بازدید 11767

واکنش معاون وزیر صمت به نامه سفیر فنلاند درباره تولید موبایل تقلبی نوکیا؛ مهم نیست!

برادران در پاسخ به پرسشی درباره نامه سفیر فنلاند راجع به تولید موبایل تقلبی با نام نوکیا گفت: این شرکت‌ها عموماً در حال مونتاژ کالا هستند. حتی اگر کشور مقصد نامه‌ای هم ارسال کرده باشد با توجه به اینکه این کشور‌ها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آن‌ها برای ما مهم نیست و ما تعهدی به آن‌ها نداریم.
کد خبر: ۱۲۲۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹ 04 March 2024

نامه سفیر فنلاند درباره تولید موبایل تقلبی نوکیا/ واکنش معاون وزیر صمت: مهم نیست!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روزهای گذشته، خبری مبنی بر واکنش تند سفیر فنلاند به تولید گوشی‌ های تقلبی نوکیا در ایران منتشر شد که به نامه سفیر فنلاند در تهران به وزرای صنعت و امور خارجه کشورمان اشاره داشت. در بخشی از نامه‌ سفیر فنلاند خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران آمده بود: با بررسی‌های انجام شده مشخص می‌شود که «شرکت ...» مستقر در استان مرکزی، اقدام به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی‌های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا می‌نماید که برای مصرف‌کننده عادی تشخیص آن از محصولات واقعی نوکیا غیرممکن است... این در حالی است که شرکت فنلاندی نوکیا و نماینده رسمی آن در ایران به عنوان شاکی، هرگونه اعطای اختیار تولید و فروش محصولات نوکیا به شرکت‌های چینی و ایرانی را رد کرده‌اند." همچنین در نامه‌ای که از سوی وکیل شرکت نوکیا در ایران به معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی نوشته شده آمده که یک شرکت ایرانی با استفاده غیرمجاز از علامت تجاری مشهور NOKIA اقدام به عرضه گوشی‌هایی با این آرم کرده است. در این نامه اشاره شده بود که «هیچ ارتباطی میان این شرکت و نوکیا وجود نداشته و نتایج آزمایشگاه نوکیا نشان می‌دهد محصولات تقلبی و فاقد استانداردها و تکنولوژی بوده است‌ لذا خارج از خدمات پس از فروش و حمایت‌های نوکیا هستند.»

 

حال امروز محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت در حاشیه همایشی و در جمع خبرنگاران در رابطه با تولید تلفن همراه به اسم برند نوکیا، اظهار کرد: این موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است. البته طبق مصوبه دولت قبلی، الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحد‌های تولیدی، با توجه به شرایط تحریم برداشته شده است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: بنابراین اگر به هر دلیل، این واحد توانسته باشد طبق استاندارد‌های داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوز‌های لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از سایر کشور‌ها تهیه کنند.

برادران با اشاره به اهمیت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، تصریح کرد: این موضوع به وزارت ارتباطات هم اعلام شده که بررسی بیشتر صورت گیرد. با توجه به اینکه فعالیت این واحد در حوزه تولید موبایل‌های دکمه‌ای و ضمانت‌های لازم به مشتریان ارائه می‌شود، بعید است مشکلی باشد.

معاون وزیر صمت در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا استفاده از نام برند خارجی تقلب محسوب می‌شود یا خیر، افزود: استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست.

نامه سفیر فنلاند درباره تولید موبایل تقلبی نوکیا/ واکنش معاون وزیر صمت: مهم نیست!

برادران همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با نامه سفیر فنلاند درباره تولید موبایل تقلبی با نام نوکیا، گفت: این الزام وجود ندارد که واحد‌ها رسماً ضمانت‌نامه شرکت خارجی را ارائه کنند. این شرکت‌ها عموماً در حال مونتاژ کالا هستند. حتی اگر کشور مقصد نامه‌ای هم ارسال کرده باشد با توجه به اینکه این کشور‌ها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آن‌ها برای ما مهم نیست و ما تعهدی به آن‌ها نداریم. اگر محصول استاندارد باشد، می‌تواند مجوز تولید دریافت کند و نمی‌توانیم از آن‌ها بپرسیم که چگونه تحریم را دور زده‌اند.

وی اضافه کرد: به هر حال این موضوع در حال بررسی است تا مشخص شود، شاکی یا عدم رعایت استاندارد مطرح شده برای چیست. اگر این مشکلات وجود نداشته باشد و مردم راضی باشند و وزارت ارتباطات هم استاندارد‌های تولید محصول را رعایت کند، مشکلی وجود ندارد. البته در رابطه با این شرکت یک پرونده مفتوح قضائی هم وجود دارد که منتظر صدور رأی هستیم.

برادران با بیان اینکه شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم خودشان ارتباط‌شان را با ایران قطع کردند، گفت: در اصل عدم پایبندی تعهدات در رابطه با نمایندگی این شرکت‌ها مطرح است.  ‌

برخی از محصولات بالاتر از نرخ جهانی به فروش می‌رسند

معاون وزیر صمت در این همایش گفت: سهم عمده کالای قاچاق در بازار نشان می‌دهد، در حوزه صورتحساب چالش جدی داریم. در برخی کالاها، عمده بازار دست کالا‌های غیرشفاف و تقلبی است. اگر جدی به این موضوع جدی نپردازیم و آن را موضوع حاشیه‌ای بدانیم، دائم سهم بازار کالا‌های تقلبی بیشتر می‌شود؛ برای نمونه، تقلب در کالا‌هایی مثل لنت خودرو در دولت قبل به لنت هواپیما رسید؛ یعنی متقلبی که لنت خودرو تولید می‌کرد در یک جلسه دانش بنیانِ تقلبی، لنت تقلبی هواپیما به شرکت هواپیمایی فروخته بود.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: با نیروی انتظامی صحبت کردم تا علاوه بر مقابله با کالای قاچاق، ساختار مقابله با کالای تقلبی را هم فراهم کنند.

وی همچنین گفت: اولین حقی که برای یک مشتری متصور هستیم این است که در زمان فروش یک کالا، شفاف مشخص باشد که عنوان و مشخصات کالا چیست. این عناوین تحت عنوان شناسه کالا معروف است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: با این حال هنوز کالا‌هایی هستند که شناسه کالا ندارند و مصرف کننده‌ نمی‌داند این کالا استاندارد است یا خیر.  برخی از واحد‌های صنفی هنوز از ارائه صورتحساب خودداری می‌کنند که نشان می‌دهد در حوزه شفافیت همچنان مشکل داریم.

وی با بیان اینکه بحث بعدی ضمانت کالاست، گفت: به عنوان نمونه ضمانت در لوازم خانگی ۱۸ ماه بود که به ۲۴ ماه افزایش یافت و برخی هم داوطلبانه ۳۶ ماه تا ۵ سال ضمانت می‌کنند.

برادران با اشاره به اینکه موضوع بعدی جلب رضایت مشتری است، افزود: حق مشتری است که بداند مشتریان قبلی چه میزان رضایت از کالا دارند. همچنین مباحثی مربوط به مشتریان عام تحت عنوان مسئولیت اجتماعی وجود دارد که باید رعایت شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ایران از چهار جبهه دچار چالش بوده و ممکن است دیگر ایرانی نداشته باشیم. موضوع نخست محیط زیست است؛ کشور یعنی یک منطقه جغرافیایی با فرهنگ و زبان و قوانین مشخص و ما در حال از دست دادن جغرافیای خود هستیم. این حجم از تولید زباله و نخاله یعنی کم کم در حال از دست دادن جغرافیای خود هستیم.

برادران افزود: چالش بعدی پیری جمعیت است؛ یعنی دیگر جمعیت ایرانی نمی‌ماند و جمعیت ایرانی تبدیل به مهمانان خارجی می‌شود. در این رابطه در تأمین نیروی انسانی هم با مشکل مواجه هستیم.

وی چالش بعدی را موضوع اشتغال عنوان کرد و گفت: اگر بازار به کالای قاچاق داده شد دیگر شغلی نداریم که در آن کار کنیم و بقیه باید بروند خارج کار کنند.

معاون وزیر صمت فرهنگ و زبان فارسی را چالش بعدی ایران اعلام کرد و افزود: در نمایشگاه تولید که مورد بازدید رهبری هم قرار گرفت، محصولاتی برای عرضه ارائه شده بود که حروف فارسی روی آن‌ها درج نشده بود؛ بنابراین، قابل عرضه در نمایشگاه نبود. اگر به زبان فارسی ارج ننهیم، فرزندان ما دیگر زبان ما را نمی‌فهمند.

وی در ادامه اظهار کرد: کسانی که به دنبال شفافیت نیستند، به دنبال تقلب یا انحصار هستند. رهبری هم در ۱۱ اردیبهشت امسال در جمع کارگران اشاره کردند که مدیر دولتی اگر جلوی مفاسد اقتصادی نایستد، جلوی دشمنان خارجی هم نمی‌ایستد. باید جلوی کسی که دنبال تجارت انحصاری است بایستیم.

برادران با بیان اینکه برخی از محصولات در داخل بالاتر از نرخ جهانی به فروش می‌رسند، گفت: مثلا برخی کالا‌ها از ارز دولتی استفاده می‌کنند، اما در نهایت کالا را با ارز آزاد و دو برابر قیمت می‌فروشند.

وی به عرضه کالا‌های تقلبی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه شاهد تولید صنایع غذایی تقلبی هم هستیم. همچنین در حوزه شوینده‌ها نیز تقلب رخ می‌دهد. طی یک سال گذشته، ۴۰ گروه در حوزه شوینده‌ها دستگیر شدند که کالای تقلبی عرضه می‌کردند که سهم خوبی هم از بازار داشتند.

برادران تاکید کرد: مشتری باید صورتحساب الکترونیک از فروشنده مطالبه کند. تا زمانی که در برابر ارائه صورتحساب الکترونیک مقاومت باشد این مشکلات را خواهیم داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۳
کوکا کولا آمریکایی است و آمریکا هم در رأس تحریم کننده ها است. آیا شرکت های دیگر می توانند در داخل کشور از آرم کوکا کولا برای نوشابه هایشان استفاده کنند یا در این یک مورد پارتی شرکت صاحب امتیاز داخلی آن کلفت است؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ببم جان بستگی داره به این که چه کسی داره تقلب می کنه.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
الآن داریم کوکاکولا داریم توی بازار که تولید داخله
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
شما کوکا کلای تقلبی بزن به خارج هم صادر کن چرا که نه خیلی خوب هم هست کوکاکولای اسرائیلی امریکایی مذموم است نه نوع ایرانی ان چه تقلبی چه غیر تقلبی بفروشی و صادر کنی خوب است
وقتی یک کالا بخواهد وارد ایران بشود حتما
1- بایستی نوشته شده باشد ساخت فلان کشور
2- درج عبارات فارسی بر روی کالا ممنوع است
چون مصداق بارز تقلب و اغوای مشتری است و بعد از کالا به عنوان قاچاق شناخته می شود
حالا وقتی یک کارخانه ایرانی دارد به روشنی تقلب می کند و وزارت صمت هم از آن حمایت می کند این کار چه مفهومی دارد؟
مگر خلاف نیست؟
اگر هدف تقلب و اغوای مشتری نیست پس مارک نوکیا برای چی بر روی آن نوشته شده است؟ و چه اصراری بر ادامه آن هست؟
اگر هدف کارخانه تقلب و اغوای مشتریست پس چرا به روشنی از آن حمایت می شود؟
ای کاش وزارت محترم صمت شفاف توضیح می داد!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چون دارن تحریم دور می زنن پس تقلب حلاله!!!!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
معاون وزیر صنعت: استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست
متوجه نشدم. اگر کشوری ما را تحریم کرده باشد شرکت های داخلی حق دارند محصولات تقلبی با نام شرکت های آن کشور خارجی تولید کنند و مصرف کننده داخلی را فریب دهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بدبختانه هرکارخلافی تعدای پول پرست پارتی دارمیکنند بنام کشورایران تمام میشودوماومردم ابران رادردنیا بی اعتبار میسازد درست است که تحریم ها ظالمانه است ولی این دلیل نمیشود که چون کشوری کاربدی کرده ماهم دست به تقلب وکارخلاف برنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
از لج اینکه تحریمیم که نمیشه هر کار مذموم و ناپسندی انجام داد
ی کار کنید تحریم نباشید
والا
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
مطلب رو درست بخون. گفته: "مردم راضی باشند و وزارت ارتباطات هم استاندارد‌های تولید محصول را رعایت کند، ،مشکلی وجود ندارد" پس راضی هستند که شاکی خصوصی ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این روش متعارف است مثل اینکه غنی سازی می کنیم بدون فایده برای کشورو کلی تحریم میشیم ولی خوشحالیم که حال امریکا گرفته میشه!
الان در خود ایران نوشابه هایی بابرندهای معروف امریکایی تولیدمیشودکه مشخص است تقلبی هستند.یا خمیردندان وشامپوهایی با برندهای معروف اروپایی تولیدمیشوندکه با توجه به تحریمها اینهاهم واقعی نیستند وجالب اینکه نوشابه ها ولوازم بهداشتی مذکور روی بسته شان چندنوع مجوز از وزارت صمت وبهداشت وعلامت استاندارد دارند.
به مردم خوتونم تعهدی ندارید ؟
این چیزها درکشورما عادیه . مثلا درحالیکه کمپانی پژو رسما اعلام کرده هیچ ارتباطی باشرکتهای ایرانی ندارد اونوقت بزرگترین کارخانه کشور خودروهایی بانام دروغین پژو تولیدمیکند پس شرکتهای درمقیاس خیلی کوچکتر چرانکنند؟
اینکه نظرشون وقتی مارو تحریم میکنن مهم نیست قبول اما خب چرا نظارت کیفی روی شرکتی که کپی کرده نشه؟ سلامتی کاربران هم اهمیت داره.
آن وقت با تولید کالای تقلبی و فروش آن در داخل کشور به فنلاند ضربه می زنید یا به مردم خودمان؟
پیشنهاد می شود موبایلهای اپل هم تولید شود و به سایر کشورها صادر شود حالا که انها ما را تحریم کردند ما هم می توانیم قانون کپی رایت را اجرا نکنیم با این کار می توانیم برای بسیجیان اشتغالزایی کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
گارایی گوشی مهمه به اسم که نیست شما اگر اسم کچل را زلعفلی بگذاری که موهایش رشد نمی کنه
حرفهای این آقا رو داشته باشید تا روزی که یه دادگاه بین المللی ایران رو محکوم به پرداخت خسارت و ضرر و زیان چند میلیون دلاری یا حتی چند میلیارد دلاری کنه. اونم با اجازه از برداشت اموال ایران در خارج از کشور. ببینم اون روز این آقا پاسخگوی ضرر و زیان عظیمی که به اقتصاد و امنیت ملی مملکت وارد کرده خواهد بود. عوض اینکه برن و اون شرکت تقلبی رو جمع کنند بدتر داره انجام تقلب رو تو مملکت رواج میده. خدا کنه همچین روزی نرسه، اما اگه همچین روزی برسه ببینیم مسوولین با این آقا و وزیر متبوعش چه برخوردی خواهند داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
هیچ برخوردی نمیکنن
تولید موبایل تقلبی نوکیا؛ مهم نیست!
مهم پولی هست که تو جیب آقازاده ها و دولت میرود
قوانین و مقررات بین المللی را محترم نمیدانید و به انها بی توجهی میکنید

ولی ایا از نطر شرعی نیز با ابنکار خلاف دین و شرع و انصاف و وجدان و راستی و

درستی نیز که عین خیانت در امانت و سوء استفاده از صاحبان امتیاز و

طراحان و مالکان شرکت نوکیا است نیز بی توجه و انکار میکنید !!!؟؟
خب اینجوریه ماشین تولید کنید با مارک بنز . بعد بگید چون تحریم هستیم نیاز به کسب اجازه نداریم . واقعا معاون تولید اگر متقلب باشه بقیه یک کشور هر کاری خواستند می کنند !
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اتفاقا چینی ها هم بنز تقلبی میزنند و هم گوشی چرا ما نزنیم؟
جدای از درست یا غلط بودن کار،نوکیا خیلی وقته دوره اش تموم شده، از خداش باشه اسمش زنده مونده
جدی می فرمایید ؟؟؟؟ پس کنوانسیون های بین المللی چی میشه ؟ نرن شکایت بی المللی کنن دیوان لاهه فردا مجبور بشیم ۲ میلیارد دلار غرامت بدیم ... لطفا از مشاورین حقوقی باسواد استفاده بفرمایید که حقوق مالکیت معنوی و حقوق بین الملل اطلاعات کامل داشته باشند ...
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
بهتره فعلا لوله اش کنی بفرستی پیش تحریم ها و توقیف
هر کس که کاری برای ضربه زدن به غربی ها بکند باید دستش را بوسیدهای قبلی
هنوز کسی متوجه نشده تو کشوری که واردات آیفون ممنوع و گوشی اندرویدی آزاده چرا اپ استور باز و گوگل پلی فیلتره ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
آتیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
برای اپ استور نمیشه از فیلتر شکن استفاده کرد پس فیلترش نمیکنن چون باعث میشه که فروش گوشیهای اپل کم بشه و پولی که از این طریق میره تو جیبشون از دست بره
ولی گوگل پلی با فیلتر شکن باز میشه پس اون رو فیلتر میکنن که علاوه بر پول گوشیهای اندرویدی پول فیلتر شکن رو هم به جیب بزنن
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
برا گوگول پلی یک رقیب گردن کلفت پیدا شده تمان شهر رو پر از بیلبورد تبلیغاتی کرده بود که بیان اپ اندرویدی رو از من دانلود کنید....حالا فهمیدی چرا گوگول پلی فیلتر مونده
چقدر وکیل و وصی واسه خارجی های تحریم کننده داریم! بابا خجالت هم خوب چیزیه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دوست عزیز بحث سر منافع شرکتای خارجی نیست .. بخث سر اینه که داریم با زدن اسم نوکیا روی گوشی سر مصرف کننده ی ایرانی کلاه میذاریم .. من با اعتماد به نام نوکیا گوشی خریدم و پول برندش رو دادم غافل از اینکه یه شرکت داخلی با حمایت یه وزارتخونه سر بنده رو کلاه گذاشته .. این مهمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
الان ما باید خجالت بکشیم یا کلاهبردارها؟؟ واقعا هم خجالت خوب چیزیه
ولی این یعنی فریب مصرف کننده ی داخلی. من حتی شنیده ام تلوزیون سایز بزرگ به اسم سونی زده اند و با قیمت 140 میلیون بفروش می رسد
لطفا حرف این اقا رو ثبت کنید زمانیکه نوکیا توی یک دادگاه بین الملل ما رو به علت رعایت نکردن حق کپی رایت محکوم به پرداخت جریمه کرد...به جای اینکه از پول ملت بدیم نوکیا.....مال و اموال ایشون مصادره بشه جهت پرداخت جریمه
اینهم از وزیر رییسی !!!! سطحش واقعا ...!!!
+ مصرف کننده داخلی رو داری فریب میدی.
- مهم نیست!
متاسفم از معاون وزیر جمهوری اسلامی!!!!! اینها وقتی بوضوح عمل خلاف را حمایت میکنند، چطور دم از صیانت آرا میزنند؟؟؟؟
اسم دیگه ای نبود حتما میبایست از نام خارجی کپی میشد میتونید صادر کنید
ازآنجائیکه قطب عالم شده ایم و هیچ احتیاجی هم به هیچکس نداریم و با نگاه از بالا اصولا کسی حق ندارد بگوید بالای چشم مان ابروست هر کاری هم کردیم حق ذاتی مان است
مثل اینکه این مسئول متوجه نیست اون شرکت داره گوشی تقلبی تولید می کنه نه اینکه گوشی نوکیای اصل را با دور زدن تحریم وارد کنه. چرا مارک خودشو رو گوشی نمی زنه. مثل اینه که ایران خودرو مارک بنز را روی سمند بزنه و به قیمت بنز بفروشه. تقلب به اقتصاد خودمون ضربه می زنه نه شرکت فنلاندی. چرا
این شرکت به مردم کشورمان هم کلک میزنه چون جنس غیر نوکیا رو به اسم نوکیا میده!!!! وزارت هم حمایت میر کنه!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی