بازدید 3595

جلیلی: حجاب و فیلترینگ پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان این که فیلترینگ و فضای مجازی پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی تاکید کرد: پاسخ آسیب‌های فضای مجازی مسئولیت‌پذیری است نه محدودیت.
کد خبر: ۱۲۴۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰ 15 June 2024

به گزارش «تابناک»، سعید جلیلی عصر امروز شنبه در میزگرد فرهنگی در شبکه دوم سیما اظهار کرد: شعار من برای دولت خود یک جهان فرصت، یک ایران جهش و هر ایرانی یک نقش پرشکوه است. شعار نباید فقط قشنگ باشد بلکه عصاره برنامه دولت باشد. 

وی ادامه داد: در عرصه فرهنگ یک جهان فرصت در اوج خود قرار دارد. از مزیت‌های نسبی فرهنگ ما این است که فرصت‌های زیادی برای ما فراهم می کند. موفقیت‌های ما به دلیل فرصت‌های فرهنگی ما بوده است. به مدد فرهنگ، قدرت خوبی به دست آورده‌ایم ولی فرصت‌های بیشتری در عرصه فرهنگ وجود دارد. هنر دولت باید این باشد که فرصت‌های فرهنگ را  بشناسد و آن را به صحنه بیاورد. فرهنگ بستری است که نقش‌های هر ایرانی را هم افزا می کند و دل‌ها را به هم پیوند می دهد. این پیوند را به جهان و حوزه تمدنی کشور بدهد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: نباید به جای ایجاد این پیوندها، آشوب یا سکوت مرداب گونه شکل گیرد. فرهنگ قوی ایرانی اسلامی ما به قوت ما افزوده است. ما فرهنگ مقاومت و ما می توانیم را داشته‌ایم و قدرت فرهنگی امروز نقطه قدرت ماست و دشمن هم به همین دلیل فرهنگ ما را هدف قرار داده‌اند. 

جلیلی همچنین گفت: یک جهان فرصت در عرصه فرهنگ وجود دارد و باید به برنامه دولت تبدیل شود. رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و می تواند نقش مهمی در تقویت فرهنگی داشته باشد. رئیس‌جمهور باید در زمینه بودجه‌های فرهنگی برای اثربخشی  برنامه داشته باشد. مدیران فرهنگی باید پخته و باتجربه بوده و عمق فرهنگی را بشناسند. مدیر فرهنگی نمی تواند با مقوله فرهنگ شناخت سطحی داشته باشد. او باید رابطه فرهنگ با سایر عرصه‌ها را بفهمد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ دستگاه بودجه فرهنگی می‌گیرند، افزود: این دستگاه‌ها باید مدیریت شوند تا در جهت هدف تعیین شده حرکت کنند. در عرصه فرهنگ دولت باید نقش آفرین باشد و زمینه را برای نقش آفرینی جامعه فراهم کند تا مردم با توجه به توانمندی خود در این عرصه ورود کنند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که در افکار عمومی تلقی می‌شود که افکار شما موجب فشار حداکثری به ایران می‌شود و سخت‌گیری بیشتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ممیزی در حزوه فرهنگی یا حجاب و اینترنت وجود دارد که من نسبت به آن ارزش گذاری نمی کنم. چه تلاشی برای رفع این ابهام کرده‌اید؟ گفت: دشمن اعلام کرد دنبال فشار حداکثری است و آن را اعمال کرد. در آن زمان، دولت وقت برخی مواضع و رویکردهایش این بود که نمی‌توانیم بیشتر از ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم که نظر ما این بود می‌توانیم این فشار را شکست دهیم و برنامه هم ارائه دادیم ولی دوستان زیاد توجه نداشتند و دولت شهید رئیسی این مبنا را جدی گرفت و فروش نفت به ۲ میلیون بشکه رسید و مقام رسمی دشمن اعلام کرد فشار حداکثری شکست فاحش خورد. اگر رویکرد فرهنگی شما  «ما می توانیم» باشد این موفقیت به دست می‌آید.

وی ادامه داد: اگر کسی رویکردش این باشد که فرهنگ موجب پیشرفت کشور می‌شود و درک عمیقی از فرهنگ داشته باشد، فرهنگ را محدود و کوچک نکرده بلکه از آن استفاده می‌کند. چه کسانی به فرهنگ توجه لازم نداشتند؟ در هشت سال قبل دولت رئیسی چقدر به فرهنگ اولویت داده شد و برای آن برنامه تهیه شد؟ وقتی فرهنگ در اولویت باشد، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مانند دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر فرهنگ مثل وزیر خارجه نقش داشته باشد. شما باید برنامه داشته باشید تا از ظرفیت‌های فرهنگی مردم استفاده شود. نباید دایره فرهنگ را کوچک مثل شمال تهران دید، ولی همه ایران سرای من است و باید فرهنگ را در سراسر کشور دید.

مصادیقی مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی

جلیلی افزود: برخی مصادیق مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. عرصه فضای مجازی ابعاد مختلف دارد و با زندگی مردم عجین شده است. در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می شود.

در کنار نظام نخبگی، نظام استعدادیابی هم داشته باشیم

وی درباره اهمیت استفاده از نخبگان کشور گفت: در بزنگاهی هستیم و فرصت‌های تاریخی و فرهنگی و فناوری داریم. برخی کشورها با  پیشرفت فناوری، قدرت خود را ارتقا دادند و ما در دوره پهلوی و قاجار غایب بودیم. دنیا اگر در عرصه کوانتوم و هوش مصنوعی وارد شده است، نیروی انسانی متخصص داریم که اجازه نمی‌دهند آن غفلت ایجاد شده و عقب‌ماندگی ایجاد شود. باید بستر برای نخبگان برای جهش کشور را فراهم کنیم. البته یک بحث انحرافی و غلط مطرح می شود، تعارض بین ارزش و علم است؛ زیرا این دو در یک راستا هستند و می‌توانند با هم جمع شوند. در برنامه ریزی خود متناسب با استعداد افراد، از آنها بهره ببریم. نباید عده‌ای به شکل دوپینگ استعداد خود را شکل دهند و دیگران نتوانند استعداد خود را نشان دهند. در کنار نظام نخبگی، نظام استعدادیابی هم داشته باشیم. اینجا عدالت اهمیت زیادی دارد.

طرح استفاده از ظرفیت ۲۴ ساعته مساجد را تهیه کردیم

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره فقدان بررسی، پیگیری و برنامه‌ریزی در زمینه موضوعات فرهنگی در دولت سایه، خاطرنشان کرد: در کارگروه‌های دولت سایه همه دیدگاه‌ها مطرح شد و ما پذیرای همه دیدگاه‌ها بودیم. در عرصه فرهنگی ما جلسات متعدد داشتیم ولی آنها خبری نشده است که مهم خروجی و نتیجه این جلسات است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه‌های فرهنگی خود را ارائه کردم. در آموزش و پرورش جلسات متعدد داشتیم که خروجی هزینه‌های مادی و عمر دانش‌آموز و معلمان چیست که برنامه مدرسه ما برای آموزش و پرورش تهیه شده است. طرح تکریم خانواده و اثربخشی بودجه‌های فرهنگی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به دولت شهید رئیسی ارائه دادیم که ایشان دستور پیگیری در دولت دادند. طرح استفاده از ظرفیت ۲۴ ساعته مساجد را تهیه کردیم. 

جلیلی افزود: یکی از بحث‌هایی که دنبال کردیم درباره فضای مجازی و هوش مصنوعی برای پیشرفت در این زمینه است. کسینجر در کتابی بیان کرد که هوش مصنوعی به کانت و دکارت خود نیاز دارد پس ما هم باید بحث خود را داشته باشیم. در سال ۱۴۰۱ تلاش کردم در دانشگاه‌ها حضور یابم و بحث های فضای مجازی زیاد مطرح شد که بارها آن مسائل را مطرح کردم و با نسلی مواجه بودم که زبان یکدیگر را می‌فهمیم.

محمد هادی همایون و شهرام یزدانی مشاوران جلیلی و کارشناسان این برنامه حسین انتظامی، شهاب اسفندیاری و الهام یاوری هستند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری