بازدید 10664
سکوت چند ماهه دولت در برابر افکار عمومی؛

چرا دولت از اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده طفره می‌رود؟ / نگرانی از جهش دلار یا حمایت از خودروسازان زیان ده؟

در حالی که مدتی قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود تخصیص ارز‌های کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست، حالا بازار خودرو روز به روز با گرانی دست و پنجه نرم می‌کند و هیات وزیران هم در قبال اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده، گزینه سکوت را انتخاب کرده تا خبری از تعادل در عرضه و تقاضای خودرو در بازار نباشد!
کد خبر: ۱۲۲۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶ 04 March 2024

چرا دولت از اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده طفره می‌رود؟ / نگرانی از جهش دلار یا حمایت از خودروسازان زیان ده؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حدود دو هفته تا پایان سال باقی مانده و بسیاری از قوانین مصوب مجلس و شورای نگهبان روی میز دولت در حال خاک خوردن است و خبری از همت دولت برای اجرای آن نیست. یکی از این قوانین مهم در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده به کشور با هدف تعدیل قیمت‌ها در بازار خودروست که از تیرماه ـ که رئیس مجلس قانون مذکور را به رئیس جمهور ابلاغ کرد ـ همچنان خبری از تعیین تکلیف آن در هیات وزیران نیست.

این در حالی است که در قانون مصوب مجلس تاکید شده بود: آیین‌نامه اجرایی مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از پنج سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت، صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی، گمرک، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد؛ الزامی یک ماهه که البته از سوی وزارت صمت رعایت و پس از تهیه آیین نامه پیشنهادی، به هیات دولت نیز ارسال شد؛ اما مدتی بعد خبر‌ها حکایت از مخالفت‌هایی در خصوص برخی از بند‌های آیین نامه داشت که مدتی بعد با اصلاح موارد مورد نظر، دوباره به هیات دولت برای بررسی و تصویب فرستاده شد.

ولی با همه این اوصاف، باز هم خبری نشد، تا جایی که شهریورماه، خبرنگار تابناک اقتصادی این موضوع را از سخنگوی اقتصادی دولت پیگیری کرد که خاندوزی ضمن اشاره به مسائل تامین ارز واردات خودرو، وعده داد تا مهر به پایان نرسیده، این مصوبه را در هیات دولت هم داشته باشیم؛ وعده‌ای که در آخرین روز مهرماه از سوی وزیر صمت تایید شد.

علی آبادی ۳۰ مهرماه در گفت‌وگویی اعلام کرد: «خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. دفتر دولت باید به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»، اما مدتی بعد در بی خبری از سوی دفتر دولت پیرامون صحبت وزیر صمت، بهادری جهرمی سخنگوی دولت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در حال بررسی است!

سخنی که نشان داد اوضاع رسیدگی به این قانون در دولت، بسیار آشفته است، چون ابتدا وزیر صمت اعلام کرده بود که آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده در اواخر مهرماه به تصویت هیات وزیران رسیده، ولی چند روز بعد، سخنگوی دولت اعلام کرد، این آیین نامه در حال بررسی است! صحبتی که نشان داد اختلافات گسترده‌ای در این باره میان دولتی‌ها وجود دارد و هنوز حل نشده است.

علی بهادری جهرمی گفته بود: قرار است موارد اختلافی در خصوص آیین‌نامه به کارگروهی ارجاع شود تا ضمن جمع‌بندی تمامی نکات و نقطه‌نظرها، امکان واردات خودرو بدون ایجاد رانت و فساد برای مردم فراهم آید و هم‌زمان اثر منفی در بازار ارز نداشته باشد.

چرا دولت از اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده طفره می‌رود؟ / نگرانی از جهش دلار یا حمایت از خودروسازان زیان ده؟

در نهایت با گذشت چند هفته از این صحبت ها، دوباره وزیر صنعت، معدن و تجارت در ۲۰ آذرماه با اشاره به تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در دولت، گفت: این مصوبه به‌زودی ابلاغ می‌شود و در حوزه واردات خودرو برنامه‌ریزی انجام شده است.

به بیان دیگر، وزیر صمت که پیشتر در مهرماه وعده داده بود، به زودی آیین نامه واردات این خودرو‌ها ابلاغ خواهد شد، دوباره در آذرماه از کلمه به زودی استفاده کرد تا مشخص شود، همچنان باید چشم انتظار چراغ سبز دولت برای اجرای قانون چند ماه قبل باشیم. تعللی چند ماهه که منجر به افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا شده است و مردم نیز نسبت به این بی توجهی دولت در اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده انتقاد و گلایه دارند.

اما در کنار این وعده‌های تکراری دولت مبنی بر آیین نامه به زودی ابلاغ می‌شود، یکباره معاون رئیس جمهور آپ پاکی را روی دست مردم ریخت. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در همایش اقتصاد ایران اذعان کرد: تخصیص ارز‌های کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست. معاون رئیسی گفته بود: «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمد‌ها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که می‌دانیم به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»

فعالان بازار خودرو همان زمان تاکید کردند که موضع رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد، دولت عزمی در اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده ندارد و شاید مهم‌ترین دلیلش هم حمایت ویژه از خودروسازان داخلی است که هر روز در حال تولید ضرر و زیان هستند تا تولید خودرو‌های با کیفیت!

هرچند ناگفته نماند که گروهی نیز باور دارند، در شرایط ارزی کنونی کشور، سیاست گذار تمایلی ندارد، تقاضای جدیدی وارد بازار ارز شود تا شاهد جهش نرخ‌ها باشیم. این مساله در صحبت‌های وزیر صمت هم دیده شده است.

چرا دولت از اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده طفره می‌رود؟ / نگرانی از جهش دلار یا حمایت از خودروسازان زیان ده؟

چندی پیش، علی آبای، وزیر صمت گفته بود: بندی در این آیین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود. علی‌آبادی افزود: بانک مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است، شاید به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالا‌ها اثرگذار باشد. بنده نیز معتقدم این نگرانی باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین، مقرر شد، جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا در این دو هفته پایانی سال، هیات وزیران برای اجرای قانون مصوب مجلس اقدامی انجام خواهد داد یا خیر؟ آیا آیین نامه واردات خودروهای کارکرده بالاخره ابلاغ می شود؟ موضوعی که بهتر است از سوی مجلس هم در مقام ناظر بر حسن اجرای قوانین، پیگیری شود تا قانون مصوب مجلس روی زمین نماند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۱
تاروابط درست نشه هر روز بدتر از دیروز.البته واسیه مردم عادی بدبخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ساعت 12:17

دلار: 60،100 تومان
سکه: 35,450,000 تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دولت سید مرحومان
دلار را با قیمت 24000 تومان از روحانی تحویل گرفت. در طول 8 سال دولت روحانی قیمت ارز 8 برابر شد. در حالیکه در این دولت جهادی و انقلابی تند وسریع جهادی
در طول دو سال ونیم تا اینجای کار قیمت ارز را
نسبت به قیمت ارز در انتهای دوره احمدی نژاد 12 برابر کرد .
بدون واردات خودرو.
باتشکر از شاهکاراقتصاد دانان به خط شده.
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دکتر!!!! رسول بخشی دستجردی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان‌ فرموده اند تنها پولی که جلوی دلار ایستاده ریال است!!!! خداوندا ما را نجات بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
موضوع مملکت فقط خودرو نیست.

تمام کالاهای که در این مملکت تولید می شوند، گران، فاقت کیفیت و قدرت رقابت بوده و طوری بازار گردانی می شوند که همیشه با کمبود و در نتیجه تقاضا روبرو شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
باید به مسئولان این مملکت این دوبیتی باباطاهر را گوشزد کرد:

اگر دردم یکی بودی چه بودی
وگر غم اندکی بودی چه بودی

به بالینم طبیبی یا حبیبی
ازین هر دو یکی بودی چه بودی
دولت همیشه خودش عامل جهش قیمت دلار بوده. 2500 پول عیدی به کارمند داده حداقل 7000 تومن دلار ظرف چند هفته گرون کرده. یعنی هم پول عیدی جبران کرد هم یه چیزی هم براش موند. به این میگن دولت خدمتگزار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
تیتر خبر مشکل داره! پرسیدین چرا؟!
دقیقا این دولت چه کارمثبتی کرده و چه کاری رو درست انجام داده که این بشه دومیش!
حمایت از مافیا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
در ایتالیا فقط مافیای مواد مخدر وجود دارد.
در ژاپن هم فقط «یاکوزا» وجود دارد.
اما در این مملکت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای کوچکترین چیزی، مافیا و دارو دسته وجود دارد.
اين دولت نگران هيچي نيست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این دولت بود و نبودش مثل مجلس شورای اسلامی فرقی نداره کاشکی هیت دولت این یک سال نیم رو می‌رفتن مرخصی
زور هیچکس به مافیای خودرو نمی رسد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
وقتی همه سیاستهای خودرویی و حتی مدیران شرکتهای لگن ساز رو دولت تعیین میکنه دیگه مافیا معنی نداره. همه این بدبختیها زیر سر خود دولت هست
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
مافیای خودرو کم بود مافیای لوازم خانگی هم درست شده تا چند وقت دیگه قدرتش از مافیای خودرو هم بیشتر میشه
دلیلش هرچی که باشه قطعا نگرانی از جهش قیمت دلار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
طبق اعلام رسمی: میانگین حقوق کارمندان سایپا 82 میلیون و ایرانخودرو 92 میلیون تومن هست
چنین سفره ای پهن شده چرا باید این خان نعمت رو از دست بدن؟ شده از روی جنازه کل ملت هم رد بشن از خودروسازی کوتاه نمیان
به هر زوری هست باید این لگن ساز و مونتاژکارای داخلی سر پا بمونن؟
وارداتو آزاد کنید، قیمت رو هم آزاد کنید که اینا هر قیمتی که ضرر نمیکردن بذارن رو ماشیناشون
هم ملت خلاص میشن، هم ابنا به قیمتی که میخوان میرسن
فنر قیمت ها رها شده . الان دلار نزدیک 61 هزار تومان هست . حکومت با زحمت توانست جهش قیمت ها را تا انتخابات حفظ کند و الان تا انتخابات بعدی صعود قیمت ها ادامه خواهد داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این همه جوان از تحصیلکرده تا نکرده هم رها شدن بدون امید بدون فردا بدون اینده بدون کار شایسته بدون ازدواج و تشکیل خانواده
متاسفانه شده دولت قبل دولت ارز ترجیحی دلال گونه دولت مرغ گوشت
چرایی این معضل را اگر بگیم که شما درج در نظرات نمیکنی پس هیچ.
خیلی خوشبین (خوش خیال ) بودم که مافیای خودرو توسط جناب رئیسی شکسته میشه.
متوجه شدم که این مافیا قوی تر از این حرفاست.
نسل سوخته هستیم و دیگه باهاش کنار اومدیم.
الان که دیگه انتخابت تموم شد و بقول خودتون حماسه هم افریده شد حالا دیگه راحت بگذراید دلار بره تا اسمون. بدبخت ملت فلک زده
دلار 60 تومنی مبارکه. 600000ریال وجه رایج مملکت
ما در ایران نه دولت داریم نه مجلس
اینها فقط ویترین و دکور است.
قدرت خودروسازان
چطور برای فعالیت های ارز بر دیگر که هرگز خواسته مردم نیست ارز وجود دارد برای مثال چای دبش ولی به خودرو می رسیم ارز وجود ندارد
چرا دولت از اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده طفره می‌رود؟
از فرغون سازها میترسه......................................
مطمئن باشید تا مادامیکه تندروهایی مثل میرسلیم در راس کارند وضعیت خودرو و اقتصاد درست بشو نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
میرسلیم هم بره یکی دیگه فرقی نداره
نه که دلار رو چهل و پنج ساله ثابت نگه داشتن میترسن با واردات جهش کنه. جمع کنین بساطتون رو بابا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
فقط موقع واردات خودرو و افزایش حقوق کارگرا از جهش میترسن
دولت نگران سود هنگفت فروش لگنهای داخلی و آشغالهای مونتاژی چینی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
از واردات که بیشتر از تولید داخلی سود می برد. بعنوان مثال اگر تولید کننده خارجی خودرویی را به پول ایران یک میلیارد بدهد از کمرک خارج نشده دو میلیارد به آن اضافه وسه میلیارد میشود. از جمله عوارض ، مالیات ، شماره
گذاری و چندین حق دیگر
تجربه نشون داده جمهوری اسلامی همیشه خودشو در موقعیتی قرار نداده -مثل همین موقعیت ارز یا خودرو- که نه راه پیش داشته و نه راه پس!
تا وقتی بنزین مفت باشه دلا ر میره بالا به قول همتی یا باید بنزین گرون بهش یا دلار وقتی دولت درامدننداره و هزینش زیاد میشه مجبور پول چاپ کنه البته مشکل ناترازی بانکها ست که مثلا بانک اینده پدر تورم در اورد برش نمیدارن ایناییم که میگن فقط مشکل با ارتباط حل میشه بدونن که ارژانتین پاکستان ترکیه ارتباط دارن ولی تورم دارند ولی روسیه که تحریم هیچ تورمی نداره بیشتر مشکل سو مدیریت تحریم بردارن فروش نفت از این بیشتر نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
تنهایی فک کردی ؟/
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
آرزوی همیشگی ملت ایران: بنزین رو گرون کنن به قیمت جهانی در مقابل حقوق و دستمزد و قیمت خودرو هم
جهانی بشه

با بچه که طرف نیستین. فقط موقع قیمت بنزین یادتون میوفته ارزونه ولی وقتی صحبت از حقوق کارگر میشه و اینکه ایران پایین ترین دستمزد آسیارو داره کلا منطق یادتون میره
الان که دلار ظرف یکماه 10 هزار تومن گران شده ماشین مگه وارد کردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
نکته همینه
الانم میگن اگر حقوق کارگرارو طبق قانون زیاد کنیم تورم ایجاد میشه
نه عزیز برادر تورم رو سو مدیریت شما و چای دبش ایجاد میکنه
اون همه قانون روی میز عمومحمود خاک خورد. این یکی چیش کمتره؟
چرا دولت از اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده طفره می‌رود؟
چون مافیای قدرت و ثروت به اون اجازه نمی دهد . مردم اگه بتوانند ماشین دست دوم خارجی وارد کنند که خودروسازها و حامیان و مافیای اونها که نمی تونند یه پراید رو به اون قیمت به مردم بندازند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
متاسفانه دست دوم که وارد کنه اگر قیمتش با دلار ۵۰تومنی بشه ۴۰میلیون تومان به مردم میفرشن ۱/۵میلیارد تومان .مشکل مملکت خیلی ریشه دار تر از این حرف است .
اینقدر دولت کارهای بزرگی پیچیده ای داره که بخواهد نگران جهش دلار و سکه باشه در زندگی مردم باشه الان قطار پیشرفت دولت با سرعت نور داره حرکت میکنه دولت باید تمام حواسش به قطار باشه که پنجر نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ریل رو هم ب حرکت دراورده رئیسی
وارد کردن خودروی دست دوم که می تواند تاثیر زیادی روی همه ی کالاها و حتی مسکن داشته باشد، هیچ ربطی به افزایش قیمت دلار ندارد. چرا که اگر دولت اجازه بدهد، (البته خودرو سازان و حامیان آنها) تاجرها و صادر کنندگان می توانند به جای کالای صادراتی، خودرو وارد کنند و نیازی به صرافی و بانک و دور زدن تحریم ها ندارد. بدلیل اینکه نیازی نیست دلاری به ایران بیاید. مثلا" در همین قطر خودرو های دست دومشان را می توانند به جای کالاهای صادر شده به کشورشان به تاجران ایرانی بدهند. آقایان فرزین و منظور مردم را ... فرض کرده اند که فکر می کنند با این تحلیل های الکی گران شدن ارز قانع بشوند.
موضوع چیز دیگری است که همه می دانند.
سید محرومان عملا محرومی باقی نگذاشت با گرانی به حدو حصر دلار در مدت ریاست جمهوری کلا محرومان نابود شدند. آقای رییس جمهور جمله تاریخی خودت را در مورد دلار یادت بیاور
فکر می کردیم با حکومت دینی صداقت و درستی حاکم میشه ولی در عمل دیدیم برعکس شد . ساده لوح بودیم ؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
احسنت .این کلامت رو باید با آب طلا نوشت
با آزاد شدن واردات خودرو دست دوم نه تنها ارز خارج نمیشه بلکه کسانی که در خارج از کشور خودروشان را وارد میکنند و نوعی ارز آوری میشه . تامین ارز و دلایل دیگه بهانه است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم