بازدید 31825

ناگفته‌هایی از زندگی یک مرجع تقلید

گفت‌وگو با آیت‌الله العظمی سیستانی
کد خبر: ۱۲۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷ 06 November 2010
دفتر و بیت مرجع تقليدي كه در معادلات سياسي عراق تأثيرگذارترين شخصيت مذهبي است، در جوار حرم حضرت علی (ع) و در محله بُراق نجف قرار دارد؛ این محله، یکی از چهار محله قدیم اطراف حرم مطهر علوی است.

به گزارش «تابناک»، منزل آیت‌الله العظمي سیستانی سی تا چهل متر با حرم فاصله دارد، اما هیچ گاه خبری از اين مرجع نامدار شيعه در حرم نیست و در ده سال گذشته، تنها یک بار برای عمل چشم از خانه بیرون رفته اند.

ایشان خود در گعده‌اي صميمي و خصوصي با مرتضي سعيدي، طلبه حوزه علميه قم دلیل این مسئله را تحفظ نفس می دانند و آنچه سبب شده این سختی را تحمل کنند امید به بهبود وضع مردم و ساماندهی حوزه است.

گفت و شنود حجت الاسلام سعیدی خبرنگار مركز خبر حوزه‌هاي علميه با آیت الله العظمی سیستانی که در منزل ایشان در شهر مقدس نجف انجام شده و پایگاه خبری حوزه نیوز به طور اختصاصی منتشر کرده به شرح زیر است:

 برای دیدار با آیت‌الله العظمي سیستانی باید با افراد زیادی هماهنگی کرد و چند بار بازرسی بدنی شد، اما وقتی خدمت ایشان می رسم کاملاً بی تکلف و ساده، مانند آن چیزهایی که درباره امام(ره) شنیده ام یا از تلویزیون دیده ام روبه رو مي‌شود. 

نقش انكارناپذير آيت‌الله العظمي سيستاني در عراق

نقش بی بدیل حضرت آیت‌الله سیستانی در آرامش و امنیت عراق در سال های اخیر انکارناپذیر بوده و علاقه به ایشان از پایتخت گرفته تا دورترین شهرهای عراق در میان مردم موج می زند؛ این عشق و علاقه در عراق محصور نبوده و در دل تمامی شیعیان جا دارد. گویا قرار بوده نام تشیع با نام مبارک علی بر سر زبان ها بیفتد؛ دو رهبر و مقتدا با نام زیبای علی (آیت الله العظمی سيدعلي حسینی سیستانی و آیت الله العظمی سيد علي حسینی خامنه ای حفظهم الله).

او مي‌گويد: توفیق دیدار این عالم 82 ساله در سفر عتبات عالیات نصیب شد و معظم له به تناسب پرسشی که از محضرشان شد به بیان بخشی از زندگی شخصی خود و بایسته های روحانیت پرداختند. آنچه در ادامه می آید متن تنظیم شده سخنان ایشان است.

*خانه وقفی

در ده سال گذشته، مجبورم به خاطر تحفظ نفس در خانه بمانم و سخت هم هست، ولی باید تحمل کرد. با این که اسممان مرجع است و شهریه می دهیم و بیمارستان می سازیم، ولی 45 سال است خانه من اجاره ای است، یک خانه 70 متری که وقف مدرسه شبریه نجف است [مدرسه ای در محله براق نجف].

 به خاطر وضع نامناسب منزل نمی توانم بستگان و حتی محارم را بپذیرم و گاهی چند دقیقه ای همین جا (دفتر) خدمتشان می رسم.

*همدردی با مردم

شنیده ام برخی اهالی نجف به خاطر وضع بد مالی مجبور شده اند در خان نُص زندگی کنند [منطقه ای در اطراف نجف و در مسیر کربلا] با این وضعیت، روحانی نباید در رفاه و آسایش باشد.

*خانه آیت الله حجت

من چهل سال پیش، حدود دو سال در قم بودم و خانه آقای حجت (ره) را دیده بودم، خیلی محقر بود، در طول عمرم خانه ای ندیدم که به اندازه آقای حجت محقر باشد با این که برای ایشان امکان زندگی بهتر هم بود، روحانی باید این طور باشد مثل مردم باشد. [در ادامه به بخش هایی از نامه 45 نهج البلاغه اشاره فرمودند که در آن حضرت علی(ع) درباره ضرورت ساده زیستی کارگزاران و رهبران جامعه سخن گفته اند.

*ازدواج فرزند و مرجعیت

چند سال قبل برای یکی از فرزندانم برنامه ازدواج بود و طرف مقابل می گفت: با ایشان وصلت نکنیم چون وضعشان خوب نیست؛ البته یک نفر دیگری هم می گفت: وصلت کنیم چون در شُرُف مرجعیت هستند و وضعشان خوب می شود! من وضعیتم قبل و بعد مرجعیت هیچ فرقی نکرده است.

*عبای دوازده ساله

پيروزي انقلاب اسلامي به خاطر ساده‌زيستي روحانيت بود، با این که برای من عباهای گران قیمت می‌آوردند ولی دوازده سال است همین عبا را می پوشم و پشت آن هم پوسیده است.

 ما همواره مردم را به صلح و عدم جنگ دعوت می کنیم، می بینید مردم حاضرند خون بدهند و این به خاطر همین مسائل است.

صحبت هایشان که تمام شد درباره یادگیری زبان های خارجی برای طلاب پرسیدم که جواب دادند: تا برای چه باشد؟! پرسش دیگرم درباره انتخاب یک گرایش به خصوص در علوم اسلامی بود مثل فقه، اصول، کلام، تفسیر یا تاریخ که فرمودند: خودتان تحقیق کنید ببینید چه چیزی لازم است.

وقت گذشته بود و افراد دیگری هم منتظر بودند تا با آقا دیدار کنند. از محضرشان خداحافظی کرده و به طرف حرم علوی به راه افتادم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
مرجع من نیستند اما عاشقانه و از اعماق قلب دوستشان دارم و از خداوند طول عمر با عزتشان رام مسالت.
خدا ایشان را در پناه خود حفظ فرماید
اولا،ایشان مرجع تقلیدشیعیان تمامی دنیاهستندنه فقط عراق.دوما،ماهمیشه برای سلامتی ایشان دعامی کنیم.
برای سلامتی ایشان دعامی کنیم
کارشون خیلی درسته مردم هم دوستشون دارن.هر ایرانی که بره نجف راحت میتونه با ایشان ملاقات کنه.
خدا حفظشان کند.ما ايراني ها عاشقشان هسبتيم
از داشتن چنین مرجعی خوشحالم که مثل یعده غرق در این رفاه مادی نشده اند.
حالا هی سالی سه بار برین کربلا و به بقال سر محله بدهکار باشین. ف
توضیح المسائلشان زینت بخش کتابخانم و مهم تر از ان محبوبیتشان جلا دهنده دلم ...

ان شاءالله سایه شان بر سر شیعیان بماند ...
السلام علیک یا عبدالصالح تو را دوست دارم ای بزرگوار
ديديد فرمودند روحانی نباید در رفاه و آسایش باشد!!!
یک مومن واقعی دلبستگی به دنیا ندارد مگر مردم بخاطر زرق و برق خانه ایشان به دیدارشان میروند اگر زرق وبرق بخواهند میروند کاخ شاه
از بس موارد غير واقع در مورد برخي مطرح شد بيان اين مسائل جنبه منفي پيدا كرده است .
حضرت آيت الله همانگونه هم براي تمام شيعيان و حتي برخي اهل سنت قابل احترامند . نيازي به بيان اين موارد نيست.
اللهم ایده و حفظه الی ظهور الحجه
خداوندا ايشان را درپناه خود حفظ فرما
بنده بسيار ايشان را دوست دارم خدا حفظشان كند.
مقام معظم رهبری و دیگر مراجع نیز همانند حضرت آیت الله العظمی سیستانی زندگی شخصی ساده ای دارند. البته حق هم همین است که رهبران دینی جامعه ، زندگی خود را از نظر مادی با افراد عادی جامعه همتراز کنند
ما همگي از امام تقليد مي كرديم پس از فوت ايشان بدنبال انتخاب مرجع بوديم از يك امام جماعت در اراك سئوال كرديم ايشان آقاي سيستاني را كه تا آنزمان من نامي از ايشان نشنيده بودم به ما معرفي كردند و اينك شادمانيم كه در آنزمان با راهنمايي آن امام جماعت چه انتخاب بجايي كرديم
من ایشان را از نزدیک زیارت کردم واقعا خودشان انسان بسیار متواضعی هستند . واقعا زندگی کردن در آن شرایط امنیتی شدید که اطراف منزل ایشان حاکم است بسیار سخت است
خداوند ایشان را برای ملت عراق و تمام شیعیان حفظ نمایند. ایشان امید همه هستند
حضرتشان همواره پايدار و مستدام باشند يكي از سفارشات هميشگيه ايشان به برخي خواص كشورماناز جمله بيت حضرت امام (ره)_ تبعت كامل از فرامين مقام معظم رهبري ميباشد اميد است كه موثر بوده باشد
ایشان یک مرجع واقعی است. کاری با بقیه ندارم ولی مردم ما و جامعه نیاز به چنین مرجعی دارند. خدا حفظت کند سید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل