بازدید 2834
بازار داغ وعده‌های اقتصادی

کاهش تورم و مبارزه با فساد نقطه اشتراک همه نامزدها/۴ کاندیدای ریاست جمهوری چه قول‌هایی دادند؟

در حال حاضر اولین اولویت مردم حل مشکلات اقتصادی و معیشتی است. نامزد‌های ساختمان پاستور به خوبی بر این امر واقف هستند. برای همین بازار وعده وعید‌های اقتصادی داغ داغ است.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰ 15 June 2024

کاهش تورم و مبارزه با فساد نقطه اشتراک همه نامزدها/۴ کاندیدای ریاست جمهوری چه قول‌هایی دادند؟

به گزارش تابناک اقتصادی،به نظر می رسد، کنترل تورم و مبارزه با فساد نقطه مشترک برنامه همه کاندیداها باشد.هرچند به نظر می رسد رفع این موارد  بر روی کاغذ آسانتر از عمل به آن است. چهار نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری در پنجمین روز رقابت انتخابات نظرات خود را در خصوص بخش های مختلف اقتصاد بیان کردند که در ادامه می خوانید.

قالیباف: دخل و خرج خانواده ایرانی جور نیست

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه دخل و خرج خانواده ایرانی به هم نمی خورد،گفت: در دهه گذشته رشد اقتصادی کمتر از یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ درصد شد. این بدان معناست که دخل و خرج خانواده ایرانی به هم نمی‌خورد و نمی‌تواند نیازهای ضروری را تامین کنند به خصوص برای کسانی که درآمد ثابت دارند. نتیجه آن می‌شود که آن‌ها خدمات جانبی‌شان مثل سلامت، معیشت و آموزش و اوقات فراغت را از دست می‌دهند.

وی تاکید کرد: رئیس دولت باید بگوید در برنامه هفتم چه چیزی روی زمین و سفره مردم دارد و وضعیت زیرساخت و پیشرفت و تولید چه می‌شود و چه آثاری در سفره مردم دارد همچنین باید اصلاحات اقتصادی داشت که بخشی از آن ریشه در مسائل داخلی و بخشی خارجی دارد .البته که بخشی نیز به فشار  تحریم‌های اقتصادی برمی گردد اما بخشی از اشکال به خاطر عملکردها و بی تدبیری و بی‌عرضگی‌ها است که باعث فساد و  حیف شدن سرمایه‌ها می شود.

قالیباف تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را در دستور کار قرار داد. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه و ناترازی بانکی داریم که باید چاره اندیشی شود.

رئیس مجلس با اشاره به تغییر قانون بانک مرکزی و برنامه هفتم توسعه گفت: این قوانین می‌تواند در حوزه کسری بودجه و ناترازی بانکی مشکلات را رفع کند؛ البته اجرای این موارد به مدیر قوی، آشنا و آگاه نیاز دارد وگرنه یک کاغذی بیش نیست.

وی درباره مسکن گفت: طبق قانون، کار دولت در تصدی‌گری در بخش مسکن ممنوع است؛ مگر دولت ساختمان ساز است؟ دولت زمین دارد که طبق طرح آمایش می تواند ۳۳۰ هکتار دهد که آن هم با در نظر گرفتن اولویت‌ها باید اجرایی شود.

زاکانی: مردم ایران در کپر زندگی می کنند

علیرضا زاکانی، یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری دولت چهاردهم، ادعا کرد: ما امکانی را ایجاد می‌کنیم که مالیات شرکت‌ها در همان منطقه و استان پرداخت ‌شود و بخشی از این مالیات در همان منطقه هزینه و به مردم سهم داده شود. این تمرکززدایی امکانی به ما می‌دهد که از قاعده هرم اجتماعی تحول بزرگی را رقم بزنیم و در همین بخش از اقتصاد و مدیریت، گام بزرگی را در جهت مفاسد اقتصادی و اداری و بروکراسی اداری برداریم.

شهردار فعلی تهران افزود: در حال حاضر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ناترازی عملکرد بانک‌ها و نقدینگی بیش از هزار میلیارد را داریم .

وی ادامه داد: در کوتاه‌مدت، کنترل نرخ ارز به رفع تورم و ثبات بازار ارز کمک می‌کند و مدیریت منابع و نرخ سود بانکی در این جهت موثر است. در میان‌مدت هم نیازمند اصلاح ساختار بودجه هستیم که از طریق تولید و مالیات، دولت را اداره کنیم. بانک مرکزی نباید اجیر دولت باشد و دست دولت در جیب بانک مرکزی بماند.

وی با تاکید بر اینکه نباید نگاه درآمدی به بورس داشت بلکه دولت باید برای بورس هزینه کند، گفت: ما حتما شرایطی را پیش خواهیم برد که بورس به جایگاه مطمئن و با ریسک‌پذیری منطقی خود برسد. یکی از اختلالات در بازار بورس، قیمت‌گذاری است و اختلال بعدی نیاز دولت به این بازار بود که دست در جیب بازار سرمایه کرد، درحالی‌که دولت حق ندارد از مال مردم بردارد.

زاکانی همچنین در خصوص بازارمسکن گفت: می‌توان از طریق تعاونی‌ها به‌درستی انبوه‌سازی کرد و همچنین بافت‌های فرسوده را اصلاح کرد تا تبدیل به سکونتگاه شود. باید خانه از سوداگری بیرون آمده و نسبت مالیات بر آن شفاف شود. خانه مقوله سوداگری نیست.در تهران ۳۵۰ هزار خانه خالی وجود دارد که برای سوداگری استفاده می‌شوند و در عین حال یک میلیون خانه هم کمبود داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تامین امنیت غذایی کشور با اشاره به محدودیت‌های موجود، گفت: بسیار طبیعی است وقتی ندانیم با چه چیز مواجهیم طبیعتا نمی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. از سوی دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در کشور وجود دارد.

این نامزد ادامه داد: یک روز بار پیاز یا سایر محصولات روی دست کشاورز می‌ماند و بیچاره می‌شود و روز دیگر مردم با کمبود همان محصولات روبرو می‌شوند. این ساختار باید بهم بریزد و اصلاح شود. هوشمندسازی بخش‌های کشاورزی و دامداری با خرید تضمیمی و قراردادی از دیگر برنامه‌های بنده در این بخش است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ثبات قیمت‌ها، تک نرخی شدن تورم و ثبات نرخ ارز در برنامه هفتم توسعه، گفت: دولت رییسی در سال گذشته رشد نقدینگی را به 23 درصد کاهش داده است. مشارکت مردم در طرح‌های ناتمام دولتی، خصوصی‌سازی به معنای مشارکت دادن مردم هم موجب جهش کشور می‌شود و هم مردم سود می‌کنند. مولدهایی که ناترازی ایجاد می‌کنند مثل بانک‌ها را، باید کنترل کرد. بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی 6.5 درصد تورم ایجاد کرده‌اند. این مسیر باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: ما 5800 کیلومتر ساحل داریم اما به آن‌ها بی‌توجه هستیم. مردم این مناطق در کپَر زندگی می‌کنند. انتقال آب از دریا به بخش‌های مرکزی کشور خوب است اما بهتر است صنایع به کنار سواحل ساخته شود. با خدمت‌رسانی به کشتی‌ها درآمدهای بزرگ و عجیبی برای کشور خلق کنیم. استفاده از مخازن غذایی در دریا نیز درآمد کشور را افزایش می‌دهد. با این کار سواحل مکران قابل توسعه است و این سواحل را توسعه می‌دهیم. آن زمان ۲۰ درصد مشکلات را به تحریم‌ها و مابقی را به بی‌عرضگی و بی‌فکری مربوط دانست و به مردم توصیه کرد به سراغ کارنامه‌ها بروند.

پزشکیان: امروز همه نگران و ناراضی هستند

مسعود پزشکیان دیگر نامزد این انتخابات گفت: استناد من در آن‌چه که عرض می‌کنم بانک مرکزی، مرکز مدیریت بدهی‌های دولت وزارت اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار کشور است؛ بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ تا بهمن از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده است یعنی ما ۱۸۷ همت افزایش داریم؛ همچنین بدهی دولت به بانک‌ها از همان سال از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ یعنی نزدیک به دو برابر رسیده است. انتشار اوراق مالی طی این سالها ۷۵۲ همت یعنی دو برابر آن‌چه که در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشته است.

وی ادامه داد: عدد تورم طی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ همواره بالای ۴۰ درصد بوده است؛ تورم گوشت قرمز و سفید در ۱۴۰۳، ۷۹.۲ درصد و گوشت ماکیان ۸۰ درصد و ماهی ۶۳ درصد بوده‌است؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور در گروه کشاورزی منفی ۲.۲ درصد، گروه صنایع و معادن بدون نفت منفی نیم و استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است که این به آن معناست که رشد ۵۷ اقتصاد برای نفت بده است که برای حوزه‌های دیگر. همچنین وضعیت ارز ترجیحی به استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ این بوده که ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است که معنای این حرف آن است نزدیک به ۶۰۰ الی هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده‌ایم.

وی عنوان کرد: الان وضعیت جامعه اینگونه است که کارمندان دیگر نمی‌توانند راحت زندگی کنند و بازنشستگان گرفتار هستند قدرت خرید ندارند و دیگر نمی‌توانند با پولی که می‌گیرند بخاطر تورمی  که ایجاد شده به‌صورت روزمره زندگی خود را تامین کنند. امروز همه نگران و ناراضی هستند و اگر روز به روز جلوی این وضعیت گرفته نشود قطعاً با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: دلیل این‌که به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای قبل نرسیدیم این است که الزامات آن را مراعات نکردیم؛ چراکه عده‌ای غیرکارشناس به عنوان کارشناس در سیستم حضور دارند و توصیه می‌دهند، ما مقرراتی را برای ورود و خروج کالاها در گمرکات مقرراتی وضع می‌کنیم اما همچنان با معطلی در گمرکات مواجهیم، سازمان امور مالیاتی خودش کمر تولید کننده را می‌شکند و وزارت صنعت و معدن با بخشنامه‌های هر روزه تولید کننده را بلاتکلیف نگه می‌دارد و ثباتی وجود ندارد و آینده‌ای نامعلوم پیش روی تولید کنندگان است .

پزشکیان با تاکید بر لزوم انجام سرمایه‌گذاری در کشور اظهار کرد: اگر این کار را انجام ندهیم و بخواهیم در حوزه‌های انرژی، تورم و اصلاحات ساختاری دیگری را انجام دهیم مجبوریم یک عده آدم را به خیابان بریزیم؛ اگر بخواهیم حوزه انرژی را اصلاح کنیم و نتوانیم مشکل افرادی را که با این کار زیر چرخ تورم له می‌شوند را حل کنیم، نتیجه این می‌شود که مردم به خیابان می‌آیند؛ اگر سرمایه‌گذار خارجی را وارد کشور کنیم می‌تواند جلوی فشارهای موجود را بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «ما در حال فراری دادن مغزها از کشور هستیم»، به حوزه صنعت دیجیتال اشاره کرد و گفت: ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال در کشور قابل توجه است و می‌تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛ سهم هسته اقتصاد دیجیتال از جی دی پی ۴.۵ درصد است اما در اروپا این رقم تا ۶ است و سهم پوسته این حوزه در اروپا ۱۰ درصد و ما ۲ درصد هستیم؛ پیشران این فاصله ۸ درصد استارتاپ‌ها است اما ما چه کار کردیم؟ فیلتر کردیم و بستر را برای مهاجرت نیروها و مغزهای داخلی فراهم کردیم و از سوی دیگر شرایط را برای سرمایه‌گذاری فراهم نکردیم. در کل به جای تسهیل، آزار دادیم و اگر این کار نمی‌کردیم و اجازه می‌دادیم که رشد پیدا کنند ما در اینجا نبودیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «مشابهت نظر علمی خیلی روشن است»، تاکید کرد: هر حرکتی که می‌خواهیم برای اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام دهیم در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم و در آن‌ها این پذیرش به وجود بیاید که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ این‌که من تصمیم بگیرم بدون مشارکت مردم و نظر مردم یک شبه تصمیم بگیرم و آن فاجعه به وجود بیاید نه علمی و نه قابل قبول است.

پورمحمدی: مردم باید ثروتمند باشد 

مصطفی پور محمدی نیز در خصوص برنامه های اقتصادی خود گفت: کشور اگر می‌خواهد توسعه یابد مردم باید ثروتمند باشد تا دولت ثروتمند باشد. درآمد سرانه رشد کند و تولید ناخالص داخلی هم رشد یابد. امروز قدرت سخت، نرم، قدرت جامعه و قدرت فرهنگی مهم است. این قدرت به معنی ایجاد امنیت داخلی و ملی است. در ایجاد قدرت

کاندیدای ریاست جمهوری دولت چهاردهم گفت: بحث سیاست خارجی بسیار مهم و اساسی است. انسان‌ها نیازمند ارتباط در همه حوزه‌ها هستند به ویژه امروز زندگی بدون ارتباطات انجام نخواهد شد و بسیاری از نیازمندی‌های در گروه ارتباطات است. یک کشور در عرصه‌های مختلف بایستی به حیات خود ادامه دهد که ابتدا امنیت آن است و سپس منافع اقتصادی.

وی تاکید کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از سنگ‌اندازی‌هاست. دیپلماسی ما باید به صورت مشخص برنامه ریزی کند تا این موانع را از سر راه ملت بردارد. نباید اجازه بدهیم دشمنان منافع ما را تهدید کنند و شاخص‌های اقتصادی ما را تعیین کنند و بگویند که با چه کسانی داد و ستد کنیم.

او تخلف در دستگاه‌های اداری و اجرایی را موجب ایجاد فساد و به ضرر فعالان بخش‌های مختلف دانست و گفت: تمامی دستگاه‌ها و همه بخش‌های اقتصادی باید با انجام وظایف خودشان جلوی ورود فساد را به درون دستگاه‌ها بگیرند.     

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۳
امیدوارم که این وعده ها فردا فراموش نشه ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
جالبه!!!چهارسال یه بار یادشون میفته مردم مشکل اقتصادی دارند و فساد جامعه را برداشته،خب بزرگواران شما که همتون از اول انقلاب از ۱۸سالگی ،مسئولیت داشته اید ،چییو میخواین درست کنید؟؟؟
اگه این وعده وعیدها شدنی بود پس چرا قبلی این کارو نکرد؟ یا اون قبلیها یا ... وعده وعید بسه دیگه
موشک پرانی باعث کاهش تورم و رشد اقتصادی سریع می شود.
من به قول کاری ندارم
همین الان امام صادقی ها و دوستان جلیلی راس کارند
قالیبافم با مشاورین اقتصادیش نشون داد که با همین تیم فعلی کار خواهد کرد
پس فقط می مونه پزشکیان چون اون دوتای دیگه ادامه سیاستهای اقتصادی فعلی هستن
جدی میفرمایید ؟!
شعار شعار شعار شما که فردا میخوایین انصراف بدین دیگه انقد شعار ندین .
فقط،وعده
زاکانی قول ارائه گوشت به مردم تهران را داده
خوب
اگر شدنی است
الان که شهردار تهران است
چرا این وعده را عمل نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
از پس نظافت شهر بر نیومده
مگه ما باید تا ابد با آمریکا گلاویز باشیم.
چرا ما باعراق که 8 سال ایران را ویران کرد برادر شدیم؟
ولی وقتی سوار مرکب قدرت شدند همه قولها یادشون میره
آقای قالیباف سری قبل در مبارزات انتخاباتی گفتند قول میدهم5 میلیونشغل ایجاد کنم ولی بعد انصراف دادند و دیگر هیج
خدا وکیلی قولی بدهید که بتوانبد انجام دهید
شهرهای بین شهری آیا می تواند راه حلی برای حل مشکلات کلان شهر ها باشد؟

یعنی مثلا در طول شهر بین تهران و قم کنار اتوبان ها شهرهای خطی ساخته شود که در هر مثل ۲۰ کیلومتر خدمات بیمارستانی و آموزشی فراهم شود و واحد های تجاری و تفریحی و ... در آنها تعبیه شود
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری