بازدید 11508
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران؛ اقدامی استراتژیک برای خنثی کردن تحریم‌ها و گسترش حضور در بازار جهانی نفت

ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران را قادر می‌سازد تا مشارکت‌های تجاری خود را متنوع کند، وابستگی خود را به بازار‌های سنتی کاهش دهد و به اقتصاد‌های نوظهور دست یابد. این حرکت استراتژیک به ایران اجازه می‌دهد تا نفوذ ژئوپلیتیکی خود را افزایش دهد و نقش جدیدی در بازار جهانی نفت ایجاد کند.
کد خبر: ۱۲۲۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 11 February 2024

پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران؛ اقدامی استراتژیک برای خنثی کردن تحریم‌ها و گسترش حضور در بازار جهانی نفت

به گزارش تابناک اقتصادی؛ منابع انرژی می‌توانند یک مزیت قابل ملاحظه برای بازیگری در جهان به حساب بیاید. ایران با محوریت قراردادن سیاست‌های جدید نفتی خود و تسویه مبتنی بر اخذ فرآورده‌های نفتی خروجی پالایشگاه‌های بازسازی شده و مینی‌ریفاینری‌ها، به شریک بزرگی برای کشور‌ها و اقتصاد‌های نوظهور دنیا تبدیل خواهد شد.

تحول در تجارت نفت خام ایران، در سال‌های اخیر با وجود تشدید تحریم ها، به مرحله جدیدی رسیده است و توانسته است که با رویکرد جدیدی که در پیش گرفته است، بازارسازی جدیدی را در پیش گیرد. ایران با تکیه بر رویکرد جدید پالایشگاه‌داری فراسرزمینی و همچنین رویکرد تازه اتخاذ شده پتروشیمی‌های فراسرزمینی، نفت و گاز طبیعی خود را به بازار‌های جهانی صادر کرده است و به خصوص در رویکرد جدید حوزه صادرات نفت با تکیه بر پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، در کشور‌های آسیای میانه، غرب آسیا، قاره آفریقا و آمریکای جنوبی به توسعه بازار انرژی خود پرداخته است.

اولین پالایشگاه فعال شده و بازسازی کامل شده در ونزوئلا قرار دارد که هدف صادرات حدود ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نفت خام ایران قرار گرفته است و با توجه به وجود میادین گازی در این کشور، رویکرد توسعه‌ای بعدی ایران در جهت نقش‌پذیری در بازار‌های جهانی، همکاری با این کشور در حوزه پتروشیمی بوده است.

رویکرد بازارسازی تضمینی نفت خام مبتنی بر پالایشگاه‌داری فراسرزمینی بسیار مهم و کلیدی است و زمینه ساز توسعه و تحول تجارت ایران خواهد شد و در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها و نقش پذیری جدید ایران در بازار جهانی نفت است و جایگاه مهمی را برای ایران رقم خواهد زد.

حمید بهزادی بخش، کارشناس سیاست‌گذاری اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی در رابطه با رویکرد در پیش گرفته شده اظهار داشت: ایران برنامه بلندپروازانه‌ای را برای نوسازی هشت پروژه پالایشی واقع در سه قاره و شش کشور خارجی آغاز کرده است. این ابتکار نشان دهنده ظرفیت مستعد ایران در ارتقای قابلیت‌های پالایشی و ارتقای پیشرفت‌های فناوری در این بخش است.

وی افزود: هدف ایران با نوسازی زیرساخت‌های پالایشی، بهبود کارایی، افزایش ظرفیت صادرات نفت خام خود، خنثی کردن تحریم‌ها و توسعه تجارت ایران با کشور‌های همسو با خود است و موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت تقویت می‌کند. ایده پالایشگاه‌های فراسرزمینی به عنوان پاسخی به چالش‌های پیش روی ایران به دلیل تحریم‌های بین المللی مطرح شد. ایران با ایجاد پالایشگاه‌هایی در کشور‌های خارجی به دنبال حفظ فروش نفت خام و تضمین عرضه ثابت فرآورده‌های نفتی پالایش‌شده برای بازار داخلی خود بود. این رویکرد راهی را برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده توسط تحریم‌ها و تنوع بخشیدن به مشارکت‌های تجاری ایران ارائه کرد.

وی ادامه داد: پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا به اولین پالایشگاه فراسرزمینی تبدیل شد که ایران در آن فعالیت خود را آغاز کرد. این پالایشگاه با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه فرصت قابل توجهی را برای صادرات نفت خام ایران فراهم کرد. ایران صادرات ۲ میلیون بشکه نفت در ماه به ال پالیتو را آغاز کرد که به تثبیت تجارت نفت این کشور کمک کرد. طبق اعلام وزارت نفت بیش از ۹۰ درصد کالا‌های مورد نیاز خود را با موفقیت تامین و صادر کرده است.

کارشناس سیاست‌گذاری اقتصادی با اشاره به مقاصد جدید توسعه‌ای ایران در زمینه بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفت: مشارکت ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی مورد توجه کشور‌های مختلف قرار گرفته است. کشور‌های آسیای مرکزی، آفریقای جنوبی و سوریه تمایل خود را برای همکاری با ایران برای بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده، اعلام کرده اند. این وضعیت، نشان دهنده پتانسیل رویکرد ایران برای گسترش مشارکت‌های تجاری و تنوع بخشیدن به حضور خود در بازار جهانی نفت است.

مذاکرات جاری با پالایشگاه حمص در سوریه نقطه عطف مهمی در تلاش‌های پالایشگاهی فراسرزمینی ایران است و موقعیت این کشور را در این حوزه مستحکمتر می‌کند. مشارکت ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با سیاست بازاریابی نفت این کشور که به سیاست تقاضای خرید معروف است، همسو است.

هدف این سیاست خنثی کردن تاثیر تحریم‌ها از طریق تضمین تقاضای ثابت برای نفت خام ایران است. ایران با بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشور‌های خارجی همسو با خود، خروجی قابل اعتمادی را برای صادرات نفت خود تضمین می‌کند و آسیب پذیری خود را در برابر تحریم‌ها کاهش می‌دهد.

پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران؛ اقدامی استراتژیک برای خنثی کردن تحریم‌ها و گسترش حضور در بازار جهانی نفت

وی ادامه داد: با رویکرد در پیش گرفته شده، ایران برنامه بلندپروازانه‌ای را برای نوسازی هشت پروژه پالایشی واقع در سه قاره و شش کشور خارجی آغاز کرده است. این ابتکار نشان دهنده ظرفیت مستعد ایران در ارتقای قابلیت‌های پالایشی و ارتقای پیشرفت‌های فناوری در این بخش است. هدف ایران با نوسازی زیرساخت‌های پالایشی، بهبود کارایی، افزایش ظرفیت صادرات نفت خام خود، خنثی کردن تحریم‌ها و توسعه تجارت ایران با کشور‌های همسو با خود است و موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت تقویت می‌کند.

نفوذ ایران به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و سیاست گسترده‌تر بازاریابی نفت این کشور، پتانسیل این را دارد که چشم‌انداز تجاری این کشور را تغییر دهد و موقعیت خود را در بازار جهانی نفت تقویت کند. ایران با خنثی کردن تاثیر تحریم‌ها می‌تواند تداوم صادرات نفت خود را تضمین کرده و ثبات را در بازار داخلی خود حفظ کند. ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران را قادر می‌سازد تا مشارکت‌های تجاری خود را متنوع کند، وابستگی خود را به بازار‌های سنتی کاهش دهد و به اقتصاد‌های نوظهور دست یابد. این حرکت استراتژیک به ایران اجازه می‌دهد تا نفوذ ژئوپلیتیکی خود را افزایش دهد و نقش جدیدی در بازار جهانی نفت ایجاد کند.

بهزادی بخش در پایان گفت: ورود ایران به حوزه پالایشگاه‌های فراسرزمینی نشان دهنده گامی مهم و راهبردی در جهت خنثی سازی تاثیر تحریم‌ها و گسترش حضور خود در بازار جهانی نفت است. ایران با ایجاد پالایشگاه‌هایی در کشور‌های خارجی، مانند پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا و مذاکرات جاری با پالایشگاه حمص در سوریه، تقاضای ثابت برای نفت خام خود را تضمین می‌کند و خروجی مطمئنی را برای صادرات خود تضمین می‌کند. این رویکرد، همراه با نوسازی پالایشگاه‌های موجود، ایران را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت قرار می‌دهد و امکان تغییر چشم انداز تجاری آن را فراهم می‌کند. از آنجایی که ایران با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها روبرو است، استراتژی پالایشگاه‌های فراسرزمینی آن نقش مهمی در شکل‌دهی سیاست‌های تجاری آتی و تحکیم موقعیت خود در عرصه بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
پالایشگاه فراسرزمینی مناسب کشوری است که مشکل تحریم را ندارد،مشکل جابجایی پول را ندارد،دانش فنی دارد،قدرت سیاسی بین‌المللی دارد و....
و گرنه دوباره بابک زنجانیهای فراسرزمینی متولد میشود.و این بار حتی اشخاص فراسرزمینی را هم حتی نمیتوانید مشاهده نمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
برای آقازاده ها توی خارج برویم مجانی پالایشگاه و پتروشیمی بسازیم و نفت آن را هم مجانی تامین کنیم.بمیرم واسه آقازاده ها چقدر مظلومند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
پالایشگاه فرا سرزمینی هم مثل پالایشگاه سرزمینی ۳۰ درصد نفت را به مازوت تبدیل میکند؟!!!به شکلی که در ذخیره کردن مازوت ماتم می گیرید و مخازن مازوتتان پر می شود و مجبور می شوید که در نیروگاه ها و.....بسوزانید؟!! نه داداش با این تکنولوژی نمی توانید پالایشگاه داخلی را اصلاح کنید چه برسه به پالایشگاه فراسرزمینی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
این بهانه ایه برای اینکه لازم نباشه ارز رو برگردونن و اسما صرف ساخت پالایشگاه بشه ولی رسما به جیب این جماعت کاسب تحریم بره بدون اینکه لازم باشه به جایی جواب بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
دیگر کسی خبر دار نمیشود در این فرا اختلاس ها
درود به شرف مردم واقعی ایران و خانواده دار که امروز واقعا گل کاشتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
کوته فکری خوب نیست.
اسکورت نفتکش ها و کشتی های ایران بوسیله نیروی دریایی نیز باعث خواهد شد کسی نتواند نگاه چپ به آنها بکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
والبته هزینه اسکورت نفتکشه از ارزش محموله آنها بیشتر است دلبندم
تحریم ها و دور زدن تحریم های مسئولان اقتصاد کشور و زندگی مردم را ....... حالا هم که سرزمین اصلی کامل آباد شده و به پیشرفت کامل رسیده نوبت فراسرزمینی است؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
درور زدن تحریم یعنی نون اب برای عده ای پس خوبه بهمین روش ادامه بدن
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
کلا این مسئولین دوست ندارند پول برای داخل کشور هزینه بشه به یه بهانه ای مثل چای دبش خارجش میکنن!!
کدام پالایشگاه؟
به علت نبود سرمایه و تکنولوژی، میزان استخراج نفت در 3 سال آینده نصف خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
قرار بود واسه آقازاده های خارج کار جور بشه که بحمدالله انجام شد
وگرنه اگر یک پالایشگاه خارج سرزمینشون تحریم شه یک حساب بانکی نمی تونه تو هیچ
یعنی عملا کل سرمایه گزاری میره هوابانک خارجی داشته باشه
دری وری چیه میگید فقط تبلیغات.پالایشگاههایی که زمان احمدی نژاد برای ساخت در اندونزی مالزی سنگاپور و سوریه با همین توجیهات شروع کردید چه شد.در ضمن ونزوئلا خودش صادر کننده نفت است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
سرمایه کشور را در زمان احمدی نژاد هدر دادید و به به و چهچه کردید حالا در شرایط تحریم سنگین پالایشگاه فراسرزمینی؟؟!!!!!!
در حالی که ایران تنها کشور ساحلی دریای خزر است که هیچ تولید نفت و گازی از این دریا ندارد، سه شرکت بین‌المللی عملیات حفاری در آب‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان را تشدید کرده‌اند.
در پی اعلام شرکت‌های اِنی ایتالیا و دراگون‌اویل امارات برای تسریع حفاری‌های نفت و گاز در بخش قزاقستانی و ترکمنستانی دریای خزر، شرکت «بی‌پی» بریتانیا اعلام کرد سال جاری میلادی ۲۱ حلقه چاه در آب‌های جمهوری آذربایجان در دریای خزر حفاری خواهد کرد.
تجربه نشان داده است که این نوع سرمایه گذاریها جز زیان و از دست رفتن سرمایه ، ثمری ندارشته است . بیت المال را هدر ندهید و به جای این کار در داخل مملکت پروژه های نیمه تمام را کامل کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
استاد میشه چند مورد از این تجارب ارزشمند خودتون رپ در اختیار ما قرار بدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
مثل این خودرو در سویه و آذربایجان
چگونه تحريم ها را خنثي كنيم ؟

با شعار !
مثل هميشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
در واقع کل کشور را دور می‌زنند
اینا همش بهانست برای بدست آوردن پول راحت برای آقازاده ها .... یک ریال از این پولا به مردم نمیرسه. اگه واقعا به فکر مردم و جامعه هستین کاری کنین تحریمها برداشته بشه و مردم ایران مثل مردم بقیه کشورها در آرامش زندگی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
تحریمها و شرایط تحریمی کشور مثل ابر و مه غلیظی است که فضای اقتصادی کشور را فراگرفته و شفافیتها را از بین برده
پرواضح است که عدم شفافیت بنفع چه کسانی است
حالا با یه کشوری قرارداد ببندید که بتونه پول این نفت صادراتی رو پس بده هم بد نیستا. آخه ونزویلا و سوریه اگر پول داشتن که سراغ ایران نمیومدن
چندی پیش زنگنه بخاطر تفکر تاسیس پالایشگاه فراسرزمینی مورد انتقاد قرار گرفت آنهم بخاطراینکه در دولت احمدی نژاد چنان تحت فشار قرارگرفتیم که ... چرا تکرار تجربه های قبلی با اینهمه تحصیل کرده ونیروی کار سرمایه گذاری در پتروشیمی وصنایع بالا دستی کار معقولانه ای نیست رفت وبرگشت مواد نفتی به خارج از کشور وبه داخل ومدت زمان استهلاک ۵ سال هم در قرار داده‌ای نفتی را باید لحاظ کرد .بعنوان مقاله خوب است اگر تحریم نبودیم.
کشورهای جهان سومی هیچ اعتباری برای سرمایه گداری کلان ندارند این همه کشورهای محتاج در کنار و نزدیک به ایران رفتیدونزوئلا که از نظر سیاسی بی ثبات است و با تغییر حکومت همه چیز بر باد می رود چرا باید در کشورهای اقماری و تحت تسلط روسیه این سرمایه گداری انجا م بشود
بهتر نبود بی سر و صدا این کارها انجام می شد؟ رقیبان ما امکان همین کار و گرفتن بازار از ما را ندارند؟
میشه اینقدر از کارها و روابط اقتصادی در در نکنید؟ دشمنان ایران لازم نیست از فعالیت های اقتصادی بدانند . کم دشمن داریم؟ چرا این اخبار را به دنیا اعلام میکنید که دنبال ازبین بردن ان درامدتان هم روند. هیچکدام از ین روابط اقتصادی را لازم نیست بدنیا اعلام کنید.
مازوت سالهاست مصرف ميشه من شاهد نيروگاه شهيد محمد منتظري اصفهان. شعله پخش كن مناسب و هوادهي مناسب لازم داره و پيشگرم مازوت و .. تا فيلتر دودكش . مشكلي نبود. يعني مازوت سوزي خيلي وقتها مرسوم بوده به شروط لازم . تازه نيروگاه روسي بود.يك كارشناس نديدم توضيح بدهد.
خدایا شکرررررررررررررررت دیکه خیالم راحت شد با این خبر جدید (احداث پالایشگاه فراسرزمینی)که گفتید از اینکه مالک خانه ما امسال ۳۰ درصد میخاد روی رهن بزاره.و نقل قول میکنن این لطف ایشونه که بیشتر نکرده.... میتونم روی اضافه درآمدم حساب کنم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی