بازدید 4484

تریاک از سبد مصرف معتادان پر کشید!

با احتساب دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور و با فرض مصرف روزانه یک گرم توسط هر نفر سالانه بیش از ۲۰۵ هزار میلیارد تومان انواع مواد خریداری می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ 01 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از اعتماد، نتایج تحقیقات میدانی از وضعیت مصرف انواع مواد در ۳۱ استان کشور در هفته اول بهمن ماه سال جاری، نشان داد که در فاصله ۷ سال بعد از آخرین شیوع‌شناسی ملی، الگوی اعتیاد در ایران کاملا تغییر کرده و نه تنها در این مدت میزان مصرف تریاک به شدت کاهش یافته، هرویین و شیشه به شایع‌ترین مواد مصرفی معتادان تبدیل شده درحالی که طبق نتایج آخرین تحقیق کشوری که سال ۱۳۹۵ منتشر شد، میزان مصرف هرویین و شیشه در رده‌های دوم و سوم و بعد از تریاک بود.

برای این تحقیق میدانی، در هفته اول بهمن ماه سال جاری با مراکز ترک اعتیاد شامل کمپ‌ها، کلینیک‌ها یا مراکز گذری کاهش آسیب در ۳۱ استان کشور تماس گرفت و از صاحبان و درمانگران این مراکز خواست که طبق مندرجات پرونده‌های بیماران و مراجعان‌شان، از شایع‌ترین مواد مصرفی معتادان، آخرین قیمت خرده‌فروشی مواد مخدر و شایع‌ترین موادی که به صورت تفننی مصرف می‌شود، بگویند. نکته مهم در این گفتگو‌ها این بود که درمانگران در بسیاری استان‌ها، جزییات مفصلی درباره وضعی که در استان خود شاهدند می‌گفتند، اما در تعداد کمی از استان‌ها هم، درمانگران به پاسخ‌های کوتاه بسنده کردند و حاضر به توضیحات بیشتر نبودند.

اولین سوال از درمانگران اعتیاد در ۳۱ استان کشور این بود که شایع‌ترین ماده مصرفی معتادان در استان‌شان چیست؟ پاسخ درمانگران تمام استان‌ها این بود که هرویین و شیشه، ماده مصرفی معتادان است و میزان مصرف تریاک به شدت کاهش یافته و در ردیف سوم مصرف قرار گرفته یا حتی به صفر رسیده است. درمانگران بیشتر استان‌ها گفتند که در کنار هرویین و شیشه، مصرف دائمی موادی ازجمله شربت و قرص متادون هم شایع است درحالی که قرص و شربت متادون، داروی ترک اعتیاد محسوب می‌شود، اما با نشت به بازار سیاه به یکی از مواد مصرفی روزمره معتادان تبدیل شده است.

درمانگران تاکید کردند که افزایش قیمت هرویین و تریاک در ماه‌های اخیر عامل مهمی بوده که تعداد زیادی از معتادان، قرص و شربت متادون را به عنوان ماده مصرفی اصلی، جایگزین هرویین و تریاک کنند. درمانگران تمام استان‌ها گفتند که معتادان چندمصرفی دارند و همزمان، مواد مخدر و روانگردان مصرف می‌کنند. (طبق نتایج آخرین تحقیق کشوری که در سال ۱۳۹۵ منتشر شد، تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر، محرک یا روانگردان در کشور، ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر بود که با توجه به نرخ شیوع ۵.۴ درصدی اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور، اگر در فاصله سال ۱۳۹۵ تا امروز، افزایش نیافته باشد، کاهش هم نداشته است. طبق نتایج همین تحقیق رسمی ۶۶.۸ درصد معتادان مصرف‌کننده تریاک بودند، شیوع مصرف دایمی ماری‌جوانا و گُل و گراس، ۱۱.۹درصد بود، ۱۰.۶ معتادان مصرف‌کننده هرویین و ۸.۱درصد مصرف‌کننده شیشه بودند. نتایج این تحقیق کشوری نشان داد که از مجموع ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد، ۷۷.۴ درصد معادل ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۹۲ نفر مصرف‌کننده تریاک، ۲۹۷ هزار و ۶۴۸ نفر مصرف‌کننده هرویین و ۲۲۷ هزار و ۴۴۸ نفر مصرف‌کننده شیشه بوده‌اند.)

سوال دیگر از درمانگران این بود که طبق گفته بیماران‌شان، معتادان برای خرید مواد مصرفی خود، چه رقمی می‌پردازند. تفاوت قیمت خرده‌فروشی در بسیاری استان‌ها معنا‌دار بود و ارتباط مستقیمی با دوری یا نزدیکی از مرز ایران و افغانستان -مبدا اصلی ورود مواد مخدر و روانگردان‌ها- داشت. درمانگران ۲۸ استان، از آخرین قیمت خرده‌فروشی هرویین مطلع بودند، درمانگران ۲۵ استان، از آخرین قیمت خرده‌فروشی شیشه مطلع بودند و درمانگران ۱۶ استان از آخرین قیمت خرده‌فروشی تریاک مطلع بودند. براساس ارقامی که اعلام شد، میانگین قیمت خرده‌فروشی یک گرم هرویین در ۲۸ استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری، ۴۵۱ هزار و ۴۲۸ تومان، میانگین قیمت خرده‌فروشی هر گرم شیشه در ۲۵ استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری ۲۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان و میانگین قیمت خرده‌فروشی هر گرم تریاک در ۱۶ استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری ۱۲۱ هزار و ۵۶۲ تومان بوده است.

از آنجا که هم وضعیت مصرف معتادان و هم قیمت خرده‌فروشی تریاک، هرویین و شیشه در جنوب و شمال استان تهران کاملا متفاوت از یکدیگر است، در این تحقیق میدانی وضعیت جنوب استان و شمال شهر تهران به تفکیک بررسی شد. تغییرات قیمتی خرده‌فروشی مخدر‌ها و مواد روانگردان در تحقیق میدانی در مقایسه با یافته‌های چند تحقیق کشوری که طی دو دهه اخیر انجام شده، نشان داد که قیمت‌گذاری مواد اعتیادآور هم تابع افت و خیز بازار ارز و نرخ تورم است. (آبان سال ۱۳۹۳ قیمت خرده‌فروشی هر گرم تریاک ۴۶۶۰ تومان، قیمت خرده‌فروشی هر گرم هرویین ۶۷۸۶ تومان و قیمت خرده‌فروشی هر گرم شیشه ۲۹ هزار و ۸۶۳ تومان بود.)

افزایش میزان مصرف هرویین از هشدار‌های درمانگران بود که به خبرنگار «اعتماد» گفتند علت اصلی این اتفاق، افزایش ناخالصی‌ها و افزودنی‌هایی همچون قرص‌های خواب‌آور است که باعث می‌شود مدت زمان نشئگی معتاد کاهش یافته و فرد مصرف‌کننده ناچار باشد میزان مصرف روزانه خود را افزایش بدهد. کاهش قابل توجه مصرف تریاک به دلیل افزایش چند برابری قیمت خرده‌فروشی و عمده فروشی از دیگر نکات مورد اشاره درمانگران در تمام استان‌ها بود و تاکید داشتند که فقط سالمندان و افراد مسن همچنان به مصرف تریاک ادامه می‌دهند، اما این خطر وجود دارد که گرانی قیمت خرده‌فروشی تریاک، این قشر را هم وادار کند که به مواد ارزان‌قیمت‌تر مثل شیشه روی بیاورند.

سوال دیگر از درمانگران، درباره وضعیت مصرف تفننی مواد بود که طبق پاسخ‌های درمانگران ۳۱ استان، مصرف تفننی و دائمی گل، مشکل تمام استان‌هاست و البته مصرف تفننی حشیش، ماری‌جوانا و قرص‌های خواب‌آور هم بین جوانان و نوجوانان تمام استان‌ها شیوع بالایی دارد علاوه بر اینکه در برخی استان‌ها هم، مصرف تفننی روانگردان‌های با پایه گیاهان تراریخته شیوع پیدا کرده که به گفته درمانگران، مصرف تفننی این مواد جدید، علاوه بر اینکه راه همواری برای مصرف دائمی است، برخلاف مخدر‌های سنتی همچون خانواده تریاک (مرفین، هرویین، تریاک، شیره و سوخته) ممکن است تاثیر مشهودی در ظاهر مصرف‌کننده نداشته باشد، اما آسیب‌های مغزی و مخرب این مواد، در همان دفعات اول مصرف، از فرد مصرف‌کننده یک بیمار روانی خواهد ساخت.

بعد از دریافت آخرین قیمت شایع‌ترین مواد مصرفی معتادان، سه فرضیه درباره میزان مصرف و میزان هزینه پرداختی معتادان برای تهیه مواد مطرح شد؛ طبق نظر درمانگران اعتیاد، فرد معتاد یا مصرف‌کننده مستمر، فردی است که روزانه باید مصرف کند وگرنه دچار علائم ترک خواهد شد. با احتساب ثابت ماندن تعداد مصرف‌کنندگان مستمر در فاصله سال ۱۳۹۵ تا امروز، دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در کشور باید هر روز ماده مصرفی خود را در اختیار داشته باشند. میزان نیاز هر معتاد با دیگری متفاوت است و مثلا یک مصرف‌کننده مستمر هرویین، روزانه حداقل دو الی سه گرم مواد مصرف می‌کند و یک مصرف‌کننده مستمر تریاک، بسته به شیوه مصرف، ممکن است روزانه حداقل ۳ گرم به شکل حب یا شیره یا تریاک مصرف داشته باشد، اما یک معتاد به ماری‌جوانا یا گل «سیگاری» می‌کشد و هر گرم ماری‌جوانا معادل ۴ الی ۵ نخ سیگاری می‌شود، با این فرض که دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در ایران، روزانه حداقل یک گرم از انواع مواد مصرف می‌کنند، روزانه حداقل ۲ هزار و ۸۰۸ کیلو معادل ۳ تن و سالانه، حداقل ۱۰۰۰ تن انواع مواد توسط معتادان کشور مصرف می‌شود (این حداقل مصرف و باخوش‌بینانه‌ترین فرض است)

به دلیل انکه از سال ۱۳۹۵ تا امروز، اعلام هرگونه آمار جزیی درباره تفکیک میزان مصرف مواد مخدر یا روانگردان در کشور متوقف شده، با در نظر گرفتن تفاوت قیمت خرده‌فروشی انواع موادی که معتادان مصرف می‌کنند (شامل مواد از خانواده تریاک، شیشه، قرص‌ها و مواد با پایه گیاهان تراریخته) اگر تعداد مصرف‌کنندگان خانواده تریاک و شیشه را ثابت در نظر بگیریم و فرض این باشد که در مجموع، ۵۲۵ هزار معتاد به هرویین و شیشه در کشور داریم، با توجه به تاکید درمانگران بر همزمانی مصرف هرویین و شیشه، اگر این ۵۰۰ و چند هزار مصرف‌کننده مستمر شیشه و هرویین، روزانه یک گرم از این دو ماده بخرند، یعنی هر نفر، روزانه به طور میانگین حدود ۷۲۰ هزار تومان برای خرید یک گرم هرویین و یک گرم شیشه پول می‌دهد که این عدد با ضرب در تعداد مصرف‌کنندگان مستمر این دو ماده به بیش از ۳۷۸ میلیارد تومان می‌رسد؛ بیش از ۳۷۸ میلیارد تومان، مجموع هزینه روزانه ۵۲۵ هزار معتاد برای خرید حداقل یک گرم هرویین و یک گرم شیشه.

حالا اگر این عدد را در ۳۶۵ روز یک سال ضرب کنیم به عدد بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان می‌رسیم؛ بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان، مجموع هزینه سالانه ۵۲۵ هزار معتاد برای خرید حداقل یک گرم شیشه و یک گرم هرویین در طول یک سال! فرض دیگر این است که دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در کشور که مصرف مستمر دارند، روزانه و به طور میانگین یک گرم مصرف انواع مواد (مخدرها، روان‌گردان یا محرک) داشته باشند و با خوش‌بینانه‌ترین فرض و بدون توجه به افت و خیز و تفاوت معنادار قیمت انواع مواد در ۳۱ استان کشور، روزانه ۲۰۰ هزار تومان برای خرید ماده مصرفی خود پول بدهند که در این صورت، به عدد ۵۶۲ میلیارد تومان می‌رسیم؛ بیش از ۵۶۲ میلیارد تومان هزینه روزانه ماده مصرفی دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در کشور (این عدد، یک رقم حداقل و با خوش‌بینانه‌ترین فرض است) با ضرب این عدد در ۳۶۵ روز سال، به عدد بیش از ۲۰۵ هزار میلیارد تومان می‌رسیم؛ بیش از ۲۰۵ هزار میلیارد تومان هزینه سالانه‌ای که دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در کشور برای خرید حداقل یک گرم از انواع مواد مصرفی خود می‌پردازند (این عدد، یک رقم حداقل و با خوش‌بینانه‌ترین فرض است).

شرح جغرافیای اعتیاد

استان البرز: بیشترین ماده مصرفی معتادان؛ شیشه، هرویین غلیظ شده. قیمت هر گرم شیشه ۱۶۰ هزار تومان. قیمت هر گرم هرویین ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان. چندمصرفی در استان رایج است. مصرف تفننی قرص متادون و گل بسیار زیاد است. موارد تزریق مواد در استان کاهش یافته.

استان همدان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، هرویین، شربت یا قرص متادون. قیمت هر گرم شیشه ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم هرویین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان. معتادان می‌گویند که روزانه بیش از ۳۰۰ هزار تومان برای خرید مواد پول می‌دهند و موارد تزریق شیشه و تزریق هرویین وجود دارد. معتادان گفته‌اند هرویینی که می‌خرند، مثل سابق و به شکل پودر نیست بلکه به شکل گل و قهوه‌ای رنگ است و این شکل هرویین را با «قُل قُلی» (شیوه سنتی مصرف تریاک) و با مشتعل کردن سیم ظرفشویی و چسباندن سیم داغ به هرویین جامد می‌کشند، چون این نوع هرویین، به دلیل ناخالصی زیاد روی زرورق هدر می‌رود و سه یا چهار دود بیشتر نمی‌دهد ولی با این شیوه، دود بسیار غلیظ را استنشاق می‌کنند اگرچه که نشئگی بالایی ندارد و بعد از دو ساعت باید باز هم مصرف کنند تا از خماری خارج شوند. تعداد مراجعات برای ترک، زیاد شده، چون در فصل تابستان، معتادان با دزدیدن گردو و انگور و بادام از باغ‌های اطراف شهر‌ها و فروش محصولات دزدی می‌توانستند هزینه مواد مصرفی‌شان را جور کنند ولی در فصل سرما، باغ‌ها خالی از بار است و در این زمان برای ترک می‌روند تا فصل بهار و باردهی دوباره باغ‌ها. مصرف گل و «سالویا» (نعناع جادویی / مریم گلی - روانگردان) در استان بسیار زیاد است. درمانگران می‌گویند سن اعتیاد در استان کاهش یافته و مواد و الگوی مصرف معتادان فرق کرده.

مصرف تریاک در استان به دلیل گرانی قیمت به‌شدت کم شده و معتادان مصرف‌کننده تریاک می‌گویند حتی ناخالصی تریاک هم بیشتر شده و برخلاف گذشته، تخریب سریعی در ظاهر فرد دارد، چون فروشنده، تریاک را با گریس و سرب مخلوط می‌کند تا وزن تریاک بیشتر شود و سود بیشتری داشته باشد، اما برای جلوگیری از ماسیدن تریاک هم، به آن شیشه اضافه می‌کنند که عامل تخریب بالاتر در مصرف‌کنندگان شده است. درمانگران می‌گویند خانواده‌ها، کودکان ۸ ساله و ۹ ساله با اعتیاد شدید را به مراکز ترک اعتیاد می‌آورند ولی طبق مقررات، معتادان کمتر از ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال به مراکز اعصاب و روان منتقل می‌شوند.

استان لرستان: بیشترین ماده مصرفی معتادان بالای ۲۵ ساله، هرویین (با نام خیابانی «گرد») و شیشه. قیمت هر گرم هرویین، ۵۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم تریاک محلی که از خشخاش کاشته شده در ایران به دست آمده، ۷۰ هزار تومان، قیمت هر گرم تریاک افغانی وارداتی، ۱۲۰ هزار تومان. تمام معتادان، چند مصرفی و همزمانی مصرف هرویین و شیشه دارند. مصرف تریاک بسیار کم شده، چون بسیار گران است. فقط افراد مسن و سالمند به مصرف تریاک ادامه می‌دهند و رغبتی به ترک مصرف ندارند. مصرف قرص‌های خواب‌آور، قرص متادون، گل، بونزای (روانگردان فراوری شده با پایه گیاهی) و کراک در استان بالاست و چند معتاد به ال‌اس‌دی هم به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند. بیشترین مصرف‌کنندگان گل و بونزای، جوانان ۱۸ تا ۲۲ ساله هستند. هر نخ سیگاری گل ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

استان گلستان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه و هرویین. قیمت هر گرم هرویین خالص ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان، قیمت هر گرم هرویین با ناخالصی ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان. شیشه به تازگی گران شده و به گرمی ۷۰۰ هزار تومان رسیده درحالی که تا چند ماه قبل، هر گرم شیشه ۱۱۰ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان بود. معتادان شنیده‌اند که شیشه از تهران و البرز می‌آید و هرویین، توسط افراد و به شکل انباری از زابل می‌آید و از این استان به مازندران و سمنان و تهران می‌رود، چون فاصله از استان تا شاهرود حدود دو ساعت است. تعداد معتادان کمتر از ۱۸ سال قابل توجه است و بعضی خانواده‌ها در مشاوره اعتراف می‌کنند که فرزندان نوجوان‌شان تا روزی یک گرم شیشه مصرف می‌کنند. درمانگران می‌گویند حدود ۷۵ درصد معتادان در این استان، شیشه و هرویین و حدود ۲۵ درصد معتادان، تریاک مصرف می‌کنند و حدود ۵ درصد معتادان قرص ترامادول می‌خورند. مصرف گل و تریاک و ماری‌جوانا در استان بسیار کم است. قیمت هر کیلو تریاک به ۹۰ میلیون تومان رسیده درحالی که تا دو یا سه سال قبل کیلویی ۳۰ میلیون تومان بود و معتادی که روزانه سه گرم تریاک مصرف می‌کند، ۴۱۰ هزار تومان در هر روز پول تریاک می‌دهد. گرانی قیمت مواد باعث افزایش مراجعات مصرف‌کنندگان مواد صنعتی برای ترک اعتیاد و حتی ترک تریاک و هرویین شده درحالی که قبلا، مصرف‌کننده مواد سنتی برای ترک اعتیاد مراجعه نمی‌کرد.

استان کرمانشاه: بیشترین ماده مصرفی معتادان، تریاک، شیشه، گل، قرص ترامادول. قیمت هر گرم هرویین، ۴۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم تریاک، ۱۲۰ هزار تومان. معتادان می‌گویند تریاک مصرفی در این استان، از خشخاش کشت شده در لرستان و کرمانشاه به دست می‌آید و به تریاک وطنی معروف است و مرفین کمتر از تریاک افغانی دارد چنان‌که یک گرم تریاک افغانی، معادل ۴ گرم تریاک وطنی مرفین دارد. قیمت تریاک وطنی طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش داشته و به کیلویی ۱۲۰ میلیون تومان رسیده درحالی که در زمان برداشت کیلویی ۷۰ میلیون تومان بوده است. مصرف هرویین، زیاد نیست و باقی مواد نسبت به هرویین برای معتادان جذاب‌تر بوده است. درمانگران می‌گویند اعتیاد به گل، مراکز ترک اعتیاد استان را به زانو درآورده، چون هیچ درمانی ندارد و شکست درمان اعتیاد گل خیلی زیاد است. قرص ترامادول در استان، به مواد فقرا معروف است و تعداد زیادی از کارگران، قرص ترامادول می‌خورند، چون در استان، هم تعداد کارگر ساختمانی و هم مهاجران روستایی که برای کارگری به شهر‌ها می‌آیند خیلی زیاد است و این کارگران معمولا کار‌های بدنی سنگین و سخت انجام می‌دهند و ساعت‌های طولانی کار می‌کنند و نیاز به ماده انرژی‌زا دارند و قرص ترامادول این ویژگی را داشته و به سادگی هم در دسترس است طوری که معتادان تا روزی ۱۰ قرص، ۱۸ قرص یا ۲۵ قرص هم می‌خورند. اصطلاح درمانگران برای اعتیاد به ترامادول «شکستن قرص» است و می‌گویند همین‌طور که در خیابان راه می‌روند صدای شکستن قرص را می‌شنوند. یک درمانگر، یک مورد از اعتیاد به «کروکودیل» ثبت کرده؛ دختر جوان ۲۲ ساله‌ای که روزانه معادل ۲ میلیون تومان کروکودیل مصرف کرده و در زمان مراجعه به درمانگر، ۲۵ کیلو وزن داشته. طبق گفته این درمانگر، قیمت هر گرم کروکودیل، ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان است.

استان کردستان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، هرویین، شیشه، قرص یا شربت متادون. قیمت هر گرم شیشه ۲۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان، قیمت هر گرم هرویین ۳۲۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تومان. تمام معتادان مصرف همزمان شیشه و هرویین یا شیشه و متادون دارند و میانگین مصرف ۱.۵ تا ۲ گرم در روز است. معتادان در این استان از نظر درمانگران به سه گروه تقسیم شده‌اند؛ آن‌هایی که کمتر از ۵ سال اعتیاد دارند، آن‌هایی که کمتر از ۱۰ سال اعتیاد دارند، آن‌هایی که کمتر از ۲۰ سال اعتیاد دارند. معتادان می‌گویند به دنبال گرانی قیمت مواد از چند ماه قبل، هفته‌ای ۳.۵ میلیون الی ۴ میلیون تومان برای خرید مواد پول می‌دهند. معتادان می‌گویند به دلیل ناتوانی مصرف‌کننده‌ها برای پرداخت پول مواد، تعدادی از خرده‌فروشان، گروهی شامل ۴۰ الی ۵۰ معتاد تشکیل می‌دهند و به هر نفر می‌گویند روزانه دو گرم هرویین مجانی می‌دهیم به شرط آنکه روزانه ۱۰ گرم مواد برای ما بفروشید. مصرف تفننی کمیکال (روانگردان فرآوری شده با پایه گیاهی) و ماری جوانا در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله بالاست. مصرف تریاک در این استان بسیار کم است و معتادان می‌گویند مصرف تریاک دشوار و نیازمند زمان است درحالی که باقی مواد چنین شرایطی ندارند و به همین دلیل اغلب مصرف‌کنندگان تریاک، افراد مسن و سالمند هستند. درمانگران می‌گویند به دنبال گرانی قیمت مواد، تعدادی از معتادان برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند و بابت دریافت سهمیه ماهانه شربت متادون هم ۱۲۰ هزار تومان پول می‌دهند و سپس، شربت را در بازار آزاد می‌فروشند تا از این طریق خرج مواد مصرفی‌شان را تامین کنند.

استان سمنان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، هرویین (با نام خیابانی دوا یا خاک) و شیشه. قیمت هر گرم هرویین ۴۰۰ هزار تومان، قیمت هر گرم شیشه ۱۶۰ هزار تومان. معتادان می‌گویند مواد از تهران به سمنان می‌رسد. به دنبال افزایش قیمت تریاک، قیمت ۲۵ گرم تریاک به ۳ میلیون تومان رسیده و به همین دلیل، مصرف تریاک، کاهش شدید دارد. نگرانی درمانگران این است که مصرف‌کنندگان تریاک به دلیل گرانی قیمت مواد یا افزایش ناخالصی تریاک، مجبور می‌شوند به سمت مواد ارزان‌تر بروند که در مواردی، تریاک را با شیشه جایگزین کرده‌اند. ارزان‌ترین مواد در استان، گل و ماری‌جوانا و حشیش است و به همین دلیل مصرف تفننی گل و ماری جوانا و حشیش، زیاد است و معتادان هم گفته‌اند که در مواردی به دلیل ناتوانی از خرید هرویین و شیشه مجبور شده‌اند گل و ماری جوانا و حشیش را جایگزین کنند. درمانگران می‌گویند معتادان گل، ماری جوانا و حشیش اصلا برای ترک اعتیاد مراجعه نمی‌کنند.

استان فارس: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه و هرویین. قیمت هر گرم شیشه ۱۸۰ هزار تومان، قیمت هر گرم هرویین ۶۰۰ هزار تومان. قیمت هر کیلو تریاک ۸۰ میلیون تا ۹۰ میلیون تومان. قیمت هر عدد قرص متادون ۲۰ میلی‌گرمی در بازار سیاه ۱۵ هزار تومان. قیمت هر عدد قرص متادون ۴۰ میلی‌گرمی در بازار سیاه ۲۰ هزار تومان. قیمت هر شیشه ۲۵۰ سی‌سی شربت متادون در بازار سیاه ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان. قیمت هر نخ سیگاری گل ۵۰ هزار تومان. هر گرم گل، تا ۸ نخ سیگاری می‌دهد که معمولا سیگاری گل به صورت پک ۸ تایی فروخته می‌شود. مصرف قرص و شربت متادون به دلیل گرانی قیمت هرویین و شیشه و تریاک، افزایش زیادی داشته. درمانگران می‌گویند که جوانان، مصرف مواد و اعتیاد را با گل شروع می‌کنند.

استان خوزستان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، هرویین (معروف به اشک) شیشه، قرص متادون، قرص بوپرونورفین (قرص B۲ و با نام مصطلح قرص زیر زبانی) قیمت تمام مواد طی یک ماه اخیر افزایش شدیدی داشته و قیمت هر گرم هرویین از ۴۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده. قیمت هر گرم شیشه، ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان. قیمت هر گرم ماری جوانا ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان. قیمت هر گرم تریاک ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان. قیمت هر گرم ماشروم (قارچ) ۳۰۰ هزار تومان، قیمت هر عدد قرص متادون ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان. مصرف تفننی ماری جوانا، ماشروم و قرص آلپرازولام یک میلی‌گرمی بسیار زیاد است. معتادان می‌گویند ماشروم و قرص متادون به صورت قاچاق از شیراز می‌رسد.

استان خراسان رضوی: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، قرص ترامادول، هرویین، شربت متادون. قیمت هر گرم شیشه، ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان. قیمت هر شیشه ۲۵۰ سی‌سی شربت متادون در بازار سیاه ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان. قیمت هر عدد قرص ترامادول در بازار سیاه ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان. قیمت هر گرم هرویین فشرده (با نام خیابانی گچ) ۷۰۰ هزار تومان. نسل جدید معتادان، مصرف را با شربت متادون یا کریستال فشرده معروف به سه دود و با خلوص بیشتر از کریستال معمولی شروع می‌کند. قرص ترامادول به صورت غیرقانونی و به شکل خشاب‌های ۵ تایی در عطاری‌ها فروخته می‌شود و یک معتاد به ترامادول، روزانه حداقل ۵ الی ۶ خشاب ۵ تایی می‌خرد. مصرف تریاک به دلیل افزایش شدید قیمت، کاهش زیادی داشته، چون قیمت هر مثقال ۴.۵ گرمی تریاک به ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان رسیده، اما اغلب معتادان مسن، تریاک و شیره مصرف می‌کنند.

استان خراسان جنوبی: بیشترین ماده مصرفی معتادان، تریاک، شیره، شیشه، شربت متادون، گل. درمانگران می‌گویند به دنبال حضور طالبان در افغانستان و ممنوعیت کشت خشخاش در کشور همسایه، قیمت تریاک به شدت گران شده چنان‌که تا یک سال قبل، قیمت هر مثقال تریاک، ۵۰ هزار تومان بود ولی حالا هر مثقال تریاک به ۵۰۰ هزار تومان رسیده و به همین دلیل، اغلب مصرف‌کنندگان تریاک و شیره که معمولا، کارگران مهاجر از روستا‌های اطراف هستند و کار بدنی سنگین و سخت انجام می‌دهند، به مصرف شیشه ارزان و هرویین و گل روی آورده‌اند مگر اینکه سالمند باشند که در این صورت حاضر نیستند از مصرف تریاک یا شیره دست بردارند و ترک اعتیاد هم برای‌شان دشوار است. معتادان می‌گویند ماهانه به طور میانگین ۴ میلیون تا ۵ میلیون تومان برای خرید موادشان پول می‌دهند. درمانگران در هفته‌های اخیر و به دنبال گرانی قیمت مواد با افزایش مراجعات ترک اعتیاد مواجه شده‌اند درحالی که مراکز استان ظرفیت این تعداد مراجعه را ندارد. تعدادی از معتادان هم به جای ترک، قرص بوپرونورفین را جایگزین مواد کرده‌اند.

استان خراسان شمالی: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، هرویین، قرص ترامادول، قرص متادون. قیمت هر گرم شیشه ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان، قیمت هر گرم هرویین ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان. قیمت هر مثقال تریاک ۸۵۰ هزار تا یک میلیون تومان. قیمت هر قرص متادون ۲۰ میلی‌گرمی در بازار سیاه ۸ هزار، ۱۲ هزار، ۱۵ هزار تومان. بیشترین ماده مصرفی معتادان ۱۸ تا ۳۰ ساله، شیشه و گل و هرویین و کراک است و معتادان بالای ۳۵ ساله اغلب تریاک و شیره مصرف می‌کنند. مصرف تفننی کمیکال، گل، ماری جوانا و حشیش زیاد است، چون ماری جوانا در خانه‌ها کاشته می‌شود و جوان و نوجوان کمتر از ۲۵ ساله، کمیکال را به شکل سیگاری می‌خرند.

استان بوشهر: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، هرویین، تریاک، قرص متادون. قیمت هر گرم شیشه (با نام خیابانی نمک) ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم هرویین (با نام خیابانی دوا یا آرد) ۴۰۰ هزار تومان. قیمت هر مثقال تریاک محلی (وطنی) و ارگانیک با کمترین ناخالصی و کمترین افزودنی، یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان. گل و ماری جوانا و حشیش به شکل بسته‌های اماده حاوی ۵ نخ سیگاری فروخته می‌شود. پک ۵ تایی گل، ۱۰۰ هزار تومان، پک ۵ تایی ماری جوانا، ۳۰۰ هزار تومان، پک ۵ تایی حشیش، ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان. تمام معتادان، مصرف همزمان قرص متادون و شیشه دارند. درمانگران می‌گویند نوجوانان و جوانان، مصرف معمول گل و ماری جوانا و حشیش و مشروبات الکلی دارند، اما معتادان بالای ۲۵ ساله، شیشه و هرویین می‌کشند و معتادان مسن، تریاک مصرف می‌کنند.

استان آذربایجان غربی: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه و هرویین. قیمت هر گرم شیشه، ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم هرویین، ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان. معتادان، مصرف همزمان شیشه و هرویین دارند. مصرف تریاک به دلیل نایاب بودن، بسیار کم است. مواردی از تزریق هرویین به درمانگران گزارش شده و معتادانی هم برای ترک اعتیاد کوکایین مراجعه کرده‌اند و گفته‌اند روزانه ۲۰ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان مصرف کوکایین داشته‌اند.

استان تهران/ جنوب استان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، هرویین، گل، شربت و قرص متادون. قیمت هر گرم هرویین، ۴۵۰ هزار تومان، قیمت هر گرم تریاک، ۸۵ هزار تومان، قیمت هر گرم شیشه ۱۲۰ هزار تومان. قیمت هر خشاب ۱۰ تایی قرص متادون ۲۰ میلی‌گرمی، ۱۰۰ هزار تومان. کمیکال در این منطقه به اسم گل مصرف می‌شود. درمانگران می‌گویند در این منطقه مراجعه برای ترک اعتیاد به هرویین و شیشه بسیار زیاد است، چون توان اقتصادی معتادان در این مناطق، بسیار کم است و وقتی «قدرت پیدا‌کنندگی» در معتاد کاهش داشته باشد به فکر ترک مواد می‌افتد. درمانگران می‌گویند با مواد جدیدی که به بازار آمده، «خستگی از اعتیاد و خستگی از مصرف» برای معتاد بی‌معناست و مصرف‌کنندگان تریاک هم حاضر به ترک نیستند، چون اغلب، افراد مسنی هستند که مصرف تریاک، بخشی از زندگی معمول‌شان شده و حتی خللی به کسب و کارشان وارد نمی‌کند. درمانگران می‌گویند معتادان بی‌خانمان، به جای مصرف هرویین به شربت متادون روی آورده‌اند، چون شربت متادون، با وجود آسیب جسمی و روانی بیشتر، به دلیل چربی بالا، ماندگاری بیشتری در مقایسه با هرویین دارد و اگر فرد بی‌خانمان، یک ساعت بعد از مصرف یک گرم هرویین، خمار می‌شود، با شربت متادون حداقل ۲ الی ۴ ساعت نشئگی دارد.

استان تهران/ شمال شهر تهران: بیشترین ماده مصرفی معتادان، هرویین، شیشه، گل، کوکایین، کمیکال. قیمت هر گرم هرویین، ۶۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۱۶۰ هزار تومان. درمانگران در این مناطق با تعداد قابل توجهی از معتادان کوکایین مواجهند که تا روزی ۵۰ میلیون تومان مصرف مواد دارند. درمانگران نگران شیوع مصرف کمیکال هستند، چون با افزایش قابل‌توجه مراجعان معتاد به کمیکال مواجهند چنان‌که از ۱۰۰ مراجعه برای ترک، حداقل ۳۰ نفر معتاد به کمیکال هستند. درمانگران می‌گویند در حال حاضر، پرخطرترین ماده مصرفی، کمیکال است که در ابتدا، از ترکیه به ایران می‌آمد ولی حالا شواهدی هست که نشان می‌دهد در ایران تولید می‌شود. مشاهدات درمانگران حاکی از آن است که معتادان به کمیکال «مغزشان از کار افتاده» و دچار توهم شدید شده‌اند؛ توهمی که تا ۸۰ درصد موارد، قابل بهبود نیست، چون این ماده، تخریب مغزی بسیار بالایی دارد و شنیده‌های درمانگران حکایت از آن دارد که ممکن است یکی از عناصر تشکیل‌دهنده کمیکال، سیانور باشد. درمانگران می‌گویند تعدادی از مصرف‌کنندگان کمیکال هم، چند مصرفی دارند چنان‌که هر مصرف‌کننده گل، حتما کمیکال هم مصرف می‌کند.

استان ایلام: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شربت متادون، شیشه و هرویین (معروف به مواد سفید) قیمت هر گرم هرویین، ۴۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۲۰۰ هزار تومان. درمانگران می‌گویند تا چند سال قبل، مصرف شیشه در استان بسیار کم بوده ولی به دنبال افزایش چند برابری قیمت هرویین، مصرف شیشه و شربت متادون افزایش یافته. تعداد مصرف‌کننده تریاک بسیار کم است. معتادان گفته‌اند علت گرانی قیمت مواد در این استان، سیاست مواد فروش‌هاست که برای گران‌تر شدن قیمت، مواد را دیر به دیر توزیع می‌کنند. معتادان همزمانی مصرف شیشه و هرویین دارند و درمانگران می‌گویند معتادان فقط در صورت ناتوانی از تامین هزینه مواد برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند و زمانی که درمان برای شان بی‌فایده شد، از درمان خارج می‌شوند و قرص و شربت متادون مصرف می‌کنند.

استان سیستان و بلوچستان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، تریاک، شیره، هرویین، کراک افغانی، قرص و شربت متادون، شربت تریاک، کریستال، گل. قیمت هر ورق ۱۰ تایی قرص متادون ۲۰ میلی‌گرمی، ۱۲۰ هزار تومان. قیمت هر شیشه ۲۵۰ سی‌سی شربت متادون در بازار سیاه، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. قیمت یک شیشه ۲۵۰ سی‌سی شربت تریاک (تنتور اپیوم) در بازار سیاه، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم تریاک، ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان. درمانگران می‌گویند قیمت تریاک نسبت به ۴ سال قبل ۱۲ برابر گران شده و معتادان ناچار شده‌اند روش مصرف شان را تغییر دهند، چراکه استعمال تریاک با وافور باعث جذب حداکثر ۳۰ درصد مرفین تریاک خواهد شد، اما استعمال با سیخ و سنگ باعث جذب ۶۰ درصدی و مصرف خوراکی هم باعث جذب ۹۰ تا صددرصدی مرفین می‌شود. نگرانی جدی درمانگران این است که معتاد مصرف‌کننده یک مثقال تریاک، به دلیل گرانی قیمت به سراغ مواد ارزان‌تر خواهد رفت چنان‌که طی ماه‌های اخیر، مصرف‌کنندگان شیره ناچار شده‌اند با جوشاندن شربت تریاک، شیره درست کنند. درمانگران با مواردی از مصرف تفننی قرص ترامادول و کوکایین هم مواجه شده‌اند و مصرف‌کنندگان گفته‌اند برای هر گرم کوکایین ۲ میلیون تومان پول می‌دهند. معتادان می‌گویند کراک افغانی، ماده‌ای آجری رنگ است و همان تاثیرات کراک هرویین را دارد ولی درمانگران می‌گویند ترکیبات کراک افغانی نامعلوم است، چون طبق روال عادی، معتاد به کراک هرویین (کراک افغانی) باید به فاصله ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از آخرین نوبت مصرف مواد و با قرص بوپرونورفین به مرحله ترک اعتیاد وارد شود درحالی که مصرف‌کننده کراک افغانی، با دریافت قرص بوپرونورفین نه تنها قادر به ترک اعتیاد نبوده بلکه علائمی متفاوت از ترک بروز داده و بنابراین، آنچه در این استان به اسم کراک افغانی و هرویین فشرده به معتادان فروخته می‌شود، هیچ ارتباطی با هرویین ندارد و قطعا هرویین فشرده نیست.

استان کهگیلویه و بویراحمد: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، هرویین، شربت و قرص متادون، شربت تریاک. قیمت هر گرم شیشه، ۳۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم هرویین، ۷۰۰ هزار تومان. قیمت هر قرص متادون ۴۰ میلی‌گرمی، ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان. درمانگران می‌گویند مصرف تریاک به دلیل گرانی قیمت کاهش یافته و تعدادی از معتادان که توان خرید هرویین ندارند، به مصرف خوراکی شیره یا سوخته تریاک روی آورده‌اند یا شربت و قرص متادون، قرص‌های خواب‌آور یا شربت تریاک را به جای هرویین مصرف می‌کنند، چون با مصرف همزمان شیشه با این مواد ارزان‌قیمت‌تر، به همان فاز مصرف همزمان هرویین و شیشه می‌رسند. مصرف تفننی قرص‌های خواب‌آور و گل در جوانان و نوجوانان کمتر از ۱۸ ساله زیاد است و تعدادی از نوجوانان کمتر از ۱۸ ساله هم به سمت مصرف همزمان شیشه و ماری جوانا روی آورده‌اند.

استان قم: بیشترین ماده مصرفی معتادان، هرویین، شیشه، متادون. قیمت هر عدد قرص متادون ۲۰ میلی‌گرمی، ۱۵ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۲۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم هرویین، ۴۰۰ هزار تومان. قیمت هر پک کمیکال، ۳۰ هزار تومان. مصرف تریاک به دلیل گرانی قیمت کاهش شدید داشته و فقط افراد مسن همچنان مصرف‌کننده تریاک هستند و درمانگران می‌گویند در جمع معتادان جوان، مصرف تریاک از مد افتاده. مصرف تفننی گل، ماری جوانا، کمیکال و قرص متادون بسیار زیاد است و درمانگران با موارد متعدد اعتیاد به استنشاق مواد اشتعال‌زا مثل تینر و بنزین مواجهند. درمانگران می‌گویند اغلب جوانان که هیچ سرگرمی خاصی ندارند، برای افزایش قدرت جنسی به دارو‌های گیاهی غیرمجاز عطاری‌ها روی می‌آورند و بعد از مدتی، به دلیل مقاومت بدن و بی‌خاصیت شدن این داروها، قرص متادون را جایگزین می‌کنند که بعد از مدتی، باز هم با مقاومت بدن مواجه می‌شوند و ناچارند گل و ماری‌جوانا را جایگزین کنند که به این شیوه وارد اعتیاد می‌شوند. درمانگران می‌گویند بزرگ‌ترین مشکل‌شان با همین جوانانی است که مصرف‌کننده دارو‌های گیاهی عطاری‌ها بوده‌اند درحالی که به دلیل وجود شیشه در برخی از این داروها، تعدادی از این جوانان دچار جنون و مبتلا به بیماری‌های روانی شده‌اند و باید در مراکز روانپزشکی بستری شوند. درمانگران می‌گویند چاره‌ای جز بستری معتادان داوطلب ترک در کمپ‌ها ندارند با وجود آنکه اغلب معتادان از قشر ضعیف هستند و توان پرداخت هزینه ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی بستری در کمپ را ندارند و صاحبان مراکز راضی می‌شوند که با دریافت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان این بیماران را بستری کنند درحالی که این رقم حتی کفاف پرداخت هزینه آب و برق و گاز و خوراک یک بیمار را هم نمی‌دهد.

استان اصفهان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، کمیکال (با نام خیابانی پیکو) هرویین، شیشه. قیمت هر گرم هرویین، ۴۸۰ هزار تا ۵۲۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۲۲۰ هزار تومان. درمانگران می‌گویند مصرف تفننی کمیکال هم در استان بسیار زیاد است و مصرف بالای کمیکال به دلیل قیمت ارزان این ماده است و باوجود آنکه فعلا گران‌ترین ماده مصرفی در استان، هرویین غلیظ شده است، اما خسارات مالی و جانی کمیکال، حتی از خسارات هرویین هم بیشتر است و در مصداق‌های مشخصی که با آن مواجه شده‌اند به ترور شخصیت، فروپاشی روابط زوجین، اشاره می‌کنند. طبق مشاهدات درمانگران، شایع‌ترین ماده مصرفی قشر مرفه و تحصیلکرده استان ماری جواناست و مواد اعتیادآوری که به تازگی در بازار ایران عرضه می‌شود برخلاف سابق، آسیب‌های مغزی بیشتر و علائم تخریب ظاهری کمتری برای مصرف‌کننده دارد و تاکید می‌کنند که ریشه اعتیاد در این استان، قیمت مواد است به این معنا که معتادان، اغلب سراغ از مواد ارزان‌تر می‌گیرند که مواد ارزان‌تر، همین مواد جدید با تخریب‌های مغزی است و شبکه توزیع مواد هم متوجه شده که باید موادی عرضه کند که بدون بو، با قابلیت جذب سریع و بالا، با سهولت و سرعت در مصرف، بدون تاثیر ظاهری، اما با رهش سریع برای خماری بیشتر و ماندگاری مشتری باشد. درمانگران با موارد متعددی از مراجعات برای ترک اعتیاد به قرص بوپرونورفین، شربت متادون و شربت تریاک مواجه شده‌اند.

استان چهارمحال و بختیاری: بیشترین ماده مصرفی معتادان، هرویین، شیشه، کمیکال. قیمت هر گرم هرویین، ۳۵۰ هزار تومان، قیمت هر گرم شیشه ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان. قیمت هر کیلو تریاک، ۱۲۰ میلیون تومان. مصرف تریاک به دلیل گرانی قیمت بسیار کاهش داشته. درمانگران می‌گویند با درنظر گرفتن اینکه از یک کیلو تریاک حدود ۱۰۰ گرم هرویین تولید می‌شود و هزینه تولید یک گرم هرویین حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، احتمال وجود ناخالصی‌هایی همچون قرص متادون و قرص‌های خواب‌آور در هرویین بسیار بالاست. طبق مشاهدات درمانگران، کمتر از ۵ درصد معتادان این استان، تک مصرفی هرویین یا شیشه داشته و بیش از ۹۵ درصد، مصرف همزمان شیشه و هرویین دارند، چون می‌خواهند همزمان، توهم و کرختی ناشی از مصرف هرویین را با آزاد‌سازی دوپامین که همان عامل سرخوشی است، تجربه کنند. درمانگران می‌گویند در زمان مصرف تریاک، میزان دوپامین آزاد شده حدود ۴۰ درصد است، اما با مصرف هرویین به ۵۰ درصد، با مصرف حشیش به ۸۰ تا ۹۰ درصد، با مصرف کمیکال به ۷۰۰ درصد و با مصرف شیشه به ۷۰۰ تا ۸۰۰ درصد افزایش می‌یابد و در اصطلاح روانپزشکی، با آزادسازی دوپامین، ارتباط با گذشته از دست می‌رود و آینده هم وجود ندارد و زمان به شکل کاذب متوقف می‌شود. یکی از درمانگران با نگرانی از تغییرات عمیق مغزی و روانی ناشی از مصرف کمیکال می‌گوید برای هر یک از معتادان کمیکال در ابتدا دستور یک ماه بستری در مراکز روانپزشکی داده تا بعد از گذشت این مدت، درمان و سم‌زدایی را آغاز کند.

استان آذربایجان شرقی: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، گل، هرویین، شربت یا قرص متادون. قیمت هر گرم هرویین، ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان. مصرف گل و کمیکال در نوجوانان بسیار زیاد است و هر پک کمیکال را ۳۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان می‌خرند. درمانگران می‌گویند مواد جدید به علائم عجیب روانی منجر شده، چون ترکیبات نامعلوم دارد چنان‌که تعداد زیادی از معتادان شیشه به مراکز روانپزشکی ارجاع شده‌اند. مصرف تریاک فقط در افراد مسن شایع است و مصرف تفننی قرص بوپرونورفین و قرص متادون هم زیاد است. چند مصرفی شیشه و هرویین یا شیشه و متادون رایج است. درمانگران می‌گویند به دلیل افزایش قیمت هرویین، معتادان به مصرف قرص متادون
۲۰ میلی‌گرمی، شربت تریاک یا قرص بوپرونورفین (معروف به قرص زیر زبانی) روی آورده‌اند که هر عدد قرص بوپرونورفین یا متادون را در بازار سیاه ۲۰ هزار تومان می‌خرند.

استان اردبیل: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، هرویین. قیمت هر گرم هرویین، ۱۰۰ هزار تا ۱۴۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۱۳۰ هزار تومان. مصرف تریاک، نه به دلیل گرانی قیمت بلکه به دلیل قدیمی شدن، فقط بین افراد مسن و گروه سنی بالای ۵۰ و ۶۰ سال شایع است و مصرف تفننی ترامادول و گل در نوجوانان کمتر از ۱۸ سال و دانشجویان زیاد است و درمانگران می‌گویند وضعیت مصرف گل در حال حاضر، مثل وضعیت مصرف شیشه در نیمه‌های دهه ۱۳۸۰ است که با تصور اشتباه پاک کردن اثرات تخدیری هرویین، به سرعت فراگیر شد درحالی که قانون هم هیچ جرم‌انگاری برای شیشه نداشت. معتادان می‌گویند شیشه و هرویین از ارومیه به این استان می‌رسد و به همین دلیل ارزان است.

استان مازندران: بیشترین ماده مصرفی معتادان، گل، هرویین، شیشه، شربت یا قرص متادون. قیمت هر گرم هرویین، ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۲۰۰ هزار تومان. قیمت هر شیشه ۲۵۰ سی‌سی شربت متادون که به صورت غیرقانونی از بازار سیاه تهیه می‌شود، ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان. قیمت خشاب ۱۰ تایی قرص متادون در بازار سیاه، ۱۵۰ هزار تومان. مصرف تریاک بسیار کم و در حد صفر و مصرف تزریقی مواد بسیار کم است. تمام معتادان همزمانی مصرف مواد مخدر و محرک دارند و مصرف‌کنندگان شیشه، گل هم می‌کشند.

استان مرکزی: بیشترین ماده مصرفی معتادان، هرویین، شیشه. قیمت هر گرم هرویین (با نام خیابانی خاک) ۶۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۲۵۰ هزار تومان. مصرف تریاک بسیار کم است و درمانگران می‌گویند شاید از هر ۵۰ معتاد، یک نفر مصرف‌کننده تریاک باشد. مصرف تفننی گل در نوجوانان بسیار فراگیر شده است.

استان گیلان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، تریاک، هرویین. قیمت هر گرم هرویین، ۲۰۰ هزار تومان. درمانگران می‌گویند با وجود آنکه کیفیت تریاک در این استان و نسبت به استان‌های مرکزی و نزدیک به شرق کشور به دلیل ناخالصی زیاد، مرغوب نیست و در ماه‌های اخیر هم قیمت تریاک در این استان افزایش شدید داشته و قیمت هر گرم تریاک به ۸۰ هزار تومان رسیده، اما با این حال، مصرف تریاک قابل توجه است و هر مصرف‌کننده تریاک، روزانه حداقل ۳ گرم مصرف دارد. مصرف تفننی گل و ماری جوانا زیاد است. درمانگران می‌گویند اغلب مراجعان ترک اعتیاد، افراد متاهل هستند، چون قیمت مواد در استان در ماه‌های اخیر ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است. تعداد مراجعات تکراری بالاست و درمانگران می‌گویند بیمارانی چند بار مراجعه دارند که مثلا ۶ ماه یا دو سال پاکی داشته‌اند، چون در این مدت، شغل و درآمد داشتند یا از حمایت خانواده برخوردار بوده‌اند ولی با یک درگیری فیزیکی یا اخراج از محل کار یا اختلاف خانوادگی، لغزش کرده‌اند و دوباره گرفتار اعتیاد شده‌اند.

استان زنجان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، هرویین، شیشه، شربت متادون. قیمت هر گرم هرویین (با نام خیابانی دوا یا خاک) ۶۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان. قیمت هر پک کمیکال، ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان. مصرف تریاک بسیار کم و در حد صفر است. به دنبال افزایش شدید قیمت هرویین، تعدادی از معتادان، شربت متادون را جایگزین هرویین کرده‌اند. مصرف تفننی گل، ماری جوانا، حشیش و کمیکال در جوانان ۱۸ و ۲۰ ساله بسیار زیاد است. درمانگران با مواردی از تزریق مواجه شده‌اند اگرچه که تعداد موارد تزریق بسیار کمتر از سال‌های قبل است، اما معتادان گفته‌اند که به دنبال مقاوم شدن بدن به مصرف تدخینی، بعد از مدتی ناچار می‌شوند به تزریق روی بیاورند.

استان قزوین: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیشه، گل، هرویین، شربت متادون. قیمت هر گرم شیشه، ۱۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم هرویین، ۵۰۰ هزار تومان. درمانگران می‌گویند علت مصرف بالای شیشه نسبت به هرویین، ارزانی قیمت این ماده روانگردان است. به دنبال افزایش شدید قیمت تریاک در ماه‌های اخیر، مصرف تریاک به شدت کاهش داشته درحالی که از تعداد مصرف‌کنندگان کاسته نشده و نگرانی درمانگران این است که مصرف‌کنندگان تریاک به دلیل ناتوانی از تامین هزینه مواد، ماده مصرفی خود را تغییر دهند و به مصرف شیشه روی بیاورند.

استان کرمان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، شیره، تریاک، هرویین، شیشه. قیمت هر کیلو تریاک، ۱۰۰ میلیون تومان. قیمت هر گرم هرویین، ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان. قیمت هر گرم شیشه، ۲۰۰ هزار تومان. قیمت هر شیشه ۲۵۰ میلی‌گرمی شربت تریاک در بازار سیاه، تا یک میلیون تومان. قیمت هر عدد قرص بوپرونورفین در بازار سیاه، ۱۰ هزار تومان. قیمت هر عدد قرص متادون ۲۵ یا ۴۰ میلی‌گرمی، ۲۵ هزار تومان. درمانگران می‌گویند به دنبال گرانی شدید قیمت تریاک طی ماه‌های اخیر، تعدادی از مصرف‌کنندگان تریاک که قادر به تامین هزینه مواد خود نبوده‌اند، به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده و پرونده درمان و ترک اعتیاد تشکیل داده‌اند تا قرص یا شربت متادون را به صورت قانونی دریافت کنند، اما با توجه به اینکه تعداد مراکز ترک اعتیاد در استان بسیار کم است و توزیع شربت تریاک در این استان بسیار محدود است، تعداد خیلی زیادتری از مصرف‌کنندگان تریاک، ناچار شده‌اند قرص متادون و قرص بوپرونورفین را از بازار آزاد بخرند. درمانگران از مصرف‌کنندگانی می‌گویند که مصرف روزانه‌شان، یک یا دو حب تریاک است، اما در مقابل این بیماران، مصرف‌کنندگانی هم هستند که روزانه نیم مثقال تریاک (معادل ۱۲ حب) می‌خورند. در این استان جنوب شرق که با استان سیستان و بلوچستان هم‌مرز است، مصرف غالب، مواد سنتی به همراه شیشه است و درمانگران می‌گویند که مصرف تفننی گل و ماری جوانا در استان بسیار کم است و آمار تزریق هم کاهش قابل توجهی یافته.

استان هرمزگان: بیشترین ماده مصرفی معتادان، تریاک، هرویین، شیشه، قرص‌های خواب‌آور، مشروبات الکلی. قیمت هر کیلو تریاک، ۸۰ میلیون تومان. درمانگران می‌گویند مشروبات الکلی از بندر «خِصب» به استان می‌آید و مصرف غالب در معتادان بومی استان، تریاک است که در بسته‌بندی ۵ گرمی یا ۲۵ گرمی خریداری شده و معمولا به شکل خوراکی مصرف می‌شود تا مقرون به‌صرفه باشد، اما در مجموع، الگوی مصرف مواد در نقاط مختلف استان متفاوت است چنان‌که در بندر لنگه و بندر جاسک مصرف مشروبات الکلی کمتر، اما مصرف تفننی حشیش و گل بیشتر است و مصرف شیشه و همزمانی مصرف شیشه و هرویین در بی‌خانمان‌های مهاجر که در فصول سرد سال به این استان کوچ می‌کنند نسبت به جمعیت بومی بیشتر است، چون قیمت هرویین و شیشه در استان از تریاک بسیار ارزان‌تر است و تا ۴ سال قبل، بیشترین مصرف‌کنندگان شیشه در این استان، رانندگان ماشین‌های سنگین بودند که زمان انتظار طولانی و شبانه‌روزی برای تخلیه بار از بزرگ‌ترین اسکله کالای کشور (بندر شهید رجایی) را با مصرف شیشه سپری می‌کردند و حالا مصرف شیشه در بسیاری از نقاط استان به‌شدت کاهش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی