بازدید 1881

درخشش تسلیحات ایرانی در نمایشگاه دفاعی دوحه

نمایشگاه صنایع نظامی دوحه قطر توجه مجامع و رسانه های بین المللی را به تسلیحات ایرانی ارایه شده در این نمایشگاه به ویژه پهپادها و موشک های بالستیک میان برد افزایش داده است.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲ 24 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از عصرایران وبگاه آمریکایی "بیزنس اینسایدر" گزارش داد، ایران از این نمایشگاه برای بازاریابی تسلیحات تولیدی خود به ویژه پهپاد جدیدی به نام "غزه" استفاده می‌کند و به دنبال بازار فروش برای این محصول است.

روزنامه محافظه کار آمریکایی "وال استریت ژورنال" نیز گزارش داد که ایران از این پهپاد در اوایل ماه جاری در نمایشگاه تسلیحاتی در دوحه رونمایی کرد. بر اساس این گزارش، پهپاد "غزه" می‌تواند تا ۱۳ بمب را حمل کند و بیش از ۱۲۰۰ مایل را در ارتفاع ۳۵ هزار فوتی طی کند.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر: در حالی که ایران مدت‌هاست تسلیحاتی تولید کرده و آن‌ها را به متحدان و "نیرو‌های نیابتی" خود در سرتاسر جهان ارسال کرده است، اما پس از منقضی شدن تحریم‌های سازمان ملل که تا سال گذشته این کشور را از واردات یا صادرات موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های مسلح منع می‌کرد، اکنون می‌تواند این بدون مانع این سلاح‌های تولیدی خود را در بازار جهانی بفروشد.

یک افسر نیروی هوایی قطر در گفتگو با وال استریت ژورنال، گفته تحت تاثیر فناوری موشک‌های میان برد ایرانی ارایه شده در نمایشگاه دوحه قرار گرفته است.

منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران بخشی از به اصطلاح "توافق ایران" (موسوم به برجام) بود که توسط باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا حمایت شد و در نهایت توسط ایران و اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ امضا شد. به عنوان بخشی از آن توافق، ایران موافقت کرد که برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، با این حال دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

فروش تسلیحات ایران در سراسر جهان از زمان پایان محدودیت‌های سازمان ملل متحد افزایش یافته است و پهپاد‌های ایرانی در درگیری‌های اخیر از جمله در اوکراین، نقش برجسته‌ای داشته‌اند.

شاید معروف‌ترین پهپاد ایران که از نظر فنی حتی یک پهپاد هم نیست، شاهد-۱۳۶ باشد. این در واقع یک "مهمات سرگردان" است که توسط یک موتور پروانه‌ای کار می‌کند.  

این پهپاد قبل از برخورد با یک هدف و منفجر شدن، روی هدف قفل کرده و سپس روی آن شیرجه می‌زند، به این معنی که این پهپاد انتحاری است و مسیری یکطرفه را تا زمان برخورد به هدف و انفجار طی می‌کند.

ایران اخیرا نسخه جدیدتری از این نوع "پهپاد‌های انتحاری" را ساخته است که به "شاهد-۲۳۸" معروف است. تصور می‌شود نسخه جدید سریعتر از شاهد ۱۳۶  باشد.  

این پهپاد‌های ایرانی در دست روس‌ها در اوکراین ویرانی به بار آورده است. در ماه نوامبر، وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که این کشور ۷۱ پهپاد شاهد ساخت ایران را که از روسیه عازم کی یف بودند، سرنگون کرده است.

نام جدیدترین پهپاد ایران برای همبستگی با فلسطین "غزه" نامگذاری شده است که از زمان آغاز جنگ ۶ ماهه غزه، مردم این منطقه (غزه) زیر آتش مداوم حملات ارتش اسراییل بوده اند.  

این پهپاد جدید اگر آنطور که در نمایشگاه دوحه مورد استقبال و توجه جهانی قرار گرفته، در حال عرضه به بازار باشد، گام بزرگی نسبت به سریال پهپاد‌های "شاهد" ایرانی خواهد بود.

اما همه ناظران نظامی در غرب متقاعد نشده اند که پهپاد "غزه" آن طور که طرف ایرانی می‌گوید، کارآیی داشته باشد.  

سخنگوی شرکت آمریکایی " جنرال اتمیکس" که پهپاد MQ-۹A Reaper  را در ایالات متحده تولید می‌کند، در این باره به وال روزنامه استریت ژورنال گفت که پهپاد "غزه" می‌تواند کمتر از یک سوم محموله نظامی در مقایسه با پهپاد آمریکایی "ریپر" حمل کند.

او گفت: نسخه‌های  کپی از پهپاد‌های ریپر ما زیاد هستند و پهپاد ایرانی غزه نیز یکی از این نمونه نسخه هاست. این نسخه‌های کپی اغلب از روی ریپر تقلید می‌شود، اما هرگز تکرار نمی‌شوند. فریب شباهت‌ها را نخورید. "

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی