بازدید 3475

خودروهای وارداتی نه گارانتی دارند، نه خدمات پس از فروش

شرکت‌های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارائه کنند، بایستی از سایر مجموعه‌ها کمک بگیرند و نمی‌توانند واردات خودرو بدون ارائه گارانتی داشته باشند؛ البته در این حوزه هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بعضاً شرکت سوم هم در ارائه گارانتی تعلل می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰ 12 February 2024

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران نوشت: در آیین‌نامه واردات خودروهای نو که توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، آمده است که صدور ثبت سفارش خودرو اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت صمت و رعایت ماده۱۰ اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ است. برخی از منابع خبری اعلام کردند که یکی از نکات مهم درباره واردات خودرو بحث خدمات پس از فروش و نمایندگی در شهرهای مختلف است که برخی از واردکنندگان شرایط مناسبی ندارند.
 
شرکت راساموتور خاورمیانه به عنوان واردکننده محصولات GAC تنها ۲ نمایندگی در کشور دارد.شرکت دیار خودرو نیز ۵ نمایندگی و نامی خودرو تنها ۶ نمایندگی در کل کشور دارد. برخی شرکت‌ها مانند معین خودرو حتی سایت اینترنتی درستی ندارند .از همین رو تأکید می‌شود که در کنار واردات خودرو باید نظارت بیشتری در بحث خدمات پس از فروش صورت گیرد. موضوع خدمات پس از فروش را برخی از مدیران شرکت‌هایی که به آن اشاره شد، به گونه‌ای دیگر توضیح می‌دهند که جای سؤال و ابهام دارد. یکی از آنها می‌گوید که خودروهای خارجی مانند خودروهای ایرانی نیاز به تعمیرات ندارد و لذا با نمایندگی‌های محدود هم می‌توان خدمات را ارائه کرد و قطعاً مشتری راضی خواهد بود.

اما طبق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به طور مستقیم یا از طریق واسطه فروش، مبادرت به فروش خودروهای نو ساخت داخل کشور یا وارداتی خود می‌کند، تأکید شده است که مجموعه خدمات تعمیرات، تأمین و تعویض قطعات و پشتیبانی خدمات که در یک دوره زمانی مشخص (مطابق ماده ۱۵ آمده است که مدت زمان تعهد خدمات شامل تعمیرات و تأمین قطعات، ۱۰ سال بعد از فروش آخرین دستگاه خودرو از همان نشان تجاری و نوع خودرو، توسط عرضه کننده است.) این آیین‌نامه در قبال دریافت اجرت از سوی عرضه کننده برای مصرف کننده انجام می‌شود.
 
نکته مهم دیگر در موضوع خدمات پس از فروش این است که ماده ۲۱ عرضه کننده در دوره تعهد موظف است از طریق واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های مجاز، نسبت به پذیرش تمام خودروهای تحت مسئولیت خود و همچنین سایر خودروهای مشابه وارداتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت اقدام کند.
 
با توجه به ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرکت‌های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارائه کنند، بایستی از سایر مجموعه‌ها کمک بگیرند و نمی‌توانند واردات خودرو بدون ارائه گارانتی داشته باشند؛ البته در این حوزه هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بعضاً شرکت سوم هم در ارائه گارانتی تعلل می‌کند.
 
حسین رنجبر از فعالان بازار خودرو درباره خودروهای وارداتی به «ایران» گفت: کیفیت خودروهای خارجی در قیاس با خودروهای ساخت داخل، بسیار بهتر است و اکنون خودروهای خارجی در بازار، خرید و فروش می‌شود که از عمر آنها بیش از ۱۵ سال می‌گذرد و هزینه آنها به غیر از بنزین، تعویض لاستیک، روغن و لنت نیست. اما در خودروهای داخلی از موتور تا فرمان و سایر بخش‌های خودرو مشکل وجود دارد لذا در خودروهای داخلی گارانتی اهمیت قابل توجهی دارد اما در خودروهای خارجی با ایجاد تعمیرگاه‌های کوچک و زنجیره‌ای می‌توان خدمات در سراسر کشور ارائه کرد.
 
او ادامه داد: از آنجا که بازار مشتاق خودروهای خارجی است، حتی اگر گارانتی هم محدود باشد، همچنان مشتری برای خودروهای وارداتی وجود دارد اما این امر نباید عاملی برای سوء‌استفاده شرکت‌های واردکننده خودرو باشد. واردکنندگان ملزم به ارائه خدمات هستند. رنجبر اذعان داشت: برای اینکه موضوع خدمات پس از فروش خودروهای خارجی سروسامان پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان حمایت در این حوزه ورود کند و اجازه ندهد که واردکنندگان خودرو نسبت به خودروهای وارداتی بی‌تعهد باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
خیلی نیازی هم ندارند.
واویلا چه شود؟
وقتی به یه گروه رانت میدن همین میشه ، تویوتا همیشه نمایندگی اش ایرتویا بوده ، معین خودرو رو از کجاتون در آوردید ؟
بهترین کار اینه که حالا که این کار رو کردید لاقل برید با یه کمپانی درست قرارداد پشتیبانی ببندید .
یا بعبارتی دولت باید مجبورتون کنه . اگر بینتون بند و بستی نیست که حتما هست .
همون بدون گارانتی و بدون خدمات پس از فروش هم از تولیدات ایران خودرو و سایپا بهتر هستن
اصلا تنها خودروهایی در جهان که نیاز به گارانتی و خدمات پس ار فروش دارند خودروهای ایرانی و چینی هستند وگرنه تویوتا تا 400 هزار کیلومتر تنها نیاز به تعویض روغن دارند و اصلا خراب نمی شوند!
مگه خودروهای چینی ایرانی که نمایندگی و قطعات دارند چه گلی به سر صاحبانشون زدند مگه تویوتا و میتسو بیشی یا بی ام و یا بنز تو ایران نمایندگی ندارند دارند پس به نظر بنده خودرو داخلی یا چینی نباید خرید و دست دوم خارجی بهتر از اشغالهای چینی یا ایرانیه
فقط به مردم قیمت واقعی بفروشید مثل کشورهای دیگه نه اینقد قلمبه سود می‌خواهید مردم چه گناهی کردن چرا دولت میتونه گرون فروشی کنه اما مردم حق ندارن
چه پوزی میدن برای خودروهای داخلی خودروهای خارجی بدون گارانتی شرفش می ارزه خودرهای آدم کش ایرانی
چرا مانند همه کشورهای دیگر، خود سازنده خودرو در ایران نمایندگی مستقیم ندارد!!؟
چون بستگان قدرت بنگاه داری خودرو می کنند!؟
مگه به راحتی خراب میشه که به گارانتی نیاز داشته باشه . بدون گارانتی از خودرو های چینی و داخلی گارانتی دار بهتر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی