بازدید 3305
۱

بارش همزمان بمب و غذا از آسمان غزه

رسانه آمریکایی نوشت تصمیم بایدن برای ارسال کمک از طریق هوا و دریا به غزه، نشان‌دهنده تغییر رویکرد آمریکا در قبال تل‌آویو است اما این اقدام سوالاتی در مورد نقش واشنگتن در این بحران ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۲۲۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰ 10 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، رسانه نزدیک به دموکرات‌ها نوشت این روزها از آسمان غزه، «بمب‌های آمریکایی و بسته‌های غذایی آمریکایی فرو می‌ریزند که مرگ و زندگی را هم‌زمان به ارمغان می‌آورند و تلاش مرموز و اغفال‌کننده بایدن برای یافتن تعادل در یک جنگ نامتعادل در خاورمیانه را نشان می‌دهند».

نیویورک‌تایمز می‌نویسد تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور مجوز ارسال کمک‌ها با چتر و ساخت بندر موقت برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، تنش‌ها در سیاست‌های او را نشان می‌دهد، زیرا او همچنان به حمایت از تهیه تسلیحات ایالات متحده برای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه حماس بدون قید و شرط ادامه می‌دهد.

ایالات متحده به نوعی خود را در هر ۲ طرف جنگ می‌بیند و صهیونیست‌ها را مسلح می‌کند و در عین حال تلاش می‌کند از آسیب‌دیدگان مراقبت کند!

روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت بایدن به‌طور فزاینده‌ای ناامید شده است، زیرا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخواست‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام کار بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان غزه را نادیده می‌گیرد و این خشم را در طول سخنرانی شامگاه پنج‌شنبه و بعد از آن در کنگره بیان کرد اما بایدن با قطع ارسال مهمات یا استفاده از آن‌ها برای تأثیرگذاری بر جنگ مخالف است.


کمک‌های غذایی آمریکا از آسمان

«رو کانا» نماینده دموکرات کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا روز بعد از سخنرانی بایدن در مصاحبه‌ای گفت: «شما نمی‌توانید هم‌زمان سیاست ارائه کمک و ارائه سلاح به اسرائیل برای بمباران کامیون‌های حامل مواد غذایی را داشته باشید. تناقض ذاتی در آن وجود دارد. و من فکر می‌کنم دولت باید همدلی واقعی و نگرانی اخلاقی را که در مورد زندگی غیرنظامیان فلسطینی آشکار شد، با پاسخگویی واقعی برای نتانیاهو و کابینه راست افراطی آنجا هماهنگ کند.»

نیویورک‌تایمز می‌نویسد کمپین بشردوستانه هوایی و دریایی به رهبری آمریکا که به‌تازگی آغاز شده، به دنبال شکست در ارسال تدارکات کافی به غزه از طریق زمین و نشان‌دهنده یک چرخش شدید توسط دولت بایدن است. تا پیش از این، مقامات آمریکایی از چنین روش‌هایی به‌عنوان غیرعملی یاد کرده و اجتناب می‌کردند و نتیجه گرفته می‌شد که آن‌ها از این روش‌ها در مقیاسی مشابه یک مسیر زمینی کاربردی کمک فراهم نمی‌کنند و این از بسیاری جهات پیچیده خواهد بود.

رسانه آمریکایی با اشاره به شهادت پنج فلسطینی در پی بازنشدن چترهای این کمک‌های هوایی نوشت: «پرتاب‌های هوایی کمک‌ها در واقع خطرناک هستند، همان‌طور که در روز جمعه مشخص شد که حداقل پنج فلسطینی بر اثر سقوط بسته‌های کمکی جان باختند. بدون سیستم توزیع پایدار روی زمین، این نوع کمک‌رسانی همچنین می‌تواند موقعیت‌های پر هرج و مرج و خطرناکی ایجاد کند».

بنا بر گفته مقامات، ساخت یک اسکله شناور موقت هم در کمترین حالت ۳۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد و می‌تواند خطراتی را برای دست‌اندرکاران آن به همراه داشته باشد، گرچه بایدن ادعا کرده که این اسکله فراتر از ساحل و بدون حضور آمریکایی‌ها ساخته می‌شود.


زخمی‌های حملات رژیم صهیونیستی به غزه

یک مقام ارشد آمریکایی که اصرار داشت نامش فاش نشود، فاجعه تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی به مردم غزه که در انتظار کمک‌های بشردوستانه بودند را نقطه عطفی برای تفکر دولت بایدن خواند که باعث شد مسیر این موضوع تغییر کند. در پی این حمله حداقل ۱۰۰ نفر به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر دیگر  مجروح شدند.

این مقام گفت تصاویر هوایی این وضعیت، استیصال غیرنظامیان غزه را آشکار می‌کند. اگرچه مقامات اسرائیلی امیدوار بودند که انتشار این ویدیو با نشان دادن توده افراد خارج از کنترل، سربازانشان را تبرئه کند، اما این مقام گفت در واقع شرایط آنقدر وخیم بود که مردم را به هجوم به کاروان در ساعت ۴:۳۰ صبح وادار کرده بود.

منتقدان می‌گویند تدارکاتی که اکنون با چتر نجات می‌رسند، به سختی نیازها را برآورده می‌کنند و تنها تضاد اخلاقی در رویکرد بایدن به جنگ را برجسته می‌کنند.

روایت نیویورک‌تایمز از نحوه کشتار فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی

«یوسف منیر» رئیس «برنامه فلسطین-اسرائیل در مرکز عرب در واشنگتن» گفت: «این هیچ منطقی ندارد. این شبیه به آوردن یک فنجان آب به محل آتش‌سوزی است، در حالی که شما به آتش‌افروز سوخت می‌دهید. این دولت در تلاش است تا با یک مشکل سیاسی مقابله کند. آن‌ها می‌خواهند ظاهر امر حمایت از این جنگ هولناک را با این اقدامات زیبایی بهبود بخشند و هدفشان خنثی کردن خشم رای‌دهندگان است.»

اسرائیلی‌ها و حامیان آن‌ها این منطق را رد می‌کنند. «ایال هولاتا» که به عنوان مشاور امنیت داخلی «نفتالی بنت» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی خدمت می‌کرد، مدعی شد: «من قویا از بایدن برای انجام این کار حمایت می‌کنم. او از نابودی حماس حمایت می‌کند و در عین حال تاکید زیادی بر کمک به غیرنظامیان غزه دارد. کسانی که می‌گویند تناقضی وجود دارد، در واقع بین مردم غزه و حماس تفاوتی قائل نمی‌شوند. ما بین غزه و حماس تفاوت قائل هستیم.»

مقامات کاخ سفید حاضر نشدند به سمت سؤالات تند و تیز ناشی از انداختن کمک‌ها با چتر برای همان افرادی که تلاش می‌کنند از تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا به تل‌آویو جان سالم به در ببرند، کشیده شوند.

«جان کربی» مشاور شورای امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته به خبرنگاران نیویورک‌تایمز گفت: «ما در مورد نگرانی‌های خود در مورد وضعیت انسانی در آنجا بسیار بسیار واضح بوده‌ایم. به وضوح بیان کردیم، اینکه تا این حد مردم در چنین نیاز شدیدی به سر می‌برند، غیر قابل قبول است.»

بایدن قویا از رژیم صهیونیستی و انتقام گرفتن آن حمایت کرده است. او از سمت برخی از اعضای حزب خود، به خاطر ابراز همدردی نامتناسب با غیرنظامیان فلسطینی که بسیاری از آن‌ها در بحبوحه ویرانی این منطقه ساحلی تحت محاصره بی‌بضاعت و آواره شده‌اند، مورد انتقاد قرار گرفته است.


سوگواری زن فلسطینی برای اعضای خانواده خود که در حملات به شهادت رسیده‌اند

نیویورک‌تایمز نوشت بایدن در جریان سخنرانی روز پنج‌شنبه خود، در ابراز تاسف بابت این درد و رنج فراتر از گذشته پیش رفت. رئیس‌جمهورآمریکا سیاست خود را تغییر نداد، اما لحن و تاکیدش نشان‌دهنده تحولی در پیام‌های عمومی او بود.

بایدن گفت: «این جنگ تلفات بیشتری را بر غیرنظامیان بی‌گناه، نسبت به مجموع همه جنگ‌های قبلی در غزه وارد کرده است. بیش از ۳۰۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که اکثر آن‌ها عضو حماس نیستند. هزاران و هزاران بی‌گناه، زن و کودک. دختران و پسران هم یتیم شدند. نزدیک به ۲ میلیون فلسطینی دیگر تحت بمباران قرار دارند یا آوار شدند. خانه‌ها ویران، محله‌ها ویرانه و شهرها به تلی از خاک تبدیل شدند. خانواده‌ها بدون غذا، آب و دارو ماندند و این دلخراش است.»

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از سخنرانی خود از این هم فراتر رفت. ناامیدی فزاینده بایدن از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان در حال افزایش است و اظهارات بایدن که حین روشن بودن دوربین‌ها می‌گوید او و نتانیاهو باید «نشست رک و صریحی» داشته باشند، حاکی از نارضایتی دوچندان کاخ سفید است.

این اظهارات بایدن در حالی بیان شد که او با سناتور دموکرات «مایکل بنت» در صحن مجلس نمایندگان آمریکا پس از سخنرانی «وضعیت کشور» صحبت می‌کرد.

در جریان این برخورد، بنت به بایدن به خاطر سخنرانی‌اش تبریک می‌گوید و از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد که به نتانیاهو درباره نگرانی‌های فزاینده بشردوستانه در غزه فشار بیاورد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «پیت بودجج» وزیر حمل و نقل ایالات متحده هم بخشی از این گفت‌وگوی کوتاه بودند.

بایدن سپس با استفاده از نام مستعار نتانیاهو پاسخ داد و گفت: «به او گفتم، بی‌بی دیگر این را تکرار نمی‌کنم، اما من و تو قرار است گفت‌وگوی رک و راستی با هم داشته باشیم.»

بعد از این صحبت‌ها، یکی از دستیاران رئیس‌جمهور آمریکا که در نزدیکی او ایستاده، به آرامی در گوش بایدن حرف می‌زند و به نظر می‌رسد به بایدن هشدار می‌دهد که دوربین‌ها هنوز روشن هستند.

او پس از هشدار دستیارش گفت: «اینجا میکروفن روشن است! خب، خوب است.»

گفت‌وگوی بایدن با بنت در کنگره

این تغییر لحن، از چشم‌ها دور نماند. رو کانا که در جریان این سخنرانی با آمریکایی‌های عرب در میشیگان، جایی که خشم نسبت به بایدن شدید شده است، متن‌هایی را رد و بدل می‌کرد، گفت: «در میان مترقی‌ها این‌طور برداشت شده که این نشان‌دهنده تغییر لحن و زبان رئیس‌جمهور است و این نوع لحن اهمیت دارد. او خیلی علنی‌تر از قبل حرف می‌زند.»

نیویورک‌تایمز نوشت اختلافات به‌ویژه بر سر کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته است. مقامات سازمان ملل هشدار داده‌اند که بیش از ۵۷۰۰۰۰ شهروند غزه با «سطوح فاجعه‌بار محرومیت و گرسنگی» روبرو هستند و «اگر چیزی تغییر نکند، قحطی در شمال غزه نزدیک است.»

قبل از شروع جنگ، غزه به ۵۰۰ کامیون کمک در روز متکی بود، اما برنامه جهانی غذا اعلام کرد اکنون این سطح از کمک به ۱۵۰ کامیون در روز کاهش یافته است و نیاز است کمک‌ها برای رفع برخی از نیازهای اولیه در نوار غزه ۲ برابر شود.

یک مقام ارشد آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفت راهبرد رژیم صهیونیستی در طول درگیری این است که به اندازه‌ای کمک وارد شود که از گرسنگی جلوگیری کند، نه چیزی بیشتر. اما در هفته‌های اخیر عوامل متعددی این شرایط را به کمتر از آن رسانده است، از جمله تجمع معترضان اسرائیلی که مانع خروج کاروان‌های کمک‌رسانی می‌شوند.

آن‌ها خواستار آزادی اسرای صهیونیست‌ هستند و این کمک‌ها را به نفع حماس می‌دانند. وضعیت هرج و مرج در غزه هم توزیع کارآمد را تقریبا غیرممکن کرده است. یکی از پیامدها این است که تعداد نوزادان دچار سوء تغذیه در چند بیمارستان فعال غزه بالا می‌رود.

این مقام مدعی شد در حالی که ارسال بسته‌های غذایی با چتر به احتمال زیاد تنها تفاوتی جزئی ایجاد می‌کند، طرح بایدن برای یک اسکله شناور بالاخره می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط غزه داشته باشد.


غزه در آستانه ماه رمضان

در روزهای اخیر مقامات ایالات متحده، از جمله «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و بلینکن، قاطعانه اصرار داشتند که رژیم صهیونیستی بدون تأخیر بیشتر ورود کمک‌های بیشتری را به این منطقه تسهیل کند.

این مقام افزود رهبران تل‌آویو احتمالا پیش‌بینی می‌کردند که تا ماه رمضان که انتظار می‌رود از روز یکشنبه آغاز شود، توافقی برای آزادی برخی از اسرا و توقف عملیات نظامی آن‌ها به دست می‌آید. این امر باعث می‌شد کمک‌های زیادی با کامیون‌ها وارد شود و نتانیاهو از دادن امتیازات سیاسی سخت در یک محیط داخلی که بسیاری از صهیونیست‌ها مخالف ارسال مواد غذایی بیشتر هستند، در امان باشد.

اما «دیوید میلیبند» رئیس کمیته بین‌المللی نجات روز جمعه گفت انتقال هوایی کمک‌ها با چتر و ساخت یک اسکله «آخرین راه‌حل‌ها» هستند که بدون حل مشکل اساسی، «گران و پرخطر» به شمار می‌روند.

او گفت: «همه این‌ها نباید توجه را از موارد اصلی منحرف کند؛ فقط آتش‌بس است که حفاظت غیرنظامی، جریان کمک هوایی، تعمیر زیرساخت‌ها و اقدامات بهداشت عمومی را که بسیار مورد نیاز است، فراهم می‌کند. راه‌حل‌های چهارم و پنجم نباید به‌عنوان جایگزین‌های موثر برای راه‌حل‌های بهتر، عادی‌سازی شوند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
یعنی باور کنیم آمریکا عقلش نمیرسده اینجوری بسته هارو همزمان نندازه پایین که نصف چترها بهم گیر کنن و جعبه ها روی سر افراد منتظر غذا سقوط کنه و چندین نفر کشته بشن؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست