بازدید 49032
۸

تصاویر: زندگی رزمی ـ هنری «بروس لی»

به مناسبت هفتادمین سالروز بروسلی
کد خبر: ۱۳۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹ 29 November 2010
بروسلی یکی از معروفترین رزمی کاران و هنرپیشگان بوده است. وی در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی به علّت اجرای ضربات عالی و تکنیک های برتر در مبارزه در محافل گونگفوی بین المللی معروف و مشهور شد.

به گزارش «فرارو»، دوران زندگی بروسلی اگرچه کوتاه بود، ولی نتیجه کار او در سینما و ورزشهای رزمی به ویژه کونگفوی چینی، موجب شگفتی همگان شد. او پس از دو سال بازیگری، در محافل فیلم جهانی نورانی و درخشان شد.


پدر بروسلی از ایالت «گوان دونگ نانگ‌های» چین بود و بروسلی در تاریخ 27 نوامبر 1940 در سال اژدها در بیمارستان چینی شهر جوجین شان (سان فرانسیسکو) ـ جایی که چینی‌های زیادی در آنجا زندگی می‌کنند ـ متولّد شد نام اصلی فوق ستاره سینما «لی جون فان» بود. ولی بعد‌ها در اداره ثبت احوال اسم بروسلی را به عنوان نام هنری برای خود انتخاب کرد. اعضای خانواده بروسلی هفت نفر بودند.



وقتی بروس لی متولد شد، نام انگلیسی بروس (Bruce) به نظر می‌رسد توسط پزشک خدمتکار بیمارستان، دکتر ماری گلاور (Mary Glover) (و بعضاً گفته می‌شود که پرستار بود) برروی بروس لی گذاشته شد. اگرچه خانم لی در بدایت امر چندان به فکر گذاشتن اسم انگلیسی روی نوزادش نبود، ولی این نام را مناسب انگاشت و با نام دکتر گلاور موافقت کرد.



اسم پدر او «لی هوی چوئن» و نام مادرش گریس می‌باشد. پدر او خواننده اپرا بود و در ووشو مهارت زیادی داشت وبه همین خاطر در پیشرفت بروسلی تأثیر زیادی گذاشت.



بروس در ماه دوم (فوریه) سال 1964 میلادی با دختری مهربان، زیبا و دلسوز به نام لیندا ازدواج کرد. خانم لیندا در زندگی وکار پشتیبان خوبی برای همسرش بود. آنها بعد از ازدواج صاحب یک پسر به نام «براندون لی» ودختری به نام «شانون» شدند.



بروس نه فقط در کونگفو عالی بود، بلکه استعداد خیلی خوبی هم در نمایش داشت. او تقریباً در یک سالگی در فیلم «جینگ مانگ نیو» (دختر شهر دروازه طلایی) نقش داشت ودر شش سالگی در فیلم‌های «سرگذشت یک پسر بچه»و«اژدهای کوچک» و در دوران جوانی نیز در فیلم «ژن‌های گوهم» بازی نمود که مورد استقبال مردم واقع شد.



او در این فیلم، فنون و تکنیک‌های برتر زیادی از کونگفوی چینی را به نمایش گذاشت و به همین علّت بود که وی در زمینه فیلم مشهور شد و ستاره کودکی نام گرفت.



سال 1966 بروس در هالیوود آمریکا در سریال «چینگ فن شا» (زنبور سبز) به عنوان یک قهرمان و حامی، ایفای نقش کرد و توانست قدرت ونیروی ووشو (کونگفوی چینی) را به خوبی نشان دهد. بعد از اینکه ووشو در سراسر جهان یک دگرگونی همچون موج بوجود آورد، در یکی از مجلات و انتشارات فیلم آمریکا چنین نوشته بود: بروسلی از کشوری کهن، با فرهنگ غنی وباستانی و پهناور آمده، مردم چین آداب ورسوم غنی دارند، ودر چشم غربیها این کشور پر از رمز وراز است.



اجرای حرکات و تکنیک‌های کونگفوی چینی توسط برسلی واقعاً برای مردم شگفت انگیز بود.در سال 1967 او در هنگ کنگ در فیلم برادر بزرگ ( تانگ شان) نقش داشت و بار دیگر کونگفو را به مردم جهان نشان داد.در سال 1971 با موفّقیّت عالی در فیلم خشم اژدها بازی کرد که در این فیلم او خشن ترین و جدی ترین هنر پیشه بود.



او با تکنیک‌های عالی و مبارزه شگفت انگیزش، بار دیگر جیت کان دو را به نمایش گذاشت. به ویژه در اجرای ضربات و فنون نانچکو و نمایش دادن سه تکنیک برتر پا موفق بود و مردم از بازی او لذّت بردند.



در سال 1972 بروسلی برای خود یک شرکت فیلمسازی تأسیس کرد. بعد‌ها خودش نمایش نامه می‌نوشت و خودش هم بازی میکرد. به این ترتیب فیلم راه اژدها را ساخت و بار دیگر قدرت نانچکو را به مردم نشان داد. او در این فیلم با قهرمان کاراته جهان (چاک نریس) مبارزه کرد که این یک مبارزه شگفت انگیز بود. در سال 1973 وی با شرکت فیلم سازی برادران وارنر (حوانا هالیوود) همکاری نمود و در هنگ کنگ فیلم اژدها وارد می‌شود را ساختند.



این آرزوی او که چند سال پیش قصد داشت فوق ستاره فیلم‌های هالیوود باشد با ساختن این فیلم به حقیقت پیوست و او به بازیگر درجه یک جهان تبدیل شد فیلم بازی با مرگ از شرکت تولید فیلم سکواویا (شی خو) آخرین فیلم بروس می‌باشد. وی در هنگ کنگ برای ساختن ابن فیلم از تکنیک‌ها، ضربات و صحنه‌های جالب و بسیار دیدنی فیلمبرداری می‌کرد.




البته قبلاً تصمیم گرفته بود که بعضی از صحنه‌ها را در مناظر کره جنوبی فیلم برداری کند، امّا به علّت خستگی بیش از حد او این تصمیم اجرا نشد. وقتی که او دوباره سعی کرد تصمیمش را عملی کرده و این فیلم را تمام نماید ناگهان اتّفاق ناگواری موجب مرگ او شد. برای احترام گذاشتن به وی و یاد بود این ستاره بزرگ کونگفوی چینی بروسلی در سال 1993 سازمانها و دانشکده‌های هنری شرکت فیلم سازی هالیوود آمریکا تابلویی درخشان و پر نور از پنج ستاره طلا و نقّاشی فیلمی که بروس در آن بازی کرده بود را در هالیوود نصب کردند.

منبع: فرارو
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۸
احسنت به این مرد
اسم سبک بروسلی "جیت کاندو " Jeet Kun Do بود.
هنر پیشه ایی بود که اهدافش در فیلمها دفاع از حق و مبارزه با ظالم بود وهمین موضوع باعث محبوبیت وی برای مردم جهان است . روحش شاد
لطفا در مورد حسین اوجاقی قهرمان چندین دوره ووشو(ساندا) هم مطلبی بگذارید.
این قهرمان را در تمام جهان میشناسند ولی در ایران ناشناس است!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر