بازدید 5291
معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

شمارش معکوس برای درمان رایگان کودکان زیر ۷سال/ سفر ۱.۲ میلیون توریست سلامت به ایران/ پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود/ اعطای دومین فرصت شش ماهه به ۱۰۰ بیمارستان ناایمن/ بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت

برخی افراد می‌گویند، ساخت تخت‌های بیمارستانی از سال‌های گذشته شروع شده که درست است و ساخت برخی تخت‌ها از سال‌های گذشته آغاز گشته، ولی تجهیز بیمارستان که به اندازه ساخت بیمارستان، هزینه و زحمت دارد در این دولت انجام شده است. اضافه شدن ۱۶ هزار تخت بیمارستانی جدید در دولت مردمی، معادل ۱۰ درصد کل تخت‌های قبل و بعد از انقلاب و البته ۱۵ درصد کل تخت‌های بخش دولتی است که یک رکورد تاریخی است.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴ 04 February 2024

رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال، مصوبه قابل تقدیری است که شمارش معکوس برای ابلاغ و اجرای آن شروع شده است.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر سعید کریمی، معاون «درمان» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری فجر سلامت از مراجعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت برای درمان در سال گذشته به کشورمان خبر داد و گفت: با پذیرش و درمان گردشگران سلامت، یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به دست آمده که نیمی از آن مربوط به مراکز درمانی و نیم دیگر به حوزه گردشگری و سایر حوزه‌ها مربوط بوده است.

وی با بیان اینکه ارزآوری گردشگران سلامت شامل اتباع ساکن در ایران نیست، افزود: منظور از گردشگران سلامت، آنهایی هستند که ویزا دریافت کرده و برای دریافت خدمات درمانی به کشورمان مراجعه کرده و بعد به کشور خود بازگشته‌اند. ملیت بیشتر گردشگران مربوط به کشور‌های منطقه و همسایه از جمله عراق، افغانستان (غیر از اتباع ساکن در ایران)، تاجیکستان و حتی ترکیه است.

شمارش معکوس برای درمان رایگان کودکان زیر ۷سال/ سفر ۱.۲ میلیون توریست سلامت به ایران/ پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود/ فرصت ۶ ماهه به ۱۰۰ بیمارستان/ بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت

کریمی اعتماد به پزشکان ایرانی، پیشرفت‌های کشورمان، مجهز و استاندارد بودن مراکز درمانی کشور را از عوامل اقبال گردشگران برای دریافت خدمات درمانی در ایران عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲۹۰ مرکز درمانی در کشور، امکان ارائه خدمات به بیماران بین الملل را دارند که مجوز ۱۴۷ مرکز در دولت مردمی صادر شده است.

وی از درمان ناباروری، اعمال چشم پزشکی، ارتوپدی، زیبایی و پیوند اعضا به عنوان بیشترین خدمات دریافتی گردشگران سلامت یاد کرد و گفت: پیوند از یک ایرانی به غیرایرانی ممنوع است، اما پیوند عضو برای گیرنده و دهنده عضو از دو نفر با یک ملیت دیگر غیر ایرانی، با تایید وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، انجام می‌شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت، هدف این وزارتخانه، تقویت ارزآوری از محل گردشگری سلامت از یک به ۵ تا ۶ میلیارد دلار در سال است که این کار نیازمند گسترش مراکز درمانی، اصلاح پرداختی ها، ایجاد انگیزه، اصلاح هتلینگ و ارتقای تبلیغات از توانمندی‌های کشورمان در حوزه سلامت است.

معاون درمان وزارت بهداشت از مصوبه رایگان شدن خدمات بستری و سرپایی شیرخوارگان و کودکان کمتر از ۷ سال در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی خبر داد و گفت: این موضوع در شورایعالی بیمه مصوب شد و بعد از تایید در سازمان برنامه و بودجه، در هیات دولت نیز به تصویب رسید و منتظر ابلاغ مصوبه هیات دولت هستیم تا به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی اعلام کنیم.

کریمی تصویب درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال را یک سرمایه گذاری برای داشتن نسل آینده‌ای سالم دانست و گفت: یک فرزند کمتر از ۷ سال ممکن است تا ۷۰ سال زندگی با معلولیت و بیماری داشته باشد، اما با اجرای این طرح، درمان رایگان برای این افراد فراهم می‌شود. در این طرح دیگر فرانشیز ۱۰ و ۳۰ درصدی از کودکان کمتر از ۷ سال دریافت نمی‌شود.

شمارش معکوس برای درمان رایگان کودکان زیر ۷سال/ سفر ۱.۲ میلیون توریست سلامت به ایران/ پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود/ فرصت ۶ ماهه به ۱۰۰ بیمارستان/ بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت

وی با اشاره به رایگان بودن خدمات بستری برای ۳۳ میلیون نفر در قالب نظام ارجاع در مراکز دولتی و دانشگاهی، خاطرنشان کرد: این موضوع شامل ساکنان در شهر‌های کمتر از ۲۰ هزار نفر، روستاها، مناطق عشایری، سه دهک اول درآمدی و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مددجویان بهزیستی است که اگر از مسیر ارجاع، خدمات بستری را در مراکز دولتی و دانشگاهی دریافت کنند، هزینه بستری رایگان است.

معاون درمان وزارت بهداشت تخصیص اعتبارات به صندوق حمایت از بیماری‌های صعب العلاج را در سال گذشته ۵ همت و در سال جاری ۷ همت عنوان کرد و افزود: این اعتبارات برای درمان بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص یافته و ۵۷ بسته درمانی شامل دارو، توانبخشی، ویزیت و سایر موارد در معاونت درمان تکمیل و ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: بیشتر از ۱۰۰ بیماری تحت پوشش صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج قرار دارد و در صورت تامین منابع، می‌توانیم تعداد بیماری‌های تحت پوشش را افزایش دهیم. حدود ۳۰۰ بیماری نادر و صعب العلاج وجود دارد و بر حسب تامین منابع، می‌توانیم خدمات این صندوق را گسترش دهیم.

کریمی به تکمیل و راه اندازی ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت مردمی اشاره و خاطرنشان کرد: برخی افراد عنوان می‌کنند که ساخت تخت‌های بیمارستانی از سال‌های گذشته شروع شده که درست است و ساخت برخی تخت‌ها از سال‌های گذشته شروع شده، اما تجهیز بیمارستان که به اندازه ساخت بیمارستان، هزینه و زحمت دارد در این دولت انجام شده است. در سفر‌های استانی عمدتا شاهد افتتاح بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی هستیم.

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، اضافه شدن ۱۶ هزار تخت بیمارستانی جدید در دولت مردمی، معادل ۱۰ درصد کل تخت‌های قبل و بعد از انقلاب و البته ۱۵ درصد کل تخت‌های بخش دولتی است که یک رکورد تاریخی است و ابرپروژه‌هایی مانند بیمارستان حضرت مهدی (عج) و غدیر، نمونه‌هایی از آنهاست.

وی در ادامه از افزایش تعداد تخت‌های بخش‌های مراقبت‌های ویژه اطفال در کشور خبر داد و گفت: در دولت مردمی، تعداد تخت‌های مراقبت ویژه اطفال از ۵۰۰ به یک هزار تخت افزایش یافت و دو هزار و ۶۰۰ تخت در بخش‌های مراقبت‌های ویژه ICU اضافه شده است.

شمارش معکوس برای درمان رایگان کودکان زیر ۷سال/ سفر ۱.۲ میلیون توریست سلامت به ایران/ پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود/ فرصت ۶ ماهه به ۱۰۰ بیمارستان/ بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری هپاتیت C در دوران گذشته هیچ درمانی نداشت، گفت: اخیرا درمان دارویی قطعی این بیماری شناسایی شده که هزینه‌های آن زیاد بود. در دولت مردمی، درمان این بیماری تحت پوشش صندوق حمایت از بیماری‌های عصب العلاج قرار گرفت و ۲۶ هزار تن تحت درمان قرار گرفتند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: پیش بینی می‌شود که حدود ۸۰ هزار تن مبتلا به هپاتیت C در کشور داشته باشیم، چون برخی افراد ممکن است اطلاعی نداشته باشند و البته بر اساس تخمین ها، احتمال ابتلای ۱۶۰ هزار نفر به این بیماری مانند کارتن خواب ها، معتادان متجاهر و زندانیان در کشور وجود دارد که معاونت بهداشت با تلاش وافر به دنبال شناسایی این بیماران است و درمان این بیماری تحت پوشش صندوق حمایت از بیماری‌های صعب العلاج قرار گرفته به گونه‌ای که فرد مبتلا از هزینه ۵ میلیون تومانی دوره درمانی، کمتر از ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و مابقی آن توسط وزارت بهداشت پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته CBRNE در معاونت درمان وزارت بهداشت برای مقابله با تهدیدات شیمیایی، بیولوژیک رادیواکتیو، هسته‌ای و انفجاری خبر داد و گفت: این کمیته در حوادث بدحالی دانش آموزان در سال گذشته به صورت علمی ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد.

کریمی درمان دو هزار کودک ناشنوا با کاشت حلزون شنوایی را از اقدامات مهم وزارت بهداشت در دولت سیزدهم دانست و گفت: اقدامات درمانی از جمله جراحی، خدمات توانبخشی و تهیه کاشت حلزون برای این کودکان به صورت رایگان انجام و صف انتظار کاشت حلزون، صفر شده است. اگر کاشت حلزون برای کودکان در سن کمتر از ۴ سال انجام شود، علاوه بر شنوایی، گویش هم اصلاح می‌شود.

وی از توزیع دو هزار و ۸۰۰ پزشک در سال گذشته با اولویت مناطق محروم در کشور، یکسان سازی جزء حرفه‌ای تعرفه در بخش دولتی و خصوصی، برداشتن سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم، اجرای نسخه الکترونیک و پیشرفت آن به بالای ۹۰ درصد و کاهش مالیات پزشکان مراکز درمانی دولتی که در بخش خصوصی فعالیت ندارند، به عنوان بخشی از اقدامات این معاونت یاد کرد.

شمارش معکوس برای درمان رایگان کودکان زیر ۷سال/ سفر ۱.۲ میلیون توریست سلامت به ایران/ پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود/ فرصت ۶ ماهه به ۱۰۰ بیمارستان/ بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت

معاون درمان وزارت بهداشت از فعالیت ۱۲۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در کشور خبر داد و گفت: ۱۵ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در دولت مردمی راه اندازی شده و این مراکز مجاز به انجام اقداماتی همچون IVF و درمان‌های پیشرفته هستند. همچنین ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در این دولت راه اندازی شده که ۷۱ مرکز، فعال و مابقی در مراحل فعال شدن هستند در حالیکه تا قبل از آن هیچ مرکز سطح ۲ در کشور فعال نبود. در ۶ ماه نخست امسال، ۸۳۰ هزار مراجعه به مراکز درمان ناباروری در کشور داشته ایم که تعداد اعمال IVF در این مدت برای زوجین نابارور حدود ۸۲ هزار مورد بوده است.

به گفته وی ۵۰۸ محصول دانشی شامل گایدلاین‌ها (راهنما‌های بالینی و استاندارد‌های خدمات) در معاونت درمان تعریف شده تا هزینه‌های القایی کاهش یابد. همچنین بسته تعالی توانبخشی ابلاغ شده تا تعداد تخت‌های توانبخشی که در حال حاضر ۹۰ تخت است، افزایش یابد که در این زمینه موافقت اصولی ۱۷۰ تخت توانبخشی صادر شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در حوزه دندانپزشکی، ۵۳ مرکز دولتی دندانپزشکی راه اندازی شده است. همچنین ۱۵۰ بسته بیمه پایه تعریف و به بیمه‌های پایه اضافه کرده ایم که شامل خدماتی مانند توانبخشی، اوتیسم، درمان ناباروری، طب ایرانی و سالمندی است که تعدادی از این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با اشاره به توزیع ۳۰۸ دستگاه و تجهیزات پزشکی پیشرفته و سرمایه‌ای در مراکز درمانی در دولت مردمی، گفت: این دستگاه‌ها شامل تجهیزات رادیوتراپی، آنژیوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی است که تحویل مراکز دولتی و دانشگاهی شده است. همچنین یک هزار و ۳۷۳ دستگاه دیالیز نیز در این دولت توزیع شده است.

کریمی با بیان اینکه ۳۵۰ بیمارستان در کشور حضور دارند که بیش از ۲۵ سال قدمت دارند، افزود: این بیمارستان‌ها به اورهال نیاز دارند. وزارت بهداشت به این بیمارستان‌ها طی یک بازه زمانی شش ماهه فرصت داد که نسبت به رفع خطر اقدام کنند. این فرصت شش ماهه به پایان رسیده است و ما فرصت شش ماهه دوم را برای بیمارستان‌ها لحاظ کرده‌ایم.

وی افزود: ۲۰۰ بیمارستان از ۳۵۰ بیمارستانی که باید نسبت به رفع خطر اقدام می‌کردند، در این زمینه اقدام کردند و پروانه ۱۰۰ بیمارستان به‌دلیل عدم رفع مشکلات، تمدید نشده است که بیمارستان گاندی نیز جزو همین بیمارستان‌هایی بود که مجوزش تمدید نشده بود. تفاهمنامه‌ای با سازمان آتش نشانی در خصوص بیمارستان‌ها منعقد کردیم که این تفاهم‌نامه طی سه مرحله اجرا می‌شود.

شمارش معکوس برای درمان رایگان کودکان زیر ۷سال/ سفر ۱.۲ میلیون توریست سلامت به ایران/ پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود/ فرصت ۶ ماهه به ۱۰۰ بیمارستان/ بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت

معاون وزارت بهداشت یکی از چالش‌های عمده نظارتی را فعالیت پزشک نما‌ها در حوزه خدمات زیبایی عنوان کرد و گفت: این پزشک نما‌ها در حوزه زیبایی ورود کرده و از ضعف قوانین، حداکثر سوء استفاده را می‌کنند. طبق قانون، دخالت در امور پزشکی جریمه مالی دارد و البته حبس زدایی شده و جریمه آن بسیار پایین و حدود ۵ میلیون تومان است که به هیچ عنوان بازدارنده نیست.

وی در ادامه از تنظیم لایحه‌ای توسط وزارت بهداشت برای برخورد با تخلفات افراد غیر پزشک و غیرصلاحیت دار در حوزه زیبایی و ارسال آن به مجلس خبر داد و گفت: با جریمه مالی ۵ میلیون تومان، هر کسی به خودش اجازه می‌دهد در حوزه زیبایی ورود کند.

به گفته کریمی در ۹ ماه اول امسال، شماری از مراکز غیرمجاز زیبایی توسط وزارت بهداشت پلمب و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، اما به دلیل ضعف قانون و جریمه پایین، مجازات بازدارنده نیست و تقاضا داریم پروسه [بررسی لایحه و تبدیل آن به قانون] تسریع شود. ما لایحه را تنظیم و به مجلس ارسال کرده ایم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. همچنین قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان تشکیل و ۵۰ جلسه داشته که در این قرارگاه، پرونده‌های کلان بررسی و در مورد آن تصمیم گیری می‌شود.

وی با اشاره به انجام اعتبارسنجی برای مراکز جراحی محدود در دولت مردمی، یادآور شد: در دوران گذشته فقط بیمارستان‌ها اعتبارسنجی می‌شدند که در این دولت، اعتبارسنجی مراکز جراحی محدود نیز آغاز شده است. همچنین سنجه‌های مربوط به حقوق بیماران با وزن بالا به سنجه‌های اعتباربخشی اضافه شده تا رضایتمندی و حقوق بیماران در اولویت مراکز درمانی قرار گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ استاندارد خدمات دوراپزشکی و اخذ مجوز ۳۷ مرکز برای ارائه این خدمات خبر داد و گفت: ۳۰ درصد از ظرفیت مراکز درمانی برای ارجاع الکترونیک از سطح دو به سه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شاخص اهدای عضو در کشور به ۱۳.۴ افزایش یافته است، گفت: سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ پیوند عضو در کشور انجام شده که در نوع خود بی نظیر بوده و در سال جاری، از این عدد عبور خواهیم کرد.

کریمی درباره بدهی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت هم گفت: بدهکاری سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان و میزان بدهکاری بیمه سلامت نیز ۶ هزار میلیارد تومان است. متاسفانه، سازمان‌های بیمه‌گر اسناد مربوط به ارائه خدمات را از ما دریافت نمی‌کنند و به دلیل اینکه اسناد را از ما دریافت نکرده‌اند، جزو بدهی‌های آن‌ها به حساب نمی‌آید.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان مصدومان ترافیکی کشور حدود ۸۷۰ هزار مورد است، گفت: آمار و ارقام مرکز اورژانس کشور بیانگر این است که سالانه ۸۷۰ هزار تن دچار صدمات ترافیکی می‌شوند، اما آمار پلیس بیانگر این است که این افراد ۳۰۰ هزار تن هستند. متاسفانه حدود ۲۰ هزار تن از مجموعه افرادی که دچار صدمات ترافیکی می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد از ۲۰ هزار نفری که در صدمات ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، در صحنه و محل وقوع تصادف جان می‌بازند. ۶ درصد در مسیر انتقال به بیمارستان جان می‌دهند. حدود ۴۲ درصد از افراد مصدومان ترافیکی به هنگام ورود به بیمارستان به احیا نیاز دارند. همچنین حدود ۸ هزار تن در بیمارستان احیا می‌شوند. فرهنگ ترافیکی در جلوگیری از حوادث بسیار نقش دارد. شاخص مرگ و میر حوادث ترافیکی کشور در ۱۰۰ هزار تن جمعیت معادل ۲۱ است. این عدد در کشور عربستان ۳۵ است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
چقدرجای تاسف داردکه بسیاری ازبیمارانی که ازکشورهای دیگربرای درمان بکشور ما میآیند نیتشان پیونداعضای هموطنانمان به آنها براساس گزارش وزارت بهداشت است وعلت آنستکه چون بسیاری ازهموطنانمان ازفرط تنگدستی اعضاء بدن خودرابه شهروندان کشور های همسایه که بلقوه ازماثروتمندترنیستند بلکه فقیرترند ولی عملا‌ًبعلت دادن کاراقتصاد به کاردانهای اقتصاددان ودلسوزازماغنی تروتروتمند ترشده اند البته پیونداعضا خوب است مشروط براینکه ازتنگدستی ونداری دهنده عضو نباشدقبلاًقانونی بودکه پیونداعضا ایرانی ها رابه خارجی هامنع میکردبنظرمیآید انهم منسوخ شده
عادلانه نیست که هزینه درمان یک عده بر دوش عده ای دیگر باشد
بیمارستان های نا ایمن باید تا زمان ایمن سازی تعطیل شوند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
زودتندسریع
درمان رایگان حق مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
واکسیناسیون هم رایگان بود دیدید که ضرر داشت حالا میخوان برایگان بجه های مردم رو درمان کنند این هم کلک دیگه
من یه سوال بپرسم اینا که ایران میان درسته تو بیمارستان خصوصی عمل میکنن ولی دارویی که با دلار ۲۸۰۰۰ تومنی مصرف میکنن تکلیفش چی هستش ... دولت پول سرریز بابتش میگیره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
اول بگو سرریزیعنی چه بعدسئوالت راجواب میدهیم سرریز ازنظرما وقتی ظرفی راآب پرمیکنند مقداری اضافه میآید بیرون میریزد دارو ودرمان بیمارسرریزندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
این سوال جدی برای خیلی چیزهای دیگر هم مطرح است، مثلا انرژی، نان، حمل و نقل و ... که علت آن هم تصمیمات غلط اقتصادی دولت های متوالی بوده است و همچنان این مسیر غلط طی می شود. محدود به موضوعات پولی هم نیست بلکه بی نظمی در استخدامها، تبعیض ها در امکانات به خودی ها و انواع مظالم دیگر را هم می توان به آن اضافه کرد. در کل تصمیم ها نابخردانه است و بدون آینده نگری در تاثیرات مخرب و عوارض آن.
با مالیاتی که از مردم می گبرند درمان و اموزش در هر سطحی باید برای همه رایگان باشه.
کسی از ایشان راجع به معوقه ۱۱ ماه پزشکان و پرستاران سوالی نکرد.؟
آیا همه جا دنیا حقوق پرسنل بیمارستان به بهانه عدم تصفیه با بیمه ها ابن مدت طول می کشد ؟
بد نیست بدونید بسیاری از بیمارستان های دولتی هنوز پروانه ندارند یا تمدید نشده پس اتفاق مهمی نیست
میتونید دستور بدید تو سایت هر بیمارستان پروانه ها رو بارگذاری کنند
کسی از ایشون در مورد کمبود استخدام پرستار مرد سوال نپرسید که آیت همه فارغ التحصیل پرستاری اقا داریم بیمارستانها فقط پرستار زن جذب میکنن
مردم گول نخورید عزیزان تان را بدست وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی ندهید واکسیناسیون که یادتون نرفته
قبلا در تبریز به هرکجا نگاه می کرد توریست سلامت بود بخصوص از کشور آذربایجان ولی الان بندرت می ایند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست