بازدید 8546
۱
گزارش کامل هشتمین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

تماشای علی نصیریان در شمایل متفاوت

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در هشتمین روز محل نمایش سه فیلم است و فیلم «نبودنت» در میان این آثار کنجکاوی برانگیزتر با بازی سحر دولتشاهی است.
کد خبر: ۱۲۲۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶ 08 February 2024

تماشای علی نصیریان در شمایل متفاوت

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در هشتمین روز محل نمایش چهار فیلم است و در میان این آثار کنجکاوی برانگیزتر، تماشای بازی استاد علی نصیریان در شمایل متفاوت است.

به گزارش «تابناک»؛ چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از شامگاه یازده بهمن با برپایی افتتاحیه رسماً آغاز شد و نمایش فیلم‌ها از 12 بهمن تا 20 بهمن در چار سانس در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد، سینماهای صنوف و همچنین اکران‌های مردمی جریان دارد. جزئیات کامل فیلم‌ها را از اینجا می‌توانید ببینید. جدول برنامه نمایش سینماهای مردمی را از  اینجا و جدول برنامه نمایش سینماهای صنف را از اینجا را می‌توانید دانلود کنید. به واسطه ناتوانی متولیان جشنواره در طراحی مکانیزم عادلانه و شفاف برای رای گیری سیمرغ مردمی، در این دوره نیز همچون دو دوره پیشین شاهد حذف تنها جایزه‌ای هستیم که مردم مستقیماً در آن نقش داشتند.

۸ درام اجتماعی، ۶ فیلم در ژانر دفاع مقدس و جنگ، ۳ فیلم از تاریخ معاصر ایران و ۴ فیلم در ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب حال حاضر فیلم‌های جشنواره تا به اینجاست، ترکیب متفاوتی که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد. از میان ۲۲ فیلم اعلام شده، ۶ فیلم به طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص دارند؛ احمد، آسمان غرب و مجنون سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین الدین را روایت می‌کنند و قلب رقه و میرو نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند.

نکته قابل تامل سهم اندک بخش خصوصی از جشنواره فجر چهل و دوم است. طبق اعلام رسمی روابط عمومی فارابی با 12 فیلم در سهم عمده‌ای از جشنواره 42 را به خود اختصاص داده است و پس از آن سازمان سینمایی سوره با 7، سازمان هنری رسانه ای اوج با 4، بنیاد شهید و امور ایثارگران با 3 و موسسه سینما شهر و بنیاد فرهنگی روایت فتح که هر کدام تنها با یک فیلم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری، «زودپز» رامبد جوان، «هفتاد‌سی» بهرام افشاری، «عزیز» مجید توکلی، «خجالت نکش۲» رضا مقصودی، «رکسانا» پرویز شهبازی، «لاک‌پشت» بهمن کامیار، «بی سرو  صدا» مجیدرضا مصطفوی و «کوکتل مولوتوف» حسین دوماری آثار بخش خصوصی بودند که غیبت شان در جشنواره فجر محسوس است.
 

 

فیلم‌های روز هشتم
 

 

باغ کیانوش

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تهیه کننده: محمدجواد موحد
کارگردان: رضا کشاورز حداد
نویسنده: رضا کشاورز حداد
بازیگران: شهرام حقیقت دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی، با حضور عباس جمشیدی فر
مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی
خلاصه داستان: روایتی از واقعه‌ای در دهه ۶۰ که داستان آن اقتباسی از کتابی با همین نام است.

 

در نشست خبری فیلم مطرح شد؛
«باغ کیانوش» نوجوانان را با ترس‌هایشان مواجه می‌سازد

تماشای علی نصیریان در شمایل متفاوت

 نشست خبری فیلم سینمایی «باغ کیانوش» در سانس اول روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن در خانه رسانه برگزار شد. در این نشست خبری، رضا کشاورز حداد (نویسنده و کارگردان)، محمدجواد موحد (تهیه‌کننده)، محمد گودرزی (مجری طرح)، سیاوش کردجان (تدوینگر)، محمدعبدی (طراح جلوه‌های ویژه کامپیوتری)، میلاد محمدی (طراح و کارگردان انیمیشن)، حسین بشاش بافکر (صدابردار) و عباس جمشیدی‌فر و مجید پتکی از جمله بازیگران از فیلم حضور داشتند. در ابتدای این نشست، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به دعوت مجری برنامه روی سن آمدند و بعد از آن بازیگران کودک فیلم به این جمع اضافه شدند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

رضا کشاورز حداد کارگردان فیلم «باغ کیانوش» بیان کرد: خیلی ممنون که وقت گذاشتید و فیلم ما را نظاره کردید. این فیلم مدیون این بچه‌هاست و این بازیگران از بین ۵۰۰ کودک انتخاب شدند. به جرات می‌توانم‌ بگویم که از جمله ۱۰ فرد برتر سینمای کودک خواهند بود.

محمدجواد موحد تهیه‌کننده فیلم «باغ کیانوش» درباره این اثر توضیح داد: فیلم دیدن در این سالن هم سخت و هم لذت‌بخش است که امیدوارم حاصل تلاش همکاران ما در این فیلم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. وی در ادامه فرآیند شکل‌گیری باشگاه فیلم سوره را مرور کرد که دست به معرفی استعدادهای جوان زده است. سال گذشته تصمیم گرفتیم یک فیلم سینمایی‌ کلید بزنیم که برای این مساله به کتاب «باغ کیانوش» رسیدیم و پس از آن به فیلمش. سپس پیش تولید شروع و طی چند ماه، بالاخره فیلم ساخته شد. ناگفته نماند که این فیلم‌ها برای نوجوانان ساخته شده است.

در ادامه نشست، کشاورز حداد کارگردان «باغ کیانوش» گفت: به یاد دارم روی یک متن سریال کار می‌کردم که محمدجواد موحد کتاب «باغ کیانوش» را به من پیشنهاد داد. احساس کردم خط داستانی کتاب ظرفیت ساخت فیلم را دارد. قصه کتاب، داستان دهه شصتی‌ای و برای نوجوانان است.

وی یادآور شد: ما مقداری هم تخیل به داستان «باغ کیانوش» اضافه کردیم و خروجی اش همین شد که امروز در فیلم تماشا کردید.

کارگردان فیلم درباره نوع اقتباس «باغ کیانوش» تشریح کرد: بیشتر کتاب‌ها قابلیت اقتباس دارند. من می‌توانم بگویم به کتاب «باغ کیانوش» وفادار بودم اما درصدش را نمی‌توانم بگویم. در هر حال، مقدار زیادی از تخیل هم به خط داستان اضافه شده است.

موحد تهیه‌کننده این اثر با اشاره به اینکه کتاب «باغ کیانوش» را که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است، سال ۱۳۹۶ خواندیم، بیان کرد: زمانی با قابلیت‌های آقای کشاورز حداد کارگردان اثر را دیدیم، تصمیم به ساخت این اثر گرفتیم. فیلم «باغ کیانوش» اثری از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم اولی در حوزه سینمای بلند داستانی است که باید بگویم پروژه بسیار دشواری بود. باید از حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره و همچنین کانون پرورش فکری که در تولید این اثر و مشارکت در ساخت آن نقش داشتند، تشکر کنم.

کارگردان «باغ کیانوش» در جواب به این سوال که استفاده از انیمیشن بخشی از فیلمنامه بود یا بعدتر اضافه شد، اظهار کرد: من از اول می‌خواستم با میلاد محمدی برای بخش انیمیشن همکاری کنم. من و ایشان پس از کلی صحبت به این فرم رسیدیم. درباره زمان فیلم نیز باید بگویم که آن را کوتاه کردیم و از نظرم تدوین بسیار خوب انجام شده است.

میلاد محمدی طراح و کارگردان انیمیشن این اثر بیان کرد: این پروژه اثری خلاقانه است و در جریان تولید آن، به سه شیوه انیمیشن رسیدیم که در فیلم می‌بینید. «باغ کیانوش» تجربه جذاب و مهیج و همچین خلاقیت در سراسر فیلم جاری بوده است.

سیاوش کردجان تدوینگر «باغ کیانوش» تشریح کرد: «باغ کیانوش» پروژه سخت و سنگین و نسخه کامل شده در ابتدا ۱۲۷ دقیقه بود که برای اکران در جشنواره آن را باید بسیار کوتاه کردیم. در حقیقت نسخه فعلی نیم ساعت کوتاه شده است. از نظرم، سینمای ایران ملات داستانی اندازه ۱۲۰ دقیقه را ندارد و فکر می‌کنم ریتم این فیلم کند نیست.

عباس جشمیدی‌فر بازیگر این فیلم درباره تجربه حضور در «باغ کیانوش» تصریح کرد: یکی از دغدغه‌هایم کارهای کودک و نوجوان به ویژه نوجوان است و تا‌کنون حدود ۸۰۰ اجرا برای کودک و نوجوان داشته‌ام. متاسفانه ما درباره بحث نوجوانانمان هیچ برنامه‌ریزی نداریم. این فیلم درباره ترس و غلبه نوجوانی بر ترسش است. این مساله در فیلم مرا جذب کرد؛ چرا که من نیز در نوجوانی با ترس‌هایی مواجه بودم و در آن زمان آگاهی‌دهی درباره این موضوع وجود نداشت. از نظرم، طرح این مساله در فیلم «باغ کیانوش» بسیار قابل تامل بود.

در ادامه مجید پتکی دیگر بازیگر این فیلم ضمن تایید سخنان عباس جمشیدی‌فر گفت: من هم در خانه نوجوانی دارم و به همین دلیل این نسل برایم دغدغه است. زمان فیلمبرداری، هوا بسیار سرد بود و بازیگران نوجوانان ما در سرمای سخت زمستان همدان با عشق کار می‌کردند.

حسین بشاش‌بافکر صدابردار «باغ کیانوش» نیز ذکر کرد: کار کردن با بچه‌ها سختی خاص خود را دارد؛ اما خوشبختانه بچه‌های پروژه به اندازه‌ای باهوش بودند که ما دچار مشکل نشدیم و کارها خوب و درست پیش رفت.

در ادامه، متن بیانیه مهدی مسعود‌شاهی در باب تحریف واقعیت‌های تاریخی در نشست خبری جشنواره، توسط محمدرضا مقدسیان قرائت شد.

محمد گودرزی مجری طرح فیلم سینمایی «باغ کیانوش» درباره سختی‌های تولید این فیلم عنوان کرد: ما به نمایندگی از تمام ۳۵۰ نفری که در تولید مشارکت داشتند، اینجا هستیم. کار کودک و نوجوان خلاف آن‌چه بقیه فکر می‌کنند، سرسری نیست و بسیار سخت و جدی اداره و تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد لوکیشن‌های این پروژه خارج از شهر و یکی از چالش‌های جدی ما، مدارس و درس‌های آن‌ها بود. با این حال، خانواده این کودک و نوجوانان همواره همراه بودند.

محمد عبدی طراح جلوه‌های ویژه کامپیوتری این اثر نیز تاکید کرد: بابت اعتمادی که به تیم ما شد، تشکر می‌کنم.

موحد تهیه‌کننده این فیلم در پاسخ به اینکه چرا «باغ کیانوش» در بخش مسابقه نیست، توضیح داد: ما فیلمی ساختیم که بسیاری از کودکان و نوجوانان برای تماشای آن می‌روند و واقعا می‌توانستیم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اول که فهمیدیم برای فیلم اولی‌ها بخش نگاه نو گذاشتند، خوشحال شدیم اما پس از آن فهمیدیم که انگار این بخش طراحی شده که حق فیلم اولی‌ها ضایع شود. نه تنها حق فیلم ما، بلکه احساس می‌کنم حق فیلم‌های دیگری همچون «بی‌بدن» و «آپاراتچی» نیز ضایع شده است. از این تریبون باید بگویم که اجازه ندهید حق فیلمسازان جوان پایمال شود.

مقدسیان در پایان درباره قوانین جاری در جشنواره فیلم فجر توضیحاتی را ارایه داد.

 

 

آبی روشن

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

محصول مشترک سازمان اوج و بنیاد سینمایی فارابی
تهیه‌کننده: سید محمدحسین میری
کارگردان: قاسم لطفی خواجه پاشا
نویسنده: امیر ابیلی و داوود گنجوی
بازیگران: مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد 
مدیر فیلمبرداری: پیمان عباس‌زاده
خلاصه داستان: کشف یک فیروزه‌ی کمیاب، زندگی یونس که صاحب معدن، معتمد و بزرگ شهر است را وارد مسیر مخاطره آمیزی می‌کند... 

نشست «آبی روشن»

تماشای علی نصیریان در شمایل متفاوت

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا به عنوان دومین نشست روز هشتم امروز ۱۹ بهمن ماه برگزار شد.

در این نشست بابک خواجه پاشا کارگردان، سیدمحمدحسین میری تهیه‌کننده، مهران احمدی، مهران غفوریان، مرتضی امینی‌تبار و سارا حاتمی از بازیگران فیلم، فرید سعادتمند آهنگساز، اشکان پورتاجی صدابردار، سیدداود گنجوی نویسنده، پیمان عباس‌زاده مدیر فیلمبرداری، آرش قاسمی طراحی و ترکیب صدا و کامران خلج طراح گریم حضور داشتند.

محمدحسین میری تهیه‌کننده «آبی روشن» با تبریک عید مبعث گفت: ما مسلمانان امروز برایمان روز مهمی است. امیدوارم به حق امروز تمام مردمی که در دنیا مورد ظلم قرار دارند، به ویژه مردم غزه رهایی پیدا کنند. محور این فیلم همدلی و اشتراک بود. همه ما جمع شدیم که فیلمی بسازیم تا آبروی سینمای ایران باشد. سنت انسانی و عرفانی این روزها در سینما مغفول واقع شده است و ما تعمدا سعی کردیم به این سمت برویم.

بابک خواجه‌پاشا کارگردان این اثر درباره شخصیت‌پردازی و پایان این فیلم و محجبه شدن شخصیت خانم گفت: قضیه محجبه شدن شخصیت خانم در پایان داستان بدین دلیل است که وی وارد حرم امام رضا (ع) شد‌.ما حق‌هایی بر گردن داریم که گاهی فراموششان می‌کنیم. مهمترین حقی که بر گردن یک انسان وجود دارد، حق نزدیکان او است. در طول داستان حاج یونس باور ندارد که حقی بر گردنش است تا جایی که با برادرش مواجه و متوجه می‌شود که پیش از اینکه خادم امام رضا (ع) شود، باید حق‌الناس را رعایت کند. حتی همین مردم می‌توانند از من سوال بپرسند که تو با پول مردم فیلم می‌سازی و باید فیلم خوبی بسازی و این حق بر گردن مردم است.

کارگردان «آبی روشن» درباره منطقی نبودن داستان قتل در این فیلم توضیح داد: در قتل درجه ۲ تمامی منطق‌ها رعایت شده است. اگر بر فرض اعلام اینکه قتلی انجام شده و شواهدی داشته باشید، قتل درجه دو از نظر حقوقی منطقی است‌.

سیدداود گنجوی نویسنده اثر بیان کرد: درباره اینکه چطور به این حس و حال رسیدیم باید بگویم که وقتی جوهر اولیه فیلمنامه شکل گرفت در طول مسیر کم کم نشانه‌ها پدید آمدند مانند انگشتر فیروزه و ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در این فیلم به مسایل اخلاقی بپردازیم.

در ادامه نشست، خواجه پاشا عنوان کرد: بارها گفته و تاکید می‌کنم. شما اگر فیلم‌های افرادی مانند تارانتینو، نوری بیگله جیلان و مجید مجیدی را می‌بینید و دوست دارید به این دلیل است که در فیلمسازی صادق هستند و داستان از لایه‌های وجودی این افراد شکل می‌گیرد. اگر فیلم صادقانه بسازیم، مخاطب هم با ما همراه می شود. فیلمسازان باید با مضمون فیلم صادق باشند نه اینکه فقط بگویند در این موضوع فیلم می سازیم.

مهران احمدی بازیگر «آبی روشن» بیان کرد: خیلی حرفی برای گفتن ندارم. ما روی پرده سینما هرآنچه را که بلدیم، اجرا می‌کنیم و انشالله که خوشایند مخاطبان باشد. من از طرف مادری به خراسان بزرگ و شهر نیشابور وصل می‌شوم. شاید این راهی که حاج یونس می‌رود، راهی است که سیمرغ رفت. خدا را چه دیدی شاید به ما هم در این جشنواره سیمرغ دادند! احساس می‌کردم که چیزی به خودم و قلبم و زادگاه مادری ام بدهکار بودم.

در ادامه مقدسیان از حضار درخواست کرد که مهران احمدی را تشویق کنند‌.

خواجه پاشا نیز بیان کرد: مهران احمدی به شدت فرد با اخلاقی است و از حضور ایشان و تک تک دوستان بسیار لذت بردم.

مهران غفوریان یکی دیگر از بازیگران فیلم بیان کرد: دیگر مخاطبان، من را در نقش‌های جدی باور کرده‌اند. من نیز از سمت مادری تُرک هستم، آقای خواجه‌پاشا این کارگردان تُرک زبان را خیلی دوست دارم و خوشحالم که جلوی دوربین ایشان بازی کردم. آقای احمدی نیز یک هنرمند درجه یک هستند و از هم‌بازی بودن با ایشان بسیار لذت بردم. زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد با آقای خواجه پاشا و ابیلی بسیار درباره این شخصیت صحبت کردیم. ما افرادی را در زندگی می‌بینیم که فرد بدی هستند اما ما بخش‌های دیگر زندگی او را نمی‌بینیم. ایوب در این فیلم آدم بدی بوده اما کم کم تغییر کرده است. برایم جذاب بود که شخصیتی را بازی کنم که در طول فیلم آدم بدی بوده است اما در پایان به او حق می دهیم و آن را درک می کنیم.

مقدسیان در ادامه این نشست از حاضران خواست تا مهران غفوریان را تشویق کنند.

خواجه‌پاشا کارگردان «آبی روشن» درباره چینش بازیگران بیان کرد: ما باوری داشتیم که سراغ بازیگرانی برویم که بازیگری را درست بشناسند و مخاطب در این نقش از آن‌ها پیش‌فرض نداشته باشد و پیش‌داوری نکنند.

وی افزود: در کشور ما ستاره کم است اما بازیگر خوب زیاد داریم‌ که می‌توان روی آن‌ها کار کرد‌ و در نقش‌های مختلف آن‌ها را دید. آقای احمدی و غفوریان بسیار بازیگران منعطفی هستند.

این فیلمساز درباره توجه به گیشه گفت: سینما بدون گیشه به درد نمی‌خورد. ژانر و بازیگر با حضور مخاطب کار می‌کنند اما اولویت اول ما برای جذب این بازیگران توجه به گیشه سینما نبوده است. این بازیگران نقش‌شان را دوست داشتند و افراد مستعدی هستند. این افراد با فیلم صادق بودند، عشق امام رضا (ع) را در دل دارند و… . بازیگر نمی‌تواند بدون زیست موضوع جلوی دوربین بیاید زیرا بازی او مصنوعی می‌شود.

در ادامه این نشست مهران احمدی گفت: اجازه دهید بگویم که کمدین‌ها بهترین بازیگران جهان هستند. من خودم را کمدین نمی‌دانم، زیرا بسیار کار سختی است. وقتی بازیگر به بلوغ می‌رسد، تازه می‌تواند کمدی بازی کند. همچنین بازیگر باید ریشه‌های طنز در وجودش وجود داشته باشد تا بتواند کمدی بازی کند. مهران غفوریان کمدین است و ما سال ها با او خندیده‌ایم. من سر تعظیم جلوی او فرود می‌آورم. احترامی که من هم‌اکنون دارم، حاصل سینمای محترمی بوده است که بزرگان ما داشته‌اند. امیدوارم این احترام سر جایش بماند و با خیلی چیزها از دست نرود.

سارا حاتمی دیگر بازیگر «آبی روشن» مطرح کرد: به‌ نظر خودم این نقش بسیار متفاوت با «کت چرمی» بود. البته که آقای خواجه پاشا در این فیلم بسیار به من کمک کردند. در این فیلمنامه به موضوعی پرداخته شده است که به عرق شخصی خودم مربوط بود. من وقتی سکانس پایانی این فیلم را خواندم، نقش را قبول کردم و گفتم که وقتی چنین سکانسی در فیلمنامه وجود دارد یعنی این نقش برای من فرستاده شده است و من نیز باید تمام تلاشم را بکنم‌.

در ادامه نشست، مرتضی امینی‌تبار دیگر بازیگر این اثر عنوان کرد: هر انسانی یک مسیر شخصی را می رود و برای من نیز اینگونه چیده شده است. من درک خاصی از گیشه ندارم و فقط می‌دانم که ما قسمتی از یک جریان هستیم. نمی‌‌توان انکار کرد که امام رضا (ع) برای این کشور مهم است.

فرید سعادتمند آهنگساز «آبی روشن» مطرح کرد: من پیش از ساخت موسیقی درگیر فیلمنامه و فضای تولید کار می‌شوم. یکی از نکات خوب این فیلم همدلی عوامل بود. من در روند ساخت موسیقی فیلم روند دیگری را درنظر داشتم اما پس از فرآیند تولید و تدوین این پروسه تغییر کرد و پخته‌تر شد. از آنجایی که به موسیقی ایرانی عرق دارم، سعی کردم حتما موسیقی دستگاهی ایرانی وجود داشته باشد. البته خود مسیر داستان نیز چنین موسیقی را می‌طلبید.

پیمان عباس‌زاده مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی گفت: انتخاب لوکیشن از سوی آقای زاغری و تقریبا جزو بهترین انتخاب لوکیشن‌ها بود. در کلیت اثر چیزی که مدنظر داشتیم این بود که مقهور طبیعت نشویم و از سوی دیگر گرفتار زیبایی طبیعت و کارت پستال گونه بودن فیلم نشویم. ما از آی لول حاج یونس دور نشدیم و سعی کردیم فیلم را از زاویه دید حاج یونس ببینیم.

کامران خلج چهره‌پرداز نیز بیان کرد: از آقای غفوریان و احمدی بابت تحملی که برای گریم داشتند، تشکر می‌کنم. معمولا بین ۱ تا ۱ و نیم ساعت گریم افراد طول می‌کشید و ما تلاش کردیم این کار در راستای کمک به نقش‌ها باشد.

آرش قاسمی طراح و ترکیب صدا گفت: یادی کنیم از آقای مازیار شیخ محبوبی که سال گذشته از دنیا رفتند. خواهشی دارم از دوستان خبرنگار و منتقد که به نکات صوتی فیلم توجه داشته باشند و ما را نقد کنند. بعضی از فیلم‌ها برای دل هستند و وقتی سر کار می‌رفتم، حال خوبی داشتم.

اشکان پورتاجی صدابردار این اثر عنوان کرد: از آقای خواجه پاشا تشکر می‌کنم که شرایط را برایمان فراهم کردند. از بازیگران نیز ممنونم که با ما همراهی کردند، زیرا لوکیشن‌های سختی برای آمبیانس کردن صدا داشتیم.

در بخش دیگر مهران غفوریان نیز گفت: از کیومرث مرادی تشکر می‌کنم. من جمله‌ای را در این فیلم بسیار دوست دارم که امام رضا (ع) بین هیچکس تفاوت نمی‌گذارد و به دل آدم‌ها نگاه می‌کنند. امکان ندارد که ما دلمان بشکند و از امامی چیزی بخواهیم و به ما ندهد.

در بخش پایانی این نشست خواجه پاشا درباره تدوین و تدوینگر این فیلم خاطرنشان کرد: حسین جمشید گوهری از جمله تدوینگرانی است که مولف است و سبک خودش را دارد و من به شدت از همکاری با او راضی هستم.

 

 

نوروز

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ
کارگردان: سهیل موفق
تهیه کننده: محمدرضا نادری
نویسنده: سهیل موفق
بازیگران: علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان
مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی
خلاصه داستان: نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جست‌وجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود…


نشست فیلم سینمایی «نوروز» 

تماشای علی نصیریان در شمایل متفاوت

نشست خبری فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق در سانس سوم در خانه رسانه برگزار شد. در این نشست خبری، سهیل موفق (کارگردان)، محمدرضا نادری (تهیه‌کننده)، حمزه ساعی (نویسنده)، بهرام دهقاندار (آهنگساز)، کاوه ایمانی (تدوینگر)، منصور شهبازی (صدابردار)، آزاده قوام (طراح لباس)، سیاوش چراغی‌پور، سحر حسینی، طاها شادی‌فر از جمله بازیگران این فیلم سینمایی حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه، محمدرضا نادری تهیه‌کننده این فیلم، توضیح داد: نوروز ارثیه ارزشمندی است که سالیان سال طول کشیده، به ما برسد، ما هم باید از این ارزش نگهداری داریم. همچنین همین ابتدا می‌خو‌اهم از فرشته طائرپور یادی کنم. نوروز مسئله مهمی در کشور ماست و ما به آن توجهی نداریم. متاسفانه میکی‌ موس در اینستاگرام، نوروز را تبریک می‌گوید و خودمان نسبت به این موضوع و این آیین بی‌اهمیت هستیم.

در ادامه، سهیل موفق کارگردان «نوروز» بیان داشت: همواره سعی می‌کنم در تمامی کارهایم، خانواده را در نظر بگیرم و فیلمی را بسازم که کودکان بتوانند در کنار خانواده‌هایشان آن را تماشا کنند‌. زمانی که فیلم «پاستاریونی» را می‌ساختم، توجه دخترم به بابانوئل و کریسمس جلب شده بود و من را به مغازه‌هایی می‌برد که وسایل این جشن به فروش می‌رسد. از آن زمان له بعد این مساله برایم دغدغه‌ای شد و تصمیم گرفتیم تا فیلم بعدی‌‌ام، درباره نوروز باشد. حدود ۵ سال به دنبال سرمایه‌گذار بودیم. چندین کشور نوروز را جشن می‌گیرند و اکنون محدود به مرز جغرافیایی ما نیست. برای ما درد بود که نمی‌توانستیم سرمایه‌گذار پیدا کنیم.

حمزه صالحی نویسنده این اثر تشریح کرد: در این چند سال، در سینمای بدنه زیاد نوشته‌ام؛ اما درد عجیب غریبی دارم. پس از فیلم «پاستاریونی» همه مرا تشویق کردند و گفتند که فیلم بعدی‌تان را ما حمایت می‌کنیم؛ در حالی که برای ساخت فیلم «نوروز» کمکی نکردند.

وی افزود: متاسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارد و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود. اگر این فیلم بفروشد یا نفروشد، صادقانه به لحاظ مالی برای من اتفاقی نمی‌افتد، اما می‌خواهم این را بگویم که پس از این همه سال، اثری درباره نوروز و آیین ساخته شده، حتما این فیلم را در سالن سینما تماشا کنید‌.

حمزه صالحی نویسنده این اثر تشریح کرد: در این چند سال، در سینمای بدنه زیاد نوشته‌ام؛ اما درد عجیب غریبی دارم. پس از فیلم «پاستاریونی» همه مرا تشویق کردند و گفتند که فیلم بعدی‌تان را ما حمایت می‌کنیم؛ در حالی که برای ساخت فیلم «نوروز» کمکی نکردند. متاسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارد و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود. اگر این فیلم بفروشد یا نفروشد، صادقانه به لحاظ مالی برای من اتفاقی نمی‌افتد، اما می‌خواهم این را بگویم که پس از این همه سال، اثری درباره نوروز و آیین ساخته شده، حتما این فیلم را در سالن سینما تماشا کنید‌.

صالحی تاکید کرد: دغدغه من در فیلم «نوروز»، فروش نیست؛ بلکه بحث ما دیده شدن این فیلم است. امروز دیدن «نوروز» برای هر ایرانی یک وظیفه ملی است.

سیاوش چراغی‌پور بازیگر «نوروز» درباره نقش‌آفرینی خود در پاسخ به این سوال مه ایا در این دوره از جشنواره به سیمرغ فکر می‌کنید، عنوان کرد: من به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم جایزه و سیمرغ است. سال‌های سال است که دارم کار می‌کنم و در جشنواره‌‌ فیلم فجر دیده نشده است. وی افزود: البته همین که شما عزیزان اثر را ببینید برای من کافی است. مهم‌ترین دغدغه‌ام تجربه کردن نقش‌های متفاوت است. نقش‌های زیادی در رویاهایم است و در ذهن دارم و امیدوارم کارگردانان برای آن‌ها به سراغم بیایند و بتوانم در نقش‌های رویایی‌ام بدرخشم.

چراغی‌پور اظهار کرد: به جز «نوروز» فیلم «دو روز دیرتر» را هم در این جشنواره دارم که متاسفانه هنوز موفق به دیدن آن نشده‌ام.

بهرام دهقانیار،آهنگساز این فیلم بیان داشت: در روند تولید فیلم، آقای نصیریان در شرایطی نبودند که بتوانند در استودیو حضور داشته باشند و صدای ایشان را در یک بخش ضبط کردیم و خودم هم آن را تنظیم کردم.
وی اضافه کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم، عاشقش شدم و احساس کردم که ظرفیت زیادی برای ساخت موسیقی دارد. این فیلم ۹۰ دقیقه است و ۸۹ دقیقه آن، موسیقی دارد.
«نوروز» پرحجم‌ترین اثری بود که در آن موسیقی وجود داشت و کارگردان هم سکانس به سکانس، ضرب به ضرب در کنار ما برای تولید بود.

دهقانیار تاکید کرد: در این اثر، موسیقی الکترونیک سینمای روز جهان، به کار گرفته شده است. هر آن چه در این فیلم به کار بردیم، چیزی کمتر از آثار خارجی نداشت و باید بگویم که موسیقی «نوروز» به‌روز ساخته شده است. موسیقی رپ این فیلم، انتخابی بوده و اکیداً تصمیم من نبوده و باید از کارگردان بپرسید.

کارگردان در این باره پاسخ داد: از آقای دهقانیار برای تیتراژ که پایه موسیقی رپ دارد، اجازه گرفته بودم. اگر از هر نوجوانی بپرسید، می‌گویند که ما شنونده این نوع ژانر موسیقی هستیم. قاعدتا اگر این اثر رپ، مخاطب را اذیت کند در فیلم‌های بعدی به کار نخواهیم برد.

کاوه ایمانی تدوینگر فیلم نوروز بیان داشت: در سال ۱۳۹۷، با سهیل موفق «پاستاریونی» را کار کردم و پس از آن هم در «نوروز» با هم همکاری کردیم. ما نسخه ۱۰۰ دقیقه‌ای به جشنواره تحویل دادیم و باید بگویم که در ابتدا ۱۷۰ دقیقه بود اما کارگردان سه روز پیش تاکید کرد که کوتاه‌تر شود و اکنون شما نسخه ۹۰ دقیقه‌ای «نوروز» را تماشا کردید. ۵۰ دقیقه این فیلم، دارای جلوه‌های ویژه بصری است و من سعی کردم پا به پای تمامی عوامل، تدوین خوبی از نسخه ۹۰ دقیقه‌ای ارائه دهم. از نظر من، تصاویر این فیلم بسیار زیباست.

سحر حسینی بازیگر کودک فیلم «نوروز» گفت: بسیار خوشحال هستم که در کنار تک‌تک شما عزیزان هستم‌. این پروژه حال بسیار خوبی داشتم و تنها خاطره تلخم زمانی بود که من سر صحنه بودم و برادرم تصادف کرده بود.

طاها شادی‌فر بازیگر کودک «نوروز» گفت: من نقش نامی را در این فیلم بازی کرده‌ام. اول از همه، خداوند را شاکر هستم و سپس از کارگردان تشکر می‌کنم‌ که این نقش را به من داد. خود من هم تاکنون نمی‌دانستم که چنین افسانه‌هایی درباره عید نوروز وجود وارد و هدف این فیلم هم نشان دادن افسانه‌ و اسطوره‌های عید نوروز ما بود. نقش پسر نترسی را بازی کردم و باعث افتخار من بود که کنار افرادی همچون استاد علی نصیریان بازی کردم‌. طی مدت فیلمبرداری یک بار هم خم به ابروی آقای موفق نیامد و از نظرم اگر ایشان سری به رشته بازیگری هم بزنند قطعا موفق خواهند شد.

سحر حسینی دیگر بازیگر کودک فیلم «نوروز» اضافه کرد: از نظر من هم آقای موفق خیلی کارگردان خوبی است و از همکاری با ایشان لذت بردم.

آزاده قوام طراح لباس این پروژه گفت: «نوروز» نخستین تجربه من با سهیل موفق بود؛ اما چندین پروژه با حمزه صالحی کار کرده بودم‌. «نوروز» از لحاظ طراحی صحنه و لباس، اثر سختی بود.

کارگردان فیلم ادامه داد: من معقتد هستم که برای خانواده‌ها باید فیلم رویایی ساخت. این که کاراکترها از طبقه متوسط باشد یا فقیر جامعه، فرقی نمی‌کند؛ بلکه مهم حرفی است که ما می‌زنیم. «نوروز» در ژانر رئال فانتزی است و در بخش‌هایی چاره‌ای نداشتیم جز این که از پرده سبز استفاده کنیم.

حمزه صالحی نویسنده فیلم «نوروز» عنوان کرد: اکثر فیلم‌هایی که درباره کریسمس ساخته می‌شود، یک قالب دارد که بازیگر کودک، ماموریتی می‌گیرد. در این فیلم هم ما از این قالب سفر قهرمانانه استفاده کردیم.

سهیل موفق کارگردان فیلم «نوروز» با اشاره به بازی علی نصیریان گفت: خیلی سخت توانستیم با استاد ارتباط بگیریم و زمانی که فیلمنامه را به او دادیم، در خانه خودشان نقش را اتود زدند و ما از این اتفاق حیرت‌زده شدیم که استادِ به این بزرگی چقدر عاشق آیین‌های باستانی است. برخی از ترانه‌های فیلم را خود استاد نصیریان و برخی دیگر را علی بحرینی نوشتند.
وی در پایان تاکید کرد: این فایلم حاصل تلاش یک گروه است‌.

در انتها همه حضار به احترام علی نصیریان ایستادند و وی را که در نشست حضور نداشتند، تشویق کردند.

 

 

ببعی قهرمان

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ
محصول سازمان سینمایی اوج
تهیه کننده: محمد مهدی مشکوری
کارگردانان: حسین صفارزادگان و میثم حسینی
نویسنده: مقداد اخوان
خلاصه داستان: ببعی که همیشه مجلات جغد قهرمان درباره پرواز را می‌خواند در سر رویای پرواز دارد و می‌خواهد مانند یک پرنده پرواز کند…


در نشست خبری یک انیمیشن مطرح شد؛

صنعت انیمیشن قابلیت ارزآوری دارد

تماشای علی نصیریان در شمایل متفاوت

نشست رسانه‌ای انیمیشن «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی در آخرین ساعات روز هشتم جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این نشست حسین صفارزادگان و میثم حسینی ۲ کارگردان انیمیشن، محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده، مقداد اخوان نویسنده و پویا صفا آهنگساز حضور داشتند.

محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» در ابتدای این نشست عنوان کرد: اکنون در آرامش اینجا نشسته‌ایم اما یک عده در کیلومترها آن طرف‌تر شب‌های ناآرامی دارند. لطفا ۳۰ ثانیه به احترام کودکان غزه سکوت کنیم. ایده این کار از زمانی شکل گرفت که سریال ۲ بعدی ببعی در شبکه کودک پُرمخاطب‌ترین برنامه این شبکه شد. ما سال ۹۶ این سریال را تولید کردیم و تا سال ۹۹ درگیر آن بودیم. این کار برای گروه سنی خردسال بود و ما به این فکر کردیم که برای این مخاطبان وفادار یک انیمیشن سینمایی بسازیم.

تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» تصریح کرد: گروه سنی نوجوان توقع میزان کیفیتی را از انیمیشن دارد که ما نمی‌توانیم این توقع را برآورده کنیم اما برای کودک می‌توانیم یک کار خوب با رنگ و لعاب‌ بسازیم. می‌دانیم که شاید این ژانر برای این جشنواره خیلی مناسب نباشد زیرا «ببعی قهرمان» برای کودکان ساخته شده است. تخصص تیم ما تولید سریال تلویزیونی برای کودک و نوجوان است. ژانر کودک در کشور ما بسیار محروم و مظلوم است اما شکرخدا جشنواره فجر امسال توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان داشت.

وی تاکید کرد: صنعت انیمیشن قابلیت صادرات و ارزآوری زیادی دارد و ما اگر به این حوزه توجه ویژه‌ داشته باشیم، اتفاقات ویژه‌ای رقم خواهد خورد. ما نیز سعی کردیم یک کار بین‌المللی بسازیم زیرا کودکان در همه جای دنیا یک رنگ و یک شکل هستند.

تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» ادامه داد: یک پروژه انیمیشن حدود ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را درگیر می‌کند. در نتیجه نقدی که به انیمیشن می‌شود، باید با ملاحظه این شرایط خاص باشد.

مشکوری درباره حمایت نهادها از این اثر تصریح کرد: ما «ببعی قهرمان» را با همکاری سازمان اوج ساختیم.

حسین صفارزادگان یکی از کارگردان این انیمیشن گفت: فرایند تولید انیمیشن بسیار پیچیده است و تمام مراحل آن مهم است اما‌ پُرچالش‌ترین بخش انیمیشن، بخش مدیریت است. در نتیجه نمی‌توان فرایند تولید انیمیشن را با فرایند تولید فیلم مقایسه کرد.

میثم حسینی دیگر کارگردان این اثر درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد: تکنیک اصلی «ببعی قهرمان» سه بعدی است و یک فصل‌های ۲ بعدی هم برای نمک بیشتر به کار اضافه شده است. ما در ایران با نرم‌افزارهای محدودی کار می‌‌کنیم اما در همین پروژه ما از یک نرم‌افزار جدید برای مدیریت پروژه استفاده کردیم. ناگفته نماند بچه‌های ایران بسیار خلاق و توانمند هستند و متاسفانه در همین پروژه بچه‌هایی بودند که اکنون ایران نیستند. این موضوع از یک طرف باعث افتخار است و از طرفی باعث افسوس که این استعدادها دیگر ایران نیستند.

مقداد اخوان نویسنده «ببعی قهرمان» بیان کرد: سفارشی داده شد که برای سریال ببعی فیلم بلند تهیه شود. برای نوشتن این متن به این فکر می‌کردم که یک ببعی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چه کارهایی نمی‌تواند. هدف من این بود که ببعی قهرمان امید بدهد و به بچه‌ها بگوید که تلاش کنند تا به هرچیزی که می‌خواهند برسند. در همین راستا خرده داستان‌ها و شخصیت‌ها شکل گرفتند.

پویا صفا آهنگساز این اثر گفت: من کار سختی داشتم چون یک تیم خیلی بزرگ داشتیم. علاوه بر آهنگسازی، کل بحث صدا در این انیمشین دست من بود. خیلی سال است که کار موسیقی انیمیشن کودک انجام می‌دهم. ساخت موسیقی برای کودک باید فانتزی‌تر باشد. من نیز سعی کردم که موسیقی این کار به استانداردهای جهانی نزدیک شود و ما برای اولین بار در موسیقی این کار از هوش مصنوعی استفاده کردیم.

مشکوری نیز بیان کرد: در بحث دوبله کار با افراد انجام شده است و فقط در بحث موسیقی ما از هوش مصنوعی استفاده کردیم.

وی درباره پخش بین‌الملل گفت: ما سعی کردیم المان‌های بین‌الملل را در این کار رعایت کنیم و مذاکرات جدی هم در این زمینه انجام شده است. در حقیقت این امید را داریم که مخاطبان وفادار ما در اکران عمومی نیز حضور پُررنگ داشته باشند.

تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» درباره ساخت محصولات جانبی این اثر توضیح داد: ما در حوزه سریال ببعی نیز کارهایی در راستای تجاری‌سازی انجام داده‌ایم. برای این کار هم قطعا انجام می‌‌شود و در بازار هم موجود است.

مشکوری خاطرنشان کرد: ما ۱۲ عنوان سریال در گروه سنی خردسال و کودک کار کردیم و اکنون در سطح کشور فعالیت می‌کنیم که این خروجی‌های ما کار یک شرکت یا یک تیم داخل تهران نیست.

حسینی یکی از کارگردانان «ببعی قهرمان» درباره سبک تولید گفت: پروژه «ببعی قهرمان» سرتاسر دیزاین بود. بخشی شاهد این هستیم که انیمیشن‌سازی به سمت وضوح ساده‌سازی رفته است. اما «ببعی قهرمان» در همه ابعاد سخت ترین راه را طی کرد. اگر هنر پویانمایی را از آرتیست بگیریم و به یک ماشین بسپاریم درواقع چیزی از انیمیشن باقی نمی‌ماند.

 

 

اعلام نام داوران جشنواره در واپسین روزهای جشنواره!

برخلاف همه جشنواره‌ها اسامی داوران در واپسین روزهای جشنواره اعلام شد. در مسابقه بخش سینما سعادت، وو لانگ، خوزه ماریا لارا، سرگی دورستووی، کارن آویتیسیان، آندره مورگان، در کنار احمدرضا معتمدی و هاتف علیمردانی، در بخش مسابقه آسیا جلوه گاه شرق سلمی مصری، احمد مجتبی زمال، کاتسومی یاناگی جیما، رئیس چلیک، عزیز ژامباکیوو، ابوالقاسم طالبی و مجید شاه حسینی، در بخش بین‌المذاهب عبدالستار یارار، علی حنون و بهمن حبشی و در بخش مقاومت شادی زیدان، ولید الدرویش و مجید اسماعیلی اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

همچنین محمد هادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم زاده و بهرام عظیمی هیات داوران بخش ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را تشکیل می‌دهند. اختتامیه این دوره ۲۲ بهمن ماه در برج میلاد با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد برگزار می‌شود.

 

حاشیه های روز هشتم جشنواره فجر

  • فیلم «باغ کیانوش» پس از فیلم مجنون، دومین فیلمی بود که با تشویق طولانی حاضران در برج میلاد مواجه شد.
  • با توجه به موضوع فیلم، در یک حرکت خلاقانه و تبلیغاتی متفاوت، از مهمانان خانه جشنواره با موز و برچسب لوگوی فیلم باغ کیانوش پذیرایی شد!
  • دقیقا همان فهرستی که از چندین روز قبل شایعه شده بود، به عنوان داوران این دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی(!) شد. مخفی‌ترین و در عین‌حال، پرکارگردان‌ترین هیئت داوری ممکن.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
همه هنرمندها رو بگیر و ببند و بعد جشنواره فیلم بگذار و تعجب کن که بخش خصوصی کو؟! هنرمندها چرا نمیان!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی