بازدید 2855
۲

کار تکراری در حوزه پژوهش فاقد ارزش است

این احتمال وجود دارد که گروهی از محققان در ارتباط با یک بیماری که در کشور وجود ندارد، کار تحقیقاتی انجام دهند. اگرچه آنها دست به کار علمی زده‌اند؛ اما معتقدم که کار آنها بی‌ارزش است. پژوهش باید در حوزه رفع نیازهای کشور باشد.
کد خبر: ۱۲۱۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶ 31 December 2023

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کار تکراری در حوزه پژوهش فاقد ارزش است، گفت: این احتمال وجود دارد که گروهی از محققان در ارتباط با یک بیماری که در کشور وجود ندارد، کار تحقیقاتی انجام دهند. اگرچه آنها دست به کار علمی زده‌اند؛ اما معتقدم که کار آنها بی‌ارزش است. پژوهش باید در حوزه رفع نیازهای کشور باشد.

به گزارش «تابناک»، بهرام عین‌الهی در نشست هم‌اندیشی آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی که صبح امروز، یکشنبه ۱۰ دی ماه برگزار شد، اظهار کرد: شاهد ظلم بی‌حد اندازه رژیم صیهونیستی علیه مردم غزه هستیم؛ این در حالی است که هیچکدام از سازمان‌های بین‌المللی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان نداده‌اند. به طور مثال، سازمان بهداشت جهانی در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی سکوت کرده است؛ موضوع سکوت سازمان بهداشت جهانی را به طرق مختلف بازگو کرده‌ام.   

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته‌ است به دستاوردهای متعددی دست یابد، اظهار کرد: ما از از جایگاه ارزشمندی در حوزه درمان و بهداشت قرار داریم و باید نسبت به این موضوع آگاه باشیم. ما باید بدانیم که چه تاریخی را طی کرده‌ایم و اکنون در چه جایگاهی قرار داریم و برای ارتقاء این جایگاه تلاش کنیم.

دستاوردهای حوزه سلامت در انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه بنابر اظهار سازمان بهداشت جهانی، قوی‌ترین سیستم بهداشتی و درمانی منطقه از آن ایران است، گفت: دستیابی چنین جایگاهی به راحتی حاصل نشده است؛ تلاش‌های بسیاری برای تحقق این موضوع طی سال‌های انقلاب صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به قله‌های عرصه سلامت دست‌یافته و توانسته مشکلات مردم را حل کند. 

عین‌اللهی با بیان اینکه امید به زندگی در ابتدای انقلاب اسلامی ۵۶ سال بود، گفت: در حال حاضر، امید به زندگی به ۷۶ سال رسیده است. میزان امید به زندگی، یکی از شاخص‌های مهم عرصه سلامت به حساب می‌آید. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با بیان اینکه میزان مرگ و میر نوزادان کاهش یافته است، اظهار کرد: میزان مرگ و میر نوزادان در ابتدای انقلاب به میزان ۳۲ در هزار بود؛ اما این عدد به ۸ در هزار رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر مادران در پیش از انقلاب معادل ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که این عدد به ۲۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر کودکان از ۱۳۵ در هزار تولد زنده به ۱۴ در هزار تولد زنده رسیده است. 

عین اللهی درباره افزایش تخت‌های بیمارستانی گفت: در این مدت ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به مراکز بهداشتی افزوده شد و ایجاد ۲ هزار مرکز بهداشتی، نصب ۲۸۰ دستگاه پیشرفته در نقاط محروم و اجرای بیش از ۹۰ درصدی پرونده الکترونیک نیز پیگیری و انجام شده است.

وی ادامه داد: ایجاد تمدن نوین سلامت در تمدن نوین اسلامی جزو برنامه‌های ما به حساب می‌آید.

اجرای برنامه عدالت و تعالی

وی با بیان اینکه اجرای برنامه عدالت و تعالی در نظام سلامت در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، گفت: پژوهش از مواردی است که در برنامه عدالت و تعالی مورد توجه قرار گرفته است.

عین‌الهی با بیان اینکه محصولات فناورانه سلامت‌محور متعددی طی ۲ سال اخیر سخته شده است، اظهار کرد: حدود ۵ هزار محصولات فناورانه سلامت محور در کشور ساخته شده است که از این تعداد، بیش از ۳ هزار محصول وارد بازار شده‌اند. ما باید از ظرفیت مردم استفاده کنیم؛ تجربه نشان داده است هرگاه از ظرفیت مردم استفاده کرده‌ایم در آن زمینه موفق بوده‌ایم. به طور مثال، مردم به پای واکسیانسیون آمدند و ما در زمین ه واکسیناسیون به خوبی عمل کردیم. ما باید بتوانیم از ظرفیت مردم در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در حزوه تولید محصولات فناورانه علوم‌پزشکی و در حوزه‌های پارک‌های علم‌وفناوری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر این است که در زمینه بهره‌گیری از توان خیرین حدود ۷۵ درصد رشد داشته‌ایم به  نحوی که ۳۶۰۰ میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف ما را همراهی کرده‌اند.

در پژوهش به نیازها توجه کنیم

وزیر بهداشت باید در حوزه پژوهش در حوزه خودکفایی کار کنیم، گفت: تجربه نشان داده است که ما همواره در مواجهه با تهدید قرار داریم. مسئله غزه باید درس برای ما باشد؛ ما باید از مسئله غزه درس بگیریم و روی پای خود بایستیم و در پژوهش‌ها و تحقیقت به موضوع رفع نیازها توجه کنیم.

جامعه آماری اعضای هیئت‌علمی

وی درباره جامعه آماری اعضای هیات‌ علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: ۲۲ هزار عضو هیات‌علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشغول به کار هستند که از این تعداد ۹ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. ۴۸ درصد اساتید را زنان تشکیل می دهند و می توان گفت شاخص خوبی در رشد علمی و بالندگی کشور داریم.

ایجاد زیرساخت‌ها برای انجام پژوهش

وی با بیان اینکه یکی از وظایف روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تامین زیرساخت‌های پژوهش است، گفت: کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها جزو مقدمات پژوهش به حساب می‌آیند. همچنین اطلاعات و جمع‌آوری اطلاعت جزو مهم‌ترین مسائل حوزه پژوهش است. مجلات، کتب و موتورهای جست‌وجو می‌توانند اطلاعات را در اختیار محققان قرار دهند.

عین‌الهی ادامه داد: تفکر و ایده‌پردازی، مهم‌ترین وظیفه در ارتباط با حوزه پژوهش است. ایده‌پردازی با ایجاد اتاق فکر و بررسی اطلاعات ایجاد می‌شود. من بازهم تاکید می‌کنم که ایده‌پردازی در حوزه پژوهش ضروری است و یکی از مقدمات پژوهش به حساب می‌آید.

وزیر بهداشت درباره اهمیت روش‌های پژوهش گفت: پژوهش به تنهایی اعتبار ندارد بلکه راه و روش آن مهم است. محققان اگر روشی برای آنها پیشنهاد می شود باید مستندات علمی آن را انجام دهند.

وی با اشاره به تعداد مراکز تحقیقاتی در کشور گفت: ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور فعالیت می‌کنند. این مراکز تحقیقاتی که دارای پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های متنوعی هستند باید مراکز خلاقیت و ایده پردازی را مد نظر قرار دهندو  بر اساس نیاز جامعه پژوهش انجام دهند.

کار تکراری در پژوهش بیهوده است

عین‌الهی با بیان اینکه پژوهش باید منجر به کشف جدید شود، گفت: کار تکراری در حوزه پژوهش فاقد ارزش است. این احتمال وجود دارد که گروهی از محققان در ارتباط با یک بیماری که در کشور وجود ندارد، کار تحقیقاتی انجام دهند. اگرچه آنها دست به کار علمی زده‌اند؛ اما معتقدم که کار آنها بی‌ارزش است. پژوهش باید در حوزه رفع نیازهای کشور باشد. ما در حوزه پژوهش به تشکیلات فعال و کار جهادی نیاز داریم.

وی با اشاره به سخنان معاونت تحقیقات و فناوری در حوزه شناسایی تهدیدات حوزه سلامت گفت: مشکلاتی در حوزه سلامت وجود دارد که توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارتخانه لیست شده است. این نیسازها در سامانه نیماد قرار گرفته است.

دانشجویان به مراکز تحقیقاتی وارد شوند

وزیر بهداشت دولت سیزدهم با بیان اینکه دانشجویان باید به مراکز تحقیقاتی وارد شوند، گفت: حضور دانشجویان در مراکز تحقیقاتی سبب می‌شود که در کنار افراد با تجربه قرار بگیرند و صاحبان تجربه دانش و علم خود را به دانشجویان و دستیاران پزشکی منتقل کنند. 

نیازمند جهش علمی هستیم

وی با بیان اینکه به جهش علمی در مراکز تحقیقاتی نیاز داریم، گفت: ما باید به راهکارها میان‌برها در زمینه جهش علمی توجه کنیم. بررسی‌ها بیانگر این است که در زمینه علم از کشورهای پیشرو حدود یک قرن عقب هستیم؛ اگر در مسیر جهش علمی به میانبرها توجه نکنیم این فاصله چندین ساله همچنان پابرجا باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: هم‌افزایی و همتاپروری در زمینه پژوهش اهمیت دارد. همچنین بهره‌وری در زمینه پژوهش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که سبب می‌شود مردم از نتایج آن تحقیق برخوردار شوند. ماموریت‌گرایی از دیگر مولفه‌های مهم در حوزه پژوهش است؛ ما باید تمام ویژگی‌ها مناطق جغرافیایی را مدنظر قرار دهیم و بر مبنای آن برای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مماوریت تعریف کنیم. موضوعی که در کانون توجه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار گرفته است اما دانشگاه‌ها باید از توان اساتید دانشگاه‌های دیگر هم استفاده کنند و محدود به دانشگاه خود نباشند.

وی با پیشنهاد به ساخت یک آزمایشگاه واحد گفت: ۱۱ مرکز نوآوری و ۵ پارک فناوری در حوزه سلامت در دولت سیزدهم افتتاح شده است. به دلیل اینکه ما بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنمی، لازم و ضوروری نیست که تمام مراکز تحقیقاتی دارای یک آزمایشگاه باشند؛ ما می‌توانیم یک آزماییگشاه جامع با امکانات کامل داشته باشیم و تمام افراد در آن به امور تحقیقات بپردازند.

روسای دانشگاه‌ها از ظرفیت بالقوه دانشگاه‌ها استفاده کنند

وی تصریح کرد: قدمت دانشکده داروسازی یکی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور به ۵۰ سال می‌رسد، این دانشکده تاکنون نتوانسته‌ است دارویی تولید کند؛ این در حالی است که یک دانشکده داورسازی یک دانشگاه علوم‌پزشکی کشور که قدمت چندانی ندارد، موفق به تولید دارو شده است. روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور باید از ظرفیت بالقوه دانشگاه‌های تحت هدایت خود استفاده کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
پژوهش و فناوری کشور به دست ایشان و معاون تحقیقاتش نابود شده و به زودی اثرات آن مشخص خواهد شد
چی گفته دقیقا؟؟؟
مگه پژوهش تکراری میشه؟؟؟
هیچ جا چاپ نمیکنن ک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست