بازدید 8042
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۹ اردیبهشت

کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی

اختلاف آمریکا و اسرائیل تاکتیکی است نه استراتژیک، مساله چای دبش را لاپوشانی کردند، شهریه بی ترمز مدارس، فرسایش سیاست خارجی ایران در قفقاز، پارلمان دوازدهم و حاشیه ها، روند کاهشی نرخ بیکاری، اعتراض به تقسیم دوباره استان تهران، آیا سلاح هسته‌ای کشتارجمعی برتری نظامی است؟ و چرا ترکیه از فلسطین حمایت می‌کند؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۳۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۸ 28 April 2024

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با اقتصاد زیر زمینی، تولید زیر تیغ واردات یارانه ای، چالش ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و یک صندلی و چندین مدعی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! 


 حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در بخشی از یادداشتی در شماره امروز این روزنامه نوشت: ۱- شاید از تیتر یادداشت پیش روی تعجب کنید و از خود بپرسید؛ «برجام» با لایحه «عفاف و حجاب» چه نسبتی دارد؟! در نگاه اول حق با شماست! موضوع برجام فناوری هسته‌ای و مقصود از آن لغو تحریم‌های ظالمانه و غیر‌قانونی علیه کشورمان بود، ولی موضوع لایحه عفاف و حجاب، مقابله با پدیده پلشت و خانمانسوز کشف حجاب است. اما مروری -هرچند گذرا- بر متن لایحه عفاف و مسیری که تاکنون طی کرده است، این نگرانی جدی را پیش می‌کشد که مبادا همان‌گونه که برجام به جای لغو تحریم‌ها، تعداد آن‌ها را دو برابر کرد، لایحه عفاف و حجاب نیز به جای پیشگیری از ناهنجاری کشف حجاب، گسترش این پدیده پلشت را به دنبال داشته باشد! مجلس قبلی برجام را بی‌توجه به انتقادات جدی و مستند منتقدان، ظرف ۲۰ دقیقه تصویب کرد و شد آنچه نباید می‌شد! مراحلی که در تصویب لایحه عفاف و حجاب دنبال می‌شود نیز با آنچه بر سر تاسیسات هسته‌ای کشورمان آوار شد، شباهت‌هایی دارد و صد البته با دامنه‌ای بسیار گسترده‌تر و خطرناک‌تر! تعجب نکنید. بخوانید!


۲- این روز‌ها لایحه موسوم به عفاف و حجاب برای بررسی نهائی در دستور کار شورای محترم نگهبان قرار گرفته است. پیش از این و در طول نزدیک به یک سالی که از تهیه و تنظیم این لایحه می‌گذرد، در چند نوبت و متناسب با مراحل مختلفی که لایحه طی می‌کرد، به ارزیابی و نقد مستند برخی از مفاد آن پرداخته بودیم، ولی متاسفانه علی‌رغم برخی تغییرات، موارد سؤال‌برانگیز کماکان و یا کم و بیش در متن لایحه دیده می‌شود که می‌تواند کارآمدی آن را با تردید‌های جدی رو‌به‌رو کند. از این روی، اشاره به نکاتی را در این خصوص خالی از فایده نمی‌دانیم. 


۳- اولین پرسش که اساسی‌ترین نیز هست، این که لایحه یاد شده بر اساس کدام نیاز و برپایه کدام ضرورت تهیه شده است؟! 
الف: اگر پاسخ آن است که برای مقابله با کشف حجاب و حفظ عفت عمومی نیاز به قانون داشته‌ایم که باید گفت این پاسخ قابل قبول نیست! چرا که موضوع و متن مواد ۶۳۸ و ۶۳۹ از قانون مجازات اسلامی و قانون موسوم به البسه (مصوب ۲۸ اسفند ۱۳۶۵) به وضوح در این خصوص بوده و هست؛ بنابراین فقدان قانون نمی‌تواند انگیزه قابل پذیرشی برای تهیه لایحه مورد اشاره باشد.
ب: ممکن است گفته شود که قوانین موجود کافی نبوده و نیاز به اصلاح داشته است! در این صورت می‌توانستند با ارائه ماده واحده، مفاد قانون قبلی را اصلاح کنند! 
ج: بر فرض که تهیه و تدوین قانون تازه‌ای برای حجاب ضرورت داشته است! سؤال این است چرا مادام که قانون جدید به تصویب نرسیده است، این پدیده خسارت‌آفرین به حال خود رها شده و برای پیشگیری از آن به قوانین موجود عمل نشده است؟ این «ترک فعل» که مصداق روشن عمل مجرمانه است با کدام توضیح قابل قبولی صورت گرفته است؟! 


۴- ممکن است ادعا شود که رو‌به‌رو شدن با شرایط خاص! علت احساس نیاز به تهیه این لایحه بوده است! که باید پرسید: کدام شرایط خاص مورد نظرتان است؟! جامعه روال عادی خود را طی می‌کرد و رخداد و شرایط ویژه‌ای در میان نبود. حضرت آقا در دیدار رمضانی مسئولان نظام به همین نکته اشاره کرده و می‌فرمایند: «یک مطلب دیگری را من می‌خواهم مطرح کنم و آن چالش تحمیلی مسئله «حجاب» در کشور است. مسئله حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده، این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامه‌ریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما، در حالی که چنین مسئله‌ای در کشور وجود نداشت، مردم با شکل‌های مختلف داشتند زندگی می‌کردند». آیا پیش کشیدن لایحه حجاب و عفاف بی‌آن که ضرورتی داشته باشد، بخشی از پازل دشمن و کمک به این «چالش تحمیلی» نبوده است؟! 


۵- آیا موارد یاد شده شک‌برانگیز نیست؟! و انگیزه تدوین و تهیه لایحه موسوم به حجاب و عفاف را با تردید‌های جدی رو‌به‌رو نمی‌کند؟! و آیا اقدام به تهیه این لایحه همان «چالش حجاب» نیست که در غفلت و ساده‌اندیشی مسئولان، به نظام و توده‌های عظیم مردم متدین و پاکباخته کشورمان تحمیل شده است؟! اگر پاسخ منفی است، بفرمایید چرا از هنگام تهیه لایحه عفاف تاکنون، ناهنجاری کشف حجاب گسترده‌تر شده است؟! چرا برخلاف تاکید رئیس قوه قضائیه و رئیس‌جمهور بر اجرای قوانین موجود، از اجرای آن خودداری شده است؟! چرا لایحه‌ای با ۹ ماده از سوی قوه قضائیه و افزایش آن به ۱۵ ماده توسط قوه مجریه وقتی به مجلس می‌رود به ۷۱ ماده و در حجم انبوه ۳۲۴۲۱ کلمه (بخوانید کلیات ابوالبقا) تبدیل می‌شود و نزدیک به یک سال در کوچه پس کوچه‌های مجلس معطل می‌ماند؟! 

 

جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با تیتر روحانیت خودش پیشقدم شود نوشت: بار دیگر به مناسبت بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که با اعتراض‌هائی همراه است. اعتراض‌ها عموماً بر این محور‌ها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهاد‌ها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آن‌ها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهاد‌ها تاثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آن‌ها منطقی نیست.


طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است. بدون اینکه درباره محور‌های اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تاکید می‌کنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آن‌ها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بار‌ها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.


در سال‌های گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن‌ها انتقاد می‌کردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما می‌گفتند مگر از وضع شدیداً فلاکت‌بار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزه‌های علمیه اعتراض می‌کنید؟


جواب ما این بود و اکنون نیز اینست که می‌دانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و حتی علمای شهرستان‌ها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کار‌های خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانه‌ها و شرکت‌ها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند. ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح می‌کنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌های علمیه دفاع نمایند. می‌بینیم که در عمل نیز تفکر آن‌ها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای روحانیت می‌گویند اعتنائی نمی‌کنند و ترتیب اثر نمی‌دهند.


مهم‌ترین دلیل ما برای این تفکر که حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آن‌ها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب می‌نماید. هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که روحانیت می‌تواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزه‌های علمیه از هیچ بودجه‌ای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آن‌ها می‌دهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد می‌دانستند. تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تایید گذاشته است. مراجع صاحب‌نام و ذی‌نفوذی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.


نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگنا‌های معیشتی در حال حاضر به آن‌ها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیف‌ترین اقشار جامعه زندگی می‌کرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود. حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.


خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجه‌های دریافتی حوزه‌ها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشت‌میزنشینانی می‌رسد که حوزه‌های علمیه بدون آن میز‌ها هم می‌توانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیت‌ها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیش‌قدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟


از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی


ناصر ذاکری طی یادداشتی در شماره امروز شرق با عنوان از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی نوشت: پرونده مجازبودن خرید و تملک جت شخصی پس از مصاحبه اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و حتی توضیح بعدی سازمان که این قانون مربوط به دو دهه پیش است، نتوانست موضوع را برای مخاطبان هضم‌کردنی یا تحمل‌پذیر کند. درواقع تملک جت شخصی به خودی خود امر چندان مهمی نیست. درست مثل هر حوزه دیگر در اقتصاد، فرد با درنظر‌گرفتن شرایط خود تصمیم به خرید کالایی خاص می‌گیرد. به‌عنوان مثال فردی برای تعطیلات آخر هفته خود دو میلیون تومان کنار می‌گذارد و آن دیگری متناسب با درآمدش صد برابر این مبلغ را هزینه می‌کند؛ اما اهمیت این پرونده ارتباط نزدیک با شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی امروزمان دارد که در زیر به چند نکته مرتبط با آن اشاره می‌کنم:

۱ – تورم دورقمی شرایط دشواری را برای گروه عظیمی از شهروندان کشور ایجاد کرده و آنان مجبور هستند برای ایجاد تعادل بین دخل‌و‌خرج خود بسیاری از سرفصل‌های ضروری هزینه را حذف کنند و حتی از خیر درمان بیماری‌های‌شان نیز بگذرند. سفر هوایی سال‌هاست از سبد مصرفی این گروه عظیم خط خورده است. گفتنی است که با عنایت به سطح دستمزد مصوب قانون کار برای سال جاری، حقوق ماهانه یک کارگر معادل قیمت بلیت رفت و برگشت هوایی در مسیر تهران به مشهد برای یک خانوار دونفره است؛ ازاین‌رو روشن است که سفر هوایی جایی در زندگی جاری گروه کثیری از شهروندان ندارد.

۲ – سیاست‌گذاری نامعقول اقتصادی در طول دهه‌های گذشته منتهی به شکل‌گیری فاصله طبقاتی بسیار عظیم شده و در کنار فقر آزاردهنده گروه کثیری از شهروندان، رفاهی حیرت‌انگیز و باورنکردنی برای گروهی اندک به ارمغان آورده است. سطح زندگی به‌اصطلاح لاکچری آنان به گونه‌ای است که نداشتن جت شخصی را می‌توان یک محرومیت جدی برای‌شان تلقی کرد که طبعا باید برایش چاره‌ای اندیشیده شود.

۳ – بسیاری از ثروتمندان بزرگ کشور تاجران جوان و تازه‌کاری هستند که نه به اتکای نبوغ کارآفرینی؛ بلکه با کمک روابط خانوادگی و استفاده از نفوذ خانوادگی به ثروت‌های کلان دست یافته‌اند. مثلا فلان جوان تازه‌کار با استفاده از فرصتی که تحریم نفت ایران ایجاد کرده و با کمک حامیان بانفوذش و با ادعای تکراری «دورزدن تحریم» یک‌شبه ره صدساله طی کرده و به ثروتی افسانه‌ای دست می‌یابد. به‌این‌ترتیب می‌توان ادعا کرد بیشتر متقاضیان خرید و استفاده از جت شخصی، این گروه ثروتمندان تازه به‌دوران‌رسیده و برخوردار از رانت خانوادگی خواهند بود.

۴ – در شرایط کمبود منابع مالی دولت، سازمان‌های دولتی ناگزیر هستند شیوه‌های جدیدی را برای کسب درآمد و ترازکردن دریافتی‌ها با پرداختی‌های‌شان بیازمایند. ارائه خدمات به دارندگان جت شخصی راهی بسیار مناسب برای کسب درآمد است؛ آن‌هم در شرایطی که افزایش قیمت بلیت و فرسودگی ناوگان هوایی به شکل‌گیری ظرفیت بی‌کار در اکثر فرودگاه‌های کشور منتهی شده است.

۵ – سال‌هاست که در حوزه مدیریت شهری از ضرورت افزایش سهم شبکه حمل‌ونقل عمومی در حمل‌ونقل شهری سخن گفته می‌شود که صرفه‌های بسیاری برای اقتصاد کلان کشور ایجاد می‌کند و درواقع اولویت‌دادن به منافع اجتماعی در مقایسه با منافع فردی را مطرح می‌کند؛ اما اینک برخی الزامات اقتصادی متولیان امر را در مسیری سوق داده که به فکر ارائه خدمات به «ازمابهتران» با هدف کسب درآمد بیشتر باشند.

اما نکته تأمل‌برانگیز این است که قانون اساسی ما به‌عنوان دستاورد زیباترین و باشکوه‌ترین انقلاب تاریخ بشر، شرایطی آرمانی را تصویر می‌کند که در آن محدودیت‌های مادی نمی‌تواند مانع پرواز با بال استعداد‌ها شود. جامعه موظف است هرگونه امکان پیشرفت را در اختیار تک‌تک شهروندان در دوردست‌ترین روستا‌ها قرار بدهد تا هرکسی بتواند تا هر ارتفاعی که آرزویش را دارد، پرواز کند، تولید ثروت کند، کسب علم و معرفت کند یا در اندیشه رشد معنوی خود باشد و به عبارتی فقر خانوادگی یا توسعه‌نیافتگی منطقه نباید مانع پرواز او شود. اینک با گذشت سال‌ها دولتمردان در دفاع از عملکرد خود می‌توانند به فهرست بلندبالایی از مشکلات اشاره کنند که مانع تحقق این رؤیای ارزشمند و باشکوه شده‌اند؛ همان مشکلاتی که آنان را واداشت تا از انجام تعهد آموزش رایگان یا تأمین مسکن برای همگان شانه خالی کنند؛ اما گویا از دید دولتمردان محترم این ناکامی دردناک دلیل آن نمی‌شود که فرصت نوعی دیگر از پرواز را از مردم بگیریم: اگر پرواز با بال استعداد‌ها مقدور نشد، به جایش امکان پرواز با جت شخصی را فراهم می‌کنیم!

آرمان نیک‌اندیشانی که متن قانون اساسی را نوشتند، این بود که حتی فرزندان فقیرترین و محروم‌ترین خانواده‌های کشور از پرواز با بال استعداد بازنمانند؛ اما اینک پرواز با جت شخصی فقط مختص کسانی است که فرزند فلان فرد متنفذ باشند و با استفاده از رانت نام خانوادگی اجازه «دورزدن تحریم» را بیابند؛ کسانی که لابد در گام بعدی متقاضی داشتن «فرودگاه شخصی» هم خواهند بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۳
من با نظر کیهان صددرصد موافقم ، جت شخصی حق مسلم مسئولین زحمت کش و فرزندان محترم و خادم آنهاست ، حقوق و مزایای روحانیت شریف باید حداقل ده برابر نرخ فعلی شود،
تابناک این یکی رو که میتونی انتشار بدی؟ همه رو اونطوری که دوست داری نوشتم بخدا!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
حقوق روحانيت الان چقدره؟ ميشه بگي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
بابا چندساله دارم میگم والله بالله به این حسین شریعتمداری یک پس ریاست جمهوری بدید حتی شده ازمایشی مثلا یکساله
گوش نمیدید که

اقا این پتانسیل متراکم مدیریت و دیپلماسی و غیره اگر فوران بکنه میدونی چی میشه

اگر هم نتونست که هیچ
دیگه از ابرام رییسی که...ت
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
با سلام دولت و مجلس شریف جلوی ورود کالای قاچاق که به تولید داخل اسیب می زند را بگیرد
جناب شریعت مداری .بی حجابی امروز بیشتر به عنوان اعتراض به حکومت است تا اصل بی حجابی.اعتراض به وضعیت نابسامان مملکت وخانواده ها همین ردیف های بوجه که ۶ر ساله مثل علف هرز زیاد می‌شود هم از عرض وهم از طول و........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
صرفنظر از ایرادات لایحه حجاب، اگر سرنخ اجرای آن دست تندروهایی مثل کیهان باشد، منشا درگیری های گسترده خواهد بود!!
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
با سلام دولت و مجلس شریف جلوی ورود کالای قاچاق که به تولید داخل اسیب می زند را بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
نمیدانم این کیهان هزینه هاش را ازکجا تئامین میکنه جلوی هر دکه روزنامه فروشی میری شش تا روزنامه کیهان وپنج تا همشهری وجندتا روزنامه دیگر هست هر رهگذری که وقت اضافی داره می ایسته وسر خظ روزنامه ها را میخوانه وروز نامه نخریده میره قبلا روز نامه همشهری بخاطر آگهی هاش وروزنامه کیهان برای پاک کردن شیشه ها مردم میخریدن امروزه با انتر نت وسایت دیوار وسایتهای دیکه وبوجود امدن مایه های شیشه پاک کن دیگه این دوروز نامه هم را نمیخرندشاید بافروش کاغذ های اضافه وتئامین بوجه دولت میتوانند ان موئسسه عظیم را سر سرپا نگهدارند
یک نفر به کیهان بگوید الان شش سال است که دیگر برجامی در کار نیست و اتفاقا تورم از زمانی شروع شد که برجام تمام شد
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
هنوز بعد از ۴۵ سال ، همه مشکلات را گردن پهلوی می اندازند و کجای کاری که حالا حالاها جا داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
۰۹:۱۷
در اصل باید همه خوبی هارو بندازن گردنش. هرچی داریم از همون موقع است
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
سرکوب شدید اقتصادی قبل برجام شروع شد و سال 96 پایان یافت و فنرش رها کردن اما برجام ملغی شده از سال 97 و با برجام تحریم دوبرابر شد
در شرایطی که ورود اتومبیل های کار کرده و کم مصرف به دلیل ارز بری ممنون است که می تواند جان بسیاردی از مردم را ور تصادفات نجات دهد
در ش ابطی که ورود موبایل ایفون به دلیل لوکس بودن ممنوع است چه توجیهی بر ای اجازه ورود جت شخصی وجود دارد
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
جت شخصی تحریم نیست
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
در اوضاع کشور بیشتر تامل کنید.
این امکان برای مردم عادی نیست.
اگر روزی؛ این افراد بخواهند فوری کشور را ترک کنند و پیش فرزندانشان بروند، با پراید که نمی‌شود. باید یک جت شخصی داشته باشند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
آقا زاده ها جت می‌خواهند و تمام
بنده خدا حاج حسین نمی دونه بخاطر فعالیت های هسته ای تحریم شده ایم هنوز فکر میکنه بخاطر برجام تحریم هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
بنده خدا رو خوب اومدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
بنده خدا شمایی که نمیدونی برجام رو برای همین هسته ایی از آستین اشون درآوردن و گرنه دشمن من چراباید برنامه اقداما مشترک با من بریزه و هزینه کنه، لیاقت شماها همان متخصص مغز است
آخر نفهمیدیم نظر حسین شریعتمداری در مورد چای دبش و زمین ازگل صدیقی که از روی غفلت به اسمش زدند چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اینطور وقتا میره استراحت
آخر نفهمیدیم اگر موافقان حجاب اختیاری عده ای معدود اند چرا چنین در هراس اید!؟
یعنی چیز دیگه ای ندارید با این برجام بچسبانید و یا دیگه چیزی هم مونده که به این برجام نچسبانده باشید بابا ول کنید تو رو خدا
مردم رو بیچاره کردید با این سیاسیت های نادرست و نابجا تون
چه عجب از کیهان حرف حساب شنیدیدم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
حرف حسابت رو در کامنتها ببین
اول از همه بچه های مسئولان سابق و فعلی اصول گرا و اصلاح طلب را از کل کشورهای غربی و غیره بیارید ایران و اصلاح و متدین کنید بعد برای ملت مظلوم ایران
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
کارکرد آنها چیز دیگری است.
افرادی که اقدام به گسیل فرزندان خود به خارج از کشور می کنند، ضمن اینکه شرایط فعلی کشور را مناسب و شایسته فرزند خود نمی‌بینند، از طرفی به دنبال آن هستند که توسط فرزند خود در خارج از کشور، پایگاهی برای فردای خود نیز تامین نمایند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
با ۰۸:۴۸. موافقم
این بگیر بگیر ها از نظر کیهان کافی نیست. شدت عمل بیشتری را خواهان است!!!!!!!!!!!!!!!
شریعتمداری فقط واسه دل خودش تیتر‌ میزنه حرفاش نه ارزشی داره نه واسه کسی اهمیت داره حتی همون ۴ درصد
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
حسین شریعتمداری برای اثبات شایستگی خود، ابتدا یک کار انجام دهد. اینکه ساختمانی خریداری کند و روزنامه‌ای تاسیس و ثبت قانونی کند و در آن روزنامه فعالیت خود را آغاز کند. کاری که آدمهای بسیاری انجام داده‌اند. تا ببینیم ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
پس تو چرا میسوزی اگه اینجوری سوله نشین بدبخت
مردم همه منتظرند تا روحانیون به صحنه بیان و حرفشون رو گوش کنن . همه مشتاقیم . پا پیش بگذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
عمرا دیگر دنبال یک روحانی راه بیفتم
فرصتپرواز با بال استعداد هنوز هست که مهاجرت نامیده میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
مهاجرت تبعید خودخواسته
کیهان دوباره اظهار فضل کرد !!
نخبگان ودانشمندان باجت مسافری ازوطن میروندوثروتمندان باثروتهای بادآورد جت شخصی میخرند.. میان ماهم من تاماه گردون تفاوت اززمین تاآسمان است
جالبه تیتر جمهوری اسلامی برای بودجه روحانیت را پشت سر تیتر کیهان میزنید!!!!!!!!!!!!
چقدر مردم را سرکار میگذارند همه گروه های سیاسی نهار وشامشان باهم میخورند. در خصوص یک مطلب همه شان حرفشان یکی است یکی همان مطلب را از راست می نویسد و دیگری از چپ همین . یعنی همه ما سر کاریم.
مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
امتحان بدی دادند
بخش متاسفانه بزرگی از روحانیت یا در گیر همین بودجه هاشده و سکوت کرده اند یا از سر مصلحت اندیشی چیزی نمی گویند در هر حال آنچه درجریان است بضرر خود روحانیت است و بنظرمن جبران ناپذیر .
ای خدا،ببین راجب چه چیزایی میزنن تو سر و کله هم!!!
برجام و عفاف و .........!!!! ای خدا مصبت رو شکر.
فقر ، پدیده پلشت و خانمانسوزه . نه کشف حجاب
همسر ودخترهای من حجاب رعایت مکنند ولی دیریا زود حجاب در کشور اختیاری خواهد بود چه مابخواهیم چه نخواهیم هرچقدر هم امر ونهی شود نتیجه برعکس خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
مثل سایرکشورهای اسلامی که اختلاس ورانتی درکارنیست وقت نمازکه میشودمغازه های خودرابادرب بازرهامیکنتد وبرای نمازمیروند نه دزدی معمول است ونه جیب بری ونه زورگیری درآنکشورهاانتخاب حجاب به اختیارخودشان است
لازم است به این بودجه فرهنگی درصد بالایی از بودجه سازمانه ها که طبق مواد قانونی یا بصورت غیر قانونی به مباحث فرهنگی تخصیص داده می شوند نیز اضافه شود مطمئن باشید این ارقام چند برابر می شود
مطالب روزنامه جمهوری اسلامی بخصوص سر دبیر فرهیخته و دانشمند ان جناب اقای مسیح دانشور چو از دل برآید لذا بردل نشیند
دیگه بحث حجاب چقدر شور شده که کیهان هم داره انتقاد میکنه!!
کسی میدونه این غرب زده ها چرا هیچ وقت برای اختلاس و بی عدالتی و ... اعتراض و آشوب نمیکنن و فقط برای مسائل جنسی جنگ داخلی راه میندازن؟ سال ۸۸ هم همینجوری شد آخه واسه دیسکو کشورو آتیش زدن اما مسائل دیگه سابقه نداشته اینجوری کنن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
تو خودت چرا اعتراض نمیکنی به مشکلات؟! بعدشم همون غرب آرزو و حسرت همه تون هستش منتها گربه چون دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
در آخرالزمان برای بی حیایی توجیه می کنند و کار شریعتمداری حکم جهاد دارد
چرا کیهان دل به حال سرمایه بر باد رفته ملت تو بورس دل نمبسوزنه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
چون بیشتر اون سرمایه ها بادآورده بود بنابراین ملالی نیست که بر باد هم بره
بالاخره همش از خود باده دیگه
راستی ؟ کی اسرائیل رو نابود میکنیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
طبق برنامه ، شما زیاد استرس نداشته باش نترس عزیــــــــــزم
آقای شریعت مداری میدونی دولت منتخب شما میلیون ها نفر تو بورس رو به خاک سیاه نشونده بخاطر تحریم ها ولی درعوض دلار ۲۵ هزاری رو ۷۵ کرده ؟ و کاسبان تحریم و جنگ رو سوپر میلیاردر کرده ؟؟؟
حاج حسین تو که قدرتمندتر از اسراییل و روسیه و عربستان و ...با برجام مخالف بودی و برای بر هم خوردنش هزاران دلیل و برهان میاوردی و حالا هم در قضیه حجاب هر چه زور داری میزنی که مردم را بیشتر در تنگنا بگذارند و اصولا با ایران و ایرانی مشکل داری!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
فساد و فحشای غربی هرگز ایرانی نبوده فرهنگ ایرانی مشخصه ایرانی ها همیشه شرم و حیا داشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
شما اول برو باد بگیر برجام یعنی واگذاری منافع ملی و دخالت دیگران در امور داخلی ایران
ایشالله در "انتخابات" بعدی همه رد صلاحیت شوند.
آقاجان کل بودجه کشور را به روحانیت بدهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
دادن خبر نداری
قطعا در گام بعدی فرودگاه شخصی هم میخواهند و در اینجا بهتر است مسئولین با هلیکوپتر به آنها خدمات دهد چون به باند فرود خاصی نیاز ندارد و هر کدام از این ثروتمندان می توانند برای خود یک فرودگاه هلیکوپتر یا شاید چندتاشو در جاهای مختلف داشته باشند
تهدید به بستن تنگه هرمز را فراموش کردند !
هنوز نفهمیدی جناب شریعتمداری که دارند همه را بازی می دهند؟
وظیفه دولتمردان باید اقتصاد و امنیت باشد. حجاب نه قانون هست و نه باید قانون داشته باشد. حق اولیه هر انسانی انتخاب پوشش خود هست. گیر دادن به دختران ایرانی در شهر ها. نه دانش میخواهد. نه سواد و نه علم. اگر کسی مرد میدان هست قیمت دلار را کنترل کند. برای چیزهای پوچ و بی ارزش همه بسیج میشوند. برای مشکلات اصلی کشور همه به دعا متوسل میشوند. عجب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
هرچیزی حدی داره حد شماها کجاست؟ چون محیط عمومیه به هرحال
تاریخ خواهد نوشت شریعتمتداری چه بود و چه کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
تاریخ خیلی چیزا خواهد نوشت جه فایده وقتی دیگه ما نباشیم هیچ چیز عوض نمیشه ...وقتی انسان خودش نباشه
بیان روی قبرش مجسمه حقیقیت بنا کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
و بکجا وصل بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی