بازدید 10018
حسین سلاح ورزی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی پاسخ داد؛

پشت پرده کسری ۱۷ میلیارد دلاری تراز تجاری/ صادرکنندگانی که با سیاست‌های دولت خانه نشین شدند/ چرا صادرکنندگان ایرانی مزیت حضور در بازار عراق را از دست دادند؟

وقتی برای نخستین بار، آمار تراز تجاری شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ منتشر شد، دیدیم که بیش از ۵ میلیارد دلار منفی بود و همان موقع، کارشناسان پیش بینی می‌کردند که احتمالا در پایان سال با یک فاصله و شکاف حدود ۱۷ میلیارد دلاری در تراز تجاری مواجه شویم.
کد خبر: ۱۲۳۰۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸ 06 April 2024

پشت پرده کسری ۱۷ میلیارد دلاری تراز تجاری/ صادرکنندگانی که با سیاست‌های دولت خانه نشین شدند/ چرا صادرکنندگان ایرانی مزیت حضور در بازار عراق را از دست دادند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سالی که گذشت، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی، روند منفی را در پیش گرفت و در نهایت نیز کارنامه این بخش از عملکرد اقتصادی دولت، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نمره قبولی نگرفت. این شاخص اقتصادی، تراز تجارت خارجی کشور و یکی از فاکتور‌های مهم در حوزه شاخص ارزی است.

بنابراین، اعلام گمرک کشورمان در پایان سال ۱۴۰۲، حجم ارزی تجارت خارجی ایران به ۱۵۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل‌تر ۲.۶ درصد افزایش داشت؛ اما این آمار شامل میزان واردات و صادرات است؛ به گونه‌ای که آمار گمرک نشان می‌دهد، سال گذشته ۳۹ میلیون تن کالا به ارزش ۶۶ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار وارد کشور شده که به لحاظ وزن ۴.۳۹ درصد و از حیث ارزش ۹.۷۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در مقابل میزان صادرات کشور با احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی ۸۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار بوده است که بر این مبنا، مازاد تجارت خارجی ۲۰.۶ میلیارد دلار بوده است. اما نکته مهم آنجاست که برای محاسبه شاخص تراز تجاری، باید صادرات نفت را فاکتور بگیریم تا مشخص شود، تجارت خارجی در چه وضعیتی است. در نتیجه در سال گذشته، میزان صادرات بدون نفت، ۴۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بوده که این رقم در مقایسه با واردات بیش از ۶۶ میلیارد دلاری نشان می‌دهد که در پایان ۱۴۰۲ تراز تجاری کشور به منفی ۱۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است؛ رقمی نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار که در چند ساله اخیر بی سابقه بوده است.

در این باره حسین سلاح ورزی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: همواره آمار تراز تجاری بدون نفت منتشر می‌شد، اما از سال گذشته و برای اولین بار در دولت سیزدهم، با توجه به منفی شدن تراز تجاری، آمار صادرات نفت را هم در محاسبات تراز تجاری اعمال کردند تا این فاصله منفی در تراز تجاری، به نوعی پوشش داده شود؛ اما وقتی برای اولین بار، آمار تراز تجاری شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ منتشر شد، دیدیم که بیش از ۵ میلیارد دلار منفی بود و همان موقع، کارشناسان پیش بینی می‌کردند که احتمالا در پایان سال ۱۴۰۲ با یک فاصله و شکاف حدود ۱۷ میلیارد دلاری در تراز تجاری مواجه شویم. این رویه کاملا قابل پیش بینی بود، چون به دلیل سیاست‌هایی که پشت سر هم در بخش‌های ارزی و تجاری اعمال می‌شد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ شاهد نشانه‌هایی بودیم که نشان می‌داد این سیاست‌ها، سرانجام منجر به کاهش صادرات غیرنفتی و افزایش واردات خواهد شد.  

سلاح ورزی افزود: اگر بخواهیم به مجموعه عواملی که منجر به شکاف بیش از ۱۶ میلیارد دلاری بین میزان صادرات و واردات کشور شد اشاره کنیم، باید در نظر داشت عوامل مختلفی در این خصوص نقش داشتند؛ اما معتقدم وجود نظام تحریم‌های بین المللی و مشکلاتی که در مسیر صادرات وجود داشت، باعث شد تا صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۲ با مشکلات و مسائل مختلفی درگیر باشد. در عین حال هم به دلیل برخی مسائل و موضوعات منطقه‌ای که در عراق و افغانستان و بخشی هم در امارات به وجود آمد، منجر به این شد که در سال گذشته، بخشی از صادرات کشورمان و مبادلات پولی و جابجایی آن با مشکلات جدیدتری مواجه شود.

پشت پرده کسری ۱۷ میلیارد دلاری تراز تجاری/ صادرکنندگانی که با سیاست‌های دولت خانه نشین شدند/ چرا صادرکنندگان ایرانی مزیت حضور در بازار عراق را از دست دادند؟

رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران گفت: مثلا در این زمینه اشاره‌ای به عراق می کنیم؛ ما در سال گذشته شاهد بودیم، در این کشور هم نظام ارزی، دو قیمتی گشت و عملا باعث شد تا یک نرخ رسمی در بانک مرکزی عراق داشته باشیم و یک قیمت هم در بازار آزاد و صرافی‌های این کشور شکل بگیرد. تشدید تحریم‌ها و فشار به بانک‌های عراقی (و البته سیاست‌هایی که خود عراق هم برای اعتباربخشی به دینار داشت) باعث شد تا خریدار عراقی که قصد خرید کالا‌های ایرانی داشت، پرداخت ارزی را از طریق بازار آزاد و صرافی انجام می‌داد که بعضا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد با نرخ ارز در بانک مرکزی عراق فاصله داشت. به بیان دیگر، عملا تسویه کالای ایرانی برای یک خریدار عراقی، ۲۰ درصد گران‌تر تمام می‌شد. خب صادرکننده ایرانی برای اینکه بتواند با سایر رقبا رقابت کند و در بازار عراق حضور داشته باشد، مستلزم تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی روی کالاهایش می‌شد که عملا خیلی از صادرکنندگان ایرانی به عراق، مزیت حضور در بازار کشور همسایه را از دست دادند.

سلاح ورزی یادآور شد: از سوی دیگر، این رویه را وقتی در کنار سیاست‌های بانک مرکزی کشورمان در حوزه تعهد ارزی و الزام صادرکنندگان به تسویه و رفع تعهد صادراتشان قرار دهیم، مشکلات دو چندان بود. به گونه‌ای که در خصوص رفع تعهد ارزی صادرکننده، حدود ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت واقعی ارز در بازار بود؛ در نتیجه همه این موارد در کنار یکدیگر نشان می‌دهد، عملا در بخشی از حوزه‌ها و برای تعداد قابل توجهی از صادرکنندگان متعهد و مقید توجیه صادرات از بین رفت.

در مجموع به طور خلاصه باید تاکید داشت: دلایل کسری تراز تجاری بیش از ۱۶ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۲ به گونه‌ای است که در حوزه خارجی، تشدید تحریم‌ها در برخی از حوزه‌ها و سخت گیری مکانیزم تسویه و جابجایی پول به خصوص با کشور‌های پیرامونی و همسایه تاثیرگذار بود. برخی از تحولات منطقه‌ای در عراق، امارات و افغانستان روی کاهش صادرات کشورمان تاثیر گذاشت.

اما بیش از این موارد، در حوزه داخلی دیدیم که مجموعه سیاست‌های غلطی که تحت عنوان پیمان سپاری و رفع تعهد ارزی توسط بانک مرکزی اعمال شده بود، منجر به این شد که خیلی از صادرکنندگان و تجار برای اینکه با تبعات سختگیرانه ناشی از این سیاست‌ها مواجه نشوند، خانه نشینی را ترجیح دهند و گروهی هم حجم فعالیت خود را کاهش دادند. در عین حال باید اشاره داشت به اینکه کاهش ارزش کالا‌های صادراتی و افزایش ارزش کالا‌های وارداتی هم در کنار موارد اشاره شده، باعث تا در سالی که گذشت، با کسری تجاری بالایی مواجه شویم.   

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۶
تحریم ها به همراه برنامه های اقتصادی کاملا اشتباه این دولت اقتصاد کشور و معیشت مردم را در شرایط فوق بحرانی قرار داده که از روز اول این دولت هم قابل پیش بینی بود ولی ............
جناب رئیسی این رکورد تورم شما در تاریخ ثبت شد .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
رییس در خودت چی دیدی که فکر کردی می تونی مملکت بچرخونی
رییسی دولت باید بداند با دولار 17000 تومان یک جوان چطور باید زندگی کند یادت نرفته که
شصت و شش میلیارد دلار چی وارد شده؟
نهاده دامی که کسری داره و قطره چکونی وارد میشه،
گوشت برزیلی پیدا نمیشه ،
ورود اتومبیل ممنوعه
ورود آیفون های جدید ممنوعه ،
ورود لوازم منزل خارجی که خیلی وقته ممنوعه (اونایی هم که تو بازاره از راه قاچاق اومده که تو محاسبات بالا نیست)
ورود کالاهای خارجی هم که به علت مشتری نداشتن (به علت فقر و کاهش درآمد قشر متوسط ) که کلا توجیه نداره ،
پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری هم که تو ایران خیلی وقته تعطیل شده


خدایی پس چی وارد کردین که شده 66 میلیارد دلار؟
گویا باید دنبال وارد کننده های دبش زیادی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
محمد اقای گرامی تحلیل کاملا صحیحی فرمودید
فقط ایا توانستیم کاری در مورد چای دلش بکنیم؟
پس دنبال چیزی که کاری نمیشه گشت نباید بکردیم
66 میلیارد دلار واردات داشته ایم واقعا؟ مطمئا دو سوم این واردات رانت بوده که به جیب بر و بچ رفته است.
ما مزیت صادراتی نداشته وندارم تمام تولیدات ما ارز بری دارند مثال بارز همان کودکی که پدر ومادر دجهت مشغول بودن او تابستانها برای او کاسبی راه می انداختن وبا یک صندوق ویک پارچه چند تا خوراکی بساط فروش را راه می انداختن ،,ممکن بود بچه تا شب همه اقلام رابخورد یا بخشی رابفروشد وبه خانه بیاورد
اگر مزی۷ت صادراتی جزء نفت ومواد خام معدنی سراغ دارید نام ببرید .
علت اصلی البته وضع تعرفه بر صادرات بود
یک آمار کلی بدهید که با این 66 میلیارد دلار یعنی
3/960/000/000/000/000
تومان چه چیزهایی وارد شده است
آنوقت متوجه خواهید شد که فساد در کجا وجود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
فساد چی هست؟
بنزین ۳ نرخی،ارز ده نرخی،.....بجز فساد و رانت حاصلی ندارد.باید ارزش ریال در مقابل سایر ارزها مخصوصا دلار تقویت شود،آنهم فقط با تغییر سیاست خارجی و تعامل با دنیا امکان پذیر است،باید مسئولان حقایق عینی داخل و خارج کشور را قبول کنند
دارایی کمر همت رابسته همه شرکتها را تعطیل کنه مثلا برای 40 میلیارد تومان گردش بانکی 15 میلیارد تومان به دلایل مختلف مطالبه کرده
وقتی تلویزیون را با می کنی تقریبا همه کانالها در مورد غزه صحبت می کنند و از ایران خبری نیست .فکر می کنید بهتر از این می شود. در تصمیم گیری ها به جای ایران همه در فکر غزه یمن و سوریه هستند.
کی گفته باید صادرات نفت کسر بشه؟! از خودت به عنوان کارشناس چی در میاری؟ کل آمار دنیا همه صادرات و واردات رو بیان می‌کنن، نه اینکه دلبخواهی یه نوع کالا رو حذف کنی بشه آماری که دوست داری! خوب میعانات گازی و سنگ آهن و .... رو هم دلت خواست حذف کن.... کسری صادرات بیشتر بشه خوشحال تر بشی.
ویدیویی از مصاحبه خبرنگار صداوسیما با یک زن با پوشش و آرایش خاص در روز قدس پخش شده که سوژه شده و به استانداردهای دوگانه اشاره شده است. این ویدیو را می‌بینید.
من یک تولید کننده 67 ساله با 40 سال کار تولید هستم . نهایت استقامت من تا تیر 1403 است و پس از ان کلا تعطیل شده و از ایران میروم . دولت اقای رییسی جراحی اقتصادی نکرد قصابی کرد.
2= من بی بصیرت از جماعت بابصیرت یه سوال دارم: این چین و روسیه چه خدماتی بشما کرده اند که من بی بصیرت نمیبینم؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست