بازدید 1533
۶

هیچ یک از باغ وحش‌های کشور در وضعیت عالی قرار ندارند

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست ضمن بیان این که رتبه‌بندی اولیه باغ وحش‌ها براساس شاخص‌های نهایی شده در جلسات کارشناسی انجام شده است، اظهار کرد: متاسفانه باغ وحشی نداریم که شرایط عالی و امتیاز بالایی کسب کرده باشد همچنین برخی باغ وحش‌ها امتیاز بسیار ضعیفی به دست آوردند.
کد خبر: ۱۲۲۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰ 09 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، طی سالیان اخیر وضعیت نامناسب گونه‌های جانوری و تلف شدن برخی از آن‌ها در برخی مراکز نگهداری حیوانات و باغ‌ وحش‌های کشور همچون مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت، باغ وحش ارم و ... بارها خبرساز شده است که این مسئله باعث شد انتقادات بسیاری بر شیوه مدیریت این مراکز وارد شود. همین مورد نیز موجب مطرح شدن موضوع رتبه‌بندی باغ‌وحش‌های کشور شد. نیمه دوم سال گذشته بود که طرح رتبه‌بندی باغ‌ وحش‌ها کلید خورد و شاخص‌های ارزیابی این رتبه‌بندی‌ها تدوین شد و در حال حاضر این طرح حدود ۱۶ محور با ۷۰ شاخص دارد. بر اساس این طرح ارزیاب‌های سازمان، باغ‌ وحش‌ها، باغ پرندگان و مراکز نگهداری را بر اساس استانداردهای تعیین شده ارزیابی می‌کنند و به آن‌ها نمره‌ می‌دهند، در نتیجه بر اساس این بررسی‌ها و نمره‌ها رتبه‌بندی می‌شوند.

در واقع در رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها صدور مجوز بسیار محدود شده است علاوه بر آن باغ وحش‌هایی که فعالیت مناسب و استانداردی دارند برای ادامه فعالیت خود حمایت و آن‌هایی که فعالیت استانداردی ندارند حذف و یا به سوی بهتر شدن سوق داده می‌شوند. به گفته معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست رتبه‌بندی اولیه براساس شاخص‌هایی انجام شد که در جلسات کارشناسی نهایی شده بود اما متاسفانه باغ وحشی نداریم که شرایط عالی داشته و امتیاز بالایی کسب کرده باشد.

حسن اکبری در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی باغ وحش‌ها اظهار کرد: رتبه‌بندی اولیه براساس شاخص‌هایی انجام شد که در جلسات کارشناسی نهایی شده بود. استانداردهایی که براساس برخی معیارها به استان‌ها ابلاغ شده و کارشناسان خبره‌ای که در هر استان وجود داشته این شاخص‌ها را تکمیل کرده و براساس گزارش‌هایی که به ما دادند باغ‌ وحش‌ها رتبه‌بندی شدند اما ما این رتبه‌بندی را اعلام نکردیم و یک تیم را در کشور مامور کردیم تا با کمک استان‌ها تمام باغ وحش‌ها را دوباره ارزیابی کنند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با تاکید بر این‌که به یکدست‌سازی بررسی وضعیت باغ وحش‌ها نیاز است، تصریح کرد: برای هر استان تیمی کارشناسی وجود داشت بنابراین ممکن بود برخی کارشناسان سختگیرانه‌تر درباره باغ وحش‌ها تصمیم‌گیری کنند و همین امر موجب اجحاف در حق برخی از باغ وحش‌ها می‌شد. در نتیجه در حال حاضر یک تیم ثابت باغ وحش‌ها را بررسی می‌کند که نتیجه نهایی را اعلام کنند.

اکبری در پایان گفت: براساس آنچه که در ارزیابی اولیه استان‌ها اعلام شد ۵۰ درصد باغ وحش‌ها وضعیت متوسط بالا دارند، ولی متاسفانه باغ وحشی نداریم که شرایط عالی و امتیاز بالایی داشته باشد همچنین برخی باغ وحش‌ها امتیاز بسیار ضعیفی داشتند. شاخص‌هایی که در آنها ضعیف بودند را شناسایی کردیم تا در ارزیابی تکمیلی آنها را احضار کنیم و اخطار دهیم تا خودشان را با استانداردها تطبیق دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
سیستم خراب است مشکل از باغ وحش و شهرداری و وزارت راه و ثبت املاک و .... نیست
وقتی ملاک استخدام تان اهلیت و التزام است در ادامه هم فقط همان ها را ملاک ارزیابی تان قرار دهید نه تلف شدن ببر و وضعیت آشفته بوروکراسی و مدیریت شهری.
مدارس و دانشگاه های ما در وضعیت خوبی نیستند حالا توقع دارید باغ وحش ها وضعیت خوبی داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
یعنی جوونای ما وحشین؟
این چه مقایسه ای است که دارین
وقتی اعتبار و بودجه لازم برای نگهداری اونها ندارید لطفا باغ وحش ها رو جمع کنید
تعطیل کنید این شکنجه گاههای حیوانات بیگناه رو.سنگدلی هم حدی داره.کشورهای خارجی که باغ وحشهاشون تو مکانهایه سرسبز و با امکانات مناسب هست میخوان باغ وحشهاشون رو تعطیل کنن بعد ماکه فرقی با زندان انفرادی نداره باغ وحشهامون کاری نمیکنیم.
این همه سگ ولگرد هست
بدین این شیرها و دیگر گربه سانان بخورن اینگونه ضعیف نباشند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی