بازدید 3622
۹

خویشتنداری ایران برای عدم گسترش جنگ دائمی نیست

روزنامه آمریکایی معتقد است هر چند ایران برای عدم گسترش جنگ در منطقه تاکنون خویشتنداری نشان داده، اما با توجه به اقدامات آمریکا هیچ تضمینی برای ادامه آن خویشتنداری وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰ 14 January 2024

به گزارش «تابناک»، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: نیویورک تایمز با اشاره به حملات آمریکا علیه یمن نوشت: با آغاز حملات ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا علیه یمن، این سؤال مطرح شده که آیا جنگ اسرائیل و حماس به یک نبرد بزرگ‌تر بدل می‌شود یا خیر؟ از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس

از ۱۰۰ روز قبل تاکنون، دولت بایدن از ترس ورود نیروهای آمریکا به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، در تکاپوی مهار درگیری بوده است.

اما اکنون با حمله ائتلاف واشنگتن به ۱۶ منطقه در یمن، این سؤال مطرح شده که آیا درگیری منطقه‌ای دیگری هم پدید خواهد آمد یا نه؟ جنگ هم اکنون آغاز شده و باید در واقع این سؤال را طرح کرد که آیا می‌توان، مانع شدت آن شد یا خیر؟ چیزی که هیچ یک از طرف‌ها نمی‌خواهند، ورود ایران به این جنگ است.

تصمیم بایدن برای انجام حملات هوائی علیه حوثی‌های یمن، پس از مقاومت این کشور در برابر درخواست‌ها برای توقف حملات مکرر به کشتی‌ها در دریای سرخ صورت گرفت؛ موضوعی که خسارت بسیاری به تجارت جهانی وارد کرده است.

هیو لوات کارشناس خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا در این زمینه گفت: «این یک جنگ منطقه‌ای است که دیگر محدود به غزه نیست، بلکه به لبنان، عراق، سوریه و یمن هم رسیده است. واشنگتن می‌خواست با آوردن ناوهای هواپیمابر به منطقه پس از آغاز جنگ در غزه نشان دهد که آماده ممانعت از اقدامات تحرک‌آمیز ایران است، اما همین مواضع، پای آمریکا را بیشتر به درگیری کشاند».

در طول ۱۲ هفته گذشته، حملاتی از لبنان، عراق و سوریه علیه منافع اسرائیل، آمریکا و غرب انجام گرفته که در مقابل واکنش هدفمند واشنگتن و تل‌آویو را در پی داشته است. واشنگتن همچنین به ایران هشدارهایی داده که به گفته بسیاری از ناظران آمریکایی چندان درخور نبوده است. اما در پی نادیده گرفتن هشدارها از سوی حوثی‌ها، شاهد حملات تلافی جویانه علیه این گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران هستیم. کالین پی کلارک مدیر تحقیقات گروه سوفان (یک شرکت آمریکایی مشاوره امنیتی و اطلاعاتی متمرکز بر خاورمیانه) در همین زمینه توضیح داد: ما در حال حاضر در یک جنگ منطقه‌ای با تنش نسبتا آرام هستیم. بایدن در حال ایجاد توازن میان بازدارندگی و تشدید تنش است. اما دولت وی اذعان دارد که چنین وضعیتی را نمی‌توان با محاسبات دقیق مورد بررسی قرار داد. تهران و متحدانش، از جمله حزب‌الله لبنان تاکنون محتاط عمل کرده‌اند. اما سؤال اینجاست که ایران تا چه اندازه بر نیروهای نیابتی خود کنترل دارد؟

اسرائیل حملات خود علیه نیروهای نیابتی ایران، به ویژه در لبنان و سوریه را شدت داده است. بر اساس گزارش‌ها در پی حملات هوائی اسرائیل ظرف سه ماه گذشته،

۱۹ عضو حزب‌الله در سوریه کشته شده‌اند که این تعداد بیش از ۲ برابر مجموع نیروهای کشته شده حزب‌الله در سال ۲۰۲۳ است. بیش از ۱۳۰ عضو حزب‌الله نیز توسط اسرائیل در لبنان کشته شده‌اند. تهدید حوثی‌ها برای تجارت دریایی می‌تواند اثرات بسیار گسترده جهانی در پی داشته باشد. چرا که نزدیک به ۳۰ درصد از کشتی‌های کانتینری جهان از دریای سرخ عبور می‌کنند.

هر چند رهبران ایران و حزب‌الله می‌گویند به دنبال جنگ نیستند، اما اسرائیل هم با اشتباه محاسباتی نتوانست پیش از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حمله حماس را پیش‌بینی کند و به همین دلیل اکنون هم نباید نسبت به ورود نکردن تهران و حزب‌الله به جنگی گسترده‌تر اطمینان خاطر داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
این یک نوع تحریک است برای ورود به جنگ با ابرقدرت ها.ما با این تحریک ها گول نمی خوریم که به جنگ وارد شویم نه توان جنگی داریم و نه زیر ساخت اقتصادی برای جنگ، پس از همان ابتدا شکست خورده محسوب میشیم. روسیه با توانمندی نظامی فوق العاده اش توی گل مانده است حالا می خواهند ایران را هم دچار بحران بدتر از بحران کنونی کنند.
نیویورک تایمز کلا به جفنگ گویی معروفه شما جدی نگیر
به این زودی سراغ جنگ با ایران نمیان
بعد یمن نوبت حزب الله است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
شما نگران نباش یه جایی پیدا کن خودتو پنهان کن اونا که باید بجنگند هستند هنوز به تعداد زیاد تا دلت بخواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ناشناس 10:55 با کدام دلگرمی و پشتوانه چنین جسورانه حرف از جنگ میزنی؟
اینکه منتظر بمانیم غربی ها دست وپای ما را در منطقه نفوذ ما قطع کنند و فقط نظاره گر باشیم اشتباه استراتژیک است چون در صورت موفق شدن در این کار به سراغ ما خواهند آمد .
پاسخ ها
مهسا
| Germany |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
جنگ بد نیست اتفاقا وضعیت ایران بهتر میشه ما موشک داریم میتونیم از خودمون
دفاع کنیم
خویشتنداری ابدی... سر پل صراط یقه اشون رو میگیریم
باید از جنگ محدودی حمایت کرد که رائفی‌پور، یامین‌پور، رسایی، زاکانی، عام‌الهدی، احمد خاتمی، حسین شریعتمداری، محمدرضا گلزار توش شرکت کنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست