بازدید 143599

روزه داری برای کدام بیماران خطر ندارد

بررسی ها و مطالعات پزشکی نشان داده است که روزه داری برای تمامی بیماران ضرر ندارد و هستند برخی از بیماران که روزه گرفتن برای سلامت آنها مفید است.
کد خبر: ۱۲۲۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲ 10 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، یکی از سوالات بیشمار مردم، روزه گرفتن افراد بیمار است. اینکه کدام یک از آنها می‌توانند روزه بگیرند و برای کدام یک از بیماران، به توصیه پزشک؛ روزه داری مناسب نیست.

بنابر توصیه پزشکان، افرادی که درگیر بیماری‌های خاص هستند؛ مثل دیابت، پرفشاری خون، بیماری قلبی، کلیوی و…، همواره برای روزه داری می‌بایست با پزشک خود مشورت کنند. زیرا، با توجه به موضوع گرسنگی و تشنگی در ساعات روزه داری؛ بیمار می‌تواند دچار مشکل شود و سلامت او به خطر بیافتد.

روزه داری و سم زدایی بدن

زهرا غلامپور کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، با بیان اینکه در ایام روزه داری دریافت متعادل غذا و مایعات بسیار مهم است، گفت: کلیه‌ها در حفظ وضعیت آب و املاح بدن مثل سدیم و پتاسیم بسیار کارآمد هستند. برای جلوگیری از تحلیل عضلات، وعده‌های غذایی باید حاوی غذاهای پر کالری مثل کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باشد.

وی افزود: الگوی غذایی در ماه رمضان باید مشابه روزهای دیگر باشد و یک رژیم متعادل با همه گروه‌های غذایی را شامل شود.

غلامپور با اشاره به اینکه در ماه رمضان تغییرات فیزیولوژیک زیادی در بدن اتفاق می‌افتد، ادامه داد: افزایش گلبول‌های قرمز و سفید خون، افزایش پلاکت‌ها، افزایش کلسترول خوب خون (HDL)، کاهش تری گلیسیرید، کاهش کلسترول تام(کلی) و کاهش کلسترول بد خون (LDL) همچنین وزن، دور کمر، نمایه توده بدنی (BMI)، قند خون، چربی خون ، فشار خون و همچنین سطح اضطراب نیز کاهش می‌یابند.

وی با عنوان این مطلب که در افراد سالم هیچ عوارض جانبی ناشی از روزه داری بر مغز، قلب، ریه، کبد، کلیه و عملکرد غدد داخلی بدن مشاهده نشده است، گفت: افراد دارای مشکلات جدی از قبیل دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و چشمی باید قبل از اقدام به روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند.

توصیه فوق تخصص گوارش و کبد

سیدموید علویان فوق تخصص گوارش و کبد، در ارتباط با روزه داری افراد مبتلا به کبد چرب، نکاتی را متذکر شد.

وی در ابتدا با عنوان این مطلب که ۴۰ درصد افراد جامعه کبد چرب دارند، گفت: روزه داری برای آن دسته از افراد چاق و دارای اضافه وزن، مفید است و می‌تواند به بهبود عارضه آنها کمک کند.

علویان بر کاهش مصرف مواد قندی تاکید کرد و افزود: پیاده روی بعد از افطار و قبل از سحر، خیلی مهم است که حتماً توجه داشته باشیم.

وی در مورد بیماران سیروز کبدی نیز گفت: این افراد ممکن است دچار اُفت قند خون شوند، بنابراین روزه داری برای این افراد خطر دارد.

علویان افزود: روزه داری می‌تواند بهترین فرصت برای پاک سازی بدن از انواع عارضه‌ها باشد.

روزه‌داری و تأثیر آن در بیماری‌های گوارشی

کاترین بهزاد فوق تخصص گوارش و کبد، گفت: مبتلایان به کبد چرب که همزمان بیماری دیابت دارند حتماً با پزشک معالج برای روزه‌داری مشورت کنند.

وی افزود: روزه داری در بیمارانی که علائم سوءهاضمه مانند احساس پری، تورم و اتساع شکم بعد از مصرف غذا و سیری زودرس دارند، مفید است و سبب تخفیف و کاهش علائم سوءهاضمه می‌شود.

بهزاد ادامه داد: مبتلایان به زخم معده یا اثنی‌عشر، با فرم شدید و فعال بیماری، باید از روزه گرفتن اجتناب کنند.

وی افزود: افرادی که به فرم‌های خفیف و درمان شده زخم‌های گوارشی مبتلا بوده‌اند، فقط در صورت تأیید پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرند.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در بیماری‌های التهابی روده (کرون و کولیت السروز) اگر بیماری در فاز فعال با علائم گوارشی مانند اسهال، درد شکم و خونریزی باشد، روزه گرفتن توصیه نمی‌شود.

فشارخون بالا

در پرفشاری خون که بیمار تحت درمان با امور غیر دارویی مانند کنترل وزن، ورزش کردن، عدم مصرف الکل و سیگار، کم کردن مصرف نمک، گوشت در رژیم غذایی و کاهش استرس‌های زندگی است؛ کاملاً واضح است که روزه‌داری اثرات مثبت دارد. ولی آن دسته از بیماران که فشارخون کنترل نشده دارند نباید روزه بگیرند. شرایط شدید فشارخون با چندین دارو کنترل می‌شود. فواصل داروها مکرر است. همچنین استرس‌های جسمی‌نظیر گرسنگی و تشنگی دراز مدت سبب تغییرات و افزایش فشارخون می‌گردد. این افراد برای روزه داری باید حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند.

بیماران قلبی چطور

محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوپلاستی، گفت: کسانی که آنژیوپلاستی شده‌اند و یک سال از عمل آنها گذشته است، نباید روزه بگیرند؛ چون احتمال لخته شدن در رگ‌هایشان وجود دارد.

وی افزود: کسانی که استنت گذاشته‌اند یا جراحی قلبی شده‌اند و بیش از یک‌سال از عمل آنها گذشته است، با رعایت نکات ضروری می‌توانند روزه بگیرند. اما تشنگی طولانی به دلیل ایجاد اختلال الکترولیتی در بدن برای کسانی که دچار نارسایی‌های قلبی هستند، بسیار خطرناک است و روزه‌داری در این دسته افراد ممنوع است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۲
شما نگران نباشید کلا توی ماه رمضان نصف مردم زخم معده دارن نصفی هم سنگ کلیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
اولا به تو ربطی ندارد، ثانیا وقتی کسی مریضه مجبور نیست روزه بگیره،
Hadi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
روزه برای خداست گرفتن و نگرفتن آن به من و تو ربطی ندارد
بیماران غرب زده. خدا شفاشون بده
مگه با این اوضاع اسف بار کسی هم روزه میگیره که شما نگران بیماران هستید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
زنده باد بلوچستان با ماه مبارک مهمانی خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
اگه اسف باره که باید راحتر امرخدارو انجام بدی،اگه چیزی نیست بخوری صبح تا شب روزه بگیر شبم یه لقمه نون بخور خدارو شکرکن اگه به خدا و روزرستاخیز ایمان داری اگه نداری که هیچی هرکاردلت میخوادبکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
البته اسف بار از لحاظ دینی و اعتقادی.خدا هممونو به راه راست هدایت کنه. اوضاع معیشتی برای ۹۰ درصد جامعه فاجعه باره.به امید گشایش برای هممون
مردم ھمیشہ روزست دیگہ تو این گرانی
من سه ساله شیمی درمانی میشوم روزه بگیرم
منکه چند ببماری دارم میگیرم اتفاقا روزه خیلیم خوبه مگه امامای ماچی میخوردن .خداروشکر کنین بازم خوبه وصع کشورمون
پاسخ ها
مولایی پیروزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
همه چی آرومه
ماچقدر خوشبختـــــــــــــــــــــــــــیم
روزه برا فقیر وغنی فرقی ندارد به همه واجبه الا کسانیکه بیماری خطرنکی دارن نه کسانیکه بیماری فکری
من دکترم گفت گرسنه اصلأ نباید باشم بخاطر سوزش معده.. بنظر شما کدوم مرجعی میپذیره اینو که نباید روزه بگیرم چون تپل هم هستم..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
عزیز وقتی دکتر روزه داری را ممنوع کرده روزه گرفتن حرامه
روزه نه تنها برای بیماران بلکه برای افراد سالم هم ضرر دارد
بابا ول کنین حرفارو هرکی میخواد بگیره هرچی میخواد بخوره
مردم ایران خو الان مگه روزه نیستن ..ما خیلی وقته روزه داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
گل گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
به جرأت می‌توانم بگم تو وضعت توپه توپه. حرفات از رو دل سیری هست.
اصلا به من چه که به تو چه!چکار داری که منو سننه!
باسلام خدا وکیل بنده التماس دعای ویژه دارم مریض دارم موقع افطار از همه مردم عزیزم می‌خوام مریضا رو خیلی دعا کنید اجرتون ب خدا
, آقا اختیاریه
پاسخ ها
دکتر رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
نماز دستور خداوند ،و واجب است.
من میگیرم
سلام ، اگر سیروز کبدی و بیماران فشارخون و معده ، تحت نظر متخصص طب سنتی باشند ، می‌توانند روزه بگیرند و بیماریشان درمان شود.
سلام بریدبابا شماایرانیا هم خودتون مسخره کردید هرچی که خدا گفته عمل کنید برید
ما مردم ایران همینجوری خورد و خوراک درست درمون نداریم در واقع کل سال رو روزه ی اجباری هستیم فقط ماه رمضان.روزه اختیاری...
سلام دوستان. این مطلب رو برای کسانی مینویسم که خودشان را مسلمان میدانند. چی گفتماااا ! کسی که خودش را مسلمان میداند خودش هم میداند که چکار کند و نیازی به حرف من ندارد. یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
آخه چرادروغ میگی شماناشکریدبهترینهارومیخوریدمیپوشدمتٱسفم براتون
روزه اتفاقا در زمان گرانی خوبه
افطار مساجد چیزی میدن
خیابان هم بعضی نذری میدم افطار کنید
کاش کل سال روزه بود
نمازوروزه که به شخ کارنداره با خداطرفی نگیری اونطرف بیچاره ای
روزه واجب است و باید در صورت نداشتن مشکل خاصی آن فریضه رو انجام بدیم
من نارسایی قلبی دارم توفیق روزه گرفتن ندارم
ای انسان تا قبل از اینکه فرصت ها تمام شود و پرونده عمل بسته شود به سوی خدا بیا
ای که دستت می رسد کاری بکن
پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
روزه برای مردم ایران با این خوراکی های سمی ونگهدارنده مواد غذایی که سلامتی را ازمردم گرفته وهمه ملت به درد انداخته واز نوبت گرفتن مردم در مطبها امان افتاده مفهوم روزه چه میتونه باشه کالری بدن باید از کجا تامین بشه وقتی هر چی صرف میشه نیم ساعت بیشتر انسان سیر نگه نمیراره ملت بیمار روزه حرام است
من خودم سوزش معده دارم ولی میخوام روزه بگیرم هر کی به عمل خودش
سلام... من تیروییدم کم کاره درصدشم 21 ناشتا بایددوتاقرص بخورم میتونم روزه بگیرم؟؟؟
من هر وقت روزه میگیرم احساس میکنم بدنم سم زدایی میشه و حالت سبکی بهم دست میده گرچه وزنم کم نمیشه. حال روحی و جسمیم در کل عالی میشه. خدا توفیق به همه بده.
خدا را شکر ما که نمی توانستیم مواد غذایی تهیه کنیم با کشد کردن یک میلیون تامین اجتماعی دارو آزاد قلب و دیابت را هم دیگر نمی گیریم مردم حلالمون کنید دیدار به قیامت همه آنها که روزه میگیرند یا به گرسنگی عادت دارند یا سیری بیش از حد برای رژیم گرفتن
مسلمانی تنها نماز وردنه نیست این که آبروی انسان های دیگه رو ببریم از انسانیت دوره. باید انسانیت داشته باشید انس
انیت،،،،،،،،
اولا روزه برای خدا نیست برای سلامتی جسم و روح انسان هست ، دوما همین چند سال پیش یک دانشمند ژاپنی ثابت کرد که با ۲۴ ساعت گرسنگی پدیده آتوفاژی رخ میده که باعث میشه حتی سلولهای سرطانی خودکشی کنن ، من خودن تا ۷ میلیون تومان هزینه دارو کردن کبد چرب خوب نشد اما روزه همراه با غذای سالم و کمی پیاده روی خوب شدم
برای همه بیماران ضرر دارد شک نکن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی