بازدید 2647

13 نكته ساده براي جلوگيري از سرماخوردگي

غرغره كردن نمك: اين كار باعث مرطوب شدن گلو و بهبودي موقت مي‌شود. اين كار را با استفاده از يك قاشق چايخوري نمك داخل يك استكان آب ولرم و روزانه حدود 4 بار انجام دهيد.
کد خبر: ۱۲۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸ 07 November 2010
سرماخوردگي‌ها معمولا ناگهاني شروع مي‌شوند. آب ريزش در ابتدا شفاف بوده و ممكن است شدت يافته و زرد رنگ گردد. گرفتگي بيني، سرفه، گلودرد، بي‌حالي، خستگي، بيتابي، بي‌اشتهايي، گاها ريزش اشك و التهاب از علائم عمده آن است.

سرماخوردگي يك عفونت ويروسي مسري است كه راه‌هاي تنفسي فوقاني را آلوده نموده و باعث تحريك و ترشح در راه‌هاي هوايي مي‌شود. ابتلا به سرماخوردگي ممكن است در اثر تماس با فرد آلوده يا تماس با وسايل آلوده صورت پذيرد و گاهي عواملي مانند سرما، استرس و خستگي مي‌توانند شرايط را براي فعاليت ويروس سرماخوردگي نهفته در مجراي تنفسي مناسب كند.

به گزارش ايسنا، سرماخوردگي‌ها معمولا ناگهاني شروع مي‌شوند. آب ريزش در ابتدا شفاف بوده و ممكن است شدت يافته و زرد رنگ گردد. گرفتگي بيني، سرفه، گلودرد، بي‌حالي، خستگي، بيتابي، بي‌اشتهايي، گاها ريزش اشك و التهاب از علائم عمده آن است.

عوامل موثر در بروز سرماخوردگي

ويروس‌هاي سرماخوردگي پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههاي تنفسي ايجاد بيماري كرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسي از فردي به فرد ديگر قابل انتقال است.

بنابراين:

- دست دادن، روبوسي، عطسه و سرفه در محلهاي عمومي باعث انتقال آن مي‌شود.
- رطوبت و درجه حرارت در انتشار ويروس نقش دارد، اين بيماري در كشورهاي مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاييز) به علت بارندگي و رطوبت بيشتر است.

- از ديگر علل افزايش بروز سرماخوردگي در فصل سرما حضور در مكان‌هاي شلوف همچون وسايل نقليه عمومي و تجمع در فضاهاي بسته و عدم استفاده از تهويه مناسب است.

- تغذيه يكي از فاكتورهاي موثر در عملكرد سيستم ايمني است. بنابراين سوء تغذيه در بروز بيماري‌هاي عفوني نقش مهمي را ايفا مي‌كند. ابتلا به بيماري‌هاي مزمن قلبي، كليوي و ريوي نيز فرد را مستعد ابتلا به اين عفونت مي‌كند.

براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، سرماخوردگي بيماري است كه اگر چه مرگ و مير به دنبال ندارد ولي بروز آن باعث مشكلات زيادي براي افراد مي‌شود و باعث غيبت از كار مي‌شود. از طرفي با انجام اقداماتي به راحتي قابل پيشگيري است بنابراين در مبارزه با سرما خوردگي، پيشگيري بايد هدف اصلي باشد.

براي پيشگيري بايد اقدامات زير را انجام داد:

1 - دست‌هاي خود را بشوئيد: بيشتر ويروس‌هاي سرماخوردگي از طريق تماس مستقيم منتشر مي‌شوند. كسي كه سرماخورده است بداخل دست‌هاي خود عطسه كرده و سپس اشيائي مثل تلفن، صفحه كليد كامپيوتر يا ليوان را لمس مي‌كند. ميكروب‌ها مي‌توانند براي ساعت‌ها و در بعضي موارد هفته‌ها زنده باقي مانده و سپس به فرد بعدي كه آن اشياء را لمس مي‌كند منتقل شود. بنابراين بايد دستهاي خود را مكرراً بشوئيد. در صورتي كه امكان شستن دستتان را نداريد دستهاي خود را بسيار سخت براي يك دقيقه به هم بماليد. اين كار باعث جداشدن اكثر ويروسهاي
سرماخوردگي از پوست مي‌شود.

2 - سرفه و عطسه خود را با دستانتان نپوشانيد: زماني كه احساس مي‌كنيد در حال سرفه يا عطسه هستيد از يك دستمال دستمال استفاده كرده و آنرا بلافاصله دور بياندازيد. اگر دستمال نداريد سر خود را از افرادي كه نزديك شما هستند به طرف ديگر چرخانده و به فضاي آزاد سرفه كنيد.

3- صورتتان را لمس نكنيد: ويروس‌هاي سرماخوردگي از طريق چشم، دهان و بيني وارد بدن شما مي‌شوند. لمس صورت كودكان راه اصلي ابتلاي آنان به سرماخوردگي بوده و همچنين موجب انتقال سرماخوردگي از آنان به والدينشان مي‌باشد.

4 - مقدار زيادي مايعات بنوشيد: آب سيستم بدن شما را شستشو داده و باعث خروج سموم از بدن شما مي‌شود. يك فرد بالغ سالم بطور متوسط روزانه 8 ليوان مايعات نياز دارد

5 - از سونا استفاده كنيد: وقتي به سونا مي‌رويد هوائي كه استنشاق مي‌كنيد بالاتر از 80 درجه است و اين درجه حرارت باعث از بين رفتن ويروس‌هاي سرماخوردگي مي‌شود.

6- از هواي آزاد استفاده كنيد: اكثريت افراد در زماني كه هوا سرد است در خانه و محوطه‌هاي بسته مي‌مانند بنابراين ميكروب‌هاي بيشتري در اطاق‌هاي خشك و شلوغ در حال گردش است.

7- ورزش‌هاي آيروبيك را به طور منظم انجام دهيد: اين ورزش‌ها باعث افزايش سلولهاي مقابله‌كننده با ويروس در بدن مي‌شود.

8- غذاهاي گياهي مصرف كنيد: مواد طبيعي موجود در گياهان باعث افزايش ويتامين‌هاي بدن مي‌شود. بنابراين ميوه و سبزيجات سبز تيره، قرمز و زرد مانند اسفناج، كاهو، هويج، گوجه فرنگي، سير و... مصرف كنيد. آب پرتقال هرچه تازه‌تر باشد ويتامين C بيشتري دارد و طول مدت درمان را كوتاهتر مي‌كند

9- ماست بخوريد: باكتري‌هاي مفيد موجود در ماست باعث تحريك توليد مواد سيستم ايمني شده كه با بيماري مبارزه مي‌كند.

10- سيگار نكشيد: آمار نشان مي‌دهد كه سيگاري‌ها دچار سرماخوردگي‌هاي بيشتر و مكرر مي‌شوند. حتي نزديك به افراد سيگاري بودن بطور واضح سيستم ايمني را از بين مي‌برد. دود راههاي هوائي بيني را خشك كرده و مژك‌هاي آنرا فلج مي‌كند. مژك‌هاي موهاي ظريفي هستند كه مخاط بيني و ريه‌ها را پوشانده و با حركات موجي شكل خود ويروس‌هاي سرماخوردگي را از مجاري بيني خارج مي‌كنند. يك سيگار مژك‌ها را براي 30-40 دقيقه فلج مي‌كند.

11- مصرف الكل را قطع كنيد: مصرف الكل كبد را كه اولين سيستم تصفيه‌كننده بدن است را تخريب كرده و اين به اين معناست كه تمامي انواع ميكروبها بدن شما را به سرعت ترك نخواهند كرد.

12- راحت و آسوده باشيد: اگر شما بتوانيد آرامش داشته باشيد مي‌توانيد سيستم ايمني خود را به هنگام نياز فعال كنيد.

13- غرغره كردن نمك: اين كار باعث مرطوب شدن گلو و بهبودي موقت مي‌شود. اين كار را با استفاده از يك قاشق چايخوري نمك داخل يك استكان آب ولرم و روزانه حدود 4 بار انجام دهيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار