بازدید 2065

بلوغ فنی متخصصان هسته‌ای افزایش یافته است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بلوغ فنی کارشناسان و متخصصان صنعت هسته‌ای در دهه گذشته افزایش چشمگیری یافته و سبب پیشرفت‌های ایران در حوزه اندازه‌گیری و تحلیل میزان غنای عناصر سنگین شده است.
کد خبر: ۱۲۲۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷ 07 February 2024

به گزارش «تابناک»، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با بخش خبری شبکه یک سیما، در معرفی و تبیین آخرین دستاوردها و مهم‌ترین برنامه‌های صنعت هسته‌ای کشور، با اشاره به افتتاح مرکز زخم دیابت، اظهار داشت: بحث پلاسما تراپی را برای دیابتی‌ها استفاده می‌کنیم. سال آینده ان شاءالله ۵۰ کلینیک زخم را پشتیبانی می‌کنیم. استفاده دیگر از پلاسما تراپی در زمینه سرطان است که با وزارت بهداشت مذاکره‌ای در این باره انجام دادیم تا ان شاالله بیماران عزیز از این فرایند استفاده کنند.

وی با اشاره به دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» ادامه داد: دستگاه طیف‌سنج جزو اقلام راهبردی، استراتژیک و با سطح تکنولوژی بالا و مورد نیاز در صنعت غنی‌سازی محسوب شده و به چند دسته قطاع مغناطیسی، چهار قطبی و طیف‌سنجی گاما تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی افزود: بلوغ فنی کارشناسان و متخصصان صنعت هسته‌ای ایران در دهه گذشته افزایش چشمگیری یافته و سبب پیشرفت‌های ایران در حوزه اندازه‌گیری و تحلیل میزان غنای عناصر سنگین شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طراحی و ساخت غناسنج‌ها و طیف‌سنج‌ها در کشور کاملاً بومی شده که نشان‌دهنده توانمندی بالای دانشمندان هسته‌ای کشور است؛ چرا که ساخت چنین دستگاه‌هایی جزو محصولات فنی سطح بالا محسوب می‌شود و متخصصان صنعت هسته‌ای ایران برای نخستین‌بار و در اوج تحریم‌ها توانسته‌اند با تکیه بر دانش فنی و داخلی نسبت به ساخت دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی ایرانیوم اقدام کنند که اقدام چشمگیری در زمینه توسعه فرایندهای مرتبط با صنعت غنی‌سازی است.

وی در مورد برنامه سازمان انرژی اتمی در زمینه رادیو داروها بیان کرد: تحقیقات رادیو داروها به صورت پیوسته ادامه دارد. همکاران در تلاشند تا در بخش تشخیصی دقت را افزایش دهند و در بخش رادیو درمانی اثر بخشی را افزایش دهند .۲۰ رادیو دارو در فاز بالینی قرار دارد. ان شاالله بزرگترین مرکز رادیو دارو را در سال آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد نیروگاه اتمی ۲و۳ بوشهر، گفت: نیروگاه اتمی ۲ و۳ پیشروی دارند. نیروگاه اتمی شماره ۱ دهمین سال فعالیتش را پشت سر گذاشته است.

وی با اشاره به آماده سازی نیروهای انسانی گفت: در گام اول مرکز آموزشی و پرورشی بین الملل را در اصفهان مأموریت دادیم به مرکز علوم و فنون هسته‌ای تبدیل شود تا تربیت نیروی انسانی صنعت هسته‌ای را انجام دهیم. در گام دوم هم جذب نیرو است و همزمان بتوانیم بورسیه کنیم.

اسلامی گفت: در دهه فجر امسال، همکاران ما دستاوردهای خود را به نقطه بهره برداری رساندند. دستگاه طیف سنجی جدید در صدر اقلامی است که به ما نمی‌فروشند و در انحصار سه کشور است و جزو لوازمی است که قابلیت اطمینان ازمایشگاه هسته‌ای را در خصوص غنی سازی می‌تواند تقویت کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره دستاورد طیف سنجی ایرانیوم ادامه داد: به هر کشوری این دستگاه فروخته نمی‌شود. یک کار متعهدانه با چهارسال کار طاقت فرسا در مجتمع شهید احمدی روشن در نطز انجام شد. این پدیده بسیار استراتژیک به ثمر آمد.

وی درباره عملکرد این دستگاه گفت: ما همواره می‌خواهیم غنای فناوری را در غنی سازی اندازه گیری کنیم. برای ایزوتوپ کاربرد دارد در سایر صنایع مانند پتروشیمی هاهم این دستگاه استفاده می‌شود. کار بزرگی به لحظ سخت افزاری و نرم افزاری بود. قیمت آن ۲ میلیون دلار است و به ما نمی‌فروشند. با کار خلاقانه همکاران توانستند این دستگاه را بسازند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره سامانه پرتودهی جدید رونمایی شده و استفاده از آن، گفت: محصولات هر کدام نوعی افت دارند و راه حل خاص باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در خصوص پرتودهی با اشعه گاما عقب هستیم، افزود: این بحث سلامت جامعه و اقتصاد ملی است. وقتی پرتودهی می‌شود ضایعات در محصولات از بین می‌رود. ما این موضوع را با اهتمام ویژه دنبال کردیم. سامانه مولد پرتو را در یک شبکه دانش بنیانی ایجاد کردیم. در این شرایط امروز در مطالعات ما ۱۲ قطب شناسایی شده و دو نقطه افتتاح شده است. منشأ اشعه که کبالت ۶۰ است بسیار برای ما مهم بود. این جزو برنامه‌های راهبردی ما است.

وی افزود: در بندر عباس یک آفتی به اسم سوسک کله خرطومی وجود دارد. پنج ماه پیش به کاربرد پرتوها ارجاع شد. بچه‌های ما سامانه‌ای را طرح کردند که دور تنه خرما قرار می‌گیرد و با پرتو حشره را از بین می‌برد. امیدواریم در بندرعباس استفاده از این دستگاه اغاز شود و بتوانیم دستگاه را تکثیر کنیم.

وی با اشاره به صادرات رادیو داروها تصریح کرد: تا قبل از کرونا و گسترش تحریم، سازمان انرژس اتمس به ۹ کشور صادرات داشت البته این صادرات وجود دارد. نیمه عمر رادیو داروها کوتاه است و باید زودتر به مقصد برسد. اگر بتوانیم به شبکه پروازی فائق آییم که بخاطر شرایط تحریمی اثر گذار است، رادیو داروها را صادر خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بحث ۲۰ هزار مگاوات برق را آبان سال ۹۶ رهبری تاکید کردند و باید برای این موضوع سازوکاری را ایجاد می‌کردیم. در سند راهبردی صنعت هسته‌ای این میزان را هدف گذاری کردیم. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ هم در تبصره هفت این موضوع قید شده است.

اسلامی افزود: فعالیت‌های نیروگاهی در دنیا پنج رویداد دارد، اولین آن آغاز عملیات نیروگاهی، مرحله دوم آغاز عملیات بتن ریزی است، رویداد سوم سوخت گذاری و چهارم تولید برق و تغذیه شبکه برق و رویداد پنجم از کار انداری نیروگاه است. در موضوع نیروگاه هرمز در مرحله اول قرار داریم و خرداد سال آینده رویداد دوم آن آغاز می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم