بازدید 2388

مدیریت دولتی باعث بدهی ۴۰۰ همتی صنعت خودرو

یک کارشناس اقتصادی گفت: در چنین شرایطی دولت 400 هزار میلیارد ریال بدهی برای این صنعت به بار آورده است، در حالی که یک صنعت انحصاری نباید زیانده باشد. همه اینها گویای اینست که دولتی‌ها در مدیریت صنعت خودروی کشور تاکنون ناکارآمد بوده‌اند و در چنین شرایطی اگر بخش خصوصی بخواهد در صنعت خودرو وارد عمل شود باید بر ارتقای مدیریت متمرکز شود.
کد خبر: ۱۲۲۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹ 07 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، عطا بهرامی بر اهمیت بخش خصوصی بر صنعت خودرو در شرایط کنونی پرداخت و گفت: خودروسازی کشور امروز ملقمه‌ای از دو بخش خصوصی و دولتی شده و از سویی گفته می‌شود خصوصی است چون سهام آن را مردم می‌توانند خرید و فروش کنند و مسئولان با همین استدلال تاکید دارند که صنعت خودروی کشور سال‌هاست خصوصی شده است.

وی افزود: دولتی‌ها همچنین با تاکید بر فعالیت پنج شرکت خودروساز در کشور بر رقابتی بودن بازار تاکید دارند اما همه اینها ظاهر ماجراست و در عمل نبود قیمت‌های رقابتی و نبود تنوع در محصولات حاکی از آن است که دولتمردان در مدیریت شرکت‌های خودروساز توانمندانه عمل نکرده‌اند، همچنین کیفیت محصولات خودروسازان مطلوب نیست و قیمت آنها در مقیاس جهانی بالاست.

بهرامی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت 400 هزار میلیارد ریال بدهی برای این صنعت به بار آورده است، در حالی که یک صنعت انحصاری نباید زیانده باشد. همه اینها گویای اینست که دولتی‌ها در مدیریت صنعت خودروی کشور تاکنون ناکارآمد بوده‌اند و در چنین شرایطی اگر بخش خصوصی بخواهد در صنعت خودرو وارد عمل شود باید بر ارتقای مدیریت متمرکز شود.  

این کارشناس خاطرنشان کرد: صنعت خودروی ایران در دانش مهندسی توانمند است با این حال دانش مهندسی بخش کوچکی از صنعت به شمار می‌آید و حتی اگر در داخل کشور هم وجود نداشته باشد می‌توان آن را خرید بنابراین تحولی که صنعت خودروی ایران امروز به آن نیاز دارد اینست که مدیریت از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و دولت به گروه سهامداران بپیوندد و تنها به اندازه سهم خود اثرگذار باشد نه بیش از آن.

وی اضافه کرد: تقویت حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو و واگذاری امر مدیریت به آن می‌تواند این بازار را رقابتی کند و اگر بخش خصوصی در این زمینه توانمندانه عمل کرد که افتخاری برای کشور است و اگر هم ضرر کند سرمایه‌گذار سرمایه شخصی خود را از دست داده و سرمایه ملی تباه نشده است. این در حالی است که صاحب سرمایه در بخش خصوصی تمام تلاش خود را برای بهینه کردن تولید انجام می‌دهد.

بهرامی در نهایت یادآورد شد: تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد که خودروسازان موفق دنیا هیچ یک تاکنون با مدیریت دولتی تولید را پیش نبرده‌اند.

این در حالی است که مقام معظم رهبری در نشستی که با فعالان بخش خصوصی کشور داشتند تاکید فرمودند که بخش خصوصی باید امیدوارانه، با قدرت رقابت پذیری بالا و ریسک کم، در میدان اقتصادی نقش اصلی را ایفا کند. ایشان همچنین به لزوم تشکیل کارگروه‌هایی برای رفع جدی مشکلات بخش خصوصی با حضور خودشان اشاره و تصریح کردند که این بخش خصوصی است که باید محور واقعی توسعه و رشد اقتصادی کشور قرار گیرد. ایشان همچنین در این نشست تاکید داشتند که کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی