بازدید 3519
۵

تداوم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در تهران همراه با برخی ابهامات!

هدف بزرگی که برای تحقق آن اقدامات قابل توجهی صورت گرفته اما از برخی جهات، اشکالاتی دارد که تامل برانگیز است و چه بسا اگر به قید فوریت تدابیری برای رفعشان اتخاذ و اجرا نشود، بر فرجام این طرح اساسی اثر سو خواهند گذاشت و حتی ممکن است موجب شوند این طرح کلان و مورد تقاضای بسیاری از شهروندان در نهایت عقیم بماند و به اهداف تعیین نشده منتج نشود.
کد خبر: ۱۲۳۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱ 11 April 2024

در شرایطی که مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران مدعی است کودکان کار، معتادین متجاهر، متکدیان، آسیب دیدگان اجتماعی و… مورد ساماندهی قرار گرفته‌اند و فاز نهایی طرح آغاز شده، گزارش های رسیده از سطح شهر حکایت از تداوم وضعیت نامطلوب گذشته دارد. 

به گزارش «تابناک»، از جمله طرح های قابل توجهی که شهرداری تهران مدتی پیش کلید زد و اجرایش را در دستور کار قرار داد، طرح با عنوان ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است که به طور خلاصه برچیدن بساط برخی معضلات ریشه یافته و بزرگ پایتخت را هدف قرار داده؛ از معضل کودکان کار و متکدیان تا معتادان متجاهر و زباله گردها.

معضلاتی که البته مدتهاست دیگر منحصر به تهران نیست و متاسفانه در بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان هم مشاهده می شود و رشد چشمگیری یافته است. مسایلی که امید می رود در سایه طرح کلید خورده در پایتخت و در سایه همراهی و همکاری نهادهای مختلف، بتوان الگوی کارامدی برای مقابله با آن یافت و با کاربست آن در دیگر مناطق کشور، چهره شهرها را از این آسیب ها پاک کرد.

تداوم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در تهران همراه با برخی ابهامات!

هدف بزرگی که برای تحقق آن اقدامات قابل توجهی صورت گرفته اما از برخی جهات، اشکالاتی دارد که تامل برانگیز است و چه بسا اگر به قید فوریت تدابیری برای رفعشان اتخاذ و اجرا نشود، بر فرجام این طرح اساسی اثر سو خواهند گذاشت و حتی ممکن است موجب شوند این طرح کلان و مورد تقاضای بسیاری از شهروندان در نهایت عقیم بماند و به اهداف تعیین نشده منتج نشود.

از جمله این اشکالات، سردرگمی در فاز برنامه ریزی این طرح است که موجب شده یک روز از اجرای کامل این طرح پیش از پایان سال 1402 سخن گفته شود، روز دیگر بر اجرای فاز تازه و ضربتی طرح تاکید گردد و در اظهار نظر یک مسئول دیگر، این گونه بازتاب بیابد که برخی ابعاد طرح هنوز نهایی نشده و نیازمند اتخاذ تدابیری در بخش های دیگر حاکمیت است.

به عنوان مثال، به این بخش از سخنان مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره طرح دقت کنید: ۸۰ درصد عملیات ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی در بازه زمستان ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲ محقق شد و الان در فروردین ۱۴۰۳ شاهد مرحله پاکسازی و ساماندهی تکمیلی هستیم. اکنون شاهد آن هستیم که کودکان کار، معتادین متجاهر، متکدیان، آسیب دیدگان اجتماعی و… مورد ساماندهی قرار گرفتند و حالا وارد مرحله بسیار مهم و اصلی می‌شویم که مردم باید از کوی و برزن و محله خود صیانت کنند و در صورت مشاهده این افراد به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

این اظهارات در بیستم فروردین ماه بیان شده تا تاکید شود که طرح نهایی و تکمیلی به صورت ضربتی و در 15 روز در دستور کار قرار گرفته تا عملیات ساماندهی آسیب دیدگان به 100 درصد تحقق برسد و تمام! طرحی که به تاکید این مقام مسئول در کمتر از 2 هفته آتی فرجام خواهد یافت تا دیگر در سطح کلانشهر تهران نه خبری از معتاد و مواد فروش باشد و نه کودک کار، متکدی، زباله کرد و هر گروه آسیب دیده دیگری. با این یادآوری که به تاکید احمدی صدر، ظاهرا کار شهرداری و همکاران در این طرح تقریبا پایان یافته و از اینجا به بعد، شهروندان هستند که مسئول صیانت از دستاوردهای این طرح هستند.

تداوم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در تهران همراه با برخی ابهامات!

اما آیا واقعا این طرح بنیادین به اتمام رسیده و چهره شهر از این زشتی ها و آسیب ها پاک شده است؟ بیایید پاسخ به این سوال را از زبان یکی دیگر از مسئولان شهری یعنی دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران بخوانیم که امروز گفته: این طرح با پیشینه تمام دستگاه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال هستند و در قرارگاه اجتماعی عضو هستند و کار‌ها با آن‌ها پیش رفته است، ادامه دارد؛ طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه خواهد داشت تا بتوانیم پاکسازی اولیه از چهار آسیب را داشته باشیم و پس از آن با تداوم و استمرار بتوانیم محلات و مناطق شهرداری تهران را پاک نگه‌داریم.

به تاکید عبدالمجید رحمانی، «در آینده و پس از یک مقطع زمانی که تقریبا پاکسازی اولیه صورت خواهد گرفت، از ظرفیت مردم هم استفاده خواهد شد» تا این گونه به نظر برسد که هنوز طرح به آن مرجله نرسیده و به مانند قبل، اجرایش ادامه خواهد یافت. اظهارنظری که با گزارش های میدانی از سطح شهر هم همخوانی بیشتری دارد چراکه اگر از شمار آسیب دیدگان در سطح شهر کاسته شده، اما هنوز به آن نقطه ای نرسیده ایم که خبری از کودکان کار، زباله گردها، معتادان و... در مناطق مختلف شهر نباشد.

اتفاقی که امیدواریم به زودی شاهد تحقق آن باشیم و بعد الگوی آزموده شده در پایتخت با موفقیت در دیگر نقاط کشور هم به کار بسته شود. اتفاقی که با رقم خوردن آن می توان امیدوار شد که دیگر آسیب های اجتماعی هم کاهش بیابد و فضا برای تدبیر دیگر مشکلات و معضلات فراهم آید؛ معضلاتی که بسیاری از هموطنان مان را به ستوه آورده و آرامش شان را سلب کرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
تهران دیگه نباید بزرگ تر از این بشه و مهاجرت داخلی به تهران باید قطع بشه ... از همه بدتر اینه که الان بالای ۱ میلیون مسافرکش داره تهران ! مگه داریم ؟! اینرو بفرستید شهرهای خودشون
فاقد اهمیت
ممنوع کردن اکیدمشاغل کاذب (دستفروشی بهرنوع- گدایی- کارهای پشت چراغ قرمز و.....) بخودی خودباعث خروج صدهاهزارنفرشاغلان این مشاغل وافرادتحت تکفلشان ازتهران خواهدشد. که همین یک مورد ساده خودش کمک بزرگی درجهت کاهش آسیب های اجتماعی وبلکه جرایم مختلف خواهدشد. اگر شهرداری تهران با کمک نهادهای دیگر این یک کار را انجام دهد ثوابش برای خودش وسودش برای مردم تهران از ساخت هزاران مسجد بی مشتری در پارکها بیشترخواهدبود.
افغانی‌ها رو برگردونید به کشور خودشون، کلی نابسامانی اصلاح خواهد شد
همین که این مجموعه به شهرداری تحت مدیریت دکتر زاکانی متصل است کافیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست