بازدید 1727

السودانی از حمایت‌های ایران از عراق تمجید کرد

نخست وزیر عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران، همسایه و دارای مشترکات مذهبی و اجتماعی با عراق است که در جنگ با گروه تروریستی داعش در کنار عراقی ها ایستاد.
کد خبر: ۱۲۲۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ 04 March 2024
السودانی از حمایت‌های ایران از عراق تمجید کرد

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا  « محمد شیاع السودانی» با حضور در یکی از برنامه های « کنفرانس گفت و گوی الرافدین » که در بغداد برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر « هر نخست وزیر و مقامی که به عراق می آمد می دانست که ابتدا باید تعادل بین تهران و واشنگتن را تنظیم کند، دولت شما چگونه با این موازنه برخورد کرد»، گفت: ایران کشوری همسایه است که با آن مرز مشترک و اشتراکات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی داریم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تا قبل از سال ۲۰۰۳ میلادی از احزاب و نیروهای سیاسی و مبارزه همه طیف های مخالف رژیم دیکتاتوری صدام حمایت کرد و در جنگ علیه داعش در کنار مردم عراق ایستاد.

رئیس جمهور عراق اظهار داشت:‌ آمریکا یک شریک راهبردی برای عراق است و ما یک توافقنامه چارچوب جامع با واشنگتن داریم. بنابراین برقراری توازن، در جهت منافع ملی کشور و مردم ما است و از این طریق، عراق تنها کشور منطقه است که رابطه خوبی با ایران و آمریکا دارد و علاوه بر کشورهای منطقه می تواند بر روی روابط با هر دو طرف سرمایه گذاری کند.

وی گفت: ما در چند پرونده کار می کنیم تا دیدگاه های متخلف را به هم نزدیک کنیم.

نخست وزیر عراق درباره اینکه آیا مجموعه حملات علیه نیروهای آمریکایی که در ماه های اخیر در عراق انجام شد موجب برهم زدن توازن در خصوص رابطه عراق با ایران و با امریکا شده است، گفت:‌ ما این موازنه و موضع را تا حد امکان در موضوع حمایت از مساله فلسطین و همچنین در موضوع حضور ائتلاف بین المللی حفظ کردیم و چندین بار بیان کردیم.

وی تصریح کرد:‌ حضور نیروهای ائتلاف بر اساس دعوتی است از سوی دولت عراق انجام شده و با توافق بر سر چگونگی فعالیت، این حضور به پایان می رسد و این همان چیزی است که در کمیته نظامی دو جانبه حاصل می شود.

السودانی افزود: امنیت و ثبات عراق در اولویت های دولت قرار دارد و این وظیفه دولت، قوه مقننه و همه احزاب و نیروهای سیاسی عراق است.

نخست وزیر عراق در پاسخ به این سوال که آیا بغداد اکنون در حال مذاکره برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین المللی علیه داعش و ایجاد رابطه به ویژه با نیروهای آمریکایی است؟ یا اینکه صحبت از خروج همه نیروهای رزمی از جمله نیروهای آمریکایی می باشد؟، گفت: اگر همه بیانیه های ما را در چندین بار ملاقات با مقامات آمریکایی بررسی کنید، متوجه می شوید که موضع ما روشن است. حضور ائتلاف بین المللی بر اساس فراخوانی در سال ۲۰۱۴ برای حمایت از نیروهای نظامی عراق برای مقابله با تروریست ها انجام شد اما اکنون سال ۲۰۲۴ است و با اطمینان کامل می گویم که داعش، دیگر تهدیدی برای امنیت کشور ما نیست.

وی افزود: نیروهای نظامی و امنیتی عراق در سطح آمادگی بالایی قرار دارند و حتی برخی از کشورهای منطقه و جهان از طریق اطلاعات و قابلیت هایی که ما در اختیار داریم علیه تروریست ها استفاده می کنند، بنابراین تمام شرایطی که خواستار تشکیل ائتلاف بین المللی مشتمل بر ۸۶ کشور که از آنها ۲۵ کشور باقی مانده اند، پایان یافته است.

السودانی اظهار داشت:‌ از سوی دیگر، برنامه دولت ما متعهد به پایان حضور ائتلاف بین المللی که در آن زمان مجلس به آن رای داد، شده است و بر این اساس کمیته ای به ریاست وزیر دفاع را در آگوست ۲۰۲۳ به واشنگتن فرستادیم و توافق کمیته دوجانبه که امیدوار بودیم جلسات آن قبل از ۷ اکتبر برگزار شود را تصویب کردیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون جلسات این کمیته ها آغاز شده و نشست آنها برای انجام گفت وگوهای تخصصی جهت پایان دادن به ماموریت حضور مستشاران نظامی خارجی و تصحیح اصطلاح نیروهای خارجی ادامه دارد.

نخست وزیر عراق با یادآوری اینکه سال ۲۰۲۱ آخرین تاریخ حضور نیروهای رزمی خارجی بود، افزود: آنچه باقی مانده اند مستشاران هستند و ماموریت آنها با گفت و گو پایان خواهد یافت.

وی گفت: پایان یافتن وجود ائتلاف بین المللی در عراق به معنای قطع رابطه بغداد با کشورهای ائتلاف بین المللی از جمله آمریکا به ویژه در پرونده امنیتی نیست بلکه عراق طبق روابط دوجانبه معمول بین کشورهای ائتلاف بین المللی و کشورهای منطقه، بخشی از نظام بین المللی و منطقه ای خواهد بود.

السودانی درباره اتفاقات منطقه و غزه هم گفت: عراق بخش مهمی از منطقه است که شرایط منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد و تحت تاثیر نیز قرار می گیرد.

وی در ادامه در خصوص تحولات فلسطین نیز یادآورشد: عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ( ۱۵ مهر ) به اعتقاد ما طبیعی است زیرا این اتفاق در نتیجه سال ها اقدامات ظالمانه مقامات رژیم اشغالگر علیه فلسطینی ها و محاصره ای که به مدت ۱۶ سال است ساکنان غزه از آن رنج می برند، انجام شد.

نخست وزیر عراق اظهار داشت: آنچه مسلم است اینکه جامعه جهانی نتوانسته است جلوی کشتار سازمان یافته فلسطینی ها توسط مقامات رژیم اشغالگر را بگیرد و این چیزی است که منطقه را تهدید می کند.

وی در پایان فلسطین را برای مردم عراق یک مساله اساسی دانست و افزود: موضع دولت عراق بر لزوم توقف تجاوز به غزه و عدم گسترش عرصه درگیری به مناطق دیگر منطقه متمرکز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار