با نام «آیا اسراییل دانشمند هسته ای ایران را ترور کرد» در روزنامه «هاآرتص» آمده است: ایرانیان در تصور این که عوامل موساد در انجام این حملات دست داشته اند، تنها نیستند و تفسیرگران بسیاری با این نظر موافق هستند. این فرضیه با این حقیقت قوت گرفته است که در کمتر از چهار سال گذشته، دست کم چهار حمله تروریستی دانشمندان ایرانی را تهدید کرده است. به رغم همه  این اتهام ها اما آنچه مشخص است، آن که اسراییل درباره پیشرفت های هسته ای ایران آشکارا ابراز نگرانی می کند و از هیچ تلاشی برای متوقف ساختن آن دریغ نمی کند.



ـــ روز چهارشنبه، دهم آذر (یکم دسامبر) «بلومبرگ» به نقل از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نوشت: آمریکا از موافقت ایران برای شرکت در مذاکرات هفته آینده در ژنو دلگرم شده است.
به گزارش بلومبرگ، کلینتون در نشست سران سازمان امنیت و همکاری در اروپا تأکید کرد: «ایران و گروه 5+1 در این نشست به مذاکره درباره پیشنهاد مبادله اورانیوم که در سال 2009 مطرح شد، خواهند پرداخت.»



ـــ به گزارش «شینهووا»، چين درخواست كشورش مبني بر به كارگيري رويكرد ديپلماسي در قبال ايران را یک بار دیگر مطرح كرد. «يانگ جيه‌چي»، وزير امور خارجه چين، گفت: «در خصوص مسأله هسته‌اي ايران، طرفين بايد تلاش‌هاي ديپلماتيك خود را افزايش دهند و شكيبايي داشته باشند.»



ـــ «ای.بی.سی آنلاین» نیز خبر اعدام شهلا جاهد، قاتل همسر فوتبالیست مشهور ایران را منتشر کرد و گزارش داد: این زن پس از 9 سال در زندان اوین مجازات شد. او نخست اتهام قتل را پذیرفته بود، ولی پس از آن در دادگاه آن را انکار و اعلام کرد او مجبور به اعتراف شده است.



ـــ سرانجام این که روز پنجشنبه، یازدهم آذر (دوم دسامبر) «ریانوویستی» به نقل از ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه نوشت: روسیه بر این باور است، ایران قصد توسعه سلاح هسته ای را ندارد، ولی مسکو از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در روشن شدن وضعیت برنامه هسته ای تهران حمایت خواهد کرد.

او در ادامه سخنان خود افزود: «بیست سال است، برنامه هسته ای ایران، در دست اجرا قرار دارد. تهران به تازگی نشان داده است که برای مذاکره با جامعه بین المللی و IAEA آماده است.»


تهیه و تنظیم گزارش: سارا خلیلی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
خوشمان آمد، کار زیبایی بود. لینک دادن به سایت های آمریکایی. به جریان آزاد اطلاعات کمک کنید، اون وقت نظر خودتون رو با منطق اثبات کنید.
این روش خبردهی جالبه
ممنون تابناک که همچین بخش جذابی رو برای خوانندگان درست کردی
ما حمایتت میکنیم
این سبک جمع آوری بازتاب ایران در رسانه ها بسیار جالب است به شرطی که به صورت گسترده تر و در همه زمینه ها اعم از هنری - ورزشی - اقتصادی و ... باشد بسیار بهتر خواهد بود و از خبر گزاری های متنوع تر .
کار بسیار جالبی هست. جتماً ادامه داشته باشه. البته در صورتی که ما هم خبرساز باشیم!
اكثر اين سايت هاي اينترنتي كه ازشون خبر برداشتي فيلتره.
كلك از ف ي ل ت ر ش ك ن استفاده كردي؟
پاسخ ها
مازيار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
به نظر من اصل فيلتر كردن سايتهاي خبري حتي رسانه هاي دشمن اشتباه، فيلنر براي سايتهاي ضد اخلاقي قابل قبوله و درسته ولي خبر نه
آیا میدانید چرا مدام در رسانه هایشان به این اشاره میشود که "ایران از مذاکره سرباز میزند و حالا راضی شده که مذاکره کند"؟
برای هدایت افکار عمومی به سمتی خاص
گزارش مفصل و خوبی بود. دست شما درد نکند.
ولی فکر می کنم اغلب این سایت ها که شما مطالبی از آنها بیان کرده اید فیلتر می باشند. پس یعنی ... شما هم ... فیلتر شکن .... بعله؟!!!
عالي بود ادامه دهيد البته بيشتر
با تشکر از مسئولان سایت
ابتکار جدید شما در انعکاس اخبار خارجی با موضوع ایران، را تشکر گفته امید است این کار ادامه داشته باشد.
man iran nistam vali khabarat okey bood bala
عالی بود تابناک همینتطور پیش بری یک چیزی میشی .
چنانچه متون خبری خارجی را به زبان اصلی، بویژه در فرمت PDF، منعکس نمایید، بیشتر فابل استفاده خواهد بود.
كار بسيار جالبي بود اميدوارم نداوم داشته باشه
متشکرم بازتاب خلاقیت به خرج دادی بابا ایول
بعد از چند سال می خواهی تغییر کنی
اونهایی که طرفدار این سبک اند + بزنند!
اونهایی که طرفدار این سبک نیستند - بزنند!

آمارگیری شروع شد!
بسیار عالی متشکرم
یادتان باشدشهلا اعدام نشده، بلکه به جرم قتل عمدقصاص شده است.لطف کنیدازکلمات صحیح استفاده کنید.
karetoon dooroste!!
به نظر من اگر فردی یا گروهی یا حکومتی به درست و صحیح بودن اعمال خود اطمینان داشته باشد دیگر نیازی ندارد از خبرهایی که درباره وی داده می شود واهمه ای داشته باشد.
سایت خبری را نباید فیلتر کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل