بازدید 10593
آقای رئیس جمهور!

تأخیر در زمان اجرای قانون هدفمندی، خود التهاب آفرین شده است

با نگاهی به پرسش های مطرح که با همه ملاحظات صدا و سیما منتشر و پخش شده است، می توان به این واقعیت پی برد که با وجود همه تلاش های انجام گرفته، ابعاد گوناگون طرح هدفمند شدن یارانه ها هنوز برای مردم گنگ و مبهم است و انتظار برای اعلام زمان اجرایی شدن این طرح، مردم را آزار می دهد؛ یا به عبارتی، نامشخص بودن این زمان و شایعاتی که پیرامون آن صورت می پذیرد، حالتی فرسایشی یافته و خود عاملی برای گسترش شایعه های نادرست در این باره شده است.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵ 27 November 2010
سرویس اقتصادی ـ در حالی که دولت و شخص رئیس جمهور مدعی است اعلام نکردن زمان دقیق اجرایی شدن قانون «هدفمند کردن یارانه ها» برای جلوگیری از التهاب آفرینی در جامعه و همچنین پیشگیری از سوءاستفاده های احتمالی است، شرایط جامعه حکایت از آن دارد که اعلام نشدن این زمان، خود به عاملی التهاب آفرین در جامعه تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، ماه ها پیش و از هنگامی که با تصویب مجلس شورای اسلامی اجرای قانون «هدفمند شدن یارانه ها» در سال 89 قطعی شد، همواره این پرسش مطرح شده است که زمان دقیق و نحوه اجرای این قانون، به ویژه از نظر واقعی شدن قیمت ها کی خواهد بود؟
پرسشی که بارها هم از سوی نمایندگان مجلس، هم رسانه ها و هم مردم مطرح شده است؛ اما همواره با یک پاسخ روبه رو بوده و آن هم اینکه جز آقای احمدی نژاد، کسی از این موضوع آگاه نیست و ایشان نیز در آخرین گفت وگوی تلویزیونی و مستقیم خود با مردم با اشاره به اینکه اعلام زمان دقیق اجرایی شدن این قانون، ممکن است ایجاد التهاب کرده و مردم را به ذخیره بی مورد برخی اقلام از جمله سوخت تشویق کند و یا اینکه سبب شود، برخی تولید یا توزیع کنندگان کالاهای خاص، اقدام به احتکار کنند، بیان داشتند که این زمان را پیش از موعد اجرا اعلام نخواهند کرد.

هرچند چنین برخوردی با طرحی به این بزرگی در نوع خود بی سابقه بوده، به گونه ای که حتی اعضای کابینه و عوامل مستقیم درگیر در این طرح، همچون رئیس سازمان هدفمند کردن یارانه ها و وزرای اقتصاد و بازرگانی نیز از زمان آغاز طرح اظهار بی اطلاعی می کنند، اما با فرض اینکه شخص رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور این گونه صلاح دیده و هدفشان جلوگیری از ایجاد التهاب در جامعه و همچنین برخی سوء استفاده هاست، متأسفانه، اکنون می بینیم که این نوع عملکرد، خود سبب ایجاد نوعی التهاب در جامعه شده و بخش عمده ای از دغدغه مردم و همچنین مسائل کشور را تحت الشعاع خود کرده است.

بر پایه این گزارش، یکی از شاهدهای این ادعا گفت وگوهایی است که صدا و سیما با اقشار گوناگون مردم انجام می دهد؛ برای نمونه در پخش دیدگاه های مردم در قالب گفت وگو و یا پیامک در ویژه برنامه «فرصت» که از شبکه سه پخش می شود، بیشترین پرسش های مردم پیرامون این است که فرجام اجرای این طرح برای مردم چه خواهد بود؟ این طرح دقیقا کی اجرا خواهد شدو چه اندازه بر هزینه های مردم خواهد افزود؟ و یا اینکه مبلغ دقیق دریافتی ماهانه از محل هدفمند شدن یارانه ها برای هر نفر چه میزان است؟

با نگاهی به پرسش های مطرح که با همه ملاحظات صدا و سیما منتشر و پخش شده است، می توان به این واقعیت پی برد که با وجود همه تلاش های انجام گرفته، ابعاد گوناگون طرح هدفمند شدن یارانه ها، هنوز برای مردم گنگ و مبهم است و انتظار برای اعلام زمان اجرایی شدن این طرح، مردم را آزار می دهد؛ یا به عبارتی نامشخص بودن این زمان و شایعاتی که پیرامون آن صورت می پذیرد، حالتی فرسایشی یافته و خود عاملی برای گسترش شایعه های نادرست در این باره شده است.

در همین حال، این پرسش نیز مطرح می شود که آیا در عالم واقع، کسانی که قصد سوءاستفاده از تغییر قیمت ها را دارند، نمی توانند در هر هنگامی این کار را انجام دهند که دولت برای غافلگیر کردن آنها مردم را در بی خبری گذارده است؟ اگر روش معمول سوءاستفاده را احتکار کالا بدانیم، منطق می گوید، در هر زمانی این طرح اجرایی شود، باز امکان احتکار کالاهای با قیمت پیشین و عرضه آنها با قیمت جدید هست؛ افزون بر آنکه دولت باید بپذیرد، تنها راه جلوگیری از سوءاستفاده افراد از وضعیت آتی، تقویت نظارت و برخورد قاطع با متخلفین است و نه غافلگیر کردن آنان.

به هر روی، واقعیت جامعه امروز ما این است که موضوعی به نام «هدفمند کردن یارانه ها» همه شئون جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده و اینکه مردم ماه هاست هر روز منتظر خبر دولت برای اجرایی کردن این طرح هستند، موضوعی است که با تداوم سکوت دولت درباره آن، به عامل مخرب عصبی و روانی جامعه تبدیل خواهد شد. فراموش نکنیم که تنها کمی بیش از سه ماه تا پایان سال 89 باقی نمانده و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با چنین شرایطی، زندگی روزمره را بر مردم سخت تر خواهد ساخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲۰
هر روز که یه برنامه ای از صدا و سیما پخش میشه در مورد هدفمندی یارانه ها و نتایج آن رو قیمت ها تاثیر میذاره. حقوق کارمندا ثابت هست چقدر این گرونی ها رو تحمل کنن. هر روزی که به خاطر این التهابات یه چیزی گرون میشه یه چیزی از سبد خرید حقوق بگیران حذف میشه. اگر واقعا میخواید اجرا کنید، اجرا کنید و کشور رو از این التهاب در بیارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
مصاحبه با مردم در تلوزیون با اون چهره های مشتاق منو کشته
خدا پدر و مادر شما را بيامرزه.همين التهاب باعث گراني چند باره كالاها شده .و هنوز هيچ كس نميدونه اصلا اين قانون كي مي خواد اجرا بشه
پادشاهى در يک شب سرد زمستان از قصر خارج شد. هنگام بازگشت سرباز پيرى را ديد که با لباسى اندک در سرما نگهبانى مى‌داد.
از او پرسيد: آيا سردت نيست؟
نگهبان پير گفت: چرا اى پادشاه اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم.
پادشاه گفت:....
من الان داخل قصر مى‌روم و مى‌گويم يکى از لباس‌هاى گرم مرا برايت بياورند.
نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد. اما پادشاه به محض ورود به داخل قصر وعده‌اش را فراموش کرد.
صبح روز بعد جسد سرمازده پيرمرد را در حوالى قصر پيدا کردند، در حالى که در کنارش با خطى ناخوانا نوشته بود:
اى پادشاه من هر شب با همين لباس کم سرما را تحمل مى‌کردم اما وعده لباس گرم تو مرا از پاى درآورد
تابناک شلوغش کردی! تو بهتره در مورد تاخیر در تایید و انتشار نظرات کاربرانت نظر بدی.
پاسخ ها
mohammad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
عالی بود
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
مگه تابناک چقدر نیرو داره که روزی 500 تا کامنت رو بخونه و تایید کنه ؟
احتمالا می ماند برای سال بعد!
چه عجب خطاب به احمدی نژاد مطلبی نوشتین ما فکر میکردیم ایشان دیگه مقدس شده و نمیشه چیزی بهش گفت !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
خوابی ! دیگه چی می خواستی در مورد ایشان بگن ، مگه چیزی مونده که نگفته باشن ! به نظر من از این بابت نام رییس جمهور در گینس باید ثبت بشه فکر نمیکنم رییس جمهوری باشه که در عین مقبولیت عامه مردم این همه توهین به شخصیتش شده باشد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
شاید شما تازه این سایتو دیدی ما که هر روز دست کم یه انتقاد از احمدی نژاد و یه تعریف از رضایی می بینیم
بابا شما دیگه کی هستید!!!
اگه دولت زود اجرا کنه میگید کار کارشناسی نکرده و چرا صبر نمی کنید و با متانت انجامش نمیدید.
اگه صبر کنه میگید چرا تاخیـــر؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
دولت کار کارشناسی بکنه، دیر و زودش مهم نیست. ام یک چنین طرح به این بزرگی را از هر کی می ÷رسی میگه قیمت سوخت هنوز معلوم نیست. میزان یارانه ها هنوز معلوم نیست. معلوم نیست برای چند نفر است. و .... خوشه بندی کردند بعد گفتند بر مبنای اون عمل نمی کنیم. منطقه بندی کردند. و ... بعد هم همه را یکسان ریختند به حسابشون.
ناشناس
| Sweden |
۲۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
قربون قدت اين طرحي كه مي فرماييد كارشناسي هم شده براي ملت با وجود همه "اطلاعات" انبوهي كه داده شده، فيل شناسي در تاريكي است. از دولت مردان كه هر چه پرسيده ميشود حواله به زمان اجرا مي دهند. از كارشناسان مخالف هم كه كسي توي بازي نيست. من و شما هم گويا خبري نداريم. پس اين وسط فقط التهاب مي ماند كه دارد كار خودش ار مي كند.
پدرجان مرديم از اين همه كار كارشناسي. ترا به خدا بفرماييد اجرايش كنند.
من که هربار این اخبار رو دیدم داشت مصاحبه ای از مردم نشون میداد که در اون مردم رو مشتاق اجرای این طرح نشون میدادن این یعنی چی؟ همش میگن بعد اجرای طرح هدفمندی همه چی خوب میشه اگه خدای نکرده مشکلی به وجود اومد چطوری جواب مردم رو میدید؟واقعا صداوسیما شورش رو درآورده .
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
صدا وسیما تا حالا واسه کدوم کارش جواب پس داده که این یکی دومیش باشه.
ملت همیشه در صحنه ... تشریف دارن
باید در کانادا و آمریکا و اروپا زندگی کنند تا معنی گرانی رو بفهمند. در ایران نعمت زیاده ولی مردم همیشه عادت دارن آه و ناله کنند. قناعت کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
درسته به نسبت درآمد ما در ايران آنجا اصلاً نمي توان زندگي كرد اما به نسبت درآمد خودشان آنها براحتي مي توانند پس از چند ماه تلاش صاحب يك خودروي مناسب و پس از يكي دوسال كار صاحب يك آپارتمان (قسطي بدون بهره و نا با بهره 20%) شوند و ضمن اينكه يه تفريحات پايان هفته و ..برسند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
آقای محترم که نشستی واسه خودت حرف می زنی، متوسط درآمد یک کارمند و یک کارگر و قیمت 1 کیلو گوشت را (که در کانادا 6000 تا 5000 است) را هم مقایسه بفرمایید .
لطفا بدون اطلاع نظر ندهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
اگه میشه شما تشریف بیار ایران ما بریم کانادا
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
جناب ناشناس اگر تو کانادا گرونیه چرا برنمیگردین همین ایران که به قول شما "در ایران نعمت زیاده"؟
البته من اگر تو ایران سختی هم بکشم بازم وطنمه و دوستش دارم و ترکش نمیکنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
جانم اول که رسیدن بخیر! دوما حداقل دستمزد ودرامد هر نفردرکشورهاییکه حضرتعالی فرمودی درسال 50000دلار است وحداقل دستمزدما طبق قانون کار 220000تومان درما وسالانه میشود 2640000تومان .حال خودت قضاوت کن. امام خمینی ره فرمود:حرف حق را بگوئیدحتی اگردنیا به سرتان بشورد.
برای چند حدود 2-3 ملیون سربازهای عزیز هم فکری کردن؟
برای 2-3 ملیون سربازها هم فکری کردن؟ حقوق ماهی 40 هزار تومن میتونه خرج یک خونه رو بده؟ حالا 80 تومن هم روش بگذارین فرقی نمیکنه، با گوشت کیلویی 25 هزارتومن و . . . معنی این برنامه ها ازدواج نکردن جونا هست حالا تو همایشا هم ریاست محترم جمهور بگن سن مناسب زیر 20 سال هست . .. لطفا خودتان قضاوت کنید
بابا شما چقدر عجوليد هنوز وعده انتخاباتي مبارزه با مفاسد اقتصادي در حال بررسيه ، هدفمندي يارانه واسه انتخابات بعدي انشاء الله
تابناك چرا خيالبافي ميكني ، مگه نميبيني طبق آمار دولت محترم هر روز آمار بيكاري و تورم كم ميشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۴:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
خودت داری میگی طبق آمار دولت محترم !!!! مشکل ما اینه که هر چی نهاد آمار گیری مستقل هست رو بستند .
اینقدر ذهن مردم را آشفته نکنید . الان یک سال است که دائماً از یارانه ها صحبت می شود . بابا خفه شدیم بسه
تاخیر در اجرای این طرح به نفع ملت است.
مسخره است ، با هدفمندي همه چي گرون ميشه ،بعد تو تلويزيون با مردم مصاحبه صوري را ه ميندازنن و همه اظهار رضايت ميكنن ! چرا تلويزيون يه بار نظر يه مخالفو پخش نميكنه يعني همه آدما موافقن ؟؟!!
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
تو تلویزیون ایران حتی یه مخالف هم پیدا نمی شه، همه موافق هستن .
هزچه طرح هدفمند کردن یارانهها دیر تر اجرا شود به نفع مردم هست مخصوصا اگر اجرا نشود . چون بعد از اجزا شدن قیمت ها دو برابر هر هروز افزایش خواهد یافت
تو چرا عجله داری تابناک جون، به نظر منم زمان اجراش معلوم نشه بهتره
لطفاً كمي هم درمورد تبعات منفي اين طرح واثرات سوء آن برزندگي مردم مطلب بنويسيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
تابناک و مردم دارن زحمتشو می کشن شما از اونا اطلاعات بگیر
به خدا قسم اجرای این طرح به نفع ملت ایرانه. فقط یه چند سالی صبر می خواد.منظورم همون درد زایمانه. (-:
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
البته اگه زائو نمی ره یا اینکه بچه ناقص الخلقه بدنیا نیاره
من به دولت اعتماد دارم برای اجرای این طرح ، به جز احمدی نژاد کسی نمیتونه این طرح رو اجرا کنه
اجرای این طرح خیلی خوبه به شرطی که دولت محترم بتونه جلوی گرونی و تورم رو بگیره که تا الان موفق نشده.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
چون پایه ها خرابه بعد از اجرا و گرون شدن یکباره همه چی میشه مثل همون خارجی ها که خیلی بهشون ارادت دارین
فقط یادتون باشه که دولت ابتدای سال 89 مبلغ 40هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال 89 دریافت کرد که اگه قرار باشه 75% رو هم به مردم بدهند باید تا پایان سال نفری 500هزار تومن مردم پول بگیرند.فقط آروم بشینید به همتون می رسه.
بنده مدت هاست که دارم زندگی می گردونم مشکلات هم زیاد دارم ولی شما التهاب آفرینی نکنی التهابی نیست.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
فکر میکنی زندگی میکنی اینکه اسمش زندگی نیست عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
نکنه فکر می کنی باید تو قصر زندگی کنی و بادت بزنن و هیچ کار نکنی مشکل از خود ایرانی هاست که بدون زحمت همه چی می خوان مگه یه کارمند چه قدر مفید برای کشورش کار می کنه مشکل از پایه است
با این وضعیتی که داریم اقایان چرا اصرار به اجرای این طرح ناشناخته دارند؟
اگر زمان اجراي برنامه هدفمندي دولت اعلام شود انموقع محتكران براحتي ميتوانند دست به احتكار و يا بعضي شيطنت هاي بزنند بنابراين اجازه بدهيد دولت با برنامه ريزي در جنگ با محتكران پيروز شود ؛ كه با همت والاي مردم همينطورخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
خدا این محتکران ودشمنان و فتنه گران را از دولت نگیرد والا گناه ناتوانی های خود را به گردن کی می انداخت؟
به مسوولین بفرمایید برای این موضوع هم دعا می کنیم !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
دعا کن دعا کن !!!!
عدم اجرای بموقع هدفمندکردن یارانه ها.تاخیر های پی در پی و عدم شفافیت طرح باعث بروز سرگردانی و هرج و مرج در بازار های کشور و صنعت تولید شده..به طوری که دیگر کسی تا مشخص شدن اوضاع میلی به خرید و فروش و فعالیت اقتصادی ندارد که این به معنای توقف گردش مالی و پایین امدن حجم کار ما تولید کننده هاست...سوال من این است که تا کی باید این شرایط برزخ وار و کسادی بازار و افزایش قیمت مواد اولیه ی تولید را تحمل کنیم....
وعده های خوبی داده شده اما تا عمل هنوز فاصله است و امیدوارم همون طور که می گن اجرایی بشه. پدر من کارمند بازنشسته هست. با اینکه هنوز این طرح به طور کامل اجرا نشده بن خواربار ما رو قطع کردن نمی دونم چرا؟ نمی دونم بعد از اجرای کامل طرح چه اتفاقی بیفته. لطفا منعکس کنید.
خدا عاقبت این مردم مظلوم را به خیرکند ان شالله
آخریش از همه بهتر بود نظرم من هم همینه.
من دلم لک زده ببینم تکلیف خودرو چی میشه،آیا رانت سیستم از قبل خودرو تحت تأثیر یرانه ها قرار می گیرد یا خیر؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به نظرم اين هم نوعي سياست است اگر مردم خاطرشان باشد در خصوص سهميه بندي بنزين هم به نوعي از اين سياست استفاده شده ، يك شبه بنزين سهميه بندي شد و در عرض چند سال از ميزان سهميه كم شد و مردم به خريد آزاد بنزين با قيمت 450 تومان راضي در راضي هستند و شدند و حالا از خدايشان هست كه همين 60 ليتر سهميه را هم نگيرند اما بنزين با ليتري 450 تومان در ماه عرضه شود و به 700 يا ليتري1000 نرسد ، عزيزان اين هدفمند كردن رايانه ها و اين به ظاهر التهاب موجود در جامعه هم به نوعي آداپته كردن مردم است . خواهشمندم درج نمائيد .
مثل اینکه خدا شما را آفریده تا فقط ایرادهای بی خود بگیرید خدا به فریاد خانمتان برسد
حقوق كارمندان اول سال 25000 تومان اضافه شد و رفت تا سال بعد ولي كرايه اتوبوس 7 برابر و تاكسيها كه چندين مرتبه گران كردند و در تابستان هم هزينه اجاره ها رفت بالا و... در نتيجه ما قشر كارمند هر روز فقيرتر از ديروز!!1
اخر ما متوجه نشدیم جگونه امکان دارد بخش دولتی قیمتهایش را افزایش دهد و سایر بخشها قیمتهایشان را ثابت و یا کاهش دهند تا حالا جنین مدل اقتصادی ارایه نشده است - امیدوارم کسی به این سوال به صورت علمی پاسخ دهد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار