بازدید 3196

نسخه الکترونیک به نفع بیمه‌ها به ضرر پزشکان

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از برخی نواقص اجرای نسخه الکترونیک، گفت: در شکل فعلی بیمه‌ها صرفه جویی و پزشکان ضرر می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹ 10 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، علی چنگیزی افزود: شکل فعلی اجرای نسخه الکترونیک نقایص و مشکلات زیادی دارد و عمده بار این مشکلات متوجه پزشکان و درمانگران شده است.

وی ادامه داد: در شکل فعلی اجرای نسخه الکترونیک، هزینه تأمین دفترچه‌های بیمه کاغذی از دوش بیمه‌ها برداشته شده و عملاً دفترچه‌های فیزیکی حذف شده که این موجب صرفه جویی بیمه‌ها هم از باب تهیه این دفترچه‌ها و هم از باب پرسنلی شده، اما در همین سیستم پزشکان مجبور به تهیه و تأمین سیستم کامپیوتری و اینترنت برای مراکز خود شدند که با توجه به افزایش قیمت‌ها به خصوص در حوزه اینترنت رقم‌های نسبتاً سنگینی را متوجه پزشکان کرده اما این هزینه‌ها به هیچ وجه در قیمت ویزیت پزشکان دیده نشده است.

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی افزود: در حالی که طبق قانون نسخه الکترونیک برای پزشکان الزامی است از سوی دیگر بیمه‌ها هم ملزم شده اند در یک فاصله یک ماه سهم پزشکان و مراکز را پرداخت کنند اما حالا وضع به گونه‌ای است که فقط پزشکان به قانون عمل می‌کنند و بیمه‌ها سهم خود را با تأخیر پنج شش ماهه پرداخت می‌کنند و هیچ جریمه ای هم به خاطر دیرکرد خود نمی‌پردازند.

وی گفت: بیمه تأمین اجتماعی در صورت یک روز دیر شدن حق بیمه پرسنل، پزشک یا مرکز را جریمه می‌کند اما برای بازپرداخت با تأخیر چند ماهه خود هیچ دیرکردی نمی‌پردازد. این نقص در اجرای قانون مشهود است و قانونگذار باید همان طور که پزشک را مجبور به عقد قرارداد با بیمه‌ها و نوشتن نسخه الکترونیک می‌کند بیمه‌ها را هم وادار به پرداخت در زمان مقرر یا پرداخت جریمه کند.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که طبق روال بیمه تأمین اجتماعی کد رهگیری ارائه شده را برای بیماران پیامک می‌کرد اما انگار این روال با اطلاعیه اخیر این بیمه در حال تغییر است و دیگر پیامکی برای بیمار ارسال نمی‌شود یعنی باز بیمه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند اما پزشکان باید بر روی یک کاغذ کد رهگیری را به بیمار بدهند که هم بار زمانی و هم بار هزینه‌ای دارد.

عضو شورای‌عالی نظام پزشکی گفت: یک مشکل مهم دیگر در روند اجرای الکترونیک در خصوص بیمه‌های تکمیلی است. این بیمه‌ها نباید از بیماران بخواهند که گواهی پرداخت حق ویزیت را از پزشکان مطالبه کنند. در حالی که نسخه الکترونیک برای بیمار نوشته شده باز هم باید روی سربرگ پزشک مهر و امضا شود که ایشان هزینه ویزیت پرداخت کرده است. این فرایند هم زمان بر است و هم هزینه بر و همه اینها بر دوش پزشک قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیمه‌های تکمیلی باید به سامانه متصل باشند و زمانی که بیمار توسط پزشک ویزیت شد به طور اتوماتیک حق ویزیت بیمه گذار محاسبه و قابل پرداخت به او باشد یا اینکه حداکثر قبض پرداخت شده از کارتخوان پزشک یا مرکز درمانی به عنوان سند پرداخت ویزیت مورد قبول این بیمه‌ها باشد.

چنگیزی ضمن اعتراض به این روند، گفت: از سازمان تأمین اجتماعی درخواست می‌شود جهت تکریم بیماران و عدم بروز هرگونه مشکل به روال قبلی برگردد و همچنین از قانونگذاران نیز درخواست می‌کنیم ضمن اصلاح روند تعرفه گذاری خدمات درمانی، بیمه‌ها را ملزم به انجام تعهدات خود در موعد مقرر بکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
حداکثر چیزی که پزشکان بابت اینترنت می پردازند در بالاترین سطح ویزیت مریض و بالاترین سطح سرعت اینترنت !!! و حواشی شاید به بین سیصد هزار تا پونصد هزار تومنه !!!! انوقت این را می خواهید در ویزیت هم اعمال کنید ؟!!!!
از اينكه در اجرايي هر پروژه اي انهم در بعد كلان ( مگا پروژه ) نواقصي ممكنه وجود داشته باشد درست است و با جمع آوري باز خورد ها و اصلاح به مرور برطرف ميشود ولي و نسخه هاي الكترونيكي از نظر عدم چاپ و توليد دفترچه و ...به نفع بيمه است كه اگر درست مديريت شود در نهايت منافع آن براي مردم است و پيشنهاد اين عضو محترم شوراي عالي نظام پزشكي جهت متصل شدن ويزيت به سامانه ستودني است كه اگر اتفاق بيفتد براي بيمار خوب است چون حقير به صورت مستند چندين پزشك سراغ دارم كه در مطب اولا پول نقد ميگيرند ثانيا بين 30الي 80 در صد بيش از تعرفه حق ويزيت مي گيرند و با اين اوصاف بي انصافي بگويم كه نوشتن نسخه الكترونيكي يا دادن كد پيگيري به بيمار هزينه به دوش پزشك دارد
راست گفته پزشک ها ضرر میکنند آخه آمار ویزیتهاشون همه ثبت میشه .آخه لامصب هزینه نسخه کاغذی با احتساب کاغذ و چاپ و... زیاده یا یک ثبت اکترونیکی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
متاسفانه بیماران هر ماه حق بیمه پرداخت می کنند اما با قطعی و مشکلات سامانه ها مانند تامین اجتماعی هم پولی نصیب پزشک نمی شود و مریض را رایگان می بیند و هم بیمار باید مبلغ آزاد برای دارو پرداخت کند کجای این عدالت است و این دولت هم هیچ توجهی نکند مخصوصا بیمه ها چون به نفعشان است حق بیمه از مردم پرداخت می کنند اما نه به پزشک پرداختی دارند و نه بیمار و نه داروخانه ها لطفا تابناک گزارش مفصلی در این خصوص بنویس
ضررش فقط و فقط برای مردمه.
یا میری میبینی پزشک نسخه الکترونیک نمینویسه
یا اگر دکتری بگه الکترونیک ثبتش کردم میری داروخانه میگه ثبت نشده
یا اگر ثبت شده باشه داروخانه میگه سیستم قطعه
یا هزارتا بامبول دیگه
و آخر سر باید آزاد حساب کنی.

از این همه ظلم به کجا پناه ببریم؟
جدای این مورد که این هزینه ها اصلا زیر 1 هزارم درصدم هم نیست جزوهزینه های مطب . مثل این میمونه که آزانس هواپیمایی ها، بانک ها و ... هم هزینه اینترنت و دستگاهشونو جداگونه از مشتری بگیرن
هزینه های مترتب بر پزشکان با افزایش 25 درصدی تعرفه ویزیت برای زمانیکه نسخه بصورت الکترونیکی نوشته شد در سال 1400 دیده شده است که مبلغ به نسبت زیادی هم می باشد . مثلا برای یک ویزیت 100 هزار تومانی 25000 تومان بابت ابن کار یک بار شورای عالی بیمه مصوبه دارد ، این بدین معنی است که هر سال هم این رقم در حال افزایش است ، ا
مشکل اینه سازمان تامین اجتماعی ۸ ماه بعد با کسورات با پزشکان تصفیه میکنه قطعا این وسط بیماران ضرر میکنند
این بیمه های تکمیلی هم باید وصل بشند تا مردم سردرگم نباشند وبیمه ها خوشحالند که بیماران ازاد حساب میکنند بویژه بیمه ها سود خوبی کردند طرحوباید ایراداتش رفع بشه و بیمه ها سهم بیشتری از درمان رو به صورت واقعی متقبل بشند نه صوری
باید پزشکان رو ترغیب به ثبت نسخه کرد واز اظهار نظر های پوپولیستی دوری کرد کار باید شدنی باشه ومیشه با دور اندیشی مشکلاتش رو حل کرد
بهتر بود تیترتون رو میزدید نسخه الکترونیک برای همه مفید بود الا مردم . ای کاش یکی از مسئولین میرفت تو این دارو خانه ها و مصیبت این نوع نسخه ها رو میدید .
هزینه اینترنت چند برابر ازمردم دریافت میکنند .فقط به ضرز مردم شده .سیستم بیشتر موقع قطع وهزینه آزاد دریافت میشود
از بس پزشک‌ها از خود راضی هستند رفتیم شیراز برا یه نوبت اندسکوپی بیمارستان کوثرمیگه دوماه دیگه نوبت پزشک بهت میدیم میگم من نسخه پزشک دارم میگه نه ما قبول نداریم اول دوماه بعد نوبت پزشک بهت میدم بعداز اون نوبت آندوسکوپی خلاصه پزشک‌ها دکانی برا خودشون درست کردنه وزیر بهداشت میگه ما کمبود پزشک نداریم بعد برا یه آندوسکوپی باید شش ماه تو نوبت باشیم اونوقت هم من مردمه رفته
یکی از بهترین اقدامات این دولت الزام به نسخه الکترونیک است. بنده قبلا برای تجدید داروی مادرم مجبور به چندین بار ارسال دارو یا نسخه و دفترچه به شهرستان بودم که الان با یک کد امکان دریافت دارو از شهرستان فراهم است. بعضی ها فقط بلدند غر بزنند خیر سرشان تحصیلکرده هم هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست