بازدید 1606

معاون اشتغال وزیر کار هشدار داد

کد خبر: ۱۲۱۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ 06 January 2024

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فهرست کاریابی‌های مجاز روی سایت وزارت کار قرار دارد از افراد و نیروهای کار متقاضی اعزام به خارج خواست به تبلیغات کاریابی‌های غیر مجازی که اعلام می‌کنند آنها را به راحتی و با حقوق‌های بالای یورو و دلار به خارج می‌فرستند، اعتماد نکنند.

به گزارش ایسنا، محمود کریمی بیرانوند اظهار کرد: دلسوزانه عرض می‌کنیم برای هیچ کسی در آن طرف آب فرش قرمز پهن نکردند. هر کاریابی مجاز یا غیر مجازی که شعارها و تبلیغاتش به گونه‌ای بود که گویی برای فرد فرش قرمز پهن کردند و با حقوق‌های بسیار بالا و آنچنانی و ارزهای دلار و یورو آنجا مشغول کار می شوند به آن شک کنند.

وی ادامه داد:فهرست کاریابی‌های خارجی مجاز روی سایت وزارت کار قرار دارد بنابر این هر شخص حقیقی یا حقوقی که اعلام کرد ویزای کار می‌دهد چنانچه نام او در فهرست کاریابی‌های مجاز وزارت کار قرار نداشت طبعا مورد تایید، رصد و نظارت پیوسته نیست و مردم اعتماد نکنند.

مردم به تبلیغات کاریابی‌های غیرمجاز اعتماد نکنند!

کریمی بیرانوند تصریح کرد: اگر شخصی صرفاً در شبکه‌های مجازی کانال و گروهی زده است و تبلیغ می‌کند نباید به سادگی به آن اعتماد کرد.درحال حاضر روی سایت وزارت کار یک نمونه قرارداد تیپ کار گذاشته شده است.اگر کاریابی مذکور جزییات و موارد آن قرارداد را به کسانی که می خواهند به عنوان نیروی کار به یک کشور خارجی اعزام شوند اعلام نکرده یعنی مورد تایید نیست.

معاون اشتغال وزیر کار گفت:آیین نامه کاریابی‌ها سال گذشته در هیات وزیران اصلاح و ابلاغ شد و در آن تمام موارد صدور،تمدید و ابطال مجوز کاریابی خارجی در اختیار ادارات کار استان‌ها قرار گرفته است. مردم می توانند در صورت وجود شکایت از هر شخص یا کاریابی به اداره کار استان‌ خود مراجعه کنند، لذا مجددا اعلام می‌کنم مردم به کاریابی‌هایی که به راحتی اعلام می‌کنند آنها را با درآمدهای آنچنانی به خارج می‌فرستند، اعتماد نکنند.

جزئیات تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۴ استان

وی  در ادامه ضمن تشریح جزییات تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور اظهار کرد: شاخص نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار به جمعیت فعال به دست می آید.جمعیت فعال جمعیتی است که یا شاغل است یا بیکار، بنابراین جمعیتی که انگیزه برای پیدا کردن کار به هر دلیل ندارد در محاسبه نرخ بیکاری محسوب نمی‌شود.همچنین در صورتی که هم نرخ بیکاری و هم نرخ مشارکت کاهشی باشد نمی توان روی آن به دلیل آنکه خروج نیروی کار از بازار تحلیل می‌شود،حساب کرد.

 معاون اشتغال وزارت کار تصریح کرد:در فصل بهار ۱۴۰۲ نرخ بیکاری یک درصد کاهشی بود و سه دهم درصد هم نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت که نشان می‌دهد در ۹ ماهه اول سال بازار کار به سمت پویایی و رونق حرکت کرده است هرچند که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، کریمی بیرانوند افزود: در تابستان امسال برای نخستین بار نرخ بیکاری به ۷.۹ درصد رسید و در پاییز امسال علیرغم اینکه برخی از کسب و کارها به دلیل فصلی بودن تعطیل می‌شوند اما طبق گزارش مرکز آمار مشاهده می‌کنیم که نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد کاهش یافته است.

پاسخگویی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها در حوزه اشتغال 

وی ادامه داد: مهم‌ترین متغیر و سیاستی که در دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و کارآفرینی اتفاق افتاد این بود که همه نسبت به اشتغال احساس تکلیف کردند و در بدنه حاکمیت همه پاسخگو شدند.در حال حاضر هیچ دستگاه و استان و نهاد اجرایی و آموزشی و فرهنگی که کمترین نقش اشتغال را داشته باشد،نداریم مگر اینکه به شورای عالی اشتغال پاسخگو باشد و تاکنون ۶ جلسه شورای عالی اشتغال صرفا با حضور رئیس جمهور برگزار شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود:در فصل بهار و تابستان امسال نرخ رشد اقتصادی کشور بالای  ۷ درصد بوده است.یکی از دلایل مهم این بود که در دولت سیزدهم تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار از طریق راه اندازی درگاه ملی مجوزها صورت گرفت.در حال حاضر ۵۱۲ شغل خانگی داریم که مجوز این مشاغل بعضاً تا ۸ ماه طول می‌کشید اما اکنون ۹۵ درصد مجوزهای کسب و کارهای خانگی به صورت آنی صادر می‌شود و افراد پس از ورود به درگاه ملی مجوزها، احراز هویت می شوند و مجوز کسب و کار مورد نظرشان آنی صادر می شود.

تزریق ۱۳۰ همت تسهیلات اشتغال به بازار کار در دولت سیزدهم

به گزارش ایسنا، کریمی بیرانوند در بخش دیگری از اظهارات خود از تزریق ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به بازار کار از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این تسهیلات رقم قابل ملاحظه‌ای است و درهمین راستا نظارت سختگیرانه‌ای بر اشتغال ایجادی صورت می گیرد و در حال حاضر به سه شیوه پیامکی، تلفنی و حضوری بر فرایند ایجاد اشتغال نظارت می‌کنیم و همه آمارهای اشتغال به روز و برخط و با کد ملی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال و نیم گذشته توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای چشمگیر بوده است در حالی که قبلاً مجوز مراکز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تا ۱۰ ماه به طول می‌انجامد اما اکنون هر شخصی که بخواهد یک آموزشگاه فنی و حرفه ای راه اندازی کند تنها ۳ روز برای دریافت مجوز منتظر می‌ماند.

ایجاد سامانه رصد اشتغال با هدف ارائه گزارش شفاف به مردم

معاون اشتغال وزارت کار در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به راه اندازی سامانه رصد اشتغال یادآور شد: سامانه رصد اشتغال برای نخستین بار در دولت سیزدهم به منظور دادن گزارش شفاف به مردم در حوزه اشتغال ایجاد شد.این سامانه هر سال تعهد استانداران و دستگاه‌ها را اعلام می‌کند که طبق گزارشها استان‌های مرکزی، هرمزگان،خراسان جنوبی، قزوین و خوزستان ۵ استان برتر ما هستند و دو استان مرکزی و هرمزگان به بیش از ۱۰۰ درصد تعهد رسیده اند.

به گفته وی گیلان، لرستان، تهران،قم و البرز کمترین میزان رسیدن به تعهد را داشته‌اند و به لحاظ دستگاهی نیز از اتاق اصناف، وزارت کار، بسیج سازندگی، وزارت بهداشت و درمان، قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح،کمیته امداد امام خمینی (ره)،سازمان بهزیستی،وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد شهید و وزارت میراث فرهنگی گردشگری در رده بالاترین میانگین کشور قرار دارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، بنیاد برکت،پارک‌های علم و فناوری،وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری و بنیاد علوی به عنوان دستگاه‌هایی نام برد که زیر میانگین کشوری هستند.

پرداخت ۶۷ درصد تسهیلات از محل منابع مشاغل خانگی 

کریمی بیرانوند در عین حال از منابع مشاغل خانگی،منابع اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ به عنوان منابع مهم اشتغال نام برد و گفت:از ابتدای سال تاکنون ۶۷ درصد پرداخت تسهیلات از محل منابع اشتغال خانگی را داشتیم و می توانیم بگوییم هیچ یک از روزهای سال بازار کار ما خالی از منابع و تسهیلات اشتغال نبوده است.

وی در پایان با اشاره به نقش موثر بانک مرکزی و بانک‌های عامل در رونق‌دهی به بازار کار اظهار کرد:تا پایان خرداد عملکرد مجموعه بانک‌ها در این زمینه مطلوب بوده است ولی در چند ماه اخیر با افت پرداخت تسهیلات بانکی روبه رو بودیم که ناشی از پرداخت تسهیلات فرزندآوری و وام ازدواج بوده است اما با همکاری بانک مرکزی امیدواریم تا پایان امسال اشتغال به اولویت اصلی بانک‌ها تبدیل شود.

به گفته معاون اشتغال وزارت کار بخشی از رونق بازار کار ناشی از امیدواری مردم به کار، کاهش ۵ درصدی جمعیت غیرشاغل غیرمحصل در کشور و احیای بنگاه‌های راکد بوده است و برنامه اصلی دولت احیای واحدهای نیمه فعال بوده که در این راستا بیش از ۶۰۰۰ واحد صنعتی خرد و متوسط و بزرگ در این دولت احیا شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی