بازدید 7246

شروط حماس برای توافق چیست؟

اسرائیل منتظر پاسخ حماس به بندهای توافق پاریس است، اما این گروه مقاومت همچنان به بررسی و رایزنی با مصر و قطر می‌پردازد.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ 04 February 2024

 به گزارش تابناک به نقل از فارس، یک هفته از نشست چهارجانبه پاریس میان آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر می‌گذرد، نشستی که به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا منجر شد و اکنون حماس در حال بررسی مفاد این طرح است.

آمریکا و قطر از این توافق تمجید کرده‌اند و آنتونی بلینکن آن را قوی‌ترین و جدی‌ترین طرح برای آتش‌بس توصیف کرده است؛ هرچند مقامات دولت مصر و اسرائیل موضع رسمی خود را بیان نکرده‌اند.

هنوز به طور رسمی موضعی از سوی حماس نیز اعلام نشده و رهبران این گروه همچنان در حال رایزنی و بررسی هستند، اسماعیل هنیه نیز قرار است به زودی به قاهره پایتخت مصر برود و در این میان فشار زیادی بر روی حماس جهت توافق طی دو هفته آتی وجود دارد.

به گفته یک مقام قطری برقراری  آتش‌بس فراگیر، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، تأمین امنیت محل اسکان آوارگان، بازسازی غزه و  عملیات جدید تبادل اسرا از مفاد طرح جدید است.

 عصر پنجشنبه «ماجد بن محمد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر مدعی شد که در نشست پاریس پیشنهادی مطرح شد که به اسرائیل و حماس ارائه شده است. او گفت: «ما در حال حاضر، منتظر پاسخ حماس هستیم».

اما شبکه ۱۳ اسرائیل به نقل از منابع خود گزارش داد که حماس نیز قصد دارد مطالب و شروطی را داخل توافق پاریس بگنجاند.

به گفته این شبکه [که در حد حدس و گمان است] حماس می‌خواهد روزانه فقط یک اسیر اسرائیلی را آزاد کند و در مقابل نیز چند نفر از میان نیروهای حماس که در روز عملیات طوفان الاقصی اسیر شدند، آزاد شوند؛ تا اینگونه امکان راستی‌آزمایی پایبندی اسرائیل به توافق وجود داشته باشد.

همچنین حماس قصد ندارد لیست اسرای نزد خود را در اختیار اسرائیل قرار دهد، حتی آن‌هایی که کشته شده‌اند و اینکه حماس بر خلاف توافق پاریس که بر سه مرحله استوار است، چهار مرحله را پیشنهاد می‌کند.

در مرحله اول سالخوردگان آزاد می‌شوند و در مرحله دوم نظامیان زن و در مرحله سوم مردان جوان و نظامیان مرد آزاد می‌شوند، در مرحله چهارم نیز جنازه اسرای کشته شده تحویل داده خواهد شد.

یک مقام اسرائیلی به شبکه ۱۳ گفت که پیش می‌شود پاسخ حماس به نبدهای توافق پاریس «بله، اما» باشد و پس از آن مذاکرات فراگیر آغاز می‌شود.

او گفت که به نظر نمی‌رسد طی روزهای آتی بشود توافق کرد، چرا که درخواست اصلی حماس توقف جنگ است.

«اسامه حمدان»، یکی از اعضای ارشد حماس نیز گفته است که جنبش مقاومت فلسطین فقط آتش‌بس دائمی را می‌پذیرد.

حمدان در مصاحبه‌ای با تلویزیون ال‌بی‌سی لبنان همچنین تأکید کرده که جنبش مقاومت فلسطین خواستار آتش‌بس دائمی است و رویکرد مرحله‌ای با چندین وقفه در جنگ را نمی‌پذیرد. او گفت: «هیچ راهی برای اینکه مقاومت این را بپذیرد وجود ندارد.»

او در اظهاراتی که احتمالاً به آتش‌بس یک هفته‌ای در جنگ غزه در ماه نوامبر اشاره داشت گفت: «ما وقفه‌های موقتی را امتحان کرده‌ایم و مشخص شده که اسرائیلی‌ها به این وقفه‌ها احترام نمی‌گذارند و دائم آن را نقض می‌کنند».

با این حال پیش بینی می‌شود که همزمان با بازگشت وزیر خارجه قطر از واشنگتن طی روزهای آتی، حماس نیز پاسخ رسمی خود را ارائه کند، همچنین گفته می‌شود که یحیی السنوار رهبر حماس در غزه خواستار آتش‌بس ۴۰ روزه شده است که مقامات اسرائیلی به شدت با این ایده مخالف هستند.

یک مقام اسرائیلی به شبکه ۱۳ این رژیم گفت که  بر خلاف گزارش‌های مطبوعاتی، هنوز در ارتباط با هویت اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شوند، بحثی نشده است. 

با این حال به نظر می‌رسد که مقامات اسرائیلی به شکل عمیق در خصوص توافق با حماس به اختلاف خورده‌اند؛ در این راستا «زِویکا فوگل» رئیس کمیسیون امنیت داخلی در کنست [پارلمان] اسرائیل در مخالفت با توافق تبادل اسرا، گفت که این توافق طبق شروط حماس است. 

«زِویکا فوگل» در این خصوص در گفت‌و‌گو با کانال ۱۲ اسرائیل، آتش‌بس دائمی را مورد قبول احزاب چپ اسرائیل دانست و گفت: «شروط یحیی سنوار مورد قبول احزاب چپ اسرائیل است».

او افزود: «دلیلی برای توافق نیست. ما طرف قوی‌تر و پیروز هستیم. شروط را ما تعیین می‌‌کنیم... پذیرش شروط سنوار یعنی پایان جنگ».

او با مخالفت با درخواست آزادی تعداد خیلی زیادی از اسرای فلسطینی، گفت: «چه کسی از ما می‌خواهد که دوباره دخترش، نوه‌اش یا پسرش به دست کسانی که آزاد می‌شوند، ربوده شود. آینده موجودیت اسرائیل در خطر خواهد بود اگر دشمن را شکست ندهیم».

پیش‌تر نیز، «یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی خواستار استعفای نتانیاهو و توقف جنگ و اجرای تبادل اسرا جهت آزادی نظامیان اسرائیلی از غزه شده بود.

همزمان مقامات رژیم اشغالگر تحت فشار شدید افکار عمومی و خانواده‌های اسرای اسرائیلی نزد حماس هستند. در این راستا شامگاه پنج‌شنبه (اول فوریه) و همزمان با برگزاری جلسه کابینه جنگ برای بررسی طرح پیشنهادی مبادله اسرا، خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر وزارت جنگ دست به تظاهرات زدند و خواستار امضای فوری توافق مبادله اسرا برای آزادی اعضای خانواده خود در غزه شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست