بازدید 3106

تشدید باران در ۱۲ استان

کد خبر: ۱۲۱۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳ 24 January 2024

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش برف و باران در ۱۲ استان و بارش برف و باران و مه‌ گرفتگی همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در بیشتر استان‌ها هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش برف و باران، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط رعد و برق، در نواحی کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن از جمعه تا شنبه( ۶ تا ۷ بهمن) خبر داد.

این شرایط جوی روز جمعه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، شمال فارس، جنوب غرب آذربایجان غربی، جنوب و شرق لرستان، غرب و جنوب غرب اصفهان و شنبه در نوار غربی آذربایجان غربی، غرب کردستان، ایلام، لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال کرمانشاه پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دوراز انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، بارش برف و باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، مه گرفتگی و کاهش دید از پنجشنبه تا یکشنبه ( ۵ تا ۸ بهمن) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در نیمه شمالی استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی، ارتفاعات استان‌های البرز و تهران، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، جمعه در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، یزد، اصفهان، بوشهر، سمنان، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، غرب آذربایجان غربی، مرکزی، همدان، شنبه در اردبیل، گیلان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، قم، تهران، البرز، سمنان، شمال یزد، هرمزگان، شمال فارس، شمال بوشهر، نیمه جنوبی استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان و یکشنبه در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، شرق هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال بهمن، احتمال آبگرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه همچنین نسبت به افزایش گرادیان فشاری در سطح زمین، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از پنجشنبه تا یکشنبه (۵ تا ۸ بهمن) هشدار داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در خراسان شمالی، سمنان، یزد، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، مرکزی، جمعه در فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شنبه در فارس، هرمزگان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، اصفهان، لرستان، کردستان، تهران، البرز، قم و یکشنبه در تهران، قم، قزوین، البرز، سمنان، همدان، مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق یزد، شمال اصفهان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، شرق فارس، گلستان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی وزش باد نسبتا شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری و ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، تیرهای برق و بنرها وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از حضور غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال، استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی در مزارع، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های سالن‌های پرورشی، عایق بندی و محافظت از کندوها را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی