بازدید 1728

کابینه جنگ اسرائیل در یک‌قدمی فروپاشی

کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی و صهیونیستی با اشاره به اختلافات شدید میان مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل و بن‌بست بزرگی که نتانیاهو در غزه گرفتار آن شده است، تأکید کردند که فروپاشی کابینه جنگ اسرائیل نزدیک‌تر از هر زمانی است.
کد خبر: ۱۲۳۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰ 18 May 2024

 

 به گزارش تابناک به نقل از دانشجو، اقدام ارتش اسرائیل در بازگشت به مناطقی از نوار غزه که پیشتر ادعا می‌کرد آن‌ها را از رزمندگان مقاومت پاک‌سازی کرده است بار دیگر اختلافات میان مقامات ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و در رأس آن‌ها «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم را آشکار کرد.

جنگ در کابینه جنگ اسرائیل
خبرگزاری رویترز در تحلیلی درباره اختلافات مقامات صهیونیست اعلام کرد: اظهارات گالانت که گفت با تشکیل یک حکومت نظامی برای مدیریت نوار غزه مخالف است بازتاب نگرانی فزاینده در راهرو‌های تشکیلات امنیتی اسرائیل در مورد فقدان چشم‌انداز مشخص نتانیاهو برای مدیریت نوار غزه در روز بعد از جنگ است.

بر اساس این گزارش، اظهاراتی که اخیراً گالانت بیان کرد نشان‌دهنده اختلاف شدید میان وی با نتانیاهو و همچنین اختلافات میان اعضای کابینه جنگ اسرائیل و نیز کابینه سیاسی آن است؛ جایی که «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» اعضای ارشد کابینه جنگ با نظر یوآو گالانت موافق بودند و از او حمایت کردند و در مقابل، احزاب راست افراطی اسرائیل به‌رهبری وزرای افراطی کابینه نتانیاهو یعنی «ایتمار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» نظرات گالانت را محکوم کرده خواستار برکناری وی شدند.

روزنامه عبری اسرائیل هیوم نیز سرمقاله جدید خود را به بحث اختلافات میان مقامات صهیونیست اختصاص داده با انتشار تصویری از نتانیاهو و گالانت که پشتشان را به یکدیگر کرده‌اند نوشت: «این راه اداره جنگ نیست».

باتلاق عمیق نتانیاهو در غزه
رسانه‌های عبری گزارش می‌دهند: نتانیاهو به‌جز نابودی حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه هیچ هدف راهبردی روشنی برای پایان دادن به جنگ ندارد. نتانیاهو تنها برای حفظ قدرت خود و ائتلافش که اختلافات در آن به اوج رسیده است، تلاش می‌کند و همچنان اصرار دارد به توهم خود برای رسیدن به «پیروزی کامل در غزه» ادامه بدهد.

«یوسی میکلبرگ» دکترای حقوق بین‌الملل و کارشناس امور خاور میانه و شمال آفریقا در این زمینه می‌گوید: گزینه‌های پیشِ‌روی اسرائیل این است که یا به جنگ پایان دهد و از غزه عقب‌نشینی کند و یا اینکه یک حکومت نظامی در غزه برای اداره همه چیز در این منطقه تشکیل دهد و بر آن سیطره پیدا کند، اما سیطره اسرائیل بر غزه موقت خواهد بود و حماس مجدداً ظاهر می‌شود.

خبرگزاری رویترز در تحلیل خود به این منظور نوشت: امتناع گالانت از موافقت با هر شکلی از حکومت نظامی دائمی در غزه نشان‌دهنده نگرانی او از هزینه‌های مادی و سیاسی عملیاتی است که ارتش و اقتصاد اسرائیل را به‌شدت فرسوده می‌کند و خاطرات اشغالگری اسرائیل در جنوب لبنان بعد از جنگ ۱۹۸۲ و عواقب آن را به یاد می‌آورد.

در این زمینه روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت به‌عنوان پرتیراژ‌ترین روزنامه اسرائیلی روز جمعه ارزیابی محرمانه‌ای از مؤسسه نظامی رژیم صهیونیستی ارائه داده اعلام کرد: حفظ یک حکومت نظامی در نوار غزه سالانه حدود ۵.۴۳ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و در این میان هزینه بازسازی نوار غزه را نیز باید به آن اضافه کنیم.

این رسانه اسرائیلی افزود: علاوه بر آن به نیرو‌های زیادی در نوار غزه نیاز است که همین مسئله موجب خروج نیرو‌های ارتش اسرائیل از مرز شمالی با لبنان و همچنین از مناطق مرکزی اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌شود و این یعنی اسرائیل باید تعداد نیرو‌های ذخیره را بسیار بیشتر کند که هزینه آن سرسام‌آور خواهد بود.

«مایکل میلشتاین» افسر اطلاعاتی سابق و یکی از برجسته‌ترین کارشناسان صهیونیست در امور مقاومت فلسطین در این زمینه گفت: سیطره کامل اسرائیل بر غزه احتمالاً به چهار گردان یا حدود ۵۰ هزار نیرو نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های غافلگیرکننده جنبش حماس اعلام کرد: این جنبش بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند خیلی سریع خود را با شرایط سازگار کند و نیرو‌های حماس سبک‌های جدیدی از جنگ چریکی را اتخاذ کرده‌اند.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند: هزینه‌های موردانتظار یک درگیری طولانی در غزه زمانی آشکار شد که چهارشنبه گذشته یک تانک اسرائیلی در یک خودزنی موجب کشته شدن ۵ نظامی اسرائیلی در نبرد‌های شدید در جبالیا در شمال شهر غزه شد؛ یعنی منطقه‌ای که ارتش اسرائیل ژانویه گذشته اعلام کرد که ساختار حماس را در آن از بین برده است.

انحلال کابینه جنگ اسرائیل نزدیک‌تر از هر زمانی است
از سوی دیگر شبکه کان رژیم صهیونیستی با اشاره به اختلاف شدید در داخل کابینه جنگ این رژیم اعلام کرد: روابط میان اعضای کابینه جنگ اسرائیل ۸ ماه بعد از گذشت جنگ و در حالی که هیچ یک از اهداف اسرائیل محقق نشده است در دوره اخیر به‌شکل قابل‌توجهی بدتر شده است به‌ویژه در زمینه تصمیم‌گیری درباره موضوعات راهبردی مانند روز بعد از جنگ و موارد دیگر.

منابع آگاه به شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش دادند: این اختلافات در نتیجه عدم پیشرفت در مذاکرات مربوط به بازگشت اسرای اسرائیلی از غزه است.

منابع مذکور افزودند: با توجه به ادامه و تشدید این اختلافات داخلی، انحلال کابینه جنگ اسرائیل نزدیک‌تر از هر زمان دیگری به‌نظر می‌رسد و اسرائیل به‌سمت یک مکان نامشخص حرکت می‌کند و ارتش مجبور شده است به مناطقی در نوار غزه که قبلاً در آنجا بود برگردد.

این منابع تأکید کردند: ارتش اسرائیل در حالی که ادعا می‌کرد مأموریت خود را به‌شکل کامل در مناطق مختلف نوار غزه انجام داده مجدداً مجبور شده است به این مناطق برگردد. اختلافات میان اسرائیلی‌ها تنها به سطح سیاسی مربوط نمی‌شود بلکه این اختلافات از یک سو میان مقامات سیاسی و نظامی و از سوی دیگر میان مقامات سیاسی با تیم مذاکره‌کننده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی